نحوه ساخت تایر
تایرها
از روی همگذاری لایههای لاستیک ایجاد میشوند، این لایهها در دمای زیاد
تحت اثر پرسهای سنگین قرار میگیرند و با لایههای فلزی نیز مقاومسازی
میشوند. لایهگذاریهای مختلفی در تایرها انجام میشود که رایجترین
آنها زاویهدار متقاطع و رادیال است. لاستیکهای زاویهدار متقاطع نیز
دارای کیفیت مطلوبی هستند و به علت قیمت ارزانتر نسبت به رادیال کاربرد
بیشتری دارند.
آج تایرها
آج قسمت خارجی تایر است که مستقیماً با
سطح زمین در ارتباط است، اهمیت آجها در جادههای شهری و اتوبانها کمتر
معلوم میشود و این یکی از همان دلایلی است که افراد ناآگاه فقط به زیبایی
آجها اهمیت میدهند. طرحهای مختلف آج برای تخلیه بهتر آب از زیر تایر و
افزایش قابلیت تایر در برخورد با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته میشود.
میتوان به طرحهای رگهای (Rib)، عرضی (Lug)، ترکیبی از عرضی و رگهای
(Rib & Lug) و بلوکی (Block) اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص
خود را دارند. ولی نقش این بازیگران در جادههای شنی- برفی-مرطوب و کم
اصطکاک به خوبی آشکار میشود، انتخاب لاستیک با آج مناسب در شرایط سخت
رانندگی فرمانپذیری خودرو را افزایش میدهد. انتخاب آجها با شکل مناسب
از پرشدن لاستیک از گل و برف در جادههای نا مطلوب نیز جلوگیری
مینماید. عمق آج در تایرهای نو 5/9 میلیمتر است و تا عمق 2 میلیمتر
نیز قابل قبول است.