صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

E مثل E-Class

E مثل E-Class

- مانی حدادی: در دومین روز نمایشگاه دیترویت که به شدت به اتهام عدم نوآوری محکوم می‌شد، در غرفه  Dimler Chrysler (که مرسدس را هم در مالکیت دارد) سروصدایی به پا بود. وسط غرفه خودرویی زیر پارچه ابریشمی سفید  آرام گرفته بود. بعد از چند Spyshot (عکاسی جاسوسی) از خودرویی که به آن Eکلاس جدید می‌گفتند، گمانه‌زنی‌ها روی نسل جدید این خودرو چرخ می‌زد و ناگهان از آن پرده‌برداری شد.

پیش‌بینی روی مدل آن درست بود اما با هوش‌ترین طراح‌ها هم فکر نمی‌کردند که مرسدس Eکلاس جدید خودرو را که  با کد W212 شناخته می‌شد تا این حد رویایی کند. این شرکت با حفظ همان سنت طراحی خود یعنی چراغ جلوهایی جدا‌جدا آمده بود، اما گویا تفاوت‌هایی هم دیده می‌شد. شکل مکعبی چراغ‌های دوگانه جلو و حالت کشیده چراغ‌ها عقب اهل فن را به یاد مدل W124 نسل 1984 می‌انداخت.
کمی فنی‌تر
مرسدس بنز E-Class جدید با کد W212 در سه نوع پیشرانه بنزینی، یکی 8/1 لیتری توربوشارژر، دیگری 5/3 لیتری شش سیلندر و آخری 4/5 لیتری هشت سیلندر عرضه خواهد شد. در ضمن دو نوع پیشرانه دیزلی (گازوییلی) هم که اولی 1/ 2  و دیگری 3 لیتر حجم دارد، در نظر گرفته شده است. تمام این پیشرانه‌ها توسط جعبه‌دنده‌های 5 و 7 سرعته اتومات، شش سرعته دستی و هفت سرعته نیمه‌اتومات (بنا به سفارش) نیروی خود را منتقل خواهند کرد. فاصله محوری (Wheel Base) در مدل سدان و کوپه به ترتیب 2855 و 2873 میلی‌متر خواهد بود. این خودروی زیبا طولی بیش از 8/4، عرض بیش از 8/1 و ارتفاعی بیش از 4/1 متر پیدا نکرده است. در صورت عرضه جهانی، شاهد حضور مدل‌های چهاردر سدان، پنج‌در استیشن و دودر کوپه و روباز خواهیم بود. در اصطلاح فنی به این‌گونه خودروها FF می‌گویند، یعنی موتور جلو، محور جلو که مشخصه اصلی آن هندلینگ بهینه‌تر است. اما از آنجایی که مرسدس پروژه‌ای تمام‌عیار در سر دارد، نمونه‌های FR (موتور جلو و محور عقب) دو محور متحرک (AWD) هم به خیابان‌ها می‌آیند. از لحاظ مصرف  در بین پیشرانه‌های دیزلی، حداقل 3/5 و حداکثر 3/7 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف خواهند کرد و در بین نمونه‌های بنزینی حداقل 8/6 و حداکثر 9/10 لیتر میزان استفاده از سوخت خواهد بود. البته اگر مدل E63، AMG با 6/12 لیتر را حساب نکنیم. عموماً تکنولوژی‌های به کار رفته در مدل جدید یا CDI یا Blue و یا 4MATIC هستند.
وحشی‌ها می‌آیند
اندکی بعد از رونمایی رسمی از E-Class جدید، نمونه افسار گسیخته آن هم با علامت همیشگی AMG به بازار آمد. اما درون قلب این خودرو چه می‌گذرد؟ یک سدان با پیشرانه‌ای 2/6 لیتری که آرایشی خورجینی (V Type) دارد. نیرویی که این دیوانه زیبارو تولید خواهد کرد، معادل 518 اسب‌بخار (386 کیلووات) و گشتاورش 630 نیوتن‌متر (465 پوند بر فوت) است. از همه چیز سخن گفتیم غیر از سیستم انتقال قدرت انحصاری AMG که به دو مدل 7G ترونیک و Speed Shift MCT هفت سرعته طراحی شده است. این توانایی تولید و انتقال و در کل مکانیزم پیشروی باعث شده تا شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت تنها 1/ 4 ثانیه شود. سرعت نهایی نیز بیش از 300 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد