صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

نخستین خودرو با طراحی ملی

نخستین خودرو با طراحی ملی

نخستین خودرو با طراحی ملی
دنیای‌خودرو- مازیار نظریان: بالاخره پس از گذشت بیش از هفت ماه از آغاز پروژه «طراحی خودروی کاملاً ایرانی» توسط دست‌اندرکاران هفته‌نامه دنیای‌خودرو، اکنون نخستین تصویر از این خودرو به مناسبت هفتمین سالگرد آغاز به کار این نشریه منتشر می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، خودروی طراحی شده تا هفته آینده در مراسمی ویژه رونمایی خواهد شد. 

پروژه طراحی نخستین خودروی کاملاً ایرانی از بهار سال جاری از سوی هفته‌نامه دنیای‌خودرو آغاز شد و هدف از آن طراحی خودرویی کاملاً مستقل از طرح‌های دیگر خودروسازان و با بهره‌گیری از دانش طراحان جوان ایرانی بود. خودروی طراحی شده از ابتدا با انگیزه جلب نظر خریداران ایرانی و البته با نیم نگاهی به بازارهای صادراتی طراحی شده است و به همین دلیل تیم طراحی خودرویی سدان در کلاس C را در نظر گرفتند. کلاس C، کلاس خودروهای متوسط است که در حال حاضر بیشترین آمار فروش را در سطح جهان در اختیار دارد و خودروهایی مانند رنو مگان و اپل آسترا و پژو405 را در خود جای می‌دهد. بر اساس آمار فروش خودروها در کشور، سهم این کلاس در میان خودروهای فروخته شده در ایران نیز بیش از سایر کلاس‌ها است چرا که این خودروها برای استفاده خانواده‌ها (که عمده‌ترین خریداران خودرو در کشور هستند) مناسب‌ترین نسبت ابعاد و امکانات به قیمت را فراهم می‌کنند.یک سدان اقتصادی برای حضور در این کلاس باید بتواند فضای کافی برای پنج سرنشین را فراهم کند و خودروی طراحی شده از این نظر کمبودی را احساس نمی‌کند ضمن آنکه همچون اکثر خودروهای حاضر در این کلاس به صورت دیفرانسیل جلو طراحی شده است.
ایمان مقصودی، عضو تحریریه هفته نامه دنیای‌خودرو و مدیر تیم طراحی این خودرو در این زمینه می‌گوید: «یکی از مشکلاتی که خودروهای این کلاس با آن مواجه هستند طراحی خسته‌کننده آن‌ها است. البته طراحی شرکت‌های معتبر در این زمینه معمولاً مشکلی ندارند اما شرکت‌های تازه کاری مانند چینی‌ها اکثراً طرح‌های کسل‌کننده‌ای در این کلاس دارند و یا طرح‌هایشان را با کپی‌برداری ناقص از طرح‌های دیگر خودروسازان ترسیم می‌کنند. ما در خودروی طراحی شده تلاش کردیم با حفظ جنبه‌های یک خودروی خانوادگی طرحی جذاب و اسپرت را ارائه کنیم.» تمامی برندهای معتبر جهانی در زمینه طراحی المان‌ها و روح کلی طراحی ویژه خود را دارند که شناسایی خودرو را حتی بدون توجه به نام و آرم آن ممکن می‌کند و این دقیقاً چیزی است که بسیاری از شرکت‌های تازه کار در زمینه طراحی از آن بی‌بهره‌اند. در خودروی طراحی شده این مسئله مورد توجه قرار گرفته و تلاش شده در عین حال که طرحی کاملاً جدید و بدون الگوبرداری از طرح‌های دیگر است، دارای اصالتی باشد که بتوان آن را در سایر خودروهای این برند فرضی هم تسری داد. 
مقصودی در این زمینه می‌گوید: «اصالت طرح ما باعث می‌شود هیچ‌گاه نتوانید خودروی مشابهی برای آن پیدا کنید و کاملاً قابل تشخیص است. از طرف دیگر می‌توان طرح آن را برای خودروهایی در کلاس‌های دیگر هم مورد استفاده قرار داد. تمامی جزییات این خودرو از ابتدا طراحی شده و هیچ بخشی از آن را از خودروی دیگری کپی نکردیم تا جایی که حتی طراحی شبکه جلو پنجره آن هم ویژه همین خودرو است».
همان‌گونه که پیش از این اعلام شده بود، نمونه‌ای با ابعاد واقعی از این خودرو در حال ساخت است تا در مراسمی ویژه به عنوان نخستین خودرو با طراحی کاملاً ایرانی توسط هفته‌نامه دنیای‌خودرو رونمایی شود. این نمونه مراحل پایانی ساخت را پشت‌سر می‌گذارد و به زودی برای رنگ کاری ارسال می‌شود. هفته‌نامه دنیای‌خودرو با هدف معرفی توانمندی‌های طراحان ایرانی، چندی قبل نیز با برگزاری رقابت طراحی توانست گوشه‌ای از استعدادهای جوانان و نوجوانان کشور در زمینه طراحی خودرو را به نمایش بگذارد ضمن آنکه در صفحه‌ای ویژه طراحی خودرو، به طور پیوسته اخبار این حوزه را به اطلاع علاقه‌مندان می‌رساند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد