صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

مقایسه خرید خودرو در ایران و جهان

 

 مقایسه خرید خودرو در ایران و جهان

طی سال‌های اخیر و با توجه به رشد نسبی صنعت خودروی کشور، روش‌های فروش جدید و مختلفی توسط سازندگان داخلی ارائه شده‌اند تا مشتریان بتوانند با آزادی عمل بیش‌تری نسبت به خرید خودروی مورد علاقه خود اقدام کنند. اما به طور کلی همچنان بخش عمده معاملات خودرویی کشور به صورت نقد است ( به خصوص در مورد خودروهای دست دوم). در مورد شرایط فروش خودروهای صفر و نو، سازندگان داخلی تسهیلات فروش مختلفی را ارائه کرده‌اند که البته بارها دیده شده است که این تسهیلات خرید قسطی محدود به برخی مدل‌ها شده است. در این مطلب بر آن شدیم تا به صورت مختصر نحوه فروش خودروها در دیگر کشورها را با کشور عزیزمان مقایسه کنیم و به معرفی برخی سیستم‌های فروش مورد استفاده در دیگر نقاط جهان بپردازیم......

خرید خودرو

  

 مقایسه خرید خودرو در ایران و جهان

طی سال‌های اخیر و با توجه به رشد نسبی صنعت خودروی کشور، روش‌های فروش جدید و مختلفی توسط سازندگان داخلی ارائه شده‌اند تا مشتریان بتوانند با آزادی عمل بیش‌تری نسبت به خرید خودروی مورد علاقه خود اقدام کنند. اما به طور کلی همچنان بخش عمده معاملات خودرویی کشور به صورت نقد است ( به خصوص در مورد خودروهای دست دوم). در مورد شرایط فروش خودروهای صفر و نو، سازندگان داخلی تسهیلات فروش مختلفی را ارائه کرده‌اند که البته بارها دیده شده است که این تسهیلات خرید قسطی محدود به برخی مدل‌ها شده است. در این مطلب بر آن شدیم تا به صورت مختصر نحوه فروش خودروها در دیگر کشورها را با کشور عزیزمان مقایسه کنیم و به معرفی برخی سیستم‌های فروش مورد استفاده در دیگر نقاط جهان بپردازیم.

خرید خودرو
همان طور که گفته شد بخش عمده معاملات خودرویی کشور به صورت نقد انجام می‌شود. درست است که شرکت‌های داخلی اکثر محصولات خود را به صورت قسطی نیز به فروش می‌رسانند اما نحوه فروش قسطی در کشور ما با کشورهای بزرگ دیگر مانند آمریکا تفاوت‌هایی دارد که به آن‌ها می‌پردازیم. در اولین گام همان طور که گفته شد معمولاً فهرست محصولاتی که شامل تسهیلات فروش می‌شوند محدودتر از فهرست تمام تولیدات سازندگان داخلی است که دلیل آن را نیز می‌توان در سیاست‌های فروش هر تولید کننده دانست.

خرید خودرو
در ثانی شرایط فروش فراهم شده معمولاً مشخص بوده و یا نهایتاً در دو فرم مختلف هستند. بدین معنی که مبلغ پولی که شما در ابتدا باید پرداخت کنید با مبلغ هر قسط، فاصله زمانی هر قسط، طول دوره اقساط و میزان سودی که باید شما بپردازید از پیش توسط خود سازنده مشخص شده و برای تمام افراد واجد شرایط یکسان است.

این مسئله در کشورهای دیگر مانند آمریکا کمی متفاوت است. بدین صورت که اولا شما هر خودرویی را می‌توانید به صورت قسطی بخرید. به این معنی که حتی خودروها دست دوم، کم کارکرد و یا خودروهای هفت و یا هشت ساله را نیز می‌توانید با شرایط اقساط خریداری کنید. در ثانی در بیش‌تر موارد خود شما می‌توانید شرایط اقساط خرید خودرویتان را تعیین کنید؛ به عنوان مثال این که به چه میزان در ابتدا پول بدهید و در چند ماه بعد پول را پرداخت کنید و یا این که هر قسط شما چقدر باشد (که البته این به صورت مستقیم وابسته به تعداد ماه‌هایی است که قرار است قسط دهید) توسط خود شما تعیین می‌شود. مسئله ای که در این جا وجود دارد، این است که این شرایط به هیچ وجه برای افراد مختلف یکسان نیست و کاملا به اعتبار مالی هر فرد بستگی دارد. بدین معنی که شرکت‌های مختلف هنگامی که می‌خواهند شرایط اقساط را برای شما مشخص کنند از ادارات اعتبار سنجی درخواست تاریخچه اعتبار و میزان اعتبار شما را می‌کنند و با توجه به آن میزان سودی که شما باید بپردازید را محاسبه می‌کنند.

در این سیستم، قانون بدین صورت است که هرچه امتیاز و اعتبار مالی شما (با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند تعداد کارت‌های اعتباری شما، میزان محدودیت اعتبار مالی شما، خوش حساب بودن شما در گذشته و یا طول مدت اعتبار بانکی شما) بیش تر باشد، میزان سودی که پرداخت خواهید کرد کمتر خواهد بود و شاید در مواردی این میزان به اعدادی نزدیک به صفر نیز برسد! اما اگر اعتبار شما مناسب نباشد باید سودهایی با درصدهای بالایی بازپرداخت کنید. پس در این جا به دو تفاوت عمده می‌توانیم برسیم. اولا کسی از شما چک تضمین، ضامن و … نمی‌خواهد و تقریباً تمام افراد می‌توانند اقدام به خرید خودرو به صورت قسطی کنند( البته در صورتی که میزان موجودی حساب شما و مجموع اعتبارتان نسبت منطقی با رقم خودرویی که قصد خرید آن را دارید داشته باشد). به علاوه این میزان اعتبار شماست که شرایط خریدتان را مشخص می‌کند.

خرید و فروش خودرو
نکته دیگر این است که همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم شما حتی امکان انتخاب درصد میزان پول اولیه از کل قیمت خودرو که در ابتدا باید پرداخت کنید را نیز دارید؛ به عنوان مثال اگر قیمت خودرویی 20 هزار دلار است، می‌توانید با پرداخت اولیه هزار دلار خودرو را خریداری کنید و مابقی 19 هزار دلار را به صورت قسطی بپردازید. حتی پرداخت اولیه صفر نیز در شرایط فروش بسیاری از شرکت‌ها وجود دارد. البته این مسئله نیز به میزان اعتبار مالی شما بستگی دارد. اگر امتیاز مناسب را داشته باشید می‌توانید تمام پول خودرو را به‌صورت اقساط بلندمدت و مثال با ماهی تنها 300 یا 400 دلار)بسته به قیمت خودرو ( پرداخت کنید. اگر اعتبار مالی شما چندان خوب نباشد همچنان شما می‌توانید انتخاب کنید که چه مقدار حاضر هستید تا در ابتدا پرداخت کنید اما هر چقدر مبلغ پرداختی شما کم تر باشد)به اصطلاح Down Payment(سودی که باید پرداخت کنید افزایش پیدا می‌کند. البته در تمام این حالت‌ها شرایط خاصی نیز حاکم است که بیش‌تر آن‌ها به چانه‌زنی شما با فروشنده بستگی دارد.

از همه مهم‌تر این مسئله است که تقریباً سهم بسیار بالایی از افراد در آمریکا به صورت قسطی خودرو می‌خرند و عملا خرید خودرو به معنای خرید قسطی آن است و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که به عنوان مثال یک جا 60 هزار دلار پول یک خودرو بدهد! شرایط دیگری نیز برای خرید خودرو در کشورهای بزرگ وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اجاره یا کرایه کردن خودرو اشاره کرد.

خرید خودرو
اجاره خودرو در آمریکا مفهومی کاملا متفاوت با کشور ما دارد. بدین صورت که شما می‌توانید هر خودروی صفری که به خرید آن تمایل دارید را با پرداخت مبلغی به صورت ماهانه اجرا کنید. شاید سؤال شما این باشد که تفاوت این روش با خرید اقساطی در چیست؟ تفاوت خرید کرایه‌ای با خرید اقساطی این است که شما به عنوان مثال خودرویی را با یک قرارداد دو ساله اجاره می‌کنید. اولا در این جا نیز تمام مبلغی که شما باید پرداخت کنید و از این قبیل موارد بسته به اعتبار مالی شما دارد. در ثانی میزان اقساط ماهانه شما در این حالت برای خودروهای یکسان بسیار کم‌تر است. (پس شما می‌توانید خودروهای به نسبت گران قیمت را نیز اجاره کنید.) اما نباید فراموش کنید که در پایان دو سال باید خودرو را پس دهید! در این جا دو حالت وجود دارد، اول این که شما خودرو را پس می‌دهید و قرارداد تمام می‌شود. حالت دیگر این است که شما از خودرو در طی این مدت راضی بوده‌اید و اکنون از لحاظ مالی نیز توانایی پرداخت هزینه آن را دارید. حال شرکت مربوطه با محاسبات و قوانین خودش با توجه به قیمت خودرو میزان مبلغی که شما تاکنون پرداخت کرده‌اید را از کل قیمت کم می‌کند و سپس بسته به این که شما تمایل دارید مابقی پول را به صورت قسطی یا نقد پرداخت کنید، قرارداد جدیدی برای شما تنظیم می‌کند. این روش اجاره کردن نیز مشتریان بسیار زیادی در کشور آمریکا دارد. شرایط دیگری نیز در آمریکا و یا دیگر کشورها وجود دارد که بیش تر آن‌ها کم و بیش مشابه با روش‌هایی هستند که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. شاید تصور بر این باشد که آزادی عمل برای خرید خودرو با شرایط دلخواه در خارج از کشور بسیار زیاد است. اما نباید فراموش کرد که تمام این شرایط تنها و تنها به اعتبار مالی شما و حساب‌های بانکی‌تان بستگی دارد! اگر طول اعتبار مالی شما، امتیازتان و یا قدرت مالی شما کم باشد یا شرکت شما را قانع خواهد کرد که شما توانایی خرید این خودرو را ندارید و یا از شما درصد سودهای بالایی طلب خواهد کرد

نظرات 1 + ارسال نظر
saeed پنج‌شنبه 14 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 04:32 ب.ظ http://www.saeedproject.com

-------------------------------------------
برنامه Fusion 3.64 ، اجرای تمامی بازیهای سگا در ویندوز
همین حالا به ما سر بزنید و این برنامه فوق العاده، همراه با بازی های آن کاملا رایگان دریافت کنید./

با احترام
saeed project
-------------------------------------------

حتما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد