صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

در مورد تایرها بیشتر بدانیم

در مورد تایرها بیشتر بدانیم


در مورد تایرها بیشتر بدانیم

: تایر یکی از قسمت‌های اصلی خودرو است که روی رینگ مستقر شده و مجموعه لاستیک را تشکیل می‌دهد. به طور کلی یک تایر از 4 قسمت تشکیل شده‌: لایه‌های تایر، آج‌های تایر، تیوب، ولوو (محلی که باد وارد تایر می‌شود) تایرها جزو وزن فنربندی نشده خودرو هستند و عملاً نیروی عمودی وارد شده از سمت بالا را تحمل می‌کنند، پس باید داری ویژگی‌های خاصی نیز باشند که به آنها اشاره خواهد شد‌. یک تایر مناسب باید بتواند بار زیاد ،لغزندگی جاده و سرعت زیاد را به خوبی تحمل کرده و از مسیر منحرف نشود‌.  بدنه لاستیک متشکل از لایه‌هایی از رشته‌های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحمل فشار داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را دارا هستند. معمولاً در خودروهای سواری جنس این لایه از الیاف پلی‌استر است و در خودروهای سنگین از فولاد استفاده می‌شود. زاویه نصب این لایه‌ها نسبت به محیط تایر در نوع رادیال بین 88 تا 90 درجه و در نوع بایاس پلای 30 تا 40 درجه است. استحکام یک تایر هم معمولی با تعداد لایه‌های بدنه توصیف می‌شود.

نحوه ساخت تایر
تایرها از روی هم‌گذاری لایه‌های لاستیک ایجاد می‌شوند، این لایه‌ها در دمای زیاد تحت اثر پرس‌های سنگین قرار می‌گیرند و با لایه‌های فلزی نیز مقاوم‌سازی می‌شوند‌. لایه‌گذاری‌های مختلفی در تایرها انجام می‌شود که رایج‌ترین آنها زاویه‌دار متقاطع و رادیال است‌. لاستیک‌های زاویه‌دار متقاطع نیز دارای کیفیت مطلوبی هستند و به علت قیمت ارزان‌تر نسبت به رادیال کاربرد بیشتری دارند.
آج تایرها
آج قسمت خارجی تایر است که مستقیماً با سطح زمین در ارتباط است، اهمیت آجها در جاده‌های شهری و اتوبان‌ها کمتر معلوم می‌شود و این یکی از همان دلایلی است که افراد ناآگاه فقط به زیبایی آج‌ها اهمیت می‌دهند. طرح‌های مختلف آج برای تخلیه بهتر آب از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می‌شود. می‌توان به طرح‌های رگه‌ای (Rib)‌، عرضی (Lug)‌، ترکیبی از عرضی و رگه‌ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. ولی نقش این بازیگران در جاده‌های شنی- برفی-مرطوب و کم اصطکاک به خوبی آشکار می‌شود، انتخاب لاستیک با آج مناسب در شرایط سخت رانندگی فرمان‌پذیری خودرو را افزایش می‌دهد‌. انتخاب آجها با شکل مناسب از پرشدن لاستیک از گل و برف در جاده‌های  نا مطلوب نیز جلوگیری می‌نماید‌. عمق آج در تایرهای نو 5/9 میلی‌متر است و تا عمق 2 میلی‌متر نیز قابل قبول است‌.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد