صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

آگهی‌های خاطره‌انگیز

آگهی‌های خاطره‌انگیز

آگهی‌های خاطره‌انگیز
 «این یک خودروی خوب است. با صندلی‌های تمام چرم، موتور 180 اسب‌بخاری و گیربکس سه سرعته اتوماتیک و قیمتی ارزان، فقط 1750 دلار.»آنچه خواندید نمونه‌ای از تبلیغات خودرو در سال‌های دور است. در آن روزها همه چیز ساده‌تر از امروز بود و این مسأله علاوه بر سبک زندگی، در زمینه خودروها و البته شکل تبلیغات هم نمود داشت و به همین دلیل است که در آن سال‌ها دیدن تبلیغاتی مشابه آنچه در بالا خوانید اصلاً عجیب نبود؛ یک تبلیغ کاملاً سر راست و بدون پیچیدگی و بدون نیاز به بررسی و حتی لحظه‌ای فکر. چنین  تبلیغات و آگهی‌هایی معمولاً با یک تصویر از خودرو همراه می‌شد و خریداران هم برای خرید خودرو صف می‌کشیدند. این روزها البته وضعیت متفاوت است و تبلیغات به طور عام و تبلیغات خودرویی به طور خاص بسیار پیچیده‌تر از گذشته شده‌اند. بخش مهی از این پیچیدگی به افزایش رقابت بازمی‌گردد و بخشی دیگر از آن نیز به پیچیدگی زندگی امروزی. اما در سال‌های دور نیز آگهی‌های متفاوتی در صنعت خودروسازی طراحی شده‌اند که دیدن تعدادی از آن‌ها بعد از چند دهه می‌تواند دیدگاهمان را نسبت به وضعیت حاکم بر این صنعت در سال‌های دور تغییر دهد.......

آگهی‌های خاطره‌انگیز

آگهی‌های خاطره‌انگیز
دنیای‌خودرو- مهندس بابک وفایی: «این یک خودروی خوب است. با صندلی‌های تمام چرم، موتور 180 اسب‌بخاری و گیربکس سه سرعته اتوماتیک و قیمتی ارزان، فقط 1750 دلار.»آنچه خواندید نمونه‌ای از تبلیغات خودرو در سال‌های دور است. در آن روزها همه چیز ساده‌تر از امروز بود و این مسأله علاوه بر سبک زندگی، در زمینه خودروها و البته شکل تبلیغات هم نمود داشت و به همین دلیل است که در آن سال‌ها دیدن تبلیغاتی مشابه آنچه در بالا خوانید اصلاً عجیب نبود؛ یک تبلیغ کاملاً سر راست و بدون پیچیدگی و بدون نیاز به بررسی و حتی لحظه‌ای فکر. چنین  تبلیغات و آگهی‌هایی معمولاً با یک تصویر از خودرو همراه می‌شد و خریداران هم برای خرید خودرو صف می‌کشیدند. این روزها البته وضعیت متفاوت است و تبلیغات به طور عام و تبلیغات خودرویی به طور خاص بسیار پیچیده‌تر از گذشته شده‌اند. بخش مهی از این پیچیدگی به افزایش رقابت بازمی‌گردد و بخشی دیگر از آن نیز به پیچیدگی زندگی امروزی. اما در سال‌های دور نیز آگهی‌های متفاوتی در صنعت خودروسازی طراحی شده‌اند که دیدن تعدادی از آن‌ها بعد از چند دهه می‌تواند دیدگاهمان را نسبت به وضعیت حاکم بر این صنعت در سال‌های دور تغییر دهد. //

فورد و تولید انبوه

 

 

آمریکا جنگ جهانی دوم را با موفقیت پشت‌سر گذاشت و همین امر باعث شد حاضران در میدان‌های جنگ به گرمی از سوی مردم مورد استقبال قرار گیرند. فورد هم در دوران جنگ همچون اکثر شرکت‌های خودروسازی آمریکا به طور کامل در خدمت میادین جنگی بود و تجهیزات نظامی مختلفی از جمله بمب‌افکن را تولید می‌کرد. این تبلیغ متعلق به سال 1945 و پس از پایان جنگ جهانی دوم است و فورد در آن با اشاره به تولید یک هواپیما در هر ساعت و ساخت بیش از 8500 جنگنده در طول جنگ، بار دیگر توانایی خود را در تولید انبوه به رخ رقبا می‌کشد. در نظر داشته باشید در آن دوران سال‌ها از ابداع شیوه تولید انبوه در صنعت خودرو توسط هنری فورد می‌گذشت و با این یادآوری، فورد قصد داشت برتری خود را نشان دهد. در پایان آگهی نیز تاکید شده است «از فورد اولین‌ها را انتظار داشته باشید»

 

همه فرزندان لیلاند

 

 

وقتی گروهی از شرکت‌های خودروسازی را در یک مجموعه در اختیار دارید باید به بهترین شکل از توانایی‌ها و نقاط قوت هر یک از آن‌ها استفاده کنید حتی اگر این استفاده از نقاط قوت، محدود به یک آگهی باشد. آستین مارینا از محصولات گروه بریتیش لیلاند است که در آغاز به دلیل طراحی نه چندان جذاب و مشکلات فنی (که در خودروهای انگلیسی دهه 70 چندان هم عجیب نبود) چندان مورد استقبال قرار نگرفت. به همین دلیل مدیران بریتیش لیلاند برای نشان دادن توانایی‌های این خودرو، در این آگهی مربوط به سال 1973 با بیان برتری سایر محصولات زیر مجموعه خود (فرمان جگوار، موتور MG، جعبه‌دنده و ترمزهای تریومف و اصالت لندروور) آستین را مجموعه‌ای از همه آن‌ها البته با قیمتی پایین‌تر دانسته‌اند.

 

رادیو استریو

 

 

عبارت Test Drive را به طور معمول برای خودروها به کار می‌برند اما جنرال‌موتورز با به کار بردن این عبارت، نظر خریداران را به سیستم استریوی نصب شده در خودروهای خود در سال 1969 جلب کرده است. شاید در خودروهای امروزی، سیستم استریو پیش پا افتاده به نظر برسد اما در آن روزها رادیو دو موج استریو برای بسیاری از خریداران منتهای لذت در زمان رانندگی بود ضمن آنکه جنرال‌موتورز ضبط با قابلیت پخش نوارهای استریو را نیز به خریداران عرضه می‌کرد.

 

اوج مهندسی موتور

 

 

هنری فورد هیچ‌گاه به موتورهای هشت سیلندر علاقه نداشت اما وقتی رقبا موتورهای هشت سیلندر خود را عرضه کردند، فورد هم وارد این بازی شد. در دهه 40، محصولات فورد به چیزی بیش از یک موتور هشت سیلندر نیاز داشتند و مهندسان فورد به همین منظور در سال 1940 موتور V8 فورد را ارتقاء دادند که حاصل آن را در این آگهی می‌بینید. این موتور هشت سیلندر 85 اسب‌بخاری آنقدر دقیق طراحی شده بود که نیاز به آب‌بندی در ابتدای استفاده از خودرو را نداشت. این روزها هر چند واژه آب‌بندی موتور برای خریداران خودرو چندان مانوس نیست اما در آن دوران خودروها ناچار بودند تا حدود 1000 مایل را با سرعت پایین حرکت کنند اما فورد تاکید کرده است خریدار این خودرو می‌تواند به محض تحویل گرفتن خودرو، آن را با سرعت 90 کیلومتر در ساعت! براند بدون آنکه موتور خودرو آسیب ببیند.

 

«وگا» یا ...

 

 

آگهی خودروی شورولت وگا. در بالای آگهی نوشته شده: «باید بشنوید آن‌ها چه چیزی در مورد وگا می‌گویند.» البته قطعاً نمی‌توان از این عکس چیزی شنید اما بعد از فروش این خودروی کوچک توسط شورلت، بسیاری از خریداران با کلماتی نه چندان خوشایند، از مدیران شورولت یاد می‌کردند تا آنجا که در لیست بدترین خودروهای تاریخ، همیشه یک جای ثابت برای شورولت وگا کنار گذاشته می‌شود.

 

بنز و خریداران خاص

 

 

در طیف محصولات مرسدس‌بنز  در دهه 70 هر چند موتورهای پرقدرتی نیز دیده می‌شد اما مرسدس‌بنز همواره خودروهای لوکس می‌سازد و به همین دلیل در این آگهی با تصویری از مدل W108، از خریداران خواسته شده محصولات مرسدس‌بنز را بر روی جاده مورد قضاوت قرار دهند نه در پیست‌های تست یک چهارم مایل! مرسدس‌بنز در این آگهی تاکید کرده خودروهایش را برای راننده‌های «معمولی آمریکایی» نساخته است و به این ترتیب تلاش دارد قشر خاصی از خریداران را به سمت محصولات خود جلب کند. در متن آگهی خصوصیات فنی مرسدس‌بنز که راحتی آن را در سفر فراهم می‌کند مورد اشاره قرار گرفته است.

 

فورد و تحویل فوری خودرو

 

 

آگهی خودروی فورد در سال 1903 (بیش از یک قرن پیش). در متن آگهی تاکید شده است این خودرو آنقدر ساده است که حتی یک نوجوان 15 ساله هم می‌تواند  آن را براند. فورد در آگهی تضمین داده که خودرو را بلافاصله پس از خرید به خریداران تحویل خواهد داد!

 

مرکوری آیرودینامیک

 

 

یک استعاره زیبا از مرکوری. Shift در زبان انگلیسی بیشتر به معنی انتقال دادن و تغییر محل دادن به کار می‌رود اما از سوی دیگر برای تعویض دنده نیز از کلمه Shift  استفاده می‌کنند. مرکوری در بالای تصویر یک تعویض دنده سریع را (که نشانی از خودروهای اسپرت است) به تصویر کشیده و در پایین آن از خریداران می‌خواهد به جدیدترین محصول این شرکت نقل مکان  کنند و خود را ارتقا دهند. «مرکوری مارادر» این آگهی 425 اسب‌بخار قدرت داشته اما جالب‌تر از قدرت بالای آن، بخشی از آگهی است که به طرح آئرودینامیک آن اشاره می‌کند. احتمالاً در آن زمان مفهوم آئرودینامیک به طور کامل با امروز متفاوت بوده.

 

چند سانتی‌متر بلندتر

 

 

یک شعار تبلیغاتی بسیار زیبا و هوشمندانه از کرایسلر را می‌توان در بالاترین بخش این آگهی دید. در زبان انگلیسی عبارت Don’t sell yourself short معادل عبارت «خودت را ارزان نفروش» در زبان فارسی است. اما در این عبارت واژه Short به معنی کوتاه به شکل هوشمندانه‌ای در متن آگهی مورد استفاده قرار گرفته است تا خریداران را به خرید خودرویی بزرگ از کرایسلر به جای خودروهای کوچک رقبا ترغیب کند. در متن آگهی هر چند اشاره‌ای به نام شرکت‌های رقیب نشده است اما تاکید شده امسال (این آگهی مربوط به سال 1967 است) نیم میلیون نفر خود را «ارزان» فروختند. آن‌ها خودروهای «کوچک» خریدند که بعضی از آن‌ها نام‌های بزرگی هم داشتند در حالی که با چند دلار بیشتر در ماه می‌توانستند این خودروی بزرگ کرایسلر را بخرند؛ کرایسلر نیوپورت.

 

دعوای فراری و فورد

 

 

با دیدن این آگهی بدون شک در نگاه اول فورد GT به نظرتان خواهد رسید اما این یک آگهی هوشمندانه از شرکت نفتی شل است. شرکت فورد، مدل GT را برای شکست دادن خودروهای فراری در رقابت‌های لمان طراحی کرد و در این راه هم موفق بود. شل هم از همین اختلاف میان دو شرکت استفاده کرده است. در بخش میانی آگهی به اختلاف و جدال فورد و فراری در پیست‌های مسابقه اشاره شده تا بار دیگر نظر خواننده را به سمت عکس بالا و موفقیت‌های فورد جلب کند اما در ادامه تاکید شده هر دو شرکت (فورد و فراری) بر سر روغن موتور توافق دارند و هر دو محصولات شل را انتخاب می‌کنند. البته استفاده شل از تصویر خودروی فورد به دلیل آن بود که شل جزو اسپانسرهای فورد در رقابت‌های آن دوران به شمار می‌رفت.

 

خلبان‌های خودرودوست

 

 

خودروسازان آمریکایی در دهه 70 به شدت در معرض تهاجم خودروهای اروپایی و ژاپنی بودند. ژاپنی‌ها بازار خودروهای ارزان قیمت را نشانه گرفته بودند اما برخی از شرکت‌های اروپایی قصد داشتند آمریکایی‌ها را در بازار خودروهای لوکس شکست دهند. در این آگهی تاکید شده است از 50 خلبان مورد سوال قرار گرفته، 44 نفر از آن‌ها سواری مرکوری مدل 1973 را راحت‌تر از خودروهای لوکس 31هزار دلاری اروپایی دانسته‌اند. شاید این نظرسنجی واقعاً درست باشد اما مشکل اینجا بود که خریداران مرکوری را نه خلبان‌ها، که مردم عادی تشکیل می‌دادند و مردم عادی هم متأسفانه مرکوری را چندان دوست نداشتند. این مسأله باعث شد در بحران صنعت خودروی آمریکا، مرکوری توسط فورد تعطیل شود. شاید هم آن 44 خلبان سال 1973، در سال 2011 در قید حیات نبودند تا محصولات مرکوری را بخرند!

 

فولکس و تسخیر بازار آمریکا

 

 

«اگر جهان این گونه بود و می‌خواستید یک خودروی متفاوت بخرید قطعاً به سراغ فولکس واگن استیشن نمی‌رفتید. اما حالا که جهان به این شکل نیست، می‌دانید باید چه کار کنید.» فولکس واگن در این آگهی مطبوعاتی به خوبی توانسته نظر خریداران را به تفاوت این خودرو با سایر خودروهای همکلاس موجود در بازار جلب کند. عکس فوق یکی از مجموعه آگهی‌های این خودرو است و خریداران پیش از این با قابلیت‌های این خودرو آشنا شده‌اند.

 

تویوتا در مسیر پیشرفت

 

 

همه داشته‌های تویوتا در آغاز دهه 70 برای بازار آمریکا را در این آگهی می‌بینید. تویوتا در این آگهی به طور مستقیم توانایی‌های فنی و البته قیمت پایین محصولاتش را معرفی کرده است و از این نظر تبلیغ فاقد پیچیدگی است اما آنچه اهمیت دارد، بخش انتهایی آگهی است که در آن تویوتا خود را با عنوان دومین واردکننده بزرگ خودرو به بازار آمریکا معرفی کرده است (اولین شرکت فولکس‌واگن بود). تویوتا راه سختی را از یک خودروساز گمنام ژاپنی تا غول صنعت خودروسازی پیمود و آنچه می‌بیند، گام‌های اولیه آن‌ها برای تسخیر بازار آمریکا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد