صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

تفاوت دینام و آلترناتور

تفاوت دینام و آلترناتور

Untitled-1
  

Untitled 1 300x226 تفاوت دینام و آلترناتور

مولد‌های جریان الکتریکی در خودرو همزمان با اختراع استارت ساخته شدند که اولین مولد برق خودرو دینام بود. با گذشت زمان کم‌کم دینام منسوخ و آلترناتور ساخته شد. دینام و آلترناتور هر دو یک کار را انجام می‌دهند در واقع وظیفه اصلی هر دو تولید برق مورد نیاز خودرو و تامین شارژ باتری خودرو می‌باشد چون باتری خودرو بعد از مدتی کار کردن توان حاصل خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند وسایل الکتریکی و مدار جرقه‌زنی را راه‌‌اندازی و برق آن را تامین کند پس به وسیله‌ای نیاز بود که این ضعف از بین برود.
آلترناتور و دینام با توجه به نقطه مشترک هر دو که یک هدف دارند و برای آن ساخته شده‌اند از چند نظر با هم متفاوت هستند. این تفاوت عبارت است از طرز کار ساختمان آنها و تولید جریان آنها که به شرح زیر است:
دینام
اصل کار دینام تولید جریان برق برای باتری و دستگاه‌های الکتریکی همانند آلترناتور عمل می‌کند ساختار فیزیکی دینام بسیار سنگین و بزرگ می‌باشد. دینام در دورهای پایین یعنی هنگامی که پدال گاز را فشار نمی‌دهید خودرو را شارژ نمی‌کند چرا که قدرت تولید جریان در دور پایین را ندارد اگر داشته باشد هم کم است. برق که دارای الکترون‌های – و+ است به صورت جدا به قطب‌های – و+ باتری ارسال می‌شود در واقع دینام آن طور که باید برق مورد نیاز باتری را تولید می‌کند اما از نظر ساختار داخلی دینام تفاوت بسیار زیادی با آلترناتور داشته از قبیل سیم پیچ‌ها و قطب‌های مغناطیسی،پوسته و … بزرگترین عیب دینام این است که خودرو را در دور بالا شارژ می‌کند و مزیت آن این است که برق را مستقیم مطابق با نیاز باتری به آن ارسال می‌کند.
آلترناتور
آلترناتور نیز همانند دینام یک وسیله‌ای است که تولید جریان برق را برای باتری و دستگاه‌های الکتریکی خودرو بر عهده دارد. با این تفاوت از دینام که آلترناتور وسیله‌ای است از نظر فیزیکی بسیار سبک و در دورهای پایین، تولید جریان زیادی برای خودرو می‌کند.
تفاوت اصلی این وسیله با دینام، علاوه بر تولید جریان از نظر ساختمان آن هم متفاوت است. آلترناتور برق متناوب تولید می‌کند که این برق همانند برق شهری می‌باشد که با استفاده از یک سری دیود همسو ساز (که کار این دیود‌ها تبدیل برق متناوب به برق مستقیم می‌باشد‌) برق تولید شده توسط آلترناتور را به برق مستقیم تبدیل می‌کند‌.
آلترناتور در دور پایین علاوه بر شارژ، تولید جریان بیشتری هم نسبت به دینام دارد. آلترناتور از نظر فیزیکی بسیار کم حجم سبک و تعمیر آن نسبت به دینام آسان‌تر است سبک بودن آلترناتور به علت کم شدن و حذف برخی از قطعات است و مشکل دیگری هم در مدارات برقی خودرهای آلترناتور‌دار وجود دارد و آن مشکل اضافه کردن ۹ دیود برای یکسو‌سازی است. این مشکل به نحو دیگری در خودرو دینام‌دار است آن هم این که چند آفتامات در مدار برقی قرار داده تا برق باتری به داخل دینام نرود و باتری خالی شود. اگر در خودرو چراغ باتری پشت آمپر روشن شد نشان‌دهنده خرابی آلترناتور می‌باشد و باید بررسی شود. امروزه تمام خودرو‌ها از آلترناتور بهره می‌برند اما مردم به اشتباه آن را دینام خطاب می‌کنند با توجه به تفاوت این دو امیدواریم که این دو وسیله اشتباه گرفته نشوند.

نوشته شده توسط irandng 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد