صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

توان ترمز چگونه تولید می شود

توان ترمز چگونه تولید می شود؟

اگر شما کاپوت خودرویتان را بالا زده باشید احتمالاً بوستر ترمز (تقویت کننده نیروی ترمز) را دیده باشید. یک قطعه گرد سیاه رنگ است که در پشت موتور در طرف راننده قرار دارد. در ترمزهایی که از نوع کاسه‌ای هستند نیازی به تأمین توان از قبل نیستند. ولی در ترمزهای دیسکی که در خودروهای امروزی حداقل در محور جلو کاربرد دارد، نیاز به تأمین توان دارند (یا نیاز به تقویت توان ترمزی دارند).

How Power Brakes Work

How Power Brakes Work


تقویت کننده ترمز از خلاء استفاده می‌کند تا نیروی فشاری پای شما را بر روی پدال چند برابر کند و به سیلندر بزرگ بفرستد.
تقویت کننده خلاء:
بوستر خلاء یک قوطی آهنی است که شامل سوپاپ و دیافراگم است. میله‌ای از مرکز این بوستر عبور می‌کند که از یک طرف به پیستون سیلندر بزرگ متصل است و از طرف دیگر با یکسری میله اتصال به پدال متصل است.

vacuum brake booster

vacuum booster


یکی دیگر از اجزاء مهم در تولید توان ترمزی سوپاپ چک می‌باشد. سوپاپ چک یک سوپاپ یک‌طرفه است که به اجازه می‌دهد تا هوا داخل بوستر خلاء را بیرون مکیده شود. اگر موتور خاموش باشد یا نشتی در محفظه خلاء وجود داشته باشد، سوپاپ چک از داخل نشدن هوا به داخل بوستر خلاء اطمینان حاصل پیدا می‌کند. این عمل خیلی مهم است چون بوستر خلاء باید توانایی داشته باشد تا نیروی ترمزی کافی را برای راننده جهت توقف وسیله نقلیه خود حتی زمانی که موتور خاموش است، ایجاد کند. ممکن است شما در اتوبان بنزین تمام کنید و موتور به طور ناگهانی خاموش شود، در صورت عدم وجود سوپاپ چک ترمز خودرو شما نیروی کافی برای ایستادن را نمی‌تواند تولید کند.
نحوه عملکرد بوستر:
بوستر خلاء خیلی ساده و زیبا طراحی شده است. این وسیله به منبع خلاء برای کار کردن نیاز دارد. در خودروهای بنزینی، موتور خلاء مناسب برای تقویت کننده را تولید می‌کند. در حقیقت اگر شما یک محفظه‌ای را به یک قسمت از موتور وصل کنید، می‌توانید مقداری هوا از داخل محفظه به بیرون بکشید یعنی در آن خلاء ایجاد کنید. خودروهای دیزل چون خلاء نمی‌سازند معمولا برای ترمز چنین خودروهایی یک پمپ خلاء نیاز است.

برای ترمز گیری در یک خودرو ابتدا پدال ترمز فشرده می‌شود، میله‌ای که از وسط بوستر عبور کرده و به طرف سیلندر بزرگ رفته است، به سمت جلو حرکت می‌کند و پیستون واقع در سیلندر بزرگ را فعال می‌کند. موتور خلاء نسبی در داخل بوستر خلاء از دو طرف دیافراگم ایجاد می‌کند. هنگامی که پدال ترمز فشرده می‌شود، میله سوپاپ را باز می‌کند و اجازه می‌دهد که هوا از یک طرف دیافراگم در بوستر وارد شود. این عمل فشار وارد بر یک طرف دیافراگم را افزایش می‌دهد بنابراین به هل دادن میله کمک فراوانی می‌کند که در نهایت به فشردن پیستون سیلندر بزرگ کمک فراوانی می‌کند.


به محض آزاد شدن پدال ترمز، سوپاپ هوا را به بیرون می‌دهد در حالی که سوپاپ خلاء دوباره باز می‌شود. این عمل خلاء را در دو طرف دیافراگم ایجاد می‌کند. همچنین باعث می‌شود که پیستون سر جای اصلی خودش قرار بگیرد.
شماتیک بوستر ترمز:
نمودار زیر نمایی نزدیک از اجزاء ترمز و همچنین تقویت کننده آن را نشان می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد