این تکنولوژی بر مبنای یک سنسور و مجموعهای از سوپاپهای کوچک نصب شده در داخل و خارج تایر استوار است. سنسور این سیستم وظیفه اندازهگیری فشار هوای داخل تایر را بر عهده دارد. با رسیدن فشار هوای داخلی تایر به پایینتر از سطح مشخص شده، سنسور دستور باز کردن سوپاپهای ورودی هوا به تایر را میدهد. این سوپاپها در کناره تایر تعبیه شدهاند و امکان ورود هوا را فراهم میکنند. این شیر به یک تیوب داخلی متصل است و در سمت دیگر این تیوب نیز شیر دیگری قرار دارد که هوا را به داخل تایر میرساند و به این ترتیب با چرخش تایر و تغییر فرم آن، تیوب داخلی تحت فشار قرار میگیرد و تغییر شکل پیدا میکند و در هر بار چرخش هوا را از خارج مکیده و به داخل تایر پمپ میکند. این عمل آن قدر ادامه پیدا خواهد کرد تا فشار هوای داخلی تایر به سطح دلخواه برسد و پس از آن سوپاپ ورودی تایر مسدود میشود.
تنظیم درست فشار هوا در تایر تأثیر مستقیمی بر مصرف سوخت خودرو و جلوگیری از فرسایش بیش از حد تایر دارد.