صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

آیا فراری به سرزمین پارس می آید؟

آیا فراری به سرزمین پارس می آید


تا چند سال پیش رویای اینکه اسب سرکش ایتالیایی به خیابانهای ایران گام بگذارد، غیر قابل تصور بود. اما امروزه اتومبیلهای گران قیمت 600 میلیونی پورشه و مازراتی به ایران راه یافته اند و دیگر دیدن فراری و لامبورگینی را هم باید کم کم تجربه کنیم. گرچه یکی از محدودیتهای ورود این خودروها، تعداد سیلندر بالای آنهاست. اما قانونی برای محدودیت واردات خودروهای بیش از هشت سیلندر هم بصورت مکتوب نیافتیم.


حالا شاید فراری بر خلاف لامبورگینی بتواند خودروهای هشت سیلندر خود را نیز بدون این نگرانی به ایران وارد کند. گرچه فیات که مالک فراری است به نوعی در جبهه تحریم علیه ایران قرار گرفته، اما ممکن است فراری هم مانند مازراتی (که آن هم در تملک فیات است) بدون مشکل به ایران بیاید. فعلا شرکت آرتاتک موتور که نماینده مازراتی هم هست، از علاقه مندی برای واردات فراری پرده برداشته و ممکن است همانند مدلهای دهه 60 و 70 میلادی و یا مدلهای گذر موقت جدید، صدای شیهه این اسبها را بزودی در ایران هم بشنویم.
البته باید دید که چه کسانی حاضر به پرداخت رقمی در حدود یک میلیارد تومان برای این افسانه زیبای مارانلویی می شوند؟

رنواسپرت مگان 265

با افزایش فشار توربوی مگان به میزان 0.2bar و رسیدن آن به عدد 2.5bar ، قدرت خودرو با 15 واحد افزایش به 261 اسب‌بخار و گشتاور آن نیز با 20 واحد افزایش به 360 نیوتن‌متر رسیده است . . .

2012 Renaultsport Megane

اما رنواسپرت همچنین شتاب صفرتاصد مگان را با 0.1 کاهش به 6 ثانیه و حداکثر سرعت آنرا نیز با 3 واحد افزایش به 255 کیلومتر برساعت رسانده است.

مدل‌های 265 مگان با سه پکیج مختلف قابل سفارش است که شامل افزوده‌شدن آپشن‌هایی همچون سیستم ضدلغزش دیفرانسیل، رینگ‌های 18 اینچی به رنگ مشکی مات و با تایرهای 235 میلی‌متری میشلین Sport، رنگ قهوه‌ای سوخته برای بدنه و تریم کربنی برای کابین، کالیبرهای ترمز قرمزرنگ، سیستم هشدار دهنده انحراف خودرو، سنسورهای جلو و عقب و نهایتا دوربین پارک عقب می‌باشند.

سفارش نسخه‌های 265cup و 265 به ترتیب با قیمت پایه‌ای 24,825 پوند و 26,025 پوند و ابتدا برای بازار انگلستان و احتمالا برای تحویل در نیمه اول 2012 امکان‌پذیر است.

پانامرا توربوS

پانامرا توربوS

با 700 اسب‌بخار قدرت و 880 نیوتن‌متر گشتاور، « ادو » سریع‌ترین و قوی‌ترین پانامرای تولیدی خود را به جهانیان معرفی نمود . . .

Porsche Panamera Turbo S by Edo Competition

ادو با 150 واحد افزایش قدرت و بیش از 130 واحد افزایش گشتاور در پیشرانه هشت سیلندر 4.8 لیتری پورشه پانامرا توربوS، شتاب صفرتاصد این خودرو را به 3.5 ثانیه و مدت زمان لازم برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر برساعت را نیز به 11.4 ثانیه رسانده؛ که به ترتیب 0.3 ثانیه و 2.1 ثانیه سریع‌تر از نسخه‌های استاندارد این خودروست. حداکثر سرعت آن نیز به صورت الکترونیکی در عدد 340 کیلومتر برساعت محدود شده است.

Porsche Panamera Turbo S by Edo Competition

ادو همچنین ارتفاع تعلیق را 30mm کاهش داده تا علاوه بر چسبندگی بیشتر خودرو، رینگ‌های کربنی 22 اینچی آن نیز بسیار زیباتر از گذشته خود را نشان دهند. هنوز جزییات کابین این پورشه اعلام نشده اما ادو قول داده چیزی فراتر از خواسته‌های مشتریانش ثروتمندش را ارائه می‌کند!

پیکاپ 410 اسبی شورولت

ایده ساخت چنین خودرویی توسط شرکت رودسترشاپ این بود که با امکانات و تکنولوژی روز دنیا، یک پیکاپ کلاسیک را دوباره زنده کنند . . .

Chevrolet 1949 Pickup by Roadster Shop

بر روی شاسی کامل جدید این هات‌راد زیبا که متعلق به خانم Nancy Yacyshyn و همسرش Steve بوده و توسط رودسترشاپ احیا شده، اتاق شورولت پیکاپ 1949 قرار گرفته است.

کاهش ارتفاع تعلیق، نصب رول‌بارهایی در زیر موتور، تعلیق مستقل Heidt’s Superide در جلو، فنرهای QA1 به همراه ضربه‌گیرهای دوگانه در عقب و همچنین استفاده از فرمان هیدرولیک سبب شده تا این خودرو کاملا گوش به فرمان دستورات راننده خود باشد.

Chevrolet 1949 Pickup by Roadster Shop

برای این پیکاپ پیشرانه LS1 جنرال‌موتورز درنظر گرفته شده که با اندکی اصلاحات، موتور هشت سیلندر خورجینی 5.7 لیتری آن می‌تواند 410 اسب‌بخار قدرت و بیش از 500 نیوتن‌متر گشتاور را برای چرخ‌های جلو مهیا کند. گیربکس اتوماتیک 4L65E آن نیز ساخت Bowler Performance است.

Chevrolet 1949 Pickup by Roadster Shop

مهندسان برای استفاده هرچه بهتر از موتور قدرتمند شورولت، از رینگ‌های 18 اینچی در جلو و 17 اینچی در عقب بهره گرفته‌اند. این رینگ‌ها که با رنگ تجاری کرینت سفید (Corinthian White) رنگ‌آمیزی شده، دارای تایرهای رادیال بریجستون 235 میلی‌متری در جلو و 225 میلی‌متری در عقب هستند.

استفاده از دیسک‌های ترمز 13 اینچی جلو و 11 اینچی عقب با کالیبرهای شش پیستونه ساخت Wilwood نیز ایمنی نسبتا خوبی را در ترمزهای ناگهانی فراهم می‌کنند. اما این وانت 410 اسبی 63 ساله را غیر از پارکینگ کجا می‌توان برد ؟!

Chevrolet 1949 Pickup by Roadster Shop

Chevrolet 1949 Pickup by Roadster Shop

مرسدس بنز

اگر بار اول موفق نشدی، دوباره تلاش کن. این شعار مرسدس بنز برای ساخت نسل سوم کلاس A بود. خودرویی که قبلا با شکل و شمایل یک MPV و میکرو ون و بیشتر مورد پسند خانومها و افراد مسن تر بود، اینک با چهره ای اسپرت و جوان پسند، دل بسیاری را برده است.

2013 Mercedes-Benz A-Class


دریافت 90 هزار سفارش برای این خودرو یک موفقیت برای بنز محسوب می شود. مخصوصا وقتی آنرا با فولکس گلف MkVII مقایسه می کنیم که همزمان با آن معرفی شده اما تنها نصف تعداد بنز سفارش داشته است.
متاسفانه برنامه مرسدس بنز برای ارائه مدل A45 AMG را اعلام نشده اما می دانیم که بزودی گونه های جدیدی از خودروهای بنز روی همین پلتفرم متولد می شوند. از جمله مدل چهار در کوپه CLA و کراس اوور کوچک GLA.

   

با ورود کلاس A جدید و همچنین مدلهای الکتریکی کلاس B می توان افزایش فروش 5 درصدی بنز را برای سال جدید پیش بینی کرد. این میزان تولید خودرو یعنی 1 میلیون و 280 هزار دستگاه که با نقشه های بنز قرار است تا سال 2020 به حدود 2.6 میلیون دستگاه برسد. در این صورت بنز از آئودی و ب ام و سبقت می گیرد و دوباره بزرگترین خودروساز در بخش خودروهای لوکس در دنیا خواهد شد.

رکورد

سال گذشته برای شکستن رکورد بیشترین تعداد افراد بزرگسال جا داده شده در یک خودروی کوچک، 14 نفر درون یک دستگاه مینی کانتریمن بزور جا شدند اما امسال و در هشتمین دوره از رکوردهای سالانه جهانی برای ثبت در کتاب گینس، 28 خانم در یک مینی کوپر SD مدل 2012 سوار شدند.

MINI Cooper SD fits 28 people

برای استفاده از هر سانتیمتر از فضای داخلی حتی چهار نفر درون فضای زیرپایی مچاله شدند. و روی داشبورد و سایر فضا ها هم کاملا مورد استفاده قرار گرفت! خوشبختانه همه افراد حاضر این گروه زنده از این خودرو پیاده شدند و اثری از شکستگی یا له شدگی یا شیمیایی شدن مشاهده نشد!

لامبورگینی

حس ششم لامبورگینی تولید خواهد شد

حس ششم لامبورگینی تولید خواهد شد
 -  پس از فراز و فرودهای بسیار، لامبورگینی ایتالیا تولید مدل SestoElemento خود را تصویب کرد. طی این اقدام برای سال 2013 تنها 20 دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد. خودرویی با پیشرانه 5.2 لیتری 10 سیلندر Vشکل که 562 اسب‌بخار نیرو و 540 نیوتن‌متر گشتاور دارد. با وزنی معادل 900 کیلوگرم شتاب صفر تا 100 آن فقط 2.5 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 300 کیلومتر در ساعت است.

رولز رویس فانتوم

رولز رویس فانتوم هوانورد {ویدئو}

رولزرویس برای اولین بار از مجموعه 35 دستگاه ویژه از کوپه فانتوم خود در جشنواره پبل بیچ پرده برداشت. این کوپه خاص بصورت تولید محدود و کلکسیونی به بازار ارائه می شود تا یادآور افتخارات و تولیدات این کمپانی در عرصه هوانوردی در قرن بیستم باشد. به همین مناسبت نیز نام هوانورد (Aviator) برای این سری از خودروهای فانتوم انتخاب شده است. این خودرو ویژگی های جدید مانند طراحی منحصر بفرد، ترکیب رنگ ها و مواد مورد استفاده عالی را نیز در کارنامه خود دارد.

Rolls-Royce Phantom Coupé Aviator

Rolls-Royce Phantom Coupé Aviator

رولز رویس اویتر با الهام از دستاورد های بنیانگذار شرکت رولزرویس یعنی چارلزرولز (دومین مرد در انگلستان که گواهینامه پرواز دریافت کرد و در سال 1910 در گذشت) و هواپیمای S6B اشنایدر (برنده جایزه Supermarin 1931) طراحی شده است.

Rolls-Royce Phantom Coupé Aviator

Rolls-Royce Phantom Coupé Aviator

با قرار گرفتن در داخل خودرو تنها چیزی که در ابتدا خودنمایی می کند طراحی داخلی است که با الهام از کاکپیت هواپیماست و یک ساعت ویژه خلبانی نیز در مرکز داشبورد به چشم می خورد. ترکیب آلومینیوم خاکستری و چرم قهوه ای، کابینی گرم و کلاسیک را ایجاد کرده است.

رولز رویس فانتوم کوپه هوانورد

Rolls-Royce Phantom Coupé Aviator

موتور V12 با حجم 6.75 لیتر و توان 453 اسب بخار و گشتاور 531 پوند فوت چیزی از اعداد و ارقام کم ندارد. این توان توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل می شود. با این وجود حتی قیمت 408 هزار دلاری برای هیچ کدام از 35 خریدار ثروتمند این خودرو قابل توجه نخواهد بود!در قسمت محفظه دستکش (به سبک هواپیماهای قدیمی) که با چرم طبیعی مزین شده است نقل قولی از چارلز رولز وجود دارد که بعد از اولین پرواز خود با برادران رایت در سال 1908 گفته بود: “قدرت پرواز هدیه ای است از طرف خالق بزرگ و بزرگترین گنجینه ای که تا کنون به انسان داده شده است”

ترجمه: آریا وفاجو

مک لارن P1 حریف می طلبد! [ویدئو]

مک لارن P1 حریف می طلبد! [ویدئو]                                                                               مک لارن بالاخره اولین جزئیات و تصاویر مدل مفهومی P1 را که در این چند روز سر و صدای زیادی به پا کرده بود را منتشر کرد .



McLaren P1 Concept

McLaren P1 Concept

McLaren P1 Concept

جانشین F1 افسانه ای از نظر طراحی تحت تاثیر مک لارن MP4-12C محصول اخیر انگلیسی ها بوده است ، اما به لطف هود  جدید و دریچه های  هوا نمایی خشن تر به خود گرفته است . بنا به گفته ی مدیرعامل مک لارن آنتونی شریف ” هدف از تولید P1  دستیابی به عنوان سریع ترین خودرو نبوده است بلکه در کنار سریع بودن ، مک لارن خواهان ارائه  باارزش ترین، پیشرفته ترین و پویاترین خودروی سوپراسپرت خیابانی نیز بوده است ، که این  حاصل تست های درست بعلاوه ی تغییرات مهم فنی می باشد . ”

بنابر گزارشات  این مدل از موتور 3.8 لیتری V8 در کنار سیستم بازیابی انرژی جنبشی KERS بهره می برد ، که در یک سیکل ترکیبی قدرت 963 اسب بخار را ارائه می دهد . شتاب صفر تا صد 2.8 ثانیه ای و حداکثر سرعت 384 کیلومتر بر ساعت از دیگر توانایی های P1 می باشد .

بروز رسانی: مک لارن P1 پس از آن همه سر و صدا سرانجام در پاریس در معرض دید عموم قرار گرفت . طرح P1 بسیار شبیه به مدل قبلی عرضه شده توسط مک لارن یعنی MP4-12C می باشد اما بدون شک با تغییراتی که در آن اعمال شده نمایی اغواگر به خود گرفته است .

mclaren-p1

دیفیوزر جلو نمایی تهاجمی به P1 بخشیده است و در عین حال چراغ های جلو تداعی کننده ی لوگوی مک لارن  هستند . بخش هایی که در بدنه به رنگ سیاه می باشند تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد آیرودینامیکی P1 دارند . البته در طراحی سوپرکار انگلیسی رگه هایی هم از فرمولا 1 ، مانند طراحی درها و سقف ، دیده می شود . شاسی P1 نسخه ی بهبود یافته ی شاسی تک سلولی فیبرکربنی MP4-12C می باشد که باعث شده وزن P1 کمتر از 1300 کیلوگرم باشد .  subframe های آلومینیومی در جلو و عقب و سیستم تعلیق بهبود یافته از دیگر موارد قابل توجه در P1 است. این سوپرکار ظرف 12 ماه آینده برای فروش عرضه خواهد شد .

فراری

فراری و ضربه برق‌آسا

فراری و ضربه برق‌آسا
: حتماً باید نام تیونر Edo را شنیده باشید. شرکتی که دستاوردهای مهندسی‌اش اغلب دنیا را تکان می‌دهد. جدیدترین محصول این تیونر یک فراری تمام مسلح به اسم ZXX است. خودرویی که می‌دانیم همان نسخه تغییریافته Enzo است. با اعمال تمهیداتی، قدرت نهایی پیشرانه 6.3 لیتری 12 سیلندر آن 950 اسب‌بخار (699 کیلووات) نیرو بیرون می‌دهد. این یعنی 110 اسب‌بخار قوی‌تر از انزوی قبلی که همین تیونر آن را ساخته بود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو 3.2 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 390 کیلومتر در ساعت است.

کلیپ ماشین




کلیپ تست و بررسی Ford Fusion vs Honda Accord vs Nissan Altima تاریخ : جمعه، 19 آبان ماه ، 1391
موضوع : کلیپ خودرو

در جدیدترین تست گروهی مجله "کار اند درایور"  تسترهای این مجله به سراغ چهار اتومبیل که عبارتند از فورد فیوژن 2013 , هوندا آکورد 2013 , نیسان آلتیما 2013 و در نهایت فولکس واگن پاسات 2012 رفته اند تا قابلیت های این سدان های متوسط شهری که با مصرف سوخت و قیمت کم خودشون جزو اتومبیل های اقتصادی محسوب میشن رو به چالش بکشند . امیدوارم این تست مورد توجه شما قرار بگیره . (کیفیت HD)


 



دانلود کیفیت عالی 
حجم : 86 مگابایت



دانلود کیفیت خوب
حجم : 24 مگابایت



دانلود کیفیت موبایل
حجم : 8 مگابایت


منبع این مقاله : Speed Bax 

سوزوکی کیزاشی




کیزاشی 

خودروی کیزاشی جدید ترین و لوکس ترین محصول شرکت سوزوکی ژاپن می باشد . این خودرو در ابتدا در ژاپن و آمریکا و سپس در بازار استرالیا ، نیوزیلند و سایر بازارهای جهانی عرضه شد . 
کلاس خودرو: سوزوکی کیزاشی خودرویی در کلاس D می باشد . کلاسی که در آن خودروهایی همچون بنزC300، Audi A4، هیوندایی سوناتا و ... حضور دارند . 
کیزاشی :“ کیزاشی“ واژه ای ژاپنی به معنای بشارت ،یمن ونشانه ای برای رخدادهای خوبی که در راه است می باشد . 
انتخاب این نام نشانگر دیدگاه آینده نگر شرکت سوزوکی ژاپن در ورود به بازار پر رقابت خودروهای کلاس D می باشد . 
کیزاشی از ابتدای ورود به بازارهای جهانی نظر منتقدین و کارشناسان صنعت خودرو را به خود جلب نمود .
مهمترین عناوین کسب شده توسط این خودرو : 
جایزه برتر ”رضایت از خودرو“ ایالات متحده (موسسه معتبر Auto Pacific) برای 2 سال پی در پی 2010 و 2011 
جایزه ”بهترین خرید“ ایالات متحده (موسسه معتبر Cunsumer Digest) در سال 2011 
جایزه جذاب ترین خودرو ایالات متحده (موسسه معتبر J.D.Power) در سال 2011 
خصوصیت ها و آیتم های مهم کیزاشی : 
طراحی منحصربفرد با تلفیقی از خصوصیت های ظاهری خودروهای اروپایی و ژاپنی 
تولید و مونتاژ تنها در ژاپن-عرضه در ایران به صورت CBU 
موتور 2400 سی سی 185 اسب با مصرف 7.9 لیتر در صد کیلومتر (سیکل ترکیبی) 
قابلیت انتخاب گیربکس شش دنده دستی و یا شش سرعته اتوماتیک CVT (متغیر پیوسته)*-تغییر دنده نرم و بدون تکان 
گارانتی 5 ساله و ارائه خدمات توسط شبکه خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو

شوماخر

پایان قرارداد شوماخر

پایان قرارداد شوماخر
:    قرارداد سه ساله مایکل شوماخر با تیم مرسدس جی پی آخر سپتامبر به پایان رسید و یک بار دیگر موضوع خداحافظی یا ماندن شوماخر 43 ساله در فرمول یک مطرح شد. این راننده کهنه کار هنوز نظر نهایی خود را عنوان نکرده اما مدیران تیم سائوبر تلاش زیادی دارند تا برای فصل بعد با او قرارداد امضا کنند.لوییس همیلتون جانشین شوماخر در مرسدس جی پی شده است.

لیفان x60

یک خودرو جدید به زودی وارد بازار ایران می شود

یک خودرو جدید به زودی وارد بازار ایران می شود
  محصول جدید شرکت کرمان موتور تحت عنوان "لیفان X60 " در کلاس خودروهای شاسی بلند (SUV) به زودی طی مراسمی رونمایی می شود. خودرو" لیفان X60 "با حجم موتور 1794 سی سی و 131  اسب بخار قدرت، پنچ دنده با ظاهری لوکس و امکاناتی که عمدتا در خودروهای مدرن یافت میشود در هفته آینده رسما رونمائی خواهد شد این خودرو در کلاس خودروهای شاسی بلند قرار دارد  با سیستم ترمز ABS  با سامانه کنترل EBD ، فرمان هیدرولیک و تلسکوپی قابل تنظیم، سیستم ایربگ، موتور پرقدرت، جعبه دنده روان با سنسورهای کنترلی، با سایر خودرو های پرامکانات  حاضر در این بازار رقابت می کند. قابل ذکر است موتور این خودرو طراحی شرکت ریکاردو انگستان بوده که از آخرین تکنولوژی روز دنیا برخوردار می باشد همچنین این خودرو مجهز به سیستم ضد سرقت ،  سانروف ،  سنسور دنده عقب  ، صندلی چرمی و دهها امکانات و تجهیزات  دیگر که رانندگی آسان را برای راننده جویای امکانات فراهم می کند  از دیگر ویژگی های این خودرو است . شرکت کرمان موتور پیش از این نیز لیفان 620 را به  بازار عرضه نموده  که با استقبال خریداران روبه رو گردیده است.  

مرسدس بنز کلاس C کوپه با پکیج اسپرت اضافه

مرسدس بنز کلاس C کوپه با پکیج اسپرت اضافه

لباس اسپرت جدید و مهیجی برای کوپه کلاس سی تدارک دیده شده تا هیجان و لذت بیشتری را برای صاحبان جوانتر و پر شورتر آن فراهم سازد. مخصوصا آنها که عاشق هیبت و غرش اعجوبه ای بنام C63 AMG هستند اما به اندازه کافی پول ندارند!

Mercedes C-Class Coupe Sport Package

اسپویلر عقب جدید و قطعات آئرودینامیکی دیگر به همراه چرخهای 18 اینچی اسپرت در نمای خارجی خودرو ارتقایی اندک به شمار می آیند.در داخل کابین نیز استفاده از چرم و جیر مشکی با دوخت قرمز رنگ و کمربندهای قرمز خود نمایی می کنند.

Mercedes C-Class Coupe Sport Package


تعلیق اسپرت ویژه AMG و فرمان حساس به سرعت اسپرت در کنار ترمزهای بزرگتر و قویتر، اگزوزهای متفاوت و اسپرت هم معدود تغییرات فنی خودرو را نشان می دهند. با این وجود این پکیج اسپرت تنها دلخوش کنک مختصری برای خریداران آن خواهد بود. و شاید موقعی که راننده یک M3 برای رقابت به شما چراغ بزند، شرمنده تان هم بکند.در داخل کابین نیز استفاده از چرم و جیر مشکی با دوخت قرمز رنگ و کمربندهای قرمز خود نمایی می کنند.

طراح ایرانی در فرانسه

مصاحبه با طراح معروف ایرانی در فرانسه:

مصاحبه با طراح معروف ایرانی در فرانسه:
دنیای‌خودرو-  امین آزاد: در یکی از محلات پاریس در کوچه‌ای باریک، کارگاهی بزرگ بخش زیادی از کوچه را فرا گرفته است. وقتی که وارد کارگاه و آتلیه طراحی می‌شوید، مهندسان و طراحان جوان زیادی را می‌بینید که پشت درهای بسته که تنها با کدهای امنیتی باز می‌شوند، در حال خلق محصولاتی صنعتی برای شرکت‌های مختلف هستند. تعداد کمی از این کارمندان توانایی ورود به اتاق‌های دیگر را دارند؛ ولی از این میان تنها یک نفر می‌تواند به تمام این اتاق‌ها که نطفه خلق خودروهای آینده در آن بسته می‌شود، راه یابد. او یک ایرانی است که در 9 سالگی محل تولدش را ترک کرده است.

این طراح بزرگ خودرو در اروپا، «هرمیداس اتابکی» است که چند باری هم به ایران سفر کرده تا بتواند به ایده خود برای طراحی خودرویی متناسب با خصوصیات فرهنگی ایران جامه عمل بپوشاند. او حتی با ایران خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه است و سالانه بیش از 550 هزار خودرو تولید می‌کند هم مذاکره کرده اما تا‌کنون به نتیجه‌ای نرسیده است و همچنان در کارگاه خود در پاریس کار می‌کند. 
در این کارگاه او در اتاقی پر از ماکت خودروهای طراحی شده و مصنوعات دیگری چون کشتی، عینک و حتی شیشه عطر، زیر نور نارنجی نشسته و به فارسی که ته لهجه‌ای فرانسوی در آن است، می‌گوید: «در تهران و در مدرسه فرانسوی رازی درس خواندم و در سال 1975 برای تحصیلات به فرانسه آمدم. در سال 1975 تا 1983 در آمریکا اقامت داشتم و به مدت چهار سال در دانشکده CCS دیترویت در زمینه طراحی خودرو  تحصیل می‌کردم». 
چه شد که دوباره به فرانسه برگشتید؟ 
من فرهنگ فرانسوی را خیلی دوست داشتم. سال 87 به فرانسه برگشتم و با شرکت رنو کارم را آغاز کردم. حدود شش سال با رنو کار می‌کردم. اولین کاری که آنجا انجام دادم، طراحی بدنه رنو کلیوبود که بعد از رنو 5 جزو رنوهای مدل جدیدی محسوب می‌شد که خوب فروش کرد. کار بعدی‌ام طراحی مدل معروف مگان یک بود. پس از آن به آمریکا برگشتم و یک سال در کالیفرنیا برای استودیوی شرکت ولوو کار کردم. پس از آن دوباره به فرانسه برگشتم و با کمک یکی از دوستانم که در کار درست کردن مدل بودند  یک شرکت جدید را تأسیس کردیم. از سال 1994 تا الان در حومه پاریس و برای شرکت‌های مختلفی در آمریکا، اروپا و شرق آسیا خودرو طراحی می‌کنیم. 
در شروع تنها سه نفر بودیم؛ اما هم‌اکنون شرکت ما مجموعه‌ای از چند شرکت است که یکی ماکت درست می‌کند و یک شرکت، طراحی انجام می‌دهد. در حال حاضر 70 نفر کارمند شامل هفت طراح، 15 مهندس، 12 مدل‌ساز رایانه‌ای و تعدای دیگر در این شرکت فعالیت می‌کنند. 
نقطه شروع طراحی خودرو از کجا است؟ 
هنوز هم طراحی از روی کاغذ سفید آغاز می‌شود. خیلی راحت‌‌تر است از روی کاغذ، طراحی را آغاز کنیم؛ چرا که ایده‌های مختلف بر روی کاغذ بهتر پیاده می‌شوند. پس از آن، طرح در کامپیوتر سه‌بعدی می‌شود و خیلی زود در ادامه کار، طی یک ماه و نیم، ماکت اولیه و بعد چندین ماکت مختلف با طرح‌های متفاوت ساخته می‌شود. یعنی 10 یا 15 طراح روی 10 یا 15 ماکت فعالیت می‌کنند. از بین آنها چند طرح انتخاب می‌شود و پس از یک سال و نیم به دو ماکت نهایی می‌رسیم. 
آیا در همه کشورها به یک اندازه به ایده‌پردازی برای طراحی خودرو اهمیت می‌دهند؟ 
البته طراحی صنعتی، طراحی خودرو و ارزش دادن به فکر و ایده و به فرهنگ بستگی دارد. طراحی صنعتی در اروپا و آمریکا به تازگی شروع شده و حتی در ژاپن نیز پدیده‌ای جدید است. در بعضی از کشور‌ها مشکل است برای یک طرح و یا یک نقاشی مبلغ زیادی پرداخت کنند. 
حالا که قیمت طرح‌ها آن‌قدر بالا است، آیا طراحان خودرو حقوق بالایی می‌گیرند؟ 
بستگی به کشور‌ها دارد؛ اما در فرانسه برای افرادی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند، حتی در مقایسه با مشاغلی مانند پزشکی حقوقشان بالاتر است. به گونه‌ای که در آغاز کار از دو هزار و 400 یورو شروع می‌شود و به مرور با توجه به نوع کار طراح، تا 25 هزار یورو نیز می‌رسد. 
نقاشی‌تان خوب است؟
از بچگی همیشه نقاشی می‌کردم و کنجکاو بودم. در ضمن به ماشین هم علاقه داشتم و وقتی فهمیدم رشته‌ای وجود دارد که طرح‌ها از روی کاغذ به واقعیت تبدیل می‌شوند، به تحصیل در این رشته پرداختم. طراحی صنعتی رشته‌ای است که طراح باید به دیگر شاخه‌های مهندسی نیز آشنایی و از علم مواد و آیرودینامیک سر رشته داشته باشد. البته برای محاسبات مکانیکی، با مهندسان به صورت مشترک کار را پیش می‌بریم. 
شما فقط خودرو طراحی می‌کنید؟ 
کار اصلی من طراحی خودرو است ولی در کنار آن، کشتی، ترن و بسیاری از وسایل دیگر از جمله عینک و شیشه عطر نیز طراحی کرده‌ام. حتی در سال 2002 جایزه بهترین طرح قطار را برای طراحی قطار لیون به دست آوردم؛ اما اینها کارهای حاشیه‌ای است و کار اصلی من، طراحی خودرو است. 
به نظر خودتان بهترین کارتان در طراحی خودرو چه بوده است؟ 
بهترین کار همیشه کار بعدی است. ولی اولین کارم که طراحی رنو کلیو بود، بسیار جالب بود. من بر روی لامبورگینی هم کار کرده‌ام. این کار نیز جالب بود، به دلیل آن که این خودروها سفارشی و دست‌ساز است، فضای جدیدی بر کار حاکم بود. طراح با مواد مختلفی می‌تواند کار کند. ولی طراحی اتومبیل‌هایی که تیراژ بالایی دارند، سخت‌تر است؛ چون باید به مواردی توجه کرد که در اتومبیل‌هایی مثل لامبورگینی نمی‌کنیم. 
به جز شما آیا طراحان معروف ایرانی در سطح جهان داریم؟ 
در زمینه اتومبیل، ایرانی‌های زیادی را نمی‌شناسم و فقط می‌دانم یک طراح خوب ایرانی در BMW کار می‌کند؛ البته شنیده‌ام در بین دانشجویان ایرانی، چند نفر توانسته‌اند در مسابقات طراحی خودرو به برتری دست یابند. 
از نظر شما صنعت خودرو ایران با توجه به استعدادهای موجود، چگونه باید به پیش برود؟ 
بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای آسیایی در صنعت خودرو آینده درخشانی دارند و ایران هم یکی از این کشور‌ها است. زمان آن رسیده تا از جوانان و متخصصان ایرانی که بخشی از آنها در خارج ایران کار می‌کنند، استفاده کرد. زمان این کار فرا رسیده و امکاناتش هم وجود دارد؛ ولی این‌که چرا سعی نمی‌کنیم خودرویی طراحی کنیم که بخش زیادی از آن ایرانی باشد، واقعاً نمی‌فهمم. 
چگونه باید به نقطه‌ای که شما گفتید برسیم. لطفاً واضح‌تر توضیج دهید؟ 
ما اول باید با شرکت‌های خارجی مثل شرکت‌های آلمانی، ایتالیایی و دیگر شرکت‌ها، همکاری مشترک انجام دهیم. از طرفی باید سعی کنیم از اتومبیل‌هایی که در آمریکا یا اروپا ساخته می‌شوند، تقلید نکنیم و خودرویی طراحی کنیم که به فرهنگ و جامعه ما نزدیک باشد. 
اما چگونه می‌توانیم این کار را بکنیم؟ خودرو یک کالای جهانی است که ربطی به فرهنگ ندارد. 
تفاوت فرهنگ را می‌توان در طراحی خودرو‌های آمریکای و اروپایی دید که تفاوت‌های فرهنگی دارند و نشانه‌های آن در طراحی خودروهایشان دیده می‌شود. باید روی خصوصیات فرهنگی و جامعه بررسی کنیم و بعد از آن با توجه به این مطالعات، خودرو طراحی کنیم. از طرفی چون خصوصیات فرهنگی مشخص و مشترکی در منطقه وجود دارد، ما با در نظر گرفتن این مشترکات می‌توانیم یک محصول تولید کنیم که در منطقه نیز فروش خوبی داشته باشد. جالب است بگویم امروز بیشتر خودروهایی که ساخته می‌شوند، برای تهران است و فکری به حال تمام ایران نمی‌کنند. 
شما مدت‌هاست که از ایران دور بوده‌اید، آیا نمی‌خواهید به ایران بازگردید؟ 
اوایل که به فرانسه آمده بودم، دلم خیلی تنگ می‌شد؛ اما حالا که با فرانسه و فرهنگش آشناتر شده‌ام، به زندگی در اینجا عادت کرده‌ام. با اینحال دلم می‌خواهد روزی در ایران کار کنم. امیدوارم آن روز شروع به طراحی یک خودرو ایرانی کرده باشیم.

سیتروئن

ژیان مفهومی!

ژیان مفهومی!
: سال 1949 میلادی سال پرباری برای شرکت فرانسوی سیتروئن بود. در این زمان بود که مدل محبوب 2CV را رونمایی کرد. این خودرو از جهاتی هم برای ما ایرانی‌ها آشنا است. این خودرو که در ایران با نام ژیان شناخته می‌شد، در سال‌های دور مرکب قشر مرفه جامعه به حساب می‌آمد. تا سال‌ها 2CV یک رقیب سنتی برای فیات 500 و فولکس‌واگن بیتل یا همان قورباغه‌ای به شمار می‌رفت.

طراحی خاص سیستم تعلیق 2CV به طوری بود که یا واژگون نمی‌شد و یا در صورت واژگونی به حالت اولیه باز می‌گشت. به جرات می‌توان 2CV را در عصر خود یک جهش طراحی دانست. 
با فرارسیدن شصتمین سالگرد رونمایی این خودرو محبوب طراح معروف «دیوید پورتلا» نمونه مفهومی آن را طراحی کرد. این مفهومی که از 2CV قبلی تنها زوایای منحنی بغل و پشت را به ارث برده، در واقع نوعی الهام است. البته گفتنی است مدت قبل‌تر «پائولو مارتین» طراح ایتالیایی نمونه‌ای به صورت پیش طراحی یا «اسکچ» را روی سایت خود قرار داده بود که خیلی از آن استقبال نشد.



بنز G کلاس

مرسدس بنز طرحی جذاب از نسل آینده بنز کلاس G برای سال 2025 را آماده کرده است. که در واقع دو نسل بعدی این خودروی دیرپا تلقی می شود زیرا نسل آتی بین سالهای 2015 تا 2025 روانه بازار خواهد شد. معلوم است که وقتی برای 13 سال آینده برنامه ریزی می شود، اولین هدف، پیشرانه سازگار با محیط زیست باشد.

Mercedes-Benz ener-g-force concept


از همین روست که مرسدس بنز نام انر-جی فورس (Ener-G-Force) را برای این خودرو انتخاب کرده که بیانگر یک کلاس G با انرژی متفاوت است. جی-فورس خودروییست که از آب بعنوان سوخت استفاده می کند. مخازن نصب شده در سقف خودرو برای تامین هیدروژن لازم برای پیلهای سوختی تا مسافت 800 کیلومتر کافیست. هر کدام از چرخهای غول پیکر این ماشین هم مستقلا توسط یک موتور مجزا به حرکت در می آیند.

   

شاید نسخه نهایی تا زمان تولید، تفاوت فاحشی با نمونه کانسپت داشته باشد. مطمئن باشید که بسیاری از زوائد طراحی در نمونه نهایی حذف خواهند شد. طرح فعلی بر اساس چراغها و جلوپنجره نسل آتی خودروهای بنز شکل گرفته اما ممکن است نسل بعدتر این خودروها و به تبع آن نسل آینده کلاس G هم دچار تغییراتی بنیادین شوند.
این خودرو در سالن طراحی نمایشگاه خودروی لس آنجلس به نمایش گذاشته خواهد شد.

کوروش محمد خانی

کوروش شوماخر

کوروش شوماخر
دنیای‌خودرو: می‌گویند تمام هم و غم رانندگان این است که روزی بتوانند از فدراسیون اتومبیل‌رانی خود مجوز رسمی رانندگی حرفه‌ای دریافت کنند. این آرزو در مرحله بعد به تلاش برای شرکت در یک رقابت خارجی تبدیل می‌شود. سپس حضور در یک مسابقه Championship (قهرمانی) در صدر آمال و آرزوها قرار می‌گیرد. آخرین چیزی که می‌تواند غریزه رقابت‌طلبی یک راننده ریس را ارضا کند، شرکت در یک مسابقه اتومبیل‌رانی در کلاس Formula است. طبیعی است که F1 (فرمول‌یک) داستان دیگری دارد. ...

 

ادامه مطلب ...

موتور هفت لیتری

خودرو هیولا با موتور هفت لیتری

خودرو هیولا با موتور هفت لیتری
: شرکت‌های متعددی در جهان به ساخت خودروهای نظامی مبادرت می‌کنند. خودروهایی که قابلیت‌های تهاجمی و تدافعی بیشتری در مقایسه با خودروهای معمولی دارند و به سفارش ارتش‌ کشورهای مختلف و بر‌حسب نیازهای عملیاتی طراحی و ساخته می‌شوند.....


برای خواندن به ادامه مطلب بروید

ادامه مطلب ...

جیمزباند

تبلیغ با جیمزباند

تبلیغ با جیمزباند
: جیمز باند مامور مخفی بریتانیایی، هنوز هم مشهورترین جاسوس عالم سینما است و آستون مارتین خودرویی که در بسیاری از فیلم‌های جیمزباند در کنار او ایفای نقش کرده است. شرکت آستون مارتین با برپایی یک برنامه تبلیغاتی با نام شب جیمزباند از تعدادی هنرپیشه‌های این نقش دعوت کرد تا در مراسم معرفی خودرو آستون مارتین ونکوییش حضور پیدا کنند. در این تصویر پیرس برازنان را که در دهه 90 میلادی در تعدادی از فیلم‌های جیمزباند حضور پیدا کرده بود در کنار آستون مارتین ونکوییش مشاهده می‌کنید. هر چند در آن زمان به دلیل یک قرارداد تبلیغاتی در فیلم‌های جیمزباند بیشتر از خودرو ب‌ام‌و استفاده می‌شد. پیرس برازنان اکنون جای خود را به دانیل گریک داده است.

لامبورگینی Perdigón

آیا قاتل ویرون می‌آید؟

آیا قاتل ویرون می‌آید؟
: طراحی‌اش که نشان می‌دهد برای این کره خاکی نیست. می‌گویند اگر برنامه‌اش تکمیل شود، رقیبی خواهد شد برای بوگاتی ویرون SS. در مرکز عالی آموزش طراحی خودرو، یک لامبورگینی مفهومی به اسم Perdigón معرفی شده است. 

سر طراح این پروژه می‌گوید در آینده می‌توان شاهد یک جدال زیبا بین او و بوگاتی سوپر اسپرت باشیم. تا این لحظه هنوز لامبورگینی ایتالیا نسبت به این طراحی اظهار نظری نکرده است. اما جالب اینجاست آن را تکذیب هم نکرده است. لامبورگینی که اخیراً در گیر و دار رونمایی از یک مدل شاسی‌بلند و نسخه چهار درب اونتادور است، مشتاق است تا ابرخودروی جدید خود را برای تصاحب بازار آماده کند. جدا از همه این حرف و حدیث‌ها، این زبان طراحی و گرافیک این خودرو است که در همان نگاه اول چشم را به خود می‌دوزد. 
استفاده از خطوط جسورانه‌ای که بی‌محابا از لای هم رد می‌شوند و در انتهای خودرو به یکدیگر می‌رسند.

Mercedes-Benz SLS AMG مرسدس بنز

مرسدس بنز از آخرین دست آورد خود در مرکز ارتقای خودرو های خود یعنی AMG رونمایی کرد،SLS AMG Black Series نام ابر خودروی جدید بنز است.

Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

این مدل AMG دارای تغییرات اساسی می‌باشد،از نظر عملکرد هم در همان ردهٔ SLS GT3 قرار می گیرد شاید هم بهتر!این خودرو به صورت یک سری محدود به فروش خواهد رسید و نام تجاری آن سری سیاه می‌باشد.

Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

قلب این خودرو،یک موتور 6.2 لیتری V8 می‌باشد.این موتور می‌تواند 622اسب بخار نیرو تولید کند،همچنین در دور موتور486،5500rpm پوند گشتاور تولید کند،این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که این خودرو 39 اسب بخار بیشتر و 11 پوند گشتاور کمتری در مقایسه با مدل GT تولید می‌کند.

Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

نیروی محرکه توسط یک کانال انتقال قدرت با جعبه دنده هفت سرعته DCT به محور عقب منتقل می‌شود. و به لطف چنین مشخصاتی، امکان دستیابی به حداکثر سرعت 316 کیلومتر در ساعت مهیا گردیده است.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو هم تنها ظرف 3.6ثانیه به طول می‌انجامد.

Mercedes-Benz SLS AMG Black Series

این خودرو دارای دو نسخهٔ GT3 و خیابانی است،از جمله امکانات اضافه شده بر روی نسخهٔ مسابقه ای می‌توانیم به بال ثابت و بزرگ فیبر کربنی همراه با یک کیت اختیاری افزایش نیروی تعلیق اشاره کرد و البته موارد استثنایی همانند ترمزهای سرامیکی کربنی نیز ضمن بهبود عملکرد به عنوان تجهیزات استاندارد برای این سوپر اسپرت عرضه می‌شوند.رینگ‌های این خودرو 19 اینچی و 20اینچی می‌باشد که خریداران می‌تواند هر کدام را به دلخواه سفارش داد.

تایر‌هایی که خودشان را باد می‌کنند

تایر‌هایی که خودشان را باد می‌کنند

تایر‌هایی که خودشان را باد می‌کنند
: شرکت گودیر نسل جدید تایر‌های خود را ویژه خودرو‌های تجاری معرفی کرده است که می‌توانند بدون نیاز به منبع خارجی در زمان حرکت باد شوند. بر اساس اعلام این شرکت، نسل جدید تایر‌های گودیر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با تشخیص کاهش فشار هوای داخل تایر می‌توانند بدون نیاز به منبع فشار هوا از خارج و حتی بدون نیاز به دخالت راننده، اقدام به وارد کردن هوا به درون تایر تا حد لازم کنند.

این تکنولوژی بر مبنای یک سنسور و مجموعه‌ای از سوپاپ‌های کوچک نصب شده در داخل و خارج تایر استوار است. سنسور این سیستم وظیفه اندازه‌گیری فشار هوای داخل تایر را بر عهده دارد. با رسیدن فشار هوای داخلی تایر به پایین‌تر از سطح مشخص شده، سنسور دستور باز کردن سوپاپ‌های ورودی هوا به تایر را می‌دهد. این سوپاپ‌ها در کناره تایر تعبیه شده‌اند و امکان ورود هوا را فراهم می‌کنند. این شیر به یک تیوب داخلی متصل است و در سمت دیگر این تیوب نیز شیر دیگری قرار دارد که هوا را به داخل تایر می‌رساند و به این ترتیب با چرخش تایر و تغییر فرم آن، تیوب داخلی تحت فشار قرار می‌گیرد و تغییر شکل پیدا می‌کند و در هر بار چرخش هوا را از خارج مکیده و به داخل تایر پمپ می‌کند. این عمل آن قدر ادامه پیدا خواهد کرد تا فشار هوای داخلی تایر به سطح دلخواه برسد و پس از آن سوپاپ ورودی تایر مسدود می‌شود. 
تنظیم درست فشار هوا در تایر تأثیر مستقیمی بر مصرف سوخت خودرو و جلوگیری از فرسایش بیش از حد تایر دارد.

اصطلاحات طراحی

اصطلاحات طراحی

اصطلاحات طراحی
دنیای‌خودرو- ایمان مقصودی: در این شماره برخی از مهمترین اصطلاحات رایج در طراحی خودرو را مرور می‌کنیم. دانستن این اصطلاحات از دو جنبه حائز اهمیت است. از یک سو با این اطلاعات می توان متن‌های مربوط به آموزش یا نقد طراحی یک خودرو را به صورت دقیق‌تری مطالعه کرد و از سوی دیگر در زمان ارائه توضیحات برای طرح‌های ترسیم شده، توضیحاتتان علمی‌تر می‌شود....


ادامه مطلب ...

شلبی GT500

بازگشت شلبی GT500

بازگشت شلبی GT500
 در میان مدل‌های موستانگ نسل اول بدون شک نمونه‌های GT500 تیون شده توسط کارول شلبی جایگاه خاصی دارند. مدل‌های دهه 60 این خودرو با قدرت 355 اسب و رنگ‌آمیزی سفید بدنه با خطوط آبی جزو نمونه‌های به یاد ماندنی نسل اول هستند که امروزه همچنان توانسته‌اند جایگاه بالای خود را در طیف خانواده موستانگ حفظ کنند.

این مدل به دلیل علاقه ویژه تیونرها به آن، به شکل گسترده‌ای مورد بازسازی و تقویت قرار گرفته اما چندی پیش خبرهای مبنی بر نمونه‌های جدیدی از آن به گوش رسید. قرار است شرکت Classic Recreations و البته با اخذ اجازه رسمی از شلبی این مدل‌ها را روانه بازار کند.
به گفته مدیر این شرکت، در نمونه جدید تمام المان‌های موردپسند علاقه‌مندان در GT500 در کنار فناوری‌های امروزی و قطعاتی از خودروهای روز شلبی با هم ترکیب خواهند شد که با همراهی موتورهای 535 تا 770 اسب‌بخاری بار دیگر این سلطان پیست‌های دهه 60 را زنده خواهد کرد. تمام این خودروها  غیر از  رنگ سفید در رنگ‌های دیگر نیز عرضه می‌شوند و  کد ویژه خودروهای شلبی را دارند و به این ترتیب مالکانش می‌توانند مشخصات خودروی خود را در میان مدل‌های ثبت شده شلبی ببینند، به علاوه نام مالک هم بر روی پلاکی ویژه ثبت خواهد شد. این مدل اولین خودرویی است که با اجازه شلبی در خارج از مجموعه شرکت وی ساخته می شود و اجازه یافته از نام وی استفاده کند.

روغن موتور

کاربردهای روغن موتور

کاربردهای روغن موتور
: در میان روغن‌هایی که در خودروهای سواری و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد، روغن موتور یکی از آشنا‌ترین و البته مهمترین روغن‌ها است که تاثیر مستقیمی بر کارکرد موتور دارد. روغن موتور را احتمالاً تنها به دلیل خاصیت روان کاری آن می‌شناسید. هر چند این وظیفه یکی از مهمترین وظایف روغن موتور در خودرو است اما روغن کاربرد‌های دیگری هم در موتور دارد که هر چند معمولاً به چشم نمی‌آیند اما در جای خود برای کارکرد موتور حیاتی هستند. در ادامه مروری بر مهمترین وظایف روغن در موتور خودروهای سبک و سنگین خواهیم داشت....


ادامه مطلب ...

آئودی Q7

کان و بوفالوی دیزل

کان و بوفالوی دیزل
: معمولاً تیونرها علاقه‌ای به خودروهای دیزلی و مخصوصاً شاسی‌بلندهای دیزلی ندارد. موسسه تیونینگ Kahn Design با شکستن این سنت یک دستگاه آئودی Q7 گازوئیل‌سوز را به اتاق عمل خود برد. بدون تغییر در مکانیزم فنی خودرو، همچنان شاهد همان پیشرانه 3 لیتری توربو دیزلی به قدرت 233 اسب‌بخار (173 کیلووات) هستیم که می‌تواند صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را طی 8.4 ثانیه بپیماید. کان برای این پروژه‌اش از یک بادی‌کیت نه چندان خشن استفاده کرده است. این آئودی غول‌آسا را رینگ‌های 22 اینچی، با وقار تر کرده است.

 

هوندا داکار

مسابقات رالی داکار که در ژانویه آینده از آمریکای جنوبی و شهر لیمای پرو آغاز می شود، شاهد حضور تیم هوندا در بخش موتورسیکلت خواهد بود. پیش از این هوندا 9 بار در مسابقات رالی پاریس داکار شرکت کرده بود و 5 بار نیز قهرمانی را در کارنامه دارد. با اینحال از آخرین حضور هوندا در این رقابتها 23 سال می گذرد!

rendering of the honda crf450x

تیم هوندا بنام HRCنامیده خواهد شد و سوارکاران پرتقالی، هلدر رودریگز (نفر سوم رالی داکار-سال 2012) و برزیلی، فیلیپه زانول (سوارکار کهنه کار) و انگلیسی، سام ساندرلند و خاویر پیتزولیتوی آرژانتینی در این تیم به ایفای نقش خواهند پرداخت. هدف اصلی رقابت با KTM است که 11 سال بر اریکه سلطنت تکیه زده و پایین کشیدن آن نیز کار دشواری خواهد بود.

Dakar Rally 2012 KTM

موتورسیکلتی که هوندا برای این رقابتها درنظر گرفته فعلا یک نمونه آزمایشی بر اساس مدل CRF450X است که برای این سطح از مسابقات تجهیز می گردد.

خودروهای فرمول 1

مرور62 ساله ی خودروهای فرمول 1

ماشینهای مسابقات فرمول وان سال 2012 تقریبا هیچ اشتراکی با اتومبیلهای این مسابقات در سال 1950 ندارند. علاوه بر طراحی بدنه، اندازه چرخها، شکل غربلیک فرمان، تعداد سیلندرها، محل قرار گیری موتور، مواد مورد استفاده، ایرودینامیک و توانایی های این خودروها جهش چشمگیری داشته اند.

f1 ferrari 2012

در یک انیمیشن یک دقیقه ای که توسط Rufus Blacklock ساخته شده، سیر تکاملی این خودروها از سال 1950 تا 2012 به تصویر کشیده شده است. در این انیمیشن، علاوه بر شکل کلی بدنه، تعداد و فرم سیلندرها، شکل فرمان و محل قرار گیری موتور نشان داده می شود.

حال تصور کنید قرار باشد این انیمیشن را به 60 سال بعد نیز تعمیم دهیم. فکر می کنید خودروهای مسابقه ای آن زمان چه شکلی خواهند داشت؟

توربین دوقلو چگونه کار میکند

توربین دوقلو چگونه کار میکند

حالا که قیمت نفت و در پی آن قیمت سوخت سر به فلک گذاشته، خودروسازان بدنبال روشهای کاهش مصرف سوخت و بالا بردن راندمان ماشینهای درون سوز تولیدی خود هستند. یکی از سیاستهای دنبال شده، جایگزینی موتورهای با حجم کمتر و کوچکتر با موتورهای بزرگتر می باشد. اغلب نیز راه حل استفاده از توربو شارژر برای این موتورهای کوچک است تا بتوانند با حجم پایین خود قدرت مناسبی تولید کنند.مشکلات فعلی توربوشارژرها عمدتا هزینه بالاتر و پیچیدگی مکانیکی و تاخیر در شروع فعالیت (توربو لگ) می باشند. با استفاده از دو توربین می توان تاخیر توربو را کاهش داد اما هزینه و پیچیدگی نیز به همان نسبت افزایش خواهند یافت. بنظر می رسد که استفاده از یک توربین دوقلو راه حل همه این مشکلات باشد. توربوی اسکرول دو در یک، اثری مشابه دو توربین مجزا را برجای می گذارد.

توربوشارژرهای Twin-scroll پیش از این در مسابقات و روی خودروهای اسپرت گران قیمت استفاده می شدند اما اکنون در خودروهای معمولی نظیر بی ام و سری 3 مدل 2012 هم مورد استفاده قرار می گیرند. در خودروی چهارسیلندر TwinPower که جایگزین موتور شش سیلندر  قبلی شده کاهش 15 درصدی مصرف سوخت مشاهده می شود. این موتور 2 لیتری قادر به تولید 240 اسب بخار قدرت و 260 پوند-فیت گشتاور است. به همین دلیل تقریبا همه خودروسازان دیگر نیز در حال کار روی تکنولوژی و موتورهای مشابه هستند.در این سیستم می توان چهار مرحله شاخص را نام برد....

Two In One Turbocharger

Two-In-One Turbocharger

ادامه مطلب ...

جدیدترین سیویک 2013

جدیدترین سیویک مهمان لس آنجلس است

در حالی که تمام خودروسازان فکر و ذکرشان نمایشگاه لس‌آنجلس،و برگزاری آن به نحوی خوب است،صبح روز سه‌شنبه هوندا به طور ناگهانی دو تصویر و اطلاعاتی دربارهٔ جدیدترین خودروی خود که سیویک مدل 2013 می‌باشد را به نمایش گذاشت.این خودرو 29 نوامبر مهمان نمایشگاه لس‌آنجلس است.این فیس لیفت جدید،راحت‌تر و ایمن‌تر است؛علاوه بر این ظاهر جدیدش هم به خوبی قابل تحسین است.پیش از این سیویک به عنوان یک خودروی از چشم افتاده شمرده می‌شد زیراآپدیت هایی که هوندا روی آن انجام می‌داد اصلاً جالب نبود،و تمام مردم از ظاهر بیرونی و خارجی سیویک شکایت می‌کردند.اما این نسخه واقعاً زیر آپدیت سنگینی قرار گرفته است و می‌توانیم لقب سربلند را به هوندا بدهیم،این به معنی چیرگی دوبارهٔ هوندا بر بازار خودروهای کوچک است.

Honda Civic Sedan 2013

Honda Civic Sedan 2013

ظاهر جلوی خودرو کاملاً متحول شده است و دوباره طراحی شده است.دیگر ظاهر خستهٔ مدل‌های قبلی را نمی‌بینیم.سپر خودرو و جلو پنجره عوض شده است،و صد البته قطعات کرومی بر زیبایی جلوی خودرو می‌افزایند.جلو پنجره شش گوشه این خودرو روح اسپرت تری به سیویک جدید داده است.چراغ‌های شفاف سه قسمتی و کاپوت عضلانی از ویژگی‌های طراحی این خودرو است.مه شکن‌های یکپارچهٔ جلو هم دیدنی است.

Honda Civic Sedan 2013

Honda Civic Sedan 2013

اما در عقب با ظاهری متفاوت روبرو هستیم،اضافه کردن سپر با ارتفاع پایین‌تر از نکات مثبت این طراحی است.همچنین دفیوزری تیره و ورودی‌های هوای مشبک هم اضافه شده است.چراغ‌های دو قسمتی این قسمت از خودرو از عوامل نمایش عریض‌تر این قسمت از خودرو است.رینگ‌های در نظر گرفته شده هم از نوع پنج پره دو رنگ است که یکی از عوامل اسپرت تر شدن سیویک جدید است.اما در جانب خودرو تنها با کم کردن ارتفاع از سطح زمین ظاهری جذاب‌تر خلق شده است.
این خودروساز ژاپنی از نمایش عکس‌ها و اطلاعات کابین خودرو جلوگیری کرده است،اما بیان کرده است که کابین خودرو بهبود پیدا کرده است و راحت‌تر هم شده است.همچنین طبق گفته های هوندا این خودرو دارای مصرف سوخت پایین و کمی می‌باشد.

ولوو

ولوو XC70 قوی‌تر ش                                                                                                         مدل تازهٔ ولوو XC70 با یک موتور قدرتمندتر و امکانات جدیدتر وارد بازار می‌شود.




2013 VOLVO XC70

2013 VOLVO XC70

ولوو برای این خودرو سه نوع موتور در نظر گرفته است. موتور جدید 3 لیتری توربوشارژر دار شش سیلندر T6 که قادر است 300 اسب بخار قدرت و 440 نیوتن گشتاور تولید کند، این قوی‌ترین موتور برای این خودرو است. موتور بعدی یک موتور 3.2 لیتری است که شش سیلندر دارد و در مجموع قادر است 240 اسب بخار نیرو تولید کند گشتاور این موتور هم 320 نیوتن متر می‌باشد؛ و در آخر موتور 2.4 لیتری دیزلی پنج سیلندر D5 که 210 اسب بخار قدرت دارد، گشتاور این موتور هم 440 نیوتن متر است.

2013 VOLVO XC70

2013 VOLVO XC70

این موتور جدید که در مدل‌های S60، V60 و XC60 نیز به کار رفته است در مقایسه با موتور بزرگ 3.2 لیتری بسیار به صرفه تر می‌باشد، زیرا قدرت آن به موتور 3 لیتری جدید نمی‌رسد و مصرف آن هم بیشتر از 11 لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرف موتور جدید این خودرو تنها 10.5 لیتر در هر 100 کیلومتر (سیکل ترکیبی) می‌باشد.

2013 VOLVO XC70

2013 VOLVO XC70

ولوو این خودرو هم راحت نگذاشته است زیرا تجهیزات ایمنی بروز تری بر روی آن سوار کرده است. سیستم جلوگیری از برخورد با مانع، دوربین هشداردهنده، ترمز خودکار و تشخیص عابر پیاده از ویژگی‌های تازهٔ امنیتی این خودرو است.

2013 VOLVO XC70

2013 VOLVO XC70

از ویژگی‌های سفارشی این خودرو می‌توان به سامانه پیشرفته هشدار به راننده اشاره کرد، دوربین‌هایی اطراف ماشین کار گذاشته خواهد شد که اطلاعاتی از جاده همانند محدودیت سرعت آن منطقه از جاده را توسط یک صفحه نمایش به راننده نشان می‌دهد. کروز کنترل سازگار با محیط و چراغ‌های فعال هم از امکانات اختیاری است. اما با سفارش دادن سنسور باران، سیستم چراغ‌های اتوماتیک و تشخیص تونل هم روی خودرو نصب می‌شود. اهرم دندهٔ این خودرو هم شکل جالبی دارد.

2013 VOLVO XC70

2013 VOLVO XC70

لیست قیمت‌ها برای مدل‌های این خودرو به شکل زیر است:
• XC70 3.2 – $62,990
• XC70 3.2 Teknik – $67,990
• XC70 D5 – $63,990
• XC70 D5 Teknik – $68,990
• XC70 T6 – $64,990
• XC70 T6 Teknik – $69,990

همان طور که می‌بینید مدل t6 مانند سایر مدل‌ها دارای دو نسخه معمولی و تکنیک است.

پیکاپ

پیکاپ لیموزین آماده شگفتی

پیکاپ لیموزین آماده شگفتی
: نام دوج Ram‌ همیشه با قدرت و هیبت همراه بود. خبر خوش برای هواداران این برند؛ نسخه جدیدی از آن با نام Long Hauler عرضه خواهد شد که یکی از طویل‌ترین‌ها در نوع خودش است. دوج فوق دارای یک تختخواب و باکی معادل 644 لیتر است. وزن نهایی این خودرو 4218 کیلوگرم می‌شود. گفته می‌شود کرایسلر مالک برند دوج می‌خواهد از پیشرانه‌های 6.7 لیتری هشت سیلندر Vشکل برای این غول سایز بزرگ استفاده کند.

www.madmotors.blogsky.com


کاهش مصرف سوخت خودروها

جدیدترین ایده خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت خودروها

جدیدترین ایده خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت خودروها
: موتور خودروهای امروزی هر چند نسبت به گذشته زیباتر، جمع و جورتر و البته کاراتر شده‌اند اما آنچه تغییر نکرده و حتی زیادتر شده تعداد تجهیزاتی است که نیروی خود را از موتور خودرو می‌گیرند. دینام، کمپرسور کولر، اویل پمپ، واتر پمپ و پمپ هیدرولیک فرمان که گاهی نیروی هیدرولیک برای تنظیم ارتفاع را نیز تأمین می‌کند، سوپاپ‌ها و سوپرشارژر تجهیزاتی هستند که در خودروهای امروزی بار اضافی را بر موتور خودرو تحمیل می‌کنند....


www.madmotors.blogsky.com


پریور دیزاین

پریور دیزاین و دو فرزند خون‌آشام

پریور دیزاین و دو فرزند خون‌آشام
: لامبورگینی Gallardo و مرسدس‌بنز CL‌، دو فرمانده برای ارتش جدید تیونر Prior Design. برای گالاردو، این شرکت پکیج آئرودینامیکی را تهیه دیده است که روی کلیه مدل‌های 2003 تا 2008 نصب می‌شود. این بسته بادی‌کیت شامل قطعاتی مثل جلوپنجره به همراه دریچه‌های هوا، رکاب و فلاپ بغل، سپر و دیفیوزر عقب و یک بال زیبا می‌شود. هم‌چنین یک ورودی هوای زیبا روی سقف مشکی آن تعبیه شده است. بدون تغییر در مکانیزم فنی خودرو، قیمت پکیج 15 هزار و 895 دلار تعیین شده است. در سوی دیگر، مرسدس‌بنز CL ویرایش مشکی‌پوش دیده می‌شود. کوپه‌ای لوکس- اسپرت که کلیه قطعات و لوازمش توسط مواد FRP (فایبرگلاس مستحکم) طراحی شده است. با تجهیز بدنه این مرسدس به هواکش‌های تیز و کشیده، چهره آن از یک پیرمرد جاافتاده به یک جوان پرخاشگر تبدیل شده است. پریوز دیزاین در قبال دریافت 16 هزار و 400 دلار این بسته بادی‌کیت را روی مرسدس‌بنز‌های CL نسل قبل نصب می‌کند.

                                    www.madmotors.blogsky.com

لاستیک های رادیال

عصر طلایی لاستیک های رادیال

عصر طلایی لاستیک های رادیال
رشد سریع اقتصاد چین در همه حوزه‌ها به نیرویی تاثیرگذار در اقتصاد جهانی تبدیل شده که صنعت خودرو نیز از این حرکت سریع بی‌نصیب نمانده است. صنعت لاستیک‌سازی چین که یکی از زیرمجموعه‌های صنعت خودرو تلقی می‌شود هم این روزها شاهد رشد سریع و دور از انتظاری است که گمان می‌رود خیلی زود صنعت جهانی لاستیک را بلرزاند.آمار منتشره از سوی کلسیون ملی آمار چین نشان می‌دهد صنعت لاستیک این کشور در سال 2005 میلادی رشدی پایدار داشت. تولید لاستیک در چین طی سال 2005 به 383 میلیون بالغ شد که 7/18 درصد در قیاس با سال 2004 میلادی رشد داشت. این در حالی بود که درآمد ناشی از فروش این حجم تولید به 80 میلیارد یوان معادل حدود 9 میلیارد دلار بالغ شد......
ادامه مطلب ...

آونتادور 2013 2013 Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster

لامبورگینی آونتادور2013 

چهل و چهار سال پیش، لامبورگینی از رودستر میورا رونمایی کرد که البته هیچ گاه به تولید انبوه نرسید. جانشین میورا، یعنی کانتاچ هم بصورت کوپه ساخته می شد. در اواخر دهه 1970 لامبورگینی شروع به ساخت خودروهای روباز نمود. در سال 95 دیابلو رودستر و سپس مورچیه لاگوی رودستر را روانه بازار کرد. حالا وقت آن رسیده تا با رودستر آونتادور نیز آشنا شویم.

2013 Lamborghini Aventador LP700-4 Roadster


در حالیکه ساخت مدلهای رودستر مورچیه لوگو و دیابلو، پنج سال پس از تولید مدلهای کوپه رخ داد، در مورد آونتادور این زمان به دو سال کاهش یافته است. حذف سقف و جانشینی آن با سقفی از جنس فیبر کربن به شکلی عالی صورت گرفته و شامل دو تکه و در مجموع 5.9 کیلوگرم وزن می باشد. خوشبختانه سقف سخت جایگزین سقف پارچه ای مدلهای رودستر مورچیه لاگو شده و بنابراین صدای کمتر در سرعتهای بالا و جلوه بیشتری دارد.
در مورد موتور، لامبورگینی از همان موتور دوازده سیلندر L539 با حجم 6.5 لیتر و توان 700 اسب بخار و گشتاور 509 پوند فوت استفاده می کند. نیروی تولیدی توسط یک گیربکس هفت سرعته دستی-اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می شود. شتاب صفر تا صد رودستر LP 700-4 با سقف بسته تنها 3 ثانیه می باشد و البته سرعت نهایی آن به 349 کیلومتر بر ساعت بالغ می گردد.

               

برخی از ویژگیهای منحصر بفرد مدل رودستر مانند چرخهای 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب از جنس آلیاژهای سبک که 10 کیلوگرم نسبت به قبل سبکتر شده اند و رنگ آمیزی مشابه میورا رودستر مدل 1968 نیز جالب توجه اند.لامبورگینی تولید مدل رودستر آونتادور را از تابستان آینده و با قیمت 381 هزار دلار شروع خواهد کرد. اما اگر حساب بانکی در حد قارون در اختیار دارید، می توانید همین الان هم آن را سفارش دهید.

آستون مارتین

آستون مارتین 

شرکت انگلیسی آستون مارتین که اینک در تملک سرمایه دارن کویتی است، قصد دارد 64 درصد از سهام خود را به فروش برساند. اما برخلاف انتظار خریداران این سهام فعلا از اعراب پولدار خلیج فارس نیستند. تاکنون ماهیندرای هند بعنوان یکی از علاقه مندان به خرید این سهام شناخته می شد. در این صورت علاوه بر جگوار و لندروور-رنجروور، باید یک انگلیسی اصیل دیگر را نیز هندی می نامیدیم.

Aston Martin AM-310 Vanquish

اما گزینه دیگری در میان خریداران به چشم می خورد. تویوتا از دو ماه پیش با بررسی مقدماتی آستون مارتین و استخدام یک حسابرس ویژه، علاقه خود را برای این مشارکت و سرمایه گذاری بروز داده است. میزان این سرمایه گذاری 800 میلیون دلار برآورد می شود.

2013 Aston Martin DB9 coupe and convertible

پیش از این و تا سال 2007 آستون مارتین در تملک فورد بود و بیشتر خریدارانی مثل ب ام و و یا فولکس برای سهام آن پیش بینی می شد. تولیدات بسیار لوکس و گران قیمت آستون مارتین محبوبیت زیادی بین سوپر استارهای سینما و ورزش دارند اما شاید بزگترین تهدید کننده آن، نداشتن تنوع در محصولات و تکیه بیش از حد بر مدلهای اختصاصی و محدود خود است. در حالیکه بنتلی و حتی لامبورگینی، با تکیه بر غولی چون فولکس واگن، حتی تولیدات SUV را نیز در برنامه دارند.

پورشه کایمن

مهمان لس آنجلس، پورشه کیمن 2013



پورشه اعلام کرده که در نمایشگاه لس آنجلس از یک خودروی اسپرت جمع و جور رونمایی خواهد کرد. به احتمال قریب به یقین صحبت از کیمن 2013 می باشد.

2013 Porsche Cayman artists rendering


طرح کیمن جدید به شدت وامدار باکستر 2013 است و احتمالا از موتورهایی مشابه نیز بهره خواهد برد. از جمله موتور 2.7 لیتری با توان 261 اسب بخار و موتور 3.4 لیتری در نسخه S با توان 311 اسب بخار.

2013 Porsche Cayman artists rendering


برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر باید لااقل تا 28 نوامبر صبر پیشه کرد.

فیسکر کارما

فیسکر کارما{ویدئو}

کارما چیست؟! یک خودروی لوکس در کلاس بنز cls، با یک موتور بنزینی–برقی که توسط بهترین مهندسان در لس آنجلس طراحی و توسط تیمی به سرپرستی مدیر اسبق طراحی آستون مارتین به نام هنریک فیسکر، ساخته شده است و هم اکنون با قیمتی در حدود 90 هزار دلار به فروش می‌رسد.

فیسکر کارما 2012

کارما از یک شاسی فضایی آلومینیومی مخصوص به همراه ستون طولی مستحکمی در وسط، جهت حمل باتری ها بهره می برد. این باتری ها آنقدر حجیم هستند که بتوانند به تنهایی این خودروی 2 تنی را در کمتر از 8 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر در ساعت رسانده و باز هم ادامه دهند تا آن را به مرز 153 کیلومتر در ساعت برساند! البته به کمک موتور 2 لیتری 4 سیلندر توربوی 260 اسب بخاری (ساخت جنرال موتورز) که در جلوی خودرو کار شده است، کارما قادر است مدت زمان مورد نیاز جهت رسیدن به 100 کیلومتر در ساعت را به 5.9 ثانیه کاهش دهد و همچنین حداکثر سرعتش را نیز تا مرز 201 کیلومتر در ساعت افزایش دهد. برای تکمیل پیشرانه خودرو علاوه بر این موتور بنزینی، از دو موتور الکتریکی 202 اسب بخاری نیز در عقب خودرو استفاده شده که یکی در جلو و دیگری در انتهای دیفرانسیل عقب تک سرعته خودرو قرار گرفته‌اند.

شاسی فیسکر کارما

کابین کارما به اندازه چهار نفر فضا دارد که این در نتیجه ابعاد کوچک خودرو و چرخ‌های 22 اینچی آن است . با این حال فضای داخلی آن یکی از بهترین قسمتهای این خودرو است.رانندگی با فیسکر کارما بسیار سهل و آسان است، چون مهندسان طراح تمام سعی شان را کرده‌اند تا تعداد کنترلرها را در خودرو به حداقل برسانند. در ابتدا با فشار دادن دکمه start هیچ اتفاقی نمی‌افتد و شما تنها شاهد روشن شدن نورپردازی زیبای داخل خودرو خواهید بود، سپس گیربکس را از روی کنسول میانی روی حالت D قرار می‌دهید و در نهایت انتخاب می کنید که تمایل دارید تنها با موتور برقی حرکت کنید (stealth) یا موتور بنزینی را هم به کمک بطلبید (sport). حال خودرو همانند یک اتومبیل گیربکس اتوماتیک شروع به حرکت می‌کند!


هنگام حرکت ، کارما یک صدای مصنوعی تولید می‌کند که مهندسان سازنده آنرا tron نامیده اند. این صدا به منظور هشدار به عابرین پیاده است که متوجه حرکت خودرو باشند. اما در داخل خودرو این صدا بسیار ضعیف به گوش می‌رسد. حتی بدون به کار گیری موتور بنزینی، این خودرو باز هم احساس تند و تیزی را به شما القا می‌کند و در کل رانندگی با آن احساس دلچسبی دارد که آن را در کمتر خودروی سدان با 5 متر طول و 2 تن وزن می‌توان یافت. به طور کلی می‌توان اعتراف کرد که کارما تنها خودرو تمام برقی چهار نفره با این سطح امکانات و تجهیزات رفاهی و لوکس در دنیا است! این خودرو را می‌توان ترکیبی از شورلت volt و پورشه پانامرا دانست که اتاق و تجهیزات داخل را از پانامرا به ارث برده و موتور تمام الکتریکی را از شورلت ولت. با این تفاوت که موتور بنزینی نیز در این خودرو تعبیه شده است.هم اکنون این خودرو با قیمتی بالغ بر 90 هزار دلار ، بیش از 3 هزار نفر خواهان دارد که آن را پیش خرید کرده‌اند. سازندگان کارما توانمندی تولید ماهیانه حداکثر 1,500 دستگاه را در کمپانی خود مهیا کرده‌اند و امیدوارند در سال 2012 بتوانند به فروش 15 هزار دستگاه در سال از هر سه مدل فیسکر سدان، کانورتیبل دو در و مدل سوم که در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش گذاشته شد دست یابند. چیزی که مشخص است این است که با رشد فزاینده قیمت سوخت و مشکلات زیست‌محیطی، آینده از آنٍ امثال کارماست.

# با سپاس از: سید علیرضا سیادتی ؛ برگرفته از کلکسیون خودروهای خاص 3

خودروی مارشال

خودروی مارشال

مسابقات موتو جی پی از میانه فصل یک خودروی ایمنی جدید را پذیرا خواهند بود. این خودرو ب ام و ام سیکس است که در ادامه مدلهای M به ناوگان خودروهایی نظیر M5, M3, M X5, M X6  و 535i تورینگ می پیوندد.

BMW M6 MotoGP Safety Car

مدل جدید M6 همانطور که از آن انتظار می رود پرچمدار و گل سرسبد خودروهای ایمنی ب ام و خواهد بود. با استفاده از قطعات فیبر کربن در بادگیرها، آینه ها و بال عقب و همچنین هواکش های جلو، چهره ای کاملا مخصوص پیست به این خودرو داده شده و بعلاوه رینگها و تایرهای پهنتر، ترمزهای بزرگتر و اگزوزهای چهارتایی بزرگ را نیز باید به این موارد بیافزایید.

BMW M6 MotoGP Safety CarM6 با وزن کمتر و  همچنین بهره گیری از موتور 4.4 لیتری هشت سیلندر خورجینی و با کمک دو توربوشارژر می تواند قدرت 560 اسب بخار را تولید کند. ام پاور طوری این خودرو را طراحی کرده که انگار قرار است خود یکی از شرکت کنندگان مسابقه باشد!

Renault And Caterham Will Build The Alpine Sportscar Together

Renault And Caterham Will Build The Alpine Sportscar Together


Autocar has finally blown the cover on who’s going to be Renault’s partner on building the Alpine A110-50 concept. It seems that the French carmaker will work side-by-side with Caterham to bring the concept  to the road.

After much speculation about a possible collaboration with Lotus and Mercedes, the British publication rushed to confirm, before any of the two companies have, that the deal is to become official within the next month.

The main connection between Renault and Caterham are the engines supplied by the French producer to Caterham’s F1 team. Another possible connection might also be Renault’s former deputy motorsport director Cyril Abiteboul who, as from last month, was appointed Caterham’s new CEO. It is possible that the 35-year-old CEO might continue his links with the French carmaker.

Caterham, on the other hand, has been more than eager to come up with an entirely new vehicle to join the Seven and the SP/300.R track car. The partnership might as well help out Renault turn the Alpine from a track concept to the first road-going Alpine in two decades.

Source: Autocar

بی ام و سری 3

تیم طراحی بی ام و سری 3

تصاویر گروه طراحی خودروی سدان جدید سری 3 بی ام و به سرپرستی آدریان ون هویدانک توسط این شرکت منتشر شد. شاید BMW می خواهد بدین طریق از زحمات آنها قدردانی کند.

BMW Exterior Designer Christopher Weil sketching on the Cintiq

بد نیست ویدیوی مرتبط با ویژگیهای طراحی این خودرو را نیز ببینید.

چیزی که بیشتر جلب توجه می کند، آرامش و در عین حال تمرکز و دقت این افراد در حین کار است.

Christian Bauer BMW Interior Designer