صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

DAF

لاله نارنجی هلندی در قلب قاره سبز

لاله نارنجی هلندی در قلب قاره سبز

خودروهای تجاری معمولاً در فواصل زمانی طولانی تغییر مدل می‌دهند چرا که با توجه به آمار تولید پایین، شرکت‌ها ناچارند یک مدل را تا مدت‌ها بر روی خط تولید نگه دارند تا سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته برای طراحی و مهندسی جبران شود. اما در یک سال اخیر، شاهد معرفی پیاپی خودروهای سنگین از سوی شرکت‌های معتبر اروپایی هستیم ضمن آنکه خودروهای جدیدی نیز در راهند...

لاله نارنجی هلندی در قلب قاره سبز

لاله نارنجی هلندی در قلب قاره سبز

خودروهای تجاری معمولاً در فواصل زمانی طولانی تغییر مدل می‌دهند چرا که با توجه به آمار تولید پایین، شرکت‌ها ناچارند یک مدل را تا مدت‌ها بر روی خط تولید نگه دارند تا سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته برای طراحی و مهندسی جبران شود. اما در یک سال اخیر، شاهد معرفی پیاپی خودروهای سنگین از سوی شرکت‌های معتبر اروپایی هستیم ضمن آنکه خودروهای جدیدی نیز در راهند.

یکی از دلایلی که تولیدکنندگان اروپایی را برای این تغییرات تشویق کرده است، تغییرات استاندارد آلایندگی اتحادیه اروپا از EURO5به EURO6 از سال آینده است. هر چند این استاندارد در مورد آلایندگی است و می‌توان به اعمال تغییراتی در موتور به آن دست پیدا کرد، اما خودروسازان ترجیح داده‌اند، همزمان با معرفی موتورهای جدید خود با استاندارد EURO6، مدل‌های جدید را نیز روانه بازار کنند که همین مسأله رقابت را در بازار کشنده‌های اروپایی بسیار فشرده کرده است به گونه‌ای که در این مدت شاهد معرفی نسل جدید ولوو FH و ایویکو استارلیس و مرسدس‌بنز اکتروس بودیم و رنو نیز برنامه‌هایی برای معرفی رنو مگنوم جدید دارد. در این میان شرکت هلندی DAF نیز از مدت‌ها قبل مشغول کار بر روی نسل جدید مدل محبوب XF بود و حدود دو ماه پیش بود که تصاویری از این خودرو در حال تست‌های جاده‌ای در اینترنت منتشر شد و مدتی بعد DAF از این خودرو در نمایشگاه هانوفر رونمایی کرد. ‌XF در میان طیف محصولات DAF جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که یکی از پرفروش‌ترین کشنده‌های اروپایی است و مشتریان پر و پا قرصی در این بازار دارد ضمن آنکه نسل‌های قبلی آن در سال‌های 1998 و  2007 عنوان خودروی سنگین برتر جهان را از آن خود کرده‌اند. به همین دلیل هم DAF تلاش کرده برای نسل جدید این خودرو که مجهز به موتور یورو6 نیز شده است سنگ تمام بگذارد اما آیا نسل جدید XF که از حدود دو ماه دیگر تحویل آن به مشتریان اروپایی آغاز می‌شود می‌تواند موفقیت‌های نسل قبلی را تکرار کند و از پس رقبای قدری که در اروپا دارد برآید؟

در نگاه اول، شاید اگر نشان DAF را از جلو پنجره نسل جدید XF بردارید، تشخیص اینکه با چه کشنده‌ای سر و کار دارید اندکی دشوار باشد به ویژه آنکه طراحی ظاهری نسل قبلی این خودرو را نیز در یاد داشته باشید.‌ DAF در درجه اول طراحی چراغ‌های جلو را به کلی دگرگون کرده و دیگر از چراغ‌های باریک و افقی خبری نیست. از سوی دیگر طرح کلی جلو پنجره هم تغییر کرده است و در حالی که در نسل قبلی بخش بالایی جلو پنجره برای هوارسانی به موتور، به صورت افقی طراحی شده بود (و البته با بخش قوس‌دار پایینی جلو پنجره هماهنگ نبود)، در نسل جدید، جلو پنجره به صورت یکپارچه به سمت بالا حرکت می‌کند هر چند شاید از بخش پایینی آن بتوان به نوع خودرو پی برد. البته اگر به سمت بالایی اتاق حرکت کنید، قطعاً حضور خودرویی از خانواده XF را حدس خواهید زد چرا که چراغ‌های روی بادگیر مانند نسل قبلی هستند. در مجموع DAF تلاش کرده ضمن حفظ کلیت طراحی، خودرویی به روزتر و البته آئرودینامیک‌تر ارائه دهد ضمن آنکه هوارسانی به موتور هم بهتر شده است. در نهایت این خودرو شاید جذابیت FH جدید و یا آکتروس را نداشته باشد اما خودروی زیبایی است هر چند به نظر می‌رسد در زمان طراحی آن، کمی چاشنی شرقی به خودرو اضافه شده است.
این کشنده فعلاً به صورت 4*2 تولید می‌شود و از آنجا که هنوز نسل قبلی این خودرو از خط خارج نشده است و مدل‌های چند محوره نسل قبلی جزو کشنده‌های برتر اروپا در رده سنگین وزن‌ها است، شاید DAF برای مدتی تولید هر دو نسل را به صورت همزمان ادامه دهد. ظرفیت کلی این کشنده تا 44 تن است و محور عقب آن می‌تواند 13 تن را تحمل کند هر چند برای بارهایی با وزن بیش از 44 تن، محور عقب با ضریب سنگین‌تر به کار گرفته می‌شود.
موتور
طراحی یک خودرو مهم است اما در خودروهای تجاری مهم‌تر از هر چیز، قوای محرکه است و اینجا است که DAF تلاش می‌کند توانایی‌هایش را به رخ رقبا بکشد. DAF هلند زیرمجموعه شرکت بزرگ Paccar آمریکا است که برندهایی چون لیلاند و کنوورث را نیز در اختیار دارد و در حال حاضر سومین گروه بزرگ تولیدکننده خودروهای سنگین پس از دایملر و ولوو است.
‌DAF برای نسل جدید XF، از موتور 12.9 لیتری آشنای این شرکت استفاده کرده که پیش از این توانایی‌های خود را در آمریکای شمالی و اروپا به نمایش گذاشته بود و در نسل قبلی XF هم آن را دیده بودیم. این موتور در نسل قبلی با استفاده از SCR و تزریق ماده AdBlue توانسته بود به سطح آلایندگی یورو5 دست پیدا کند اما برای رسیدن به سطح یورو6 مهندسان DAF ناچار شدند تغییرات گسترده‌ای را در موتور اعمال کنند که از آن جمله می‌توان به استفاده از سیستم برگشت گازهای موتور (EGR) اشاره کرد تا در نهایت این موتور بتواند استاندارد سخت‌گیرانه یورو6 را پاس کند.
برای دستیابی به حداکثر کارآیی، این موتور 12.9 لیتری به سیستم سوخت ریل مشترک با فشار حدود 2500 بار مجهز است ضمن آنکه توربوشارژر هندسه متغیر نیز بر روی آن نصب شده است. DAF در این موتور، سیستم خنک‌کننده EGR را در بخش بالاتری نصب کرده است تا بتواند از این طریق توربوشارژر بزرگ این موتور را به بلوک سیلندر نزدیک‌تر کند تا عرض موتور کمتر شود. 
ابعاد موتور شاید در کشنده‌های دماغ‌دار آمریکایی اهمیت نداشته باشد اما در کشنده‌ها و کامیون‌های اروپایی که کابین آن‌ها بر روی موتور نصب می‌شود، بزرگ شدن ابعاد موتور به معنی افزایش ارتفاع کف کابین و دشواری در سوار شدن است. به علاوه DAF تلاش کرده تا حد امکان بخش‌های مختلف موتور را یکپارچه کند که نمونه آن را می‌توان در پمپ‌های سوخت فشار بالا دید که به بلوک موتور متصل شده‌اند و از نیروی میل سوپاپ برای گردش استفاده می‌کنند. 
سیستم توربو شارژر هندسه متغیر این خودرو هم به گونه‌ای عمل می‌کند که می‌تواند در گردش و یا برگشت گازهای اگزوز به موتور نقش داشته باشد و به تقویت ترمز موتور این کشنده کمک می‌کند.
این موتور با تغییراتی در برنامه مدیریت موتور که در نهایت میزان پاشش سوخت و فشار توربو را  تغییر می‌دهد، در سه قدرت متفاوت به بازار عرضه می‌شود و تا خریدار به راحتی بتواند با توجه به مسیر  مورد درخواست و باری که به طور معمول حمل می‌کند، موتور موردنظر خود را انتخاب کند. این موتور در سه رده 410، 460 و 510 اسب‌بخاری با گشتاورهای 2000، 2300 و 2500 نیوتن‌متری تولید می‌شود که این گشتاور در دور موتور 1000 تا 1425 در دسترس راننده است و نشان می‌دهد قدرت و گشتاور موتور نسبت به نسل قبلی تغییری نکرده. این موتوردر نمونه‌های EURO5 در حدود 130 هزار دستگاه انواع خودروهای سنگین DAF نصب شده و موتور مورد اعتماد رانندگان اروپایی است ضمن آنکه در آمریکا هم طرفداران زیادی دارد.
کشنده‌های DAF در میان رانندگان به دوام بالا مشهورند و از این نظر این موتور هم می‌تواند بار دیگر یک افتخار برای DAF باشد چرا که دورهای سرویس آن به 150 هزار کیلومتر می‌رسد که موجب کاهش هزینه‌های سرویس و البته خواب خودرو است. 
مصرف سوخت این موتور با وجود استفاده از EGR که به طور معمول تا 5درصد مصرف سوخت را افزایش می‌دهد، مشابه موتور EURO5 قبلی است که فاقد EGR بود. 
DAF بخش‌های زیادی را در این موتور مورد بازنگری قرار داده است و براساس اعلام این شرکت، موتور XF دوره خدمتی معادل 1.6 میلیون کیلومتر خواهد داشت ضمن آنکه بر اساس ارزیابی‌های انجام شده می‌تواند تا حداقل 700 هزار کیلومتر، استاندارد آلایندگی EURO6 را پاس کند و هر زمان که سطح آلایندگی بالا برود، یک سیستم خودکار، پس از اعلام به راننده توان موتور را برای کاهش آلایندگی محدود می‌کند تا از آلایندگی زیست‌محیطی جلوگیری کند.

 

 

چراغ‌های جلو به صورت استاندارد با لامپ‌های هالوژن عرضه می‌شوند ضمن آنکه برای رعایت استانداردها، چهار چراغ LED در هر مجموعه چراغ وظیفه تأمین روشنایی در طول روز را بر عهده دارد و سیستم شست‌وشوی چراغ هم به صورت آپشن بر روی آن نصب می‌شود.

 

 

جلو پنجره بزرگ جلوی خودرو وظیفه رساندن هوا به موتور، رادیاتور سیستم خنک‌کننده، اویل کولر و سیستم خنک‌کننده EGR را بر عهده دارد و به همین دلیل طراحی آن به شکلی انجام شده که حداکثر حجم هوا را به داخل هدایت کند. در این میان طراحی جلوپنجره به گونه‌ای است که شکاف میان بخش بالایی و پایینی آن به چشم نمی‌آید. این مسأله علاوه بر جنبه ظاهری، آئرودینامیک خودرو را هم بهبود می‌بخشد.

 

 

طراحی نسل جدید به گونه‌ای است که با عرض 2.55 متر، توانسته گل پخش کن را به طور کامل در داخل بدنه جذب کند. این مسأله باعث می‌شود از یک سو بدنه خودرو در زمان حرکت در گل و لای تمیز باقی بماند و از سوی دیگر آئرودینامیک خودرو بهبود پیدا کند که حاصل آن کاهش مصرف سوخت است.

 

 

در کناره بیرونی چراغ‌های مه‌شکن، سیستم روشنایی کناره‌های پیچ نیز نصب می‌شود که در پیچ‌ها، بخش داخلی مسیر را روشن می‌کند تا از این طریق راننده کنترل بهتری بر مسیر داشته باشد. از طریق یک دکمه می‌توان در مواقع اضطراری، همه چراغ‌ها را به صورت همزمان روشن کرد تا حداکثر روشنایی در اختیار راننده باشد.

 

 

با وجود آنکه برای خنک‌کنندگی بهتر موتور، رادیاتور خودرو بزرگ‌تر شده است ولی کف کابین با ارتفاع 1.47 متر برای راننده به راحتی در دسترس است. راننده برای این منظور از سه پله آلومینیومی استفاده می‌کند که با بسته شدن درب، دو پله بالا با بخش پایینی درب پوشیده می‌شوند و به این ترتیب دور از پاشش آب مسیر و گل و لای قرار می‌گیرند ضمن آنکه برای جلوگیری از آسیب کفش راننده به بدنه، بخش انتهایی پله‌ها قوس‌دار ساخته شده است.

 

 

در طرح اتاق Space که طرح اتاق با ارتفاع کمتر و در اصل مدل پایه این خودرو است، اسپویلری بر روی سقف نصب شده که علاوه بر کاهش 25 کیلوگرمی وزن، قابل تنظیم نیز توسط راننده هست تا از این طریق با توجه به ابعاد بار، به شکل مناسبی تنظیم شود تا مصرف سوخت کشنده را کاهش دهند. این اسپویلر در تمام طرح‌های کابین این خودرو در دسترس است.

 

 

DAF تلاش زیادی در زمینه فضاسازی نسل جدیدXF انجام داده است. کابین این خودرو در مدل‌های Super Space (که بالاترین رده کابین است) با داشتن فضای داخلی 12.6 متر مکعبی، یکی از بزرگ‌ترین کابین‌ها را در کلاس خود دارد. فضاسازی آن شاید در حد بزرگان بازار نباشد اما کاملاً راحت و مناسب است و البته خصوصیات لوکس مانند داشبورد طرح چوب در آن دیده می‌شود.

 

 

در مرکز پشت آمپر، یک صفحه نمایش پنج اینچی رنگی بخش عمده‌ای از اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیار او قرار می‌دهد ضمن آنکه سیستم هوشمند خودرو می‌تواند به صورت لحظه‌ای مصرف سوخت را به راننده اعلام کند تا راننده این امکان را داشته باشد که با اصلاح شیوه رانندگی، مصرف سوخت خودرو را اصلاح کند ضمن آنکه سیستم هم پیشنهاداتی را در این زمینه با راننده ارائه می‌کند. این سیستم در حال حاضر بیش از 30 زبان مختلف را پشتیبانی می‌کند. طراحی پشت آمپر این خودرو ساده ولی کارآمد است.

 

 

تخت خواب راننده با طول 2.2 متر، حتی برای رانندگان بلند قد هم مناسب است ضمن آنکه با عرض 80 سانتی‌متر، فضای کافی را فراهم می‌کند.

 

 

شاسی نسل جدید XF مقاوم‌تر و در عین حال سبک‌تر است تا در مجموع با وجود افزوده شدن تجهیزات اضافی مربوط به موتور یورو6، کل خودرو کمتر از 100 کیلوگرم افزایش وزن را نسبت به نسل قبلی داشته باشد. با توجه به محدود بودن حداکثر وزن قابل جابجایی توسط موتور خودرو، وزن کمتر شاسی و کشنده باعث افزایش ظرفیت بارگیری می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد