صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

مقایسه قدرت و گشتاور در خودرو (قسمت دوم)

»» مقایسه قدرت و گشتاور در خودرو (قسمت دوم)

در بخش اول این مقاله به بررسی تفاوتهای اصولی بین مفاهیم قدرت و گشتاور پرداختیم. به خاطر بیاورید که علاوه بر مفاهیمی چون کار، توان و توان دورانی، تورک و تفاوت آن با کار را توصیف کردیم.

شتابگیری خودرو
با توجه به قانون دوم نیوتون شتاب یک جسم ارتباط مستقیمی با نیروی وارده به جسم و همچنین جرم جسم دارد:

newtons-second
برای اینکه شتابگیری حاصل شود، نیرو باید با سرعت برابر با سرعتی که خودرو در حال حرکت است وارد شود. نیرویی که در دوره‌ای مشخص از زمان اتفاق می‌افتد را توان می‌نامند. بنابراین شتاب نوعی نیرویی است که به اشیاء در حال حرکت وارد می‌شود و به‌وسیله توانی که در سرعت مشخص به جسم وارد شده مشخص می‌شود.

wheel-torque-accel

power-accel
نیروی حاصل از شتاب که تایر به جاده اعمال می‌کند از تورک بر سر چرخ‌ها نشات می‌گیرد. در پایین نیرو بر اساس تورک موتور که گذرنده از تمام سیستم انتقال است تقسیم بر شعاع چرخ محاسبه شده است:

accel-from-tq
اگر سرعت خودرو و توان موتور در لحظه‌ای مشخص باشند، نیرو حاصل از شتابگیری خودرو بدون داشتن نسبت دنده و قطر لاستیک و تورک موتور قابل محاسبه است. در پایین فرمول مربوطه آورده شده است:

accel-from-hp
محاسبه نیرو بر اساس تورک و توان هر دو پاسخ‌های برابری با هم دارند. به مثال زیر توجه فرمایید:

accel-from-both
یک مثال ساده:برای شرح بیشتر تأثیر توان و تورک، سه موتور متفاوت را روی یک خودرو شبیه‌سازی می‌کنیم. سرعت خودرو برای هر کدام از سه آزمایش برابر است بنابراین تفاوت در بین نیروی حاصل از شتابگیری کاملاً مشهود است.

car-with-drivetrain
خودرو دارای تایرهای 24 اینچی است. تایرها دارای سرعت دورانی 500 دور بر دقیقه هستند، یعنی خود در حال حرکت با سرعت 35.7 مایل بر ساعت است. دنده‌ای که خودرو در آن قرار دارد دارای نسبت 2:1 است.

example-tire-detail
موتور آبی رنگ خودرو دارای سرعت دورانی 2000 دور بر دقیقه است و تورک 200 پوند-فوت و توان 76 اسب بخار تولید می‌کند. نسبت دنده‌ای که برای دنده آخر در نظر گرفته شده است 2:1 است که دور چرخ با شفت ورودی در این زمان قابل تطبیق شدن است. با در نظر گرفتن فرضیات فوق خودرو نیروی 800 پوندی به جاده وارد می‌کند.

enginecompare-blue
موتور سبز رنگ در دور 4000 دور بر دقیقه در حال کار کردن است و تورکی معادل 100 پوند-فوت و توانی معادل 76 اسب بخار تولید می‌کند. موتور سبز رنگ با دو برابر سرعت موتور آبی رنگ در حال دوران است ولی در عین حال دارای تورک یک دوم برابر است. نسبت دنده آخرین این خودرو 4:1 است. با فرضیات فوق خودرو نیروی 800 پوندی به جاده را وارد می‌کند که برابر با نیروی وارده به جاده توسط موتور آبی رنگ است.

enginecompare-green
موتور قرمز رنگ با دور 4000 دور بر دقیقه در حال دوران است که تورکی معادل با 200 پوند-فوت و توانی معادل با 152 اسب بخار تولید می‌کند. تورک این موتور مانند موتور آبی رنگ است و دور آن بیشتر از موتور سبز رنگ است. نسبت دنده انتخابی ما 4:1 است. با وجود چنین تنظیماتی خودرو نیرویی معادل با 1600 پوند به جاده وارد می‌کند که معادل با دو برابر موتورهای قبلی است.

enginecompare-red
از مقایسه بین سه مورد متفاوت فوق می‌توان نتیجه گرفت که پرقدرت‌ترین موتور، موتوری است که بیشترین نیرو رو به جاده وارد می‌کند. دو موتور دیگری که دارای قدرت یکسان است، نیرویی مشابه به جاده وارد می‌کنند. یعنی با وجود تورک‌ها و دورهای متفاوت نیرویی مشابه به جاده وارد می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که توان موتور، صرف‌نظر از میزان تورک تولیدی یا دوری که موتور در حال کار کردن است، میزان نیروی شتاب دهنده (نیروی وارده به جاده) را تعیین می‌کند.

منحنی‌ها و محدوده‌های توان:کارایی موتور خودرو معمولاً به‌وسیله ماکزیمم منحنی‌های توان قابل توصیف است. یک موتور خوب بیشترین میزان توان را تولید می‌کند و همچنین بیشترین میزان توان متوسط را هم دارد. نمودار توان بر حسب دور موتور را منحنی توان به طور معمول می‌نامند که حاوی اطلاعات مهمی از چگونگی عملکرد موتور در دورهای مختلف است.
برای یک موتور وجود توان متوسط پایین‌تر نسبت به موتور دیگر در عین حال بالاتر بودن بیشینه توان نسبت به موتور دیگر طبیعی است.

power curve example
منحنی‌های توان که در بالا نشان داده شده است یکی دارای 400 اسب بخار و دیگری دارای 375 اسب بخار است. در حالی که موتوری که 400 اسب بخار تولید می‌کند دارای بیشینه توان بیشتری است و موتوری که 375 اسب بخار تولید می‌کند دارای متوسط به مراتب بیشتری نسبت به موتور 400 اسب بخاری است. در اغلب موارد مخصوصاً در درگ های خیابانی موتور 375 اسب بخاری عملکرد بهتری به طور کلی از خود نشان می‌دهد.
محدوده توان خودرو به دو دسته باز و محدود تقسیم می‌شود که بر پایه و اساس یک سری از مشخصات و ویژگی‌های خاص هستند. این ویژگی‌ها در جدول زیر آورده شده است.

wider-narrower
مقایسه دو خودرو:
بیایید دو خودرو با دو موتور متفاوت را که دارای بیشینه توان برابر هستند را با هم مقایسه کنیم.
هر دو خودرو دارای وزن، سیستم انتقال قدرت و شعاع چرخ مشابه هستند در واقع تنها تفاوت این دو خودرو در موتور آن‌ها است. یکی از خودروها به موتور V8 با توان 500 اسب بخار مجهز شده است و دیگری یک موتور 4 سیلندر تورپوشارژ شده 500 اسب بخاری در اختیار دارد.
خودرویی که موتور V8 در اختیار دارد را موتور RedNeck و موتور چهار سیلندر را Ricer می‌نامیم. موتور V8 در دور 6000 دور بر دقیقه کار می‌کند و 400 پوند فوت تورک تولید می‌کند در حالی که موتور 4 سیلندر در دور 9000 دور بر دقیقه تنها مقداری کمتر از موتور قبلی تورک تولید می‌کند. برای ساده‌سازی ریاضیاتی موتور V8 دارای دو آرام 600 دور بر دقیقه و موتور 4 سیلندر دارای دور آرام 900 دور بر دقیقه است.
شکل زیر منحنی‌های توان دو موتور را نشان می‌دهد:

horsepower
هر دو موتور دارای بیشینه توان 500 اسب بخار هستند. موتور V8 توان 500 اسب بخار را در دور 5000 دور بر دقیقه و تورک 573 پوند فوتت را در دور 4250 دور بر دقیقه تولید می‌کند این در حالی است که موتور 4 سیلندر توان 500 اسب بخاری را در دور 8000 دور بر دقیقه و تورک 337 پوند فوت را در دور 7500 دور بر دقیقه توانایی تولید دارد.

ricer
به دلیل اینکه موتور V8 در دو آرام‌تری کار می‌کند، نیاز است تا تورک بیشتری نسبت به موتور 4 سیلندری تولید نماید تا به توان 500 اسب بخار برسد. به طور مشابه موتور 4 سیلندری لازم است تا دور سریع‌تری داشته باشد تا بتواند توان 500 اسب بخاری را تولید نماید. در نمودار پایینی مقایسه‌ای میان محدوده‌های توان دو موتور را نشان داده است:

powerband
به یاد داشته باشید که با توجه به اینکه دو موتور دارای مقدار مشابه بیشینه توان هستند، ولی موتور Redneck دارای 80 درصد محدوده توان گسترده‌تری است. این جزء مزایای قابل‌تحسین این موتور است. در میان دو خودرو آن خودرویی که دارای موتور V8 است سرعت بیشتری نسبت به موتور 4 سیلندری دارد چون موتور V8 دارای متوسط توان بیشتری در آن دور موتور خاص نسبت به دیگری است.

redneck
هر دو خودرو دارای وزن 3000 پوندی هستند که دارای 330 اسب بخار بیشینه توان به ازای هر تن وزن هستند. نسبت دنده آخر 3.55:1 برای موتور Redneck و 5.325:1 برای موتور Ricer است. موتور Ricer از نسبت دنده بالاتری بهره می‌برد چون باید با دور موتور بالاتری خود را سازگار نماید.

ricer
با وجود تمام داده‌های فوق، نمودار سرعت در برابر زمان برای هر دو کار در پایین رسم شده است. مهم است به خاطر داشته باشید که ضریب آئرودینامیکی، شرایط اولیه و دیگر افت توان‌ها صرف‌نظر شده است در این مقایسه.

redneck-rice-time
شتاب گیری در سرعت کم:نتیجه بررسی بین دو موتور فوق نشان می‌دهد که موتور redneck دارای عملکرد بهتری در شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت است. در سرعت‌های بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت Ricer بیشتر در محدوده توان خود در حال دوران است و هر دو موتور شتاب یکسانی دارند. در مسابقات درگ موتور Ricer در مسابقه قطعاً برنده نخواهد شد. بنابراین می‌توان گفت که خودرویی که برای سرعت‌های متفاوت‌تری هدف‌گذاری شده است باید محدوده توان گسترده‌تری را به خود بگیرد در حالی که خودروهایی که سرعت‌های خیلی متفاوتی را به خود تجربه نمی‌کنند نباید محدوده توان آن‌ها وسیع باشد.

نتیجه‌گیری:برای اینکه خودروی شما شتابگیری خیلی سریعی داشته باشد، موتور باید توانایی داشته باشد تا نیروی بزرگ در آن سرعت خاص تولید کند. مقداری توان، که نیرویی که موتور می‌تواند (در آن سرعت خاص) تولید کند را مشخص کند. خواه می‌تواند سرعت پایین یا سرعت بالا باشد. مهم نیست که موتور در دورهای بالا توان یا تورک زیادی تولید می‌کند، چون چرخ‌دنده‌های زنجیره انتقال قدرت می‌تواند میزان تورک و دور را با میزان نسبت مناسب تنظیم کنند.

بیشینه توان ماشین را به فروش می‌رساند ولی مقداری متوسط توان بالا شما را برنده مسابقه می‌کند

همواره به یاد داشته باشید که میزان تورک و توان بیشینه می‌تواند یک ایده کاملاً کلی از عملکرد یک موتور را به شما بدهد ولی بهترین راه برای مقایسه خودروها مسابقه دادن آن‌هاست.!

»» پلتفرم SPA ولوو، یک چارچوب سوئدی منعطف


»» پلتفرم SPA ولوو، یک چارچوب سوئدی منعطف

در دو سال گذشته، گروه فولکس‌واگن با ساختار پلتفرم MQB خود، سر و صدای زیادی به پا کرده است. در این پلتفرم که برای هر دو مورد استفاده دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل‌ تمام‌چرخ طراحی شده، تنها ویژگی که در میان تمام خودروهایی که از آن استفاده می‌کنند ثابت می‌ماند، فاصله بین داشبورد تا محور است.

2016 Volvo XC90 Cutaway

2016 Volvo XC90 Cutaway


انعطاف‌پذیری موجود در این پلتفرم باعث شده تا از آن در طیف‌های مختلفی از مدل‌های خودرو، از مدل کلاس C سئات لئون گرفته تا کراس‌اور جدید ۷ سرنشینه فولکس‌واگن، استفاده شود. در همین حال، ولوو جزئیات جدیدی از پلتفرم مشابه خود با عنوان SPA، «ساختار تولید مقیاس‌پذیر» منتشر کرده است. این سیستم شاسی تنظیم‌شونده و متشکل از جزئیات و بخش‌های کوچکتر، در چهار سال گذشته مراحل پیشرفت و توسعه خود را پشت سر گذاشته و اولین بار در پوشش XC90 مدل ۲۰۱۶ وارد بازار خواهد شد. دکتر پیتر مرتنز، معاونت ارشد تحقیقات و توسعه ولوو در این باره می‌گوید:

حدود ۹۰ درصد عناصر به کار رفته در XC90‌های آینده، جدید و منحصر به فرد هستند.

2015 Volvo XC90 Rendering

2015 Volvo XC90 Rendering


با توجه به اینکه طراحی XC90 کنونی بیش از یک دهه عمر دارد، انتظار نیز می‌رود که مدل‌ جدید از چنین شرایطی برخوردار باشد.

2016 Volvo XC90 Cutaway

2016 Volvo XC90 Cutaway


طراحی جدید کاملاً‌ با استر‌اتژی چهار سیلندری ولوو منطبق است. همچنین طراحی به گونه‌ای است که به خوبی سیستم دیفرانسیل هالدکس AWD ولوو یا بسته‌های بزرگ باتری موردنیاز مدل‌های پلاگین هیبرید را خود جای دهد. در این پلتفرم، به راحتی می‌توان یک موتور معمولی ۲ لیتری در کنار یک موتور الکتریکی به کار برد. موتور دیزلی چهار سیلندر نیز می‌تواند در همان جایگاه قرار گیرد.

2016 Volvo XC90 Interior

2016 Volvo XC90 Interior


پلتفرم SPA دارای یک سیستم الکتریکی است که باعث افزایش بهره‌وری در استفاده از قدرت و امکان جایگزینی عناصر جداگانه با نمونه‌های جدیدتر و بهتر می‌شود. یکی از مشکلات خودروسازان این است که از تکنولوژی‌های جدید به سادگی نمی‌توانند در خودروهای خود استفاده کنند. امّا ساختار جدید ولوو از لحاظ تئوری به ولوو اجازه می‌دهد که هر تکنولوژی جدیدی که به بازار می‌آید، به سرعت آن را در خودروهای خود وارد کند و به این ترتیب ارتباط تنگاتنگی با پیشرفت‌های الکترونیکی روز داشته باشد.
2015 volvo xc90 frame

2015 volvo xc90 frame



پس از حدود پنج سال سخت و فروخته شدن به شرکت‌هایی مانند فورد و جیلی، ولوو می‌بایست تصمیمات سختی می‌گرفت. در همین حال، برخی تصمیمات ولوو هوشمندانه بوده‌اند؛ به عنوان نمونه، با استفاده از پلتفرم جدید، همه مدل‌ها از S60 به بالا می‌توانند در یک خط تولید باشند. برای یک کمپانی نسبتاً کوچک مانند ولوو، انعطاف‌پذیری خط تولید می‌تواند مسئله‌ای حیاتی باشد. ولوو به کارایی پلتفرم SPA بسیار امیدوار است و به نوعی تمام آینده خود را در گرو آن قرار داده است.

تقلید سیستم دستیار هوشمند جگوار از نحوه رانندگی افراد

تقلید سیستم دستیار هوشمند جگوار از نحوه رانندگی افراد

این روزها صحبت‌های زیادی در مورد خودروهای هوشمند با تکنولوژی‌های راننده خودکار می‌شود؛ اینکه چگونه می‌توانند حواس‌پرتی‌ها و خطاهای انسانی را حذف کنند و با استفاده از آن‌ها جاده‌های ایمن‌تری را نسبت به قبل داشته باشیم. با استفاده از این تکنولوژی، راننده می‌تواند در اینترنت باشد، پیام بفرستد، با افراد گفتگو کند و بسیاری موارد دیگر؛ چیزهایی که در خودروهای معمولی باعث حواس‌پرتی شده و راننده و مسافران را در معرض خطر قرار می‌دهد. دستیار هوشمند جگوار لندروور با هدف کم‌کردن این خطرها طراحی شده است. این سیستم، رفتار شما را در هنگام رانندگی یاد می‌گیرد و وقتی در حال رانندگی هستید، به کارهای خارج از نقش رانندگی خودرو را که ممکن است توجه شما را از شرایط جاده قطع کنند، رسیدگی می‌کند.

jaguar f-type coupe
این دستیار هوشمند که جگوار اخیراً از آن رونمایی کرده، راننده خودرو را بر اساس گوشی موبایل یا وسایل مشابه دیگر تشخیص داده و عادت‌های رانندگی وی را ضبط می‌کند. این سیستم، عملکردها را بر اساس یک الگوریتم در ترکیب با اطلاعات پس‌زمینه‌ای که از تقویم روزانه فرد و شرایط ترافیکی و آب‌وهوایی موجود دریافت می‌کند، تنظیم کرده و بر اساس آن رفتار شما را پیش‌بینی می‌کند. درحالی‌که شما تمام حواستان به جاده است، دستیار هوشمند به تمام کارهایی که عادت به انجام آن دارید، رسیدگی می‌کند.

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car


سیستم دستیار هوشمند، حتی قبل از آن که وارد خودرو شوید، شروع به کار می‌کند. این سیستم می‌تواند، یادآوری‌های خاص را به گوشی موبایلتان بفرستد. وقتی قصد رفتن می‌کنید و به طرف اتومبیلتان می‌روید، دستیار هوشمند به صورت خودکار آینه‌ها، صندلی و چرخ فرمان را مطابق با شخص شما تنظیم می‌کند و وقتی پشت فرمان می‌نشینید، همه‌چیز برای شروع حرکت آماده است. اگر هم زمان‌بندی دیجیتالی برای کارهایتان داشته باشید، این سیستم مسیر شما از طریق سیستم رهبری تنظیم می‌کند و در این میان، شرایط ترافیکی مسیرهای مختلف را نیز درنظر می‌گیرد. این فرآیند در طول روز و برای کارهای بعدی نیز ادامه می‌یابد.

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car

2014 jaguar f-type


وقتی این سیستم، رفتار و عادت‌های رانندگی شما را در پشت فرمان یاد گرفت، تمام تنظیمات و وظایف متفرقه را در خودرو به عهده می‌گیرد. به عنوان مثال اگر هر روز صبح ابتدا به رئیس خود زنگ می‌زنید، سیستم هر روز، اول درباره برقراری این تماس از شما می‌پرسد. همچنین وقتی می‌بیند که به سر کار خود دیر می‌رسید، به شما پیشنهاد می‌کند که تماس گرفته یا برای فرد مقابل پیام بفرستید. سیستم دستیار هوشمند قادر به یادگیری تنظیمات درون کابین مانند درجه حرارت و ماساژ صندلی نیز هست. این کار بر اساس عادت‌های شما در هنگام استفاده از این امکانات انجام می‌گیرد. در نظر بگیرید که از سالن ورزشی برمی‌گردید و سیستم بدون معطّلی ماساژ صندلی را به کار می‌اندازد.

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car


این سیستم، همچنین می‌تواند بر نحوه رانندگی شما تأثیر بگذارد و با سیستمی مانند کنترل حرکت انطباقی هماهنگ شده و بنابراین باعث شود تا همیشه خودروی شما مطابق دلخواهتان حرکت کند.
دکتر ولفگانگ ایپل، مدیر تحقیقات و تکنولوژی جگوار لندروور دراین‌باره می‌گوید:
با توسعه ویژگی یادگیری برای سیستم کنترل حرکت انطباقی، این تکنولوژی باعث می‌شود که خودروهای هوشمند آینده، هیجان و جذابیت بیشتری برای راننده‌ها پیدا کنند. همین موضوع می‌تواند به حرکت به سمت خودروهای بدون راننده کمک کند. اهمیت این موضوع به این خاطر است که مشتریان آینده در جستجوی یک ارتباط احساسی با خودروی خود و درعین‌حال، یک سواری با قابلیت رانندگی خودکار در مواقع لزوم خواهند بود.

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car


جگوار در نظر دارد که سیستم دستیار هوشمند را با تکنولوژی «ابری» همراه کند؛ در نتیجه رانندگی روزمره شما به شکلی جهانی تبدیل می‌شود. بنابراین، هر وسیله نقلیه جگوار لندروور در هر جای دنیا می‌تواند با شرایط شما در رانندگی منطبق شود.
البته جگوار مشغول کار بیشتر بر روی این تکنولوژی دستیار هوشمند است و هنوز زمان‌بندی برای ارائه آن در مدل‌های این کمپانی درنظر گرفته نشده است.

تقلید سیستم دستیار هوشمند جگوار از نحوه رانندگی افراد

 تقلید سیستم دستیار هوشمند جگوار از نحوه رانندگی افراد

این روزها صحبت‌های زیادی در مورد خودروهای هوشمند با تکنولوژی‌های راننده خودکار می‌شود؛ اینکه چگونه می‌توانند حواس‌پرتی‌ها و خطاهای انسانی را حذف کنند و با استفاده از آن‌ها جاده‌های ایمن‌تری را نسبت به قبل داشته باشیم. با استفاده از این تکنولوژی، راننده می‌تواند در اینترنت باشد، پیام بفرستد، با افراد گفتگو کند و بسیاری موارد دیگر؛ چیزهایی که در خودروهای معمولی باعث حواس‌پرتی شده و راننده و مسافران را در معرض خطر قرار می‌دهد. دستیار هوشمند جگوار لندروور با هدف کم‌کردن این خطرها طراحی شده است. این سیستم، رفتار شما را در هنگام رانندگی یاد می‌گیرد و وقتی در حال رانندگی هستید، به کارهای خارج از نقش رانندگی خودرو را که ممکن است توجه شما را از شرایط جاده قطع کنند، رسیدگی می‌کند.

jaguar f-type coupe
این دستیار هوشمند که جگوار اخیراً از آن رونمایی کرده، راننده خودرو را بر اساس گوشی موبایل یا وسایل مشابه دیگر تشخیص داده و عادت‌های رانندگی وی را ضبط می‌کند. این سیستم، عملکردها را بر اساس یک الگوریتم در ترکیب با اطلاعات پس‌زمینه‌ای که از تقویم روزانه فرد و شرایط ترافیکی و آب‌وهوایی موجود دریافت می‌کند، تنظیم کرده و بر اساس آن رفتار شما را پیش‌بینی می‌کند. درحالی‌که شما تمام حواستان به جاده است، دستیار هوشمند به تمام کارهایی که عادت به انجام آن دارید، رسیدگی می‌کند.

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car


سیستم دستیار هوشمند، حتی قبل از آن که وارد خودرو شوید، شروع به کار می‌کند. این سیستم می‌تواند، یادآوری‌های خاص را به گوشی موبایلتان بفرستد. وقتی قصد رفتن می‌کنید و به طرف اتومبیلتان می‌روید، دستیار هوشمند به صورت خودکار آینه‌ها، صندلی و چرخ فرمان را مطابق با شخص شما تنظیم می‌کند و وقتی پشت فرمان می‌نشینید، همه‌چیز برای شروع حرکت آماده است. اگر هم زمان‌بندی دیجیتالی برای کارهایتان داشته باشید، این سیستم مسیر شما از طریق سیستم رهبری تنظیم می‌کند و در این میان، شرایط ترافیکی مسیرهای مختلف را نیز درنظر می‌گیرد. این فرآیند در طول روز و برای کارهای بعدی نیز ادامه می‌یابد.

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car

2014 jaguar f-type


وقتی این سیستم، رفتار و عادت‌های رانندگی شما را در پشت فرمان یاد گرفت، تمام تنظیمات و وظایف متفرقه را در خودرو به عهده می‌گیرد. به عنوان مثال اگر هر روز صبح ابتدا به رئیس خود زنگ می‌زنید، سیستم هر روز، اول درباره برقراری این تماس از شما می‌پرسد. همچنین وقتی می‌بیند که به سر کار خود دیر می‌رسید، به شما پیشنهاد می‌کند که تماس گرفته یا برای فرد مقابل پیام بفرستید. سیستم دستیار هوشمند قادر به یادگیری تنظیمات درون کابین مانند درجه حرارت و ماساژ صندلی نیز هست. این کار بر اساس عادت‌های شما در هنگام استفاده از این امکانات انجام می‌گیرد. در نظر بگیرید که از سالن ورزشی برمی‌گردید و سیستم بدون معطّلی ماساژ صندلی را به کار می‌اندازد.

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car


این سیستم، همچنین می‌تواند بر نحوه رانندگی شما تأثیر بگذارد و با سیستمی مانند کنترل حرکت انطباقی هماهنگ شده و بنابراین باعث شود تا همیشه خودروی شما مطابق دلخواهتان حرکت کند.
دکتر ولفگانگ ایپل، مدیر تحقیقات و تکنولوژی جگوار لندروور دراین‌باره می‌گوید:
با توسعه ویژگی یادگیری برای سیستم کنترل حرکت انطباقی، این تکنولوژی باعث می‌شود که خودروهای هوشمند آینده، هیجان و جذابیت بیشتری برای راننده‌ها پیدا کنند. همین موضوع می‌تواند به حرکت به سمت خودروهای بدون راننده کمک کند. اهمیت این موضوع به این خاطر است که مشتریان آینده در جستجوی یک ارتباط احساسی با خودروی خود و درعین‌حال، یک سواری با قابلیت رانندگی خودکار در مواقع لزوم خواهند بود.

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car

Jaguar Land-Rover Self-Learning Intelligent Car


جگوار در نظر دارد که سیستم دستیار هوشمند را با تکنولوژی «ابری» همراه کند؛ در نتیجه رانندگی روزمره شما به شکلی جهانی تبدیل می‌شود. بنابراین، هر وسیله نقلیه جگوار لندروور در هر جای دنیا می‌تواند با شرایط شما در رانندگی منطبق شود.
البته جگوار مشغول کار بیشتر بر روی این تکنولوژی دستیار هوشمند است و هنوز زمان‌بندی برای ارائه آن در مدل‌های این کمپانی درنظر گرفته نشده است.

لامبورگینی اوراکان سوپر تروفیو

»» لامبورگینی اوراکان سوپر تروفیو

سرانجام بعد از کلی طرح و رندر، مدل مسابقه‌ای لامبورگینی اوراکان LP 620-2 سوپر تروفیو برای مسابقات GT3 معرفی شد. خودرویی که با صرفه‌جویی در وزن و افزایش توان، می‌تواند عملکردی فراتر از استاندارد را به نمایش بگذارد.

Lamborghini Huracan LP 620-2 Super Trofeo

Lamborghini Huracan LP 620-2 Super Trofeo


طراحی پوسته این خودرو نسبت به اوراکان معمولی نیز دچار تغییراتی شده است. سپرهای جدید جلو با هواکش متفاوت و براگیر کربنی زیر آن‌ها، گلگیرهای جلو با شکاف‌های خروجی هوا، هواکش‌های بزرگ خروجی روی کاپوت، اسکرت های کناری، پنجره‌های جانبی ثابت، دیفیوزر عقب، تایرهای مسابقه ای پیرلی، سیستم فنربندی و تعلیق مسابقه ای،اگزوز دوبل نصب شده در مرکز و اسپویلر قابل تنظیم بزرگ مسابقه‌ای از تفاوت‌های بنیادین این خودرو با نسخه استاندارد می‌باشند. برای هرچه خشن‌تر و مسابقه ای تر به نظر آمدن این سوپر تروفی, رنگ آن به خاکستری مات همراه با رگه‌های قرمز رنگ در آمده است.

Lamborghini Huracan LP 620-2 Super Trofeo

Lamborghini Huracan LP 620-2 Super Trofeo


اطلاعات فنی ناچیزی از این خودرو منتشر شده اما به گزارش Autocar وزن این خودرو 250 کیلوگرم سبک‌تر از اوراکان استاندارد می‌باشد. این مهم با استفاده از آلومینیوم توخالی در شاسی و فیبرکربن در بدنه حاصل آمده است. موتور ده سیلندر 5.2 لیتری این خودرو هم به‌روزرسانی شده و با قدرت تولیدی 611 اسب بخار، افزایشی جزئی را در توان تولیدی نشان می‌دهد. همان‌گونه که از کد نام خودرو مشخص است، نیروی تولیدی تنها به دو چرخ عقب منتقل می‌گردد.

این ماشین احتمالاً جواب لامبورگینی به مک‌لارن 650s GTR می‌باشد. فعلاً معلوم نیست که چند دستگاه از این گاو خشمگین آماده مسابقه، تولید و روانه بازار خواهد شد.


در آینده باید دید که آیا این خودرو می‌تواند در سری مسابقات GT3 حرفی برای زدن داشته باشد یا خیر.

آئودی و نوآوری در موتورهای چهار سیلندر

»» آئودی و نوآوری در موتورهای چهار سیلندر

آئودی مشغول کار بر روی نوع جدیدی از موتورهای چهار سیلندر است که عملکردی آرام و یکنواخت مانند موتورهای ۶ یا ۸ سیلندر خواهند داشت. این کار در ادامه حرکت این خودروساز به مصرف سوخت کمتر برای مدل‌های بزرگتر مانند A8 L، همراه با کاهش حجم موتورها و استفاده از پیشرانه‌های هیبریدی است.

audi-turbocharged-4-cylinder-engine
طراحی موتورهای جدید بر این اصل استوار است: محرک‌های میل‌لنگ چندمفصله و وزن اضافی بر روی شاتون‌های فرعی در موتورهای احتراق داخلی باعث می‌شوند که نیروهای اینرسی آزاد، مستهلک شوند.

Audi A8 L
به بیانی ساده‌تر، این نوع موتور، از طراحی غیر معمول و متفاوتی استفاده می‌کند تا بتواند از ایجاد نیروهای داخلی که موجب برهم خوردن یکنواختی و پیوستگی موتورهای چهار سیلندر می‌شود، جلوگیری کند. در این حالت، پیستون‌ها و شاتون‌های فرعی دیگر به صورت خطی با میل‌لنگ حرکت نمی‌کنند. به جای آن، این دو در یک طرف محرک میل‌لنگ قرار داشته و با اتصال راکر با آن ارتباط دارند. مرکز اتصال راکر به محرک میل‌لنگ متصل است و انتهای دیگر نیز به دومین شاتون فرعی. همین شاتون فرعی نیز با یک محور ثابت درگیر بوده و دارای یک وزنه تعادل در قسمت بالای خود است.

به نظر می‌رسد اصل حاکم برای یکنواختی عملکرد این موتور چهار سیلندر، حرکت پیستون در محوری به غیر از محور میل‌لنگ است. در همین حال، وزنه تعادل بر روی شاتون فرعی نیرو‌های داخلی ناخواسته را مستهلک خواهد کرد.

Audi 4 cylinder engine
همان‌طور که در شکل نیز به تصویر کشیده شده است، این نوع جدید موتور، عرضی به اندازه موتورهای V خواهد داشت. البته اگر محور دوم دارای بخش‌هایی مانند میل‌سوپاپ باشد، می‌تواند بر روی محور خود نوسان ایجاد کند و در نتیجه می‌تواند امکان نسبت‌های متغیر فشار را نیز فراهم کند.

چارجر هلکت


ساحره تنومند با سرعت برق: چارجر هلکت

هلکت، ساحره ایست که در جسم داج چارجر حلول کرده و آن را جادو نموده است. زین پس شنیدن نام هلکت یا دیدن نشان آن بر هر خودروی داج، می‌تواند نشان از یک خودروی برق‌آسا باشد. همانند برادر کوپه یعنی چلنجر که با قلب پیوندی هلکت، تبدیل به یک خودروی مهارناپذیر شده، سدان چارجر هم همین تجربه را برگزیده است. شاید نامزد بعدی برای این پیوند تقویتی قلب، دورانگو باشد تا آن هم بتواند افتخاری چون سریع‌ترین SUV جهان را از آن خود کند.

2015 Dodge Charger Hellcat SRT

2015 Dodge Charger Hellcat SRT


SRT چارجر هلکت مجهز به پیشرانه جدید و معروف هشت سیلندر 6.2 لیتری مجهز به سوپرشارژر است که 707 اسب بخار نیرو و 881 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. داج این خودرو را سریع‌ترین، پرشتاب‌ترین و قدرتمندترین سدان تولید انبوه جهان می‌داند. خودرویی که در میان ماسل کارهای چهار درب می‌تواند سروری کند. با چنین نیرویی، شتاب صفر تا صد 3.9 ثانیه ای به دست خواهد آمد. زمان طی 400 متر نیز، تنها 11 ثانیه می‌باشد. نهایت سرعتی که با این خودرو به آن دست خواهید یافت 328 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.
2015 Dodge Charger Hellcat SRT

2015 Dodge Charger Hellcat SRT


وزن این سدان به 2070 کیلوگرم رسیده است. مقایسه آن با خودروهایی نظیر S65 AMG با موتور 621 اسبی و بنتلی فلایینگ اسپور 616 اسبی که البته خودروهای بسیار لوکس و گران‌قیمت و البته سنگین‌وزنی محسوب می‌شوند، حاکی از برتری بی چون‌وچرای چارجر است. در مقایسه ای دیگر، شورولت کامارو ZL1 مسافت 400 متر را در 11.96 ثانیه، SRT وایپر GTS در 11.4 ثانیه و شورلت کوروت ZR1 نیز در 11.4 ثانیه طی می‌کنند. همچنین چارجر هلکت قادر است 0-160-0 را نیز در کمتر از 13 ثانیه به دست آورد یعنی شتاب گیری از حالت سکون تا سرعت 160 کیلومتر بر ساعت و سپس ترمزگیری تا توقف کامل در زیر 13 ثانیه انجام می‌شود.
2015 Dodge Charger Hellcat SRT

2015 Dodge Charger Hellcat SRT


این سدان فوق‌العاده از یک گیربکس هشت سرعته خودکار با سرعت تغییر دنده 160 میلی‌ثانیه بهره می‌برد که نیرو را به چرخهای عقب منتقل می‌نماید. همانند برادر دو درب خود، چارجر هم از ترمزهای برمبوی غول‌پیکر 15.4 اینچی شده مجهز به کالیپر شش پیستون در جلو و چهار پیستون در عقب بهره می‌برد.

طراحی این خودرو اخیراً فیس لیفت زیبایی را دریافت کرده که چهره ای خشن و تهیدید آمیز به آن بخشیده است. با این وجود در مدل SRT هلکت، جلوپنجره صلیبی‌شکل آن جای خود را به یک جلوپنجره مشبک یک دست داده است. شکافهای سپر نیز بزرگ‌تر شده‌اند تا هوای بیشتری برای خنک کردن موتور فراهم آید. چرخ‌های 20 اینچی آلیاژی با تایرهای اندازه 275/40 پیرلی P Zero و هواکش روی کاپوت برای سیستم سوپرشارژر و اسپویلر عقب را نیز باید از تغییرات ظاهری دیگر این مدل نسبت به نمونه‌های استاندارد چارجر قلمداد نمود.
2015 Dodge Charger Hellcat SRT Interior

2015 Dodge Charger Hellcat SRT Interior


در داخل کابین نیز یک غربیلک فرمان اسپرت با نشان SRT و همراه با شیفتر تعویض دنده، صندلی‌های اسپرت و دکور طراحی شده جدید با رنگ قرمز از موارد جالب توجه می‌باشند.

تکمیل افسانه: بوگاتی لجند به یاد اتوره بوگاتی

»» تکمیل افسانه: بوگاتی لجند به یاد اتوره بوگاتی

بوگاتی قصد دارد از ششمین و آخرین نسخه از بوگاتی لجندهای تولید محدود را با نام «اتوره بوگاتی» در هفته خودروی مانتری کالیفرنیا که بین ۱۱ تا ۱۷ آگوست برگزار می‌شود، رونمایی کند. این کمپانی همچنین اعلام کرده برای اولین بار تمام شش سری تولید محدود از مدل را در این رویداد به نمایش خواهد گذاشت.

Ettore Bugatti Legend

Ettore Bugatti Legend


نام‌گذاری مدل ششم لجند به یاد اتوره بوگاتی، مؤسس و حامی برند بوگاتی صورت گرفته است. وی یکی از مهم‌ترین چهره‌های اتومبیل‌سازی جهان در قرن بیستم به شمار می‌رود. در این مدل نشانه‌هایی از طراحی مدل قدیمی تایپ 41 رویال، یکی از قدرتمندترین و لوکس‌ترین خودروهای زمان خود، به چشم می‌خورد.

طراحی «اتوره بوگاتی» لجند بر اساس تایپ 41 رویال مدل ۱۹۳۲ با شماره شاسی 41111 انجام شده است. بخش جلوی بدنه از آلومینیوم با پولیش دستی ساخته شده که دارای یک پوشش نهایی شفاف است. همچنین در سایر پنل‌های جلویی و کناری از آلومینیوم با پوشش شفاف استفاده شده است. عقب بدنه خودرو، ستون‌های جلویی خودرو و چارچوب پنجره‌ها از جنس فیبرکربنی آبی تیره هستند.

طراحی و برش‌های مخصوص چرخ‌ها به صورت اختصاصی برای این خودرو انجام شده است و در همین حال، نعل اسب بوگاتی و نشان EB در پشت بدنه از پلاتین ساخته شده‌اند. امضای اتوره بوگاتی نیز از جنس نقره حک شده است.

درون کابین خودرو برای اولین بار از دو نوع چرم استفاده شده که در بیشتر بخش‌های اتاق از چرم طبیعی سنتی به رنگ قهوه‌ای و در کنار آن در بخش‌هایی که لمس دست‌ها وجود دارد، چرم طبیعی کردوان به کار رفته است. جنس کربن آبی تیره در بدنه در طراح داخلی درها و در درپوش باکس عقب نیز استفاده شده است. این در حالی است که فیل رقصان با پوشش پلاتینیومی ما را به یاد آرم و نشان تایپ 41 رویال می‌اندازد.

Ettore Bugatti Legend

Ettore Bugatti Legend


همانند دیگر مدل‌های قبلی «لجند»، اتوره بوگاتی نیز بر پایه ویرون 16.4 گرند اسپورت ویتس ساخته شده است؛ به این معنا که پیشرانه‌اش یک موتور ۸ لیتری W16 با قدرت ۱۱۸۴ اسب‌بخار خواهد بود که گشتاور ۱۱۰۶ نیوتن‌متر نیز تولید خواهد کرد. در نتیجه می‌تواند ۰ تا ۱۰۰ را در زمان ۲/۶ ثانیه ثبت کند و مثل ویتس، حداکثر سرعتی برابر ۴۰۸/۸۴ کیلومتر بر ساعت (در حالت سقف باز) داشته باشد.

Ettore Bugatti Legend

Ettore Bugatti Legend


تنها ۳ نمونه از اتوره بوگانی لجند ساخته می‌شود که هر کدام قیمتی برابر ۳/۱۴ میلیون دلار خواهد داشت.

تونل باد چگونه کار می‌کند

 تونل باد چگونه کار می‌کند؟

تونل‌های باد برای شبیه‌سازی جریان‌های هوا یا سیالات روی بدنه وسایل نقلیه یا هر وسیله‌ای که در تماس و اصطکاک با محیط پیرامونی خود قرار می‌گیرد، به کار می‌روند. سابقه اولین تونل باد به سال 1871 برمی‌گردد. امروزه برای بهبود آئرودینامیک خودروها و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی و سروصدا از تونل‌های باد استفاده می‌شود.

فراری 458 ایتالیا در تونل باد

فراری 458 ایتالیا در تونل باد


فن‌های غول‌پیکر

همواره در تونل‌های باد یک یا چند فن الکتریکی وجود دارد که به منظور هدایت جریان هوا به داخل و یا خارج از محل آزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال فن تونل باد کمپانی GM (جنرال موتورز) قطری معادل ۴۳ فوت دارد؛ این عدد معمولاً برای سایر کمپانی‌ها معادل ۲۰ فوت و یا کمتر می‌باشد. بعضی از تونل‌ها، هوا را بارها در یک چرخه بسته به جریان در می‌آورند و از یک جبهه هوا چند مرتبه استفاده می‌نمایندنمایند (در اصطلاح: Göttingen type)؛ سایر تونل‌ها هوا را از یک طرف از اتاق‌های مجاور کشیده و پس از اتمام آزمایش از طرف دیگر آن را تخلیه می‌نمایند (در اصطلاح:Eiffel type).

فن های غول پیکر برای تسریع جریان هوا

فن های غول پیکر برای تسریع جریان هوا


الگوی سنجش

در زیر سطح هر تونل، دستگاه‌های سنجش دقیق، نیروها و گشتاورهای افقی (دِرگ) و عمودی (لیفت) وارد شده به اتومبیل مورد تست را اندازه گیری می‌کنند. سنسورهای دیگر، وظیفه ثبت دمای هوا و فشار در نقاط کلیدی را بر عهده دارند. علاوه بر نیروی الکتریکی که برای به حرکت در آوردن هواکش‌ها مورد نیاز است، در برخی از تونل‌ها، انرژی صرف حفظ کردن فشار و رطوبت هوای درون محل تست می‌شود.

How-a-wind-tunnel-works-placement
انجام تست

تونل‌های باد بر حسب نیاز می‌توانند شرایط اتمسفری را معکوس نمایند؛ اتومبیل مورد تست، هنگام عبور جریان هوا از بالا و اطراف آن ساکن بوده، که این مطلب باعث بروز اختلال با سطح زمین می‌شود. برخی از تونل‌های باد، مشکل اختلاف سرعت با دنیای واقعی را توسط غلتک‌های متحرک مرتفع می‌کنند. این موضوع به خصوص در تست اتومبیل‌های “فرمول یک” که تأثیر سطح زمین بر روی عملکرد اتومبیل بسیار حیاتی می‌باشد، رایج است. سایر تونل‌ها نتایج خوب خود را با از بین بردن لایه ای از هوا که مهندسان هوافضا آن را “لایه مرزی” می‌نامند، به دست می‌آورند.

شمای کلی یک تونل باد

شمای کلی یک تونل باد


در لایه مرزی، سرعت جریان هوا از صفر بر روی سطح زمین تا حداکثر سرعت خود در بالاترین نقطه لایه متغیر است. هدف اصلی هر تونل هوا داشتن باریک‌ترین لایه مرزی ممکن است تا بتواند به بهترین شکل، شرایط یک اتومبیل در حال حرکت بر روی جاده را بازسازی نماید.

مرسدس بنز سری W-201 در تونل باد

مرسدس بنز سری W-201 در تونل باد

هنسی ونوم F5

»» هنسی ونوم F5 و گذر از سرعت 467 کیلومتر بر ساعت

در سال 2010 شرکت هنسی (Hennessey ) اولین تلاش خود را برای تولید یک هایپرکار به نام ونوم GT انجام داد. ثمره این تلاش تولید خودرویی بسیار سبک وزن به همراه توان خروجی بسیار بالا بود. این خودرو شامل یک موتور V8 با توربوهای دوقلو بود که از کوروت به عاریه گرفته شده و دارای خروجی قدرت 1200 اسب بخار بود که تمام قدرت خود را از طریق چرخ‌های عقب به زمین منتقل می‌کرد. این خودرو با چاشنی جاه‌طلبی ایجاد شده بود و به عنوان سریع‌ترین ماشین جهان جلوی بوگاتی قرار می‌گرفت. حالا هنسی دوباره دست به کار شده تا ماشینی با قدرت و سرعت بیشتر تولید کند تا بتواند جایگاهش را به عنوان سریع‌ترین ماشین جهان ارتقا بخشد.

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5


هنسی ماشین جدید خود را با نام ونوم F5 احتمالاً در سال 2016 رونمایی خواهد کرد . از ویژگی‌های ماشین جدید می‌توان به آئرودینامیک بهبود یافته و احتمالاً قدرت بیش از 1400 اسب بخار آن اشاره کرد. به گفته آن‌ها هدفشان رسیدن به سرعتی بیش از 467 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. حالا این سؤال مطرح می‌شود که چه مدت طول می‌کشد که خودرویی بتواند به سرعتی بیش از 300MPH یا 483 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5


در مجموع 30 عدد از Venom F5 تولید خواهد شد. قیمت این خودرو بیش از 1,3 میلیون دلار برآورد می‌شود. تاکنون 16 دستگاه از مدل GT که رکورد 435 کیلومتر بر ساعت را در اختیار دارد با قیمت 1.2 میلیون دلار فروخته شده و البته هدف، فروش نهایی 29 دستگاه از این مدل است. سپس مدل F5 جانشین مدل GT خواهد شد.

Hennessey Venom F5

Hennessey Venom F5


لنت ترمز رایگان برای خودروهای فورد

»» لنت ترمز رایگان برای خودروهای فورد

فورد از یک «ضمانت مادام‌العمر» لنت ترمز برای صاحبان تمام خودروهای فورد، لینکلن و مرکوری خبر داده است؛ حرکتی که حتی در دوره‌ای که برنامه‌های ضمانت و نگهداری محصولات بسیار رایج هستند، بی‌سابقه است. البته فورد استثناهایی را نیز برای این برنامه درنظر گرفته است. به عنوان نمونه اگر «راننده تاکسی» باشید، شامل این برنامه نمی‌شوید.

Mustang wheel
مطابق گفته فورد، تاکسی‌ها، لیموزین‌ها، سرویس‌های اداره پست، پلیس و وسایل نقلیه اضطراری و یدک‌کشی مشمول دریافت پک لنت‌های ترمز موتورکرافت جدید به صورت رایگان نمی‌شوند. به عنوان مثال اگر با مدل توروس خود در سطح شهر مسافرکشی کنید! و فورد هم این موضوع را متوجه شود، خبری از لنت ترمز رایگان نخواهد بود.

Ford brake pads
در همین حال، اگر یک خودروی شخصی فورد دارید، می‌توانید با خیال راحت در مواقع مختلف ترمز کنید.

زنگ موبایل با صدای هِلکت

»» زنگ موبایل با صدای هِلکت

داج هلکت به نمادی از ماسل کارهای کلاسیک و وحشی آمریکایی تبدیل شده است. اگر شما نیز عاشق صدای این یانکی کینه‌توز شده‌اید می‌توانید از فریاد خشمگین آن بجای صدای زنگ موبایل خود استفاده نمایید.

Dodge Challenger SRT Hellcat 2015

Dodge Challenger SRT Hellcat 2015


علاوه بر صدای اگزوز پر طنین این خودرو می‌توانید از تصاویر آن نیز برای پس‌زمینه گوشی خود استفاده کنید.

00:00
00:10

چلنجر هلکت، یک شیطان کینه توز است که آتش از نفس‌های جهنمی آن بیرون می‌آید. قلب 6.2 لیتری آن با سوپرشارژر تقویت شده و اکنون 707 اسب بخار نیرو دارد. هلکت فرصتی برای داج محسوب می‌شود تا کاماروی ZL1 و شلبی GT500 را شکست دهد.

دانلود رینگ تون با فرمت MP3 برای گوشی‌های آندرویدی و سایر گوشی‌هادانلود با فرمت M4R برای آیفونوال‌پیپرها برای موبایل

انتشار اولین طرح P1 GTR توسط مک‌لارن

 انتشار اولین طرح P1 GTR توسط مک‌لارن

پس از تولید مک‌لارن P1 شرکت‌های زیادی شروع به تیون و تقویت کردن این هایپرکار کردند که نمونه‌های آن را در عکس‌های زیر می‌توانید ببینید.


حال گزارشی منتشر شده مبنی بر اینکه مک‌لارن بر روی هایپرکار جدید خود یعنی P1 تمرکز ویژه‌ای کرده است. حدود 3 ماه پیش مک‌لارن کار بر روی پروژه P1 GTR را آغاز کرده که نهایتاً تصویر زیر توسط مک‌لارن منتشر گردید. این پروژه، نسخه GTR را مبدل به گران‌ترین نسخه موجود شرکت مک‌لارن کرده است.

McLaren P1 GTR Render

McLaren P1 GTR Render


همان‌طور که انتظار می‌رود، مک‌لارن P1 GTR قوی‌تر از استاندارد خواهد بود. با افزایش 84 اسب بخار در این نسخه مجموع قدرت این هایپرکار به صورت استاندارد شرکت به 1000 اسب بخار رسیده است که عملکرد به‌وضوح بالاتری را شاهد خواهیم بود، این در حالی است که وزن این نسخه نیز سبک‌تر از قبل شده است.

mclaren-p1-gtr-teaser

mclaren p1 gtr teaser


همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود، آئرودینامیک بدنه بهبود یافته است که فشار رو به پایین بیشتری را وارد می‌کند و همین امر موجب پایداری بیشتر در مسیر خواهد شد. ولی اطلاعاتی از شتاب 0 تا 100 و نهایت سرعت اعلام نشده است.

McLaren P1 GTR Render

McLaren P1 GTR Render


قیمت نهایی برای P1 GTR معادل 1.98 میلیون پوند اعلام شده است. بله درست شنیدید، 1,980,000 پوند! معادل 3,350,000 دلار یا 10.5 میلیارد تومان خواهد بود. حتی برای خرید این خودروی با این قیمت نجومی داشتن این مبلغ کافی نیست؛ متأسفانه شما به‌سادگی نمی‌توانید مالک P1 GTR شوید؛ چراکه ابتدا باید مالک یک P1 باشید بعد به مرحله خرید نسخه P1 GTR بروید.


به نظر می‌رسد جنگ بین فراری و مک‌لارن برای صدرنشینی در لیست هایپرکارها ادامه دارد…

موستانگ F-35

»» موستانگ F-35 و ادای احترام به جنگنده آذرخش

امسال فورد نسخه ای منحصربه‌فرد از آخرین موستانگ خود را برای نمایشگاه هوایی اوشکوش ساخته است که به جت جنگنده لاکهید مارتین F-35 آذرخش II ادای احترام کند. این هواپیما نشان‌دهنده بیش از 50 سال از فناوری‌های هواپیمای جنگنده و ماشین است که رگه‌هایی از آن در ماشین مذکور دیده می‌شود.

2015 Ford Mustang F-35 Lightning

2015 Ford Mustang F-35 Lightning


این ماشین قرار است در حراج EAA AirVenture واقع در ویسکانسین به نفع امور خیریه به فروش برسد. فورد موستانگ در این ماشین از موتور v8 5.0 لیتری با قدرت 431 اسب بخار بهره برده است که تغییری فنی و ارتقایی نداشته است. هرچند که فورد از موتور جنگنده F-35 استفاده نمی‌کند ولی صاحب آن سوار بر ماسل کاری تیتانیومی با رگه‌های زردرنگ روی بدنه، لوگوی هواپیمای F-35 در عقب و نشان پرچم کشورهای عضو ناتو می‌شود.

Lockheed Martin F-35 Lightning II strike fighter

Lockheed Martin F-35 Lightning II strike fighter


از جمله تغییرات به عمل آمده در موستانگ F-35 می‌توان به شبکه شکاف‌های جلو و دیفیوزر عقب از جنس فیبر کربن، اسپویلر جدید، کاهش ارتفاع سیستم تعلیق، کالیپرهای زردرنگ ترمز و چرخ‌های بزرگ 21 اینچی آلیاژی اشاره کرد.

2015 Ford Mustang F-35 Lightning

2015 Ford Mustang F-35 Lightning


درون کابین هم صندلی‌های اسپرت ریکارو با نوارهای زرد رنگ، پنل و تشک کف با نشان F-35 به شما خوش‌آمد می‌گویند.

این هفتمین موستانگ سفارشی است که توسط فورد به EAA فرستاده می‌شود و تاکنون بیش از 2.5 میلیون دلار پول توسط این مدل‌های مختلف، برای امور خیریه جمع شده است.

»» فرق بین اسب بخار و تورک

»» فرق بین اسب بخار و تورک

عدد اسب بخار و تورک دو تا از مهم‌ترین واژگان مورداستفاده در صنعت اتومبیل‌سازی است؛ که معمولاً اشتباه مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به تأثیر این دو مفهوم در نحوه شتاب گیری خودرو پرداخته می‌شود. طبق گفته کارول شلبی: اسب بخار باعث فروخته شدن خودرو؛ تورک باعث برنده شدن در مسابقه می‌شود.بیایید ببینیم که واقعاً این گفته صحیح است یا خیر.

HORSEPOWER SHELBY GT500CR 900

HORSEPOWER SHELBY GT500CR 900

فرضیات:

در این مقاله برخی از فرضیات زیر را در نظر می‌گیریم:

  • اصطکاک در سطح جاده را در نظر نمی‌گیریم.
  • از اثرات آئرودینامیکی تأثیرگذار بر روی خودرو پرهیز می‌کنیم.
  • خودرو در جاده صاف قرار دارد.
  • هیچ‌گونه تلفاتی در مجموعه انتقال قدرت وجود ندارد.
  • سرعت خودرو همواره ثابت غیر صفر است.
  • تعویض دنده به‌طور آنی صورت می‌گیرد.
  • خودرو در حالت تخته‌گاز در تمامی شرایط قرار دارد.

طبیعی است که هیچ‌کدام از فرضیات فوق در شرایط واقعی اتفاق نمی‌افتد ولی توضیح بسیاری اتفاقات را ساده می‌کند. توان با واحد اسب بخار سنجیده می‌شود. توان و اسب بخار ممکن است به‌جای همدیگر در این مقاله مورد استفاده قرار بگیرد. تورک هم با واحد پوند-فوت اندازه‌گیری می‌شود.

pound feet wrench

تورک:

تورک درواقع نیرویی است که تمایل به چرخیدن را ایجاد می‌کند. نیرویی که به فاصله‌ای غیر صفر از مرکز جسم که می‌خواهد جسم را بچرخاند. در دنیای واقعیت هم مفهوم ساده‌ای دارد. هنگامی که آچار بر روی پیچ قرار دارد و نیرویی به انتهای آچار وارد می‌شود؛ پیچ شروع به چرخش خواهد کرد. اگر چنین نیرویی مستقیماً وارد به جسم شود مسلماً باعث چرخش پیچ نمی‌شود و احتمالاً باعث جابه‌جا شدن آن یا صدمه زدن به آن می‌شود. پس تورک از حاصل‌ضرب مقدار نیرو در فاصله طولی نیرو تا مرکز جسم به دست می‌آید.
در شکل پایین نشان می‌دهد که در خودرو چگونه تایر به جاده نیرو وارد می‌کند.

torque force

کار

کار جزء واژگانی است که در مورد خودرو کاربرد خاصی ندارد. کار به‌صورت انرژی انتقال داده‌شده از یک سیستم به سیستم دیگر تعریف می‌شود؛ درست مانند فردی که ارابه را به سمت جلو هل می‌دهد. به‌طور ریاضی حاصل‌ضرب نیرو در فاصله را کار گویند و واحد آن پوند-فوت یا نیوتن متر است. جهت نیرو با جهت جابه‌جایی حاصل از نیروی وارده یکی است. اگر حرکتی صورت نگیرد کاری هم انجام نشده است.

doing work

تفاوت کار با تورک:

به یاد داشته باشید که واحدهای تورک و کار باهم برابر است؛ ولی تفاوت‌های عمده‌ای باهم دارند. تورک نیرویی است که باعث چرخش چسم می‌شود بدین معنی که تمایل ندارد که جسم را در جهت نیروی وارده حرکت دهد. کار درواقع سنجشی از میزان انرژی انتقالی به سیستم است که ممکن است به‌وسیله نیروی حاصله از تورک ایجاد شود یا نشود.

torque and work
بر روی شفت در حال دوران؛ کاری که می‌توان روی آن انجام داد نتیجه نیروی حاصل از تورک است. تورک نیرویی است که تمایل دارد تا یک جسم دوار را بچرخاند.

torque unrolled

توان:

توان در حقیقت میزانی از کار است که در زمان مشخصی صورت می‌گیرد. درواقع توان را نرخ انجام کار یا نرخ انرژی در حال انتقال بین دستگاه‌ها گویند. فرمول زیر برای محاسبه توان مورداستفاده قرار می‌گیرد:

power basic
فرمول فوق را می‌توان بر اساس نیرو و سرعت نیز نوشت:

power speed

توان دورانی:

بر روی شفت دورانی؛ نیروی حاصل از تورک کار انجام می‌دهد. نرخ انجام کار وابسته به‌سرعت دورانی شفت است. بنابراین میزان توانی که باعث دوران شفت می‌شود از حاصل‌ضرب سرعت دورانی در تورک به دست می‌آید. فرمول توان برای شفت در حال دوران عبارت‌اند از:

shaftpower draw

واحد توان دورانی:

با توجه به اینکه واحد تورک پوند فوت، واحد سرعت دورانی دور بر دقیقه و توان اسب بخار است برای توان دورانی فرمول زیر قابل استخراج است:

horsepower imperial
فرمول توان در بالا معمولاً به‌طور غلط تفسیر می‌شود. همان‌طور در فرمول فوق مشاهده می‌کنید توان و تورک مانند همدیگر هستند یا به عبارت دیگر با یک ضریب ۵۲۵۲ با همدیگر در ارتباط هستند. این اشتباه از آنجا نشأت می‌گیرد که نمودار تورک و توان در سرعت دورانی ۵۲۵۲ دور بر دقیقه از همدیگر عبور می‌کنند. هنگامی‌که موتور در محدوده ۵۲۵۲ دور بر دقیقه کار می‌کند تورک و توان معنا و مفهوم مشابهی دارند. بسیاری از موتورهای دیزل و برخی از موتورهای بنزین سوز توانایی کار کردن در این دور را ندارند.

crossing curves
فرمول و نمودار فوق برای زمانی است که تورک بر اساس واحد تورک پوند فوت باشد برای زمانی که واحد تورک نیوتن متر باشد فرمول زیر برقرار است:

horsepower metric
استفاده از واحد متریک باعث می‌شود که نقطه تلاقی نمودار به‌جای دور ۵۲۵۲ دور بر دقیقه بر روی دور ۹۵۴۹ دور بر دقیقه باشد.

چرخ‌دنده:

چرخ‌دنده‌ها برای تغییر تورک و سرعت دورانی یک سیستم دوران مورداستفاده قرار می‌گیرد البته برای تغییر جهت انتقال نیز اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در یک مجموعه چرخ‌دنده ایده آل میزان توان خروجی درست مانند میزان انرژی است که در ورودی دریافت نموده است. این بدین معنا است که اگر نسبت دنده گیربکس 2:1 باشد، شفت خروجی به میزان نصف دور کمتر از شفت ورودی در حال دوران است درحالی‌که میزان تورک در شفت خروجی دو برابر است. شکل زیر نشان‌دهنده تأثیر وجود چرخ‌دنده را نشان می‌دهد.

gearbox example
اشاره به این نکته می‌تواند جالب باشد که مفاهیم چرخ‌دنده با مفاهیم موجود در ترانسفورماتورهای الکتریکی تشابه زیادی دارند. چرخ‌دنده تورک و سرعت دورانی را تغییر می‌دهد درحالی‌که ترانس‌های الکتریکی ولتاژ و جریان را دستخوش تغییر قرار می‌دهند. در هر دو میزان توان خروجی به‌اندازه‌ای که در ورودی دریافت کرده‌اند. (البته با فرض اینکه اتلاف توانی وجود ندارد)

gear formulas

چرخ‌دنده‌های زنجیره توان

زنجیره توان خودرو از مجموعه‌های مختلف چرخ‌دنده تشکیل شده است تا بتواند کنترل کند که چه میزان از مجموع توان موتور به تورک تبدیل می‌شود و همچنین چه میزان به‌سرعت دورانی تبدیل می‌شود به‌طور مشخص.
تمام موتورهای احتراقی دوران سوز بنزینی تورک اندکی تولید می‌کنند و به‌تبع میزان دور کافی را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. باوجود تایرهای 27 اینچی در دور 6000 دور بر دقیقه سرعتی معادل با 450 مایل بر ساعت ایجاد خواهد شد. به‌اندازه‌ای بیشتر از صدها پوند نیرو نیاز خواهد بود تا جسمی به سنگینی یک خودروی سدان را به حرکت درآورد. این همان دلیلی است که تمامی خودروها باید از مجموعه تأمین‌کننده توان (زنجیره توان) بهره ببرند تا دور را تقسیم کنند و به تورک اضافه شود. (یعنی اینکه باید دور و تورک در شرایط مختلف میزان متفاوتی را به خود بگیرند تا رانندگی مطلوب حاصل شود)
اغلب خودروها به‌واسطه دو مجموعه چرخ‌دنده بین موتور و چرخ‌ها حرکت می‌کنند. مجموعه اول گیربکس (جعبه‌دنده) است که تورک را به‌اندازه‌ای مشخص افزایش می‌دهد. (با توجه به انتخاب دنده) معمولاً دنده اول نسبتی برای با 3:1 دارد درحالی‌که آخرین دنده نسبت 0.8:1 دارد. بعد از مجموعه گیربکس به مجموعه‌ای از چرخ‌دنده می‌رسیم که معمولاً نسبتی بین 2.5:1 و 6:1 بنا به نوع خودرو دارند. (که همان دیفرانسیل می‌نامند)

drivetrain
دلیل اینکه گیربکس خودروها با تعداد مختلفی از دنده روبرو است این است که دور موتور بتواند در شتاب گیری‌ها و سرعت‌های مختلف خودرو حفظ شود. (به عبارت دیگر با دور موتور مشخص سرعت‌های صفر تا 200 مایل بر ساعت را هم تجربه کنیم)

drivetrain formulas
در دنده اول بسیاری از شتاب گیری خودرو صورت می‌پذیرد چون مقدار تورک فراوانی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. ولی در عوض سرعت کمی در اختیار داریم درحالی‌که ممکن است دور موتور به حد بحرانی قرمز رنگ هم برسد. در دنده دوم، شتاب گیری تا حدودی کاهش می‌یابد ولی در عوض سرعت ما کمی بالاتر می‌رود. این روند کاهش شتاب گیری و افزایش سرعت در دنده‌های بالاتر به همین نحوه طی می‌شود.

transmission accel


»» نگاهی به داج چلنجر R/T یک قوچ توانا

»» نگاهی به داج چلنجر R/T یک قوچ توانا

داج چلنجر 2015 اینجاست تا برای اولین بار نگاهی به آن بیندازیم. بدون تردید مدلی که همهٔ ما مایل به داشتن آن هستیم چیزی نیست جز SRT Hellcat که قدرت 707 اسب بخاری به همراه قیمت حدوداً 61000 هزار دلاری آن، خریداران پولداری را طلب می‌کند! در این که این خودرو مسحورکننده است شکی نیست اما پرداختن این همه پول برای اکثر مردم مقدور نیست. خوشبختانه، گزینه‌های دیگری نیز برای انجین وجود دارد که دربردارندهٔ یک انجین 6 سیلندر 3.6 لیتری و انجین 8 سیلندر 5.7 لیتری می‌باشد. اما خبر مهم این است که این انجین ها می‌توانند اکنون با گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک جدید سفارش داده شوند.

2015 Dodge Challenger SXT Plus

2015 Dodge Challenger SXT Plus


پس حالا شما می‌توانید از این انجین در مدلی غیر از SRT نیز بهره ببرید و قدرت بیشتری را در اختیار داشته باشید. در عین حال حساب بانکی شما نیز کاملاً خالی نخواهد شد.
چهار گزینه موتور برای سه مدل پایه SXT، R/T و SRT همراه با پکیج پلاس، پکیج Shaker یا Super Track در نظر گرفته شده‌اند. مدل پایه SXT با موتور شش سیلندر 3.6 لیتری پنتا استار می‌تواند 305 اسب بخار نیرو تولید نماید. مدل R/T هم با موتور 5.7 لیتری هشت سیلندر HEMI قدرت 375 اسب بخار و گشتاور 555 نیوتن متر را ارائه می‌کند. مدل اسکات پک برای پر کردن فاصله بین دو مدل R/T و SRT با پیشرانه 485 اسبی هشت سیلندر 5.7 لیتری که عملکردی نزدیک به مدل 6.4 لیتری دارد، در این گروه حاضر است.

2015 Dodge Challenger SXT Plus

2015 Dodge Challenger SXT Plus


این اعداد در مقایسه با انجین 2014 افزایش 15 اسب بخاری و 6.8 نیوتن متری را نشان می‌دهند. این قدرت عظیم از طریق یک گیربکس 6 سرعتهٔ دستی یا 8 سرعتهٔ اتوماتیک جدید به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.
مزایای این افزایش قدرت و گیربکس اتوماتیک جدید قابل توجه است. برای تازه‌کارها، چلنجر در خط مستقیم قوی احساس می‌شود و شیفت‌های گیربکس 8 سرعته نیز روان‌تر صورت می‌گیرد البته همهٔ این موارد صرف‌نظر از این است که شما رانندگی دیوانه وار و خشنی داشته باشید یا اینکه به صورت معمولی و آرام در خیابان به گشت‌وگذار بپردازید. داج می‌گوید که گیربکس اتوماتیک جدید تأثیر مثبت 8 درصدی بر روی مصرف سوخت گذاشته است. با مدل جدید می‌توان به ازای هر گالن سوخت، 25 مایل (9.4 لیتر در صد کیلومتر) را طی کرد در حالی که این مقدار برای مدل SRT 2014 با گیربکس 5 سرعته در حدود 23 مایل (10.22 لیتر در صد کیلومتر) است. به‌علاوه، گیربکس اتوماتیک جدید سبب کاهش هزینه‌های جانبی شده و قیمت مدل R/T Scat Pack را به 39.890 دلار رسانده است. البته همین مدل با گیربکس 6 سرعتهٔ دستی ارزان‌تر بوده و 39.490 دلار می‌باشد.

2015 Dodge Challenger SXT Plus

2015 Dodge Challenger SXT Plus


داج اشاره می‌کند که مدل R/T Scat Pack فاصله‌ای را که بین مدل‌های R/T 5.7 لیتری و چلنجر SRT وجود داشته، پر کرده است. قیمت مدل 2015 برای این دو خودرو به ترتیب از 32.490 دلار و 46.990 دلار آغاز می‌شود. داج می‌گوید که مدل R/T Scat Pack در قابل پول پرداختی ارزش بسیار مناسبی دارد. ویژگی‌های استاندارد مدل R/T Scat Pack شامل رینگ‌های 20 اینچی، ترمزهای برمبو با 4 پیستون، سیستم تعلیق اسپرت و سیستم اگزوز دوبل فعال است که صدای جذاب و گیرایی را تولید می‌کند. البته این ترمزهای 4 پیستونه قبلاً در مدل SRT 2014 استفاده شده است. برای سال 2015، مدل SRT 392 و مدل Hellcat از ترمزهای قوی‌تر برمبو با 6 پیستون در چرخ‌های جلو بهره خواهند برد. سایر ویژگی‌های انحصاری مدل SRT شامل سیستم تعلیق تطبیقی و حالات رانندگی انتخابی SRT است. در کل، مدل R/T Scat Pack به مصاف رقیبان همیشگی خود یعنی کامارو SS و موستانگ GT خواهد رفت. باید این نکته را اضافه کرد که مدل دیگر یعنی 392 Hemi Scat Pack Shaker دارای ویژگی‌های اضافی دیگری مانند هود ویژهٔ رو کاپوت برای جذب هوا و چرم Nappa و غیره می‌باشد.


2015 Dodge Challenger SXT Plus

madmotors


چلنجر R/T انجین 8 سیلندر دیگری نیز دارد که 375 اسب بخار قدرت و 555 نیوتن متر تورک تولید می‌کند. ما این مدل را با گیربکس 8 سرعتهٔ جدی آزمایش کردیم. در طول آزمایش هیچ نشانی از واماندگی در انجین دیده نمی‌شد. انجین و همین‌طور طنین اگزوز مدل R/T کمی رام‌تر و لطیف‌تر از مدل 6.4 لیتری است و در گشت‌وگذارهای خیابانی، عملکرد و صدای آرامی دارد. سیستم تعلیق مدل R/T کمی نرم‌تر است اما باید گفت در مواقع لزوم پایداری بالایی از خود نشان می‌دهد.

2015 Dodge Challenger Interior

2015 Dodge Challenger Interior


ما همچنین پشت فرمان مدل چلنجر SXT با انجین 6 سیلندر نیز نشستیم. در نگاه اول، این دو در عصبانی، خیلی وحشی به نظر نمی‌رسید و نیروی انجین آن کافی به نظر نمی‌رسید! اما طولی نکشید که انجین 3.6 لیتری آن با کمک گیربکس جدید، شک و تردیدها دربارهٔ عملکرد خودرو را از بین برد. انجین این خودرو 305 اسب بخار و363 نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند. داج می‌گوید که این مدل به ازای هر گالن سوخت، 30 مایل را طی می‌کند (7.84 لیتر در صد کیلومتر) که 3 مایل بیشتر از مدل 2014 با گیربکس 5 سرعتهٔ اتوماتیک است.

2015 Dodge Challenger R/T Engine

2015 Dodge Challenger R/T Engine


علاوه بر گیربکس جدید، معماری بخش الکترونیک چلنجر نیز بهتر شده است به این معنی که این خودروی دو در حالا می‌تواند با تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همچون کروز کنترل انطباقی، سیستم کمکی جلوگیری از برخورد و سیستم هشداردهندهٔ نقاط کور سفارش داده شود. اما داج تنها به این موارد بسنده نکرده است. این خودروساز تلاش زیادی کرده است تا کابین این خودرو با کلیدها و سوئیچ‌های اصلاح شده، سطوح نرم‌تر و پانل چشمگیر خود مکان بهتری به نظر آید. نمایشگر بزرگ 8.4 اینچی این خودرو که پیش از این در دیگر محصولات کرایسلر دیده شده است سرانجام در این مدل نیز قابل دسترس است. نمای بیرونی خودرو نیز دقیق‌تر و لطیف‌تر شده است و دربردارندهٔ نمای جلوی اصلاح شده به همراه چراغ‌هایی با لامپ‌های LED است.
قیمت پایه: 39.490 – 27.990 دلار
موتور جلو، دیفرانسیل عقب، دو درب کوپه
گیربکس 6 سرعتهٔ دستی یا 8 سرعتهٔ اتوماتیک
شتاب صفر تا صد: 6.5 – 4.5 ثانیه

پکیج اتو اسپرت برای وایپر

»» پکیج اتواسپرت برای SRT وایپر

تیونر آمریکایی Inspired Autosport که تنها در واشنگتن و تورنتو شعبه دارد، پکیج جدید خود را برای SRT وایپر GTS معرفی کرد؛ پکیجی با تغییرات مختصر که شاید در حد واندازه های نام وایپر هم نباشد . . .

2014 SRT Viper GTS by Inspired Autosport

2014 SRT Viper GTS by Inspired Autosport

انجین 8.4 لیتری V10 این افعی با برنامه ریزی مجدد ECU و استفاده از اگزوزهای تیتانیومی حالا 700 اسب بخار قدرت دارد که در مقایسه با مدل های 2014 تنها 60 اسب بیشتر است. سایر ویژگی های این پکیج عبارتند از:

  • رینگ های PUR Wheels Design با سایز 20 اینچ در جلو و 21 اینچ در عقب.
  • تایرهای 335 میلیمتری پیرلی P Zero.
  • سیستم Agency Power برای خنک کاری هوای ورودی به انجین.
  • روکش مشکی مات 3M Frozen Black برای بدنه.
  • کاهش ارتفاع خودرو با کمک فنرهای Eibach.

مشخصات فنی فورد F-150 مدل ۲۰۱۵


»» اعلام مشخصات فنی فورد F-150 مدل ۲۰۱۵

حدود سه ماه از معرفی فورد F-150 مدل ۲۰۱۵ در نمایشگاه دیترویت گذشته و تاکنون اطلاعاتی در مورد قدرت و ظرفیت حمل این خودرو منتشر نشده بود. امّا امروز می‌دانیم که موتور ۲/۷ لیتری توربوی V6 دارای قدرت ۳۲۵ اسب‌بخار و گشتاور ۵۰۸ نیوتن‌متر است و می‌تواند تا ۳۸۵۵ کیلوگرم را به دنبال خود بکشد.

Ford F-150 2015
همچنین موتور ۳/۵ لیتری V6 با تنفس طبیعی که نباید آن را با ۳/۵ لیتری اکوبوست اشتباه گرفت، قدرتی برابر ۲۸۳ اسب‌بخار دارد و ۳۴۶ نیوتن‌متر نیز گشتاور خروجی آن است. این موتور می‌تواند ۳۴۴۷ کیلوگرم را با خود بکشد. فورد همچنین بار مفید این دو موتور را ارائه داده است؛ ۸۶۶ کیلوگرم برای موتور ۳/۵ لیتری و ۱۰۲۰ کیلوگرم برای موتور ۲/۷ لیتری.

2015 Ford F-150

2015 Ford F-150


موتور ۳/۵ لیتری V6 به صورت استاندارد در فورد F-150 مدل ۲۰۱۵ به کار خواهد رفت که کاملاً مطابق با شرایط رقبا خواهد بود. رقبایی مانند شورولت سیلورادو با موتور ۴/۳ لیتری V6 و رام 1500 با موتور ۳/۶ لیتری V6 که می‌تواند ۳۴۴۷ کیلوگرم را به دنبال خود بکشد. آپشن موتور اکوبوست وضعیت بینابینی دارد؛ از طرفی ظرفیت یدک‌کشی بالاتری نسبت به V6 ها دارد و از طرف دیگری از قابلیت‌های موتور V8 برخوردار نیست. کسی که به دنبال قابلیت‌های بیشتر باشد، حتماً انتخاب‌های بهتری پیش رویش خواهد بود. فورد F-150 مدل ۲۰۱۵ هنوز هم موتورهای ۳/۵ لیتری اکوبوست V-6 و ۵ لیتری V-8 را به عنوان جایگزین‌های موتور استاندارد خود پیشنهاد می‌دهد. البته فورد اطلاعات مربوط به ظرفیت حمل این موتورها را حفظ کرده است و احتمالاً یک روز دیگر، با این اطلاعات و همچنین قیمت‌ها در خبرها خواهد بود.

Ford F-150 interior

Ford F-150 interior


این انتقال قدم به قدم اطلاعات برای محصولات جدید شناخته‌شده تقریباً رایج است و خودروسازان علاقه دارند که چرخه اخبار را تا جایی که می‌توانند در دست بگیرند. ولی شاید با درنظر گرفتن توجهاتی که به ساخت آلومینیومی فورد F-150 مدل ۲۰۱۵ شده، این موضوع قابل‌درک باشد. فورد می‌گوید که پس از نمایشگاه دیترویت بخش زیادی از وقتش صرف متقاعد کردن مشتریان احتمالی و نشان دادن قابلیت‌ها و دوام مصالح سبک کرده است. فورد انتظار دارد تا پایان ماه آگوست سال جاری میلادی، آموزش ۸۰۰ نمایندگی برای تعمیرات بدنه آلومینیومی به پایان برساند تا شرایط برای ورود F-150 مدل ۲۰۱۵ در پایان سال ۲۰۱۴ فراهم شود.

صندلی‌های با حسگر ضربان قلب برای تشخیص راننده‌های خواب‌آلود

صندلی‌های با حسگر ضربان قلب برای تشخیص راننده‌های خواب‌آلود

خواب‌آلودگی در پشت فرمان هم برای خود راننده و هم دیگر اتومبیل‌های جاده بسیار خطرناک است. بر این اساس، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان بر روی راه‌حل این خطر در رانندگی کار می‌کنند. آن‌ها این کار را با استفاده از یک دسته حسگر در صندلی خودرو انجام می‌دهند. این حسگرها، میزان ضربان قلب راننده را تشخیص می‌دهند و اگر این میزان کم شد، به راننده هشدار می‌دهند.

heart rate sensing car seat

heart rate sensing car seat


«پلسی سمیکانداکتور» یک کمپانی بریتانیایی است که در این پروژه با دانشگاه مذکور همکاری می‌کند و در حال حاضر، موفق به استفاده از سنسورهای خازنی در صندلی راننده و ثبت نوار قلبی فرد شده است.

محققان برای ایجاد یک سیستم که برجستگی نداشته و مزاحم راننده نباشد، از یک پوشش معمولی حاوی سنسورها استفاده کرده‌اند؛ این در حالی است که صندلی‌های کنونی خودروها، از ابزارهای جداگانه به این منظور استفاده می‌کنند. این تیم تحقیقاتی در حال حاضر یک نمونه اولیه دارند که کارایی مناسبی از خود نشان می‌دهد. ولی با این حال، طبق گفته خودشان، نیاز به بهینه‌سازی در ثبات عملکرد و قابلیت‌اطمینان دارد تا بتواند کارآیی کاملی در مواقع لزوم داشته باشد. در واقع، اطلاعات جمع‌آوری می‌شوند، ولی همیشه قابل‌اعتماد و قابل‌استفاده نیستند.

Seat Sensors

Seat Sensors


این سیستم هنگامی که راننده در حال به‌خواب رفتن باشد، تنها یک هشدار می‌فرستد و راننده در واکنش باید به کنار جاده برود. اگر به هشدار سیستم توجهی نشود، اینجاست که این تکنولوژی می‌تواند گامی فراتر برود و سیستم‌هایی مانند کنترل هوشمند حرکتی و کنترل عبور بین خطوط را به کار بیندازد و خودرو را در یک مسیر ایمن هدایت کند. همچنین این سیستم می‌تواند به منظور اقدامات بیشتر، اطلاعات را به یک مرکز کنترل ارسال کند. برخی ممکن است از مداخله این سیستم در رانندگی‌شان چندان خوششان نیاید، ولی وقتی یک سیستم در جهت حفظ جان انسان‌ها عمل کند، دیگر جای بحثی باقی نمی‌ماند.

مبلغی در حدود ۱۵۰ هزار دلار برای توسعه این پروژه درنظر گرفته شده است. البته هیچ بازه زمانی خاصی برای مشاهده این تکنولوژی در اتومبیل‌ها تعیین نشده، ولی در همین حال، دیدن قدم‌های مثبت در این جهت امیدوار کننده است.