صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

کاتر پیلار CT660

بررسی غول ماشین‌آلات راه‌سازی

بررسی غول ماشین‌آلات راه‌سازی
دنیای‌خودرو: حتماً باید نامش را شنیده باشید. پدیده‌ای بی‌رقیب در دنیای محصولات سنگین راه‌سازی. نام اصلی‌اش Caterpillar است ولی همیشه آن را Cat صدا می‌زنند. احتمالاً تا پیش از این فقط لودر،‌ گریدر، غلطک،‌ بولدوزر و دامپ‌تراک‌های غول‌آسای آن را دیده بودید. حالا خبر می‌رسد رقیبی جدید برای ولوو،‌ مرسدس‌بنز، مان، اسکانیا و ماک رقیب جدیدی پیدا شده. این شرکت محصولی کاملاً جدید را با نام CT660 را در کلاس 8 کامیون‌ها معرفی کرده است. در این پرونده به بررسی این خودرو می‌پردازیم ...

به ادامه مطلب بروید


بررسی غول ماشین‌آلات راه‌سازی

بررسی غول ماشین‌آلات راه‌سازی
 حتماً باید نامش را شنیده باشید. پدیده‌ای بی‌رقیب در دنیای محصولات سنگین راه‌سازی. نام اصلی‌اش Caterpillar است ولی همیشه آن را Cat صدا می‌زنند. احتمالاً تا پیش از این فقط لودر،‌ گریدر، غلطک،‌ بولدوزر و دامپ‌تراک‌های غول‌آسای آن را دیده بودید. حالا خبر می‌رسد رقیبی جدید برای ولوو،‌ مرسدس‌بنز، مان، اسکانیا و ماک رقیب جدیدی پیدا شده. این شرکت محصولی کاملاً جدید را با نام CT660 را در کلاس 8 کامیون‌ها معرفی کرده است. در این پرونده به بررسی این خودرو می‌پردازیم. //

پیش از آنکه وارد بحث تخصصی شویم، بیایید ابتدا گذری کوتاه بر چند و چون شرکت Caterpillar داشته باشیم. این شرکت دقیقاً در 15 آوریل سال 1925 در کالیفرنیای آمریکا تاسیس شد. اکنون کت را به عنوان بزرگ‌ترین سازنده ماشین‌آلات سنگین حوزه راه‌سازی و معدن می‌شناسند. هم‌چنین این شرکت، بزرگ‌ترین بازار پیشرانه‌های سنگین دیزلی، گاز طبیعی و تورین‌های حرارتی را در اختیار دارد. گفته می‌شود دارایی‌های کترپیلار به بیش از 70 میلیارد دلار می‌رسد. سال 2009 در رتبه‌بندی 500 شرکت برتر دنیا کت توانست شرکت برتر در حوزه تخصصی‌اش و رتبه 44 را در بین شرکت‌های تولیدی به دست بیاورد. سال 2001 درآمد شرکت 60 میلیارد دلار بود که از این رقم 7.1 میلیارد دلارش سود خالص اعلام شده است. کترپیلار اکنون 152 هزار و 983 نفر کارمند دارد. 
درباره کلاس 8
در بازار آمریکای شمالی خودروهای نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین در 8 کلاس طبقه‌بندی می‌شوند. این کلاس‌بندی‌ها بر اساس وزن خالص و وزن قابل حمل آن‌ها برآورد می‌شود. کلاس‌های 7 و 8 مربوط می‌شود به کلاس Heavy Duty (فوق سنگین‌ها). کترپیلارCT660 نیز در همین کلاس قرار می‌گیرد.آنچه در کلاس 8 قرار می‌گیرد خواه یک پیکاپ سنگین و یا یک تراک غول‌آسا باشد فرقی نمی‌کند، می‌بایست معیار GVWR (رده‌بندی وزن خالص خودرو) بالای 33 هزار پوند (14 هزار و 969 کیلوگرم) باشد. طبیعی است که اغلب کامیون‌های فعلی بازار و تراکتورها در این کلاس قرار می‌گیرند. جالب اینجاست حتی Peterbilt نیز در کلاس پایین‌تر یعنی کلاس 7 قرار می‌گیرد. در این گروه می‌توان هم‌کلاسان کت CT660 را کنوورث Dump Truck دانست.
زیر پوست کت
شرکتی که برای کامیون‌های سنگین رتبه‌بندی می‌کند ادعا دارد محصولات کلاس 8 نیازمند Vocation Driver (رانندگان حرفه‌ای) است. داستان CT660 از ابتدای سال 2011 شروع شد. تا پیش از آن کت با کمپانی Navistar روی پروژه‌هایی با پیشرانه 11 لیتری CT11 و 13 لیتری CT13‌ کار می‌کرد. پروژه‌ای که مدیران شرکت مدت‌ها به فکرش بودند. در حقیقت پروژه‌های بزرگ عمرانی که در آن‌ها کت شرکت می‌کرد یک ایراد جالب داشت. به عنوان مثال روی یک معدن انواع و اقسام گریدر، لودر و غلطک‌ها با برند Cat دیده می‌شدند ولی برای جابجایی نخاله و مصالح نیازمند حضور دامپ‌تراک از شرکت‌های دیگر نظیر ولوو و یا اسکانیا بود. این پدیده سال‌ها ذهن مدیران را مشغول کرده بود  تا اینکه سرانجام با رونمایی از CT660 آرزوی شرکت تحقق یافت و همه ماشین‌آلات حاضر در پروژه از یک برند شدند. 
مشخصات فنی
در گام اول بررسی مکانیزم‌های فنی این خودرو ابتدا به شاسی برمی‌خوریم. جایی که اکسل‌های پشت‌بندی شده موسوم به SBA در ابتدا به چشم می‌خورند. بامپرهای 116 و 122 اینچی که از فناوری BBC (جذب‌کننده ضربه پشت کابین) بهره می‌برند،‌ باعث استقلال قسمت جلویی خودرو از انتهای آن شده است. بخش دیگر میدان محدود دورگیری و فرمان دادن CT660 است که به سبک خودروهای سواری با زوایای کمبر و کستر به بهترین صورت ممکن انجام می‌شود. رینگ‌های مستحکم با فریم استیل که از درون تایرها را گرم می‌کند،ایده خلاقانه‌ای بود که توسط کت اجرا شده است. ریل 12 اینچی شفت با قابلیت تحمل 110 تا 120 هزار Psi فشار تولید شده است. این ریل‌ها از مواد اولیه ریخته‌گری با درجه تحمل بالا طراحی شده بود. نکته جالب درباره کت CT660 این است که در مواقع لازم می‌تواند تا 2 اینچ افزایش طول داشته باشد. کترپیلار سعی کرده تا به صورت کلیشه‌ای عمل نکند و ترجیح داده از اکسل‌های شرکتی به اسم Mertor‌ استفاده کند. برای سیستم تعلیق محور جلو از بازوهای چند پیونده دست‌بندی شکل استفاده شده است. این بازوها بر حسب سفارش مشتری به صورت یک یا دو طبقه‌ای عرضه می‌شود. این مکانیزم را مفصل‌های لغزنده حمایت می‌کند. در انتهای فنربندی محور جلو نیز جذب‌کننده‌های سنتی ضربه دیده می‌شود. تعلیق عقب از شرکت Hendrickson تهیه شده است و انواع مدل‌های سخت و نیمه سخت HaulMaax نیز دیده می‌شود. 
چه تصوری از باک این هیولا دارید؟ کترپیلار برای  نسخه‌های پایه این خودرو از باکی به حجم 227 لیتر استفاده می‌کند در حالی که مدل‌های قوی‌تر آن از محفظه سوختی به حجم 454 لیتر بهره می‌برد. هیولاهای CT660 دارای باک‌های دوقلویی هستند که از چپ و راست به یکدیگر وصل شده‌اند.
اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد کت از پلت‌فرم‌های مدل PayStar شرکت اینترنشنال برای طراحی قوای محرکه آن بهره برده است. بر حسب انتخاب مشتری قدرت‌های خروجی مدل پایه می‌تواند بین 330 تا 390 اسب‌بخار باشد. اما در مدل‌های بالاتر می‌توان شاهد قدرت‌های 410 تا 475 اسب‌بخار بود. اغلب CT660ها دارای پیشرانه‌هایی به حجم 10.5 تا 12.4 لیتر هستند. قلب‌های گازوئیل‌سوز که توسط مکنده‌های توربودیزل تقویت شده‌اند. گفته می‌شود مدل‌های جدید کترپیلار فوق خواهند توانست بین 435 تا 550 اسب‌بخار نیرو از پیشرانه‌ای 15 لیتری بیرون بکشند. 
اما این تمام توانمندی‌های CT660 نیست. کابین این خودرو به سبک آکتروس‌های مرسدس‌بنز بسیار شیک و باکیفیت طراحی شده است. استفاده از چرم روی غربیلک و دسته‌دنده گوشه‌ای از المان‌های لوکس این خودرو است. در حال حاضر مدل‌های 2012 این هیولا بین 125 تا 135 هزار دلار قیمت خورده است که بدون شک می‌تواند بازار فروش را برای هم‌وطنان رقیب یعنی پتربیلت، کنورث و ماک خطرناک کند. گشتاوری که پیشرانه‌های تولیدی این شرکت می‌توانند بین 1450 تا 1850 پوندفوت گشتاور تولید کنند. کترپیلار برای این محصولش از جعبه‌دنده‌های شش سرعته اتوماتیک بهره برده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد