تاکنون چندین و چند بار خبرهای مختلف این کامارو منتشر شده؛ پس حضور این شورولت در نمایشگاه لسآنجلس جز آنکه اولین تجربه جهانی این شرکت در رونمایی این خودرو بوده اتفاق بخصوصی نیست.
شورولت در رونمایی این خودرو حسابی از خجالت رقیبانش درآمد! مسئولان این شرکت میگویند: با گشتاوری بیش از ۷۵۰ نیوتنمتر، این آمریکایی اصیل از مدلهایی همچون آستونمارتین DB9 ولانت، مرسدس بنز SL63 AMG، پورشه ۹۱۱ توربو S وحتی شلبی GT500 کانورتیبل مدل ۲۰۱۳، در جایگاه بالاتری است.
گیربکس شش سرعته دستی میتواند خودرو را کمتر از ۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برساند. سقف این کانورتیبل نیز در کمتر از ۱۸ ثانیه بازوبسته خواهد شد. به ادعای شورولت، ZL1 کانورتیبل در کمتر از ۱۸ ثانیه میتواند از صفر به صد و دوباره به صفر برسد.
فینالیستهای بهترین خودروهای سواری در آمریکای شمالی توسط هیئت داوران NACOTY معرفی شدند. 50خبرنگار و نویسنده خودرو در آمریکا و کانادا در این رای گیری شرکت داشته اند. با وجود اینکه ممکن است بسیاری از خودروهای خوب در لیست فینالیستها غایب باشند، اما این طبیعت رقابت است و آنهایی که امتیازات بیشتری بدست آورده اند تنها به مرحله پایانی می رسند.
انتخابها در دو کلاس سواری و شاسی بلند صورت گرفته و در هر کلاس نیز 24 خودرو رانده شده اند. در بین خودروهای سواری، فورد فوکوس، فولکس واگن پاسات و هیوندای النترا به فینال رسیده اند.
در میان تراک ها نیز یکی از خودروهای بی ام و X3 یا هوندا CR-V یا رنجروور ایووک Evoque برنده خودروی سال خواهد شد.
سرانجام در نمایشگاه اتوموبیل دیترویت و در 9 ژانویه خودروی سال آمریکا معرفی خواهد شد.
اگر از طراحی موتورسیکلتهای فعلی خسته شده اید، می توانید با رویای ایژ آشنا شوید. موتورسیکتی از دنیای آینده با طراحی و امکانات منحصربفرد. چیزی که تمام چشمها را خیره خواهد کرد. به دنیای موتورسیکلت Izh-1 مدل 2012 خوش آمدید. این موتورسیکلت، آپدیتی از طرح مدل 2010 ایژ می باشد.
بدنه آیرودینامیک و با ساختار سبک و کم حجم برای سواری در خیابانهای شلوغ و پر ترافیک، به شکل ایده آلی طراحی شده است. استفاده از پلاستیکهای تقویت شده و فوق مقاوم در برابر حرارت ، باعث شده تا وزن آن نصف یک موتور مشابه باشد.
موتور آن بصورت هیبرید بوده و می تواند 140 اسب بخار قدرت تولید کند. یک
موتور الکتریکی با قدرت 80 اسب بخار که از باتری های لیتیوم سولفید (Li2S)
نیرو می گیرد و با استفاده از یک گیربکس کوچک دو سرعته قدرت خود را به چرخ
های عقب منتقل می کند، بعنوان موتور کمکی در سیستم هیبرید (دوگانه) آن ،
انجام وظیفه می کند. جالب اینکه این باتری ها چهار برابر باتری های
لیتیوم-یون نیرو را در خود ذخیره می کنند. هنگام ترمز نیز انرژی در باتریها
ذخیره می گردد.
سیستم هیبرید در این موتورسیکلت باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت شده بگونه ای
که مصرف بنزین آن تنها 2.94 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد. گیربکس اصلی آن
نیز 6 سرعته و اتوماتیک است.
دو عدد کیسه هوا بطرز بسیار خلاقانه ای برای آن در نظر گرفته شده تا میزان صدمات را در حین تصادف کاهش دهد. یک سیستم رادار نیز در آن تعبیه شده که در صورت نزدیک شدن بیش از حد به مانع یا خودروی جلویی بصورت خودکار سرعت را کاهش می دهد.
یک نمایشگر LCD سه بعدی 3D برای نمایش انواع هشدارها و نقشه راهیابی GPS در
آن تعبیه شده که قادر است همانند یک کامپیوتر وظیفه مدیریت اطلاعات
موتورسیکلت را برعهده بگیرد.
همچنین می تواند با اتصال به دستگاههای تلفن هوشمند نظیر آیفون و آندریود، بصورت بیسیم، اطلاعات و تماسها را روی صفحه خود نمایش دهد. در حالتی که موتور ایستاده و حرکت نمی کند، می توانید به App ها یی نظیر ویدیو، اینترنت، پیام و مسنجر و غیره نیز دسترسی داشته باشید. صفحه اصلی داشبورد نیز بصورت دیجیتال بوده و اطلاعات مختلف نظیر سرعت و مصرف سوخت و غیره را بشکل زیبایی نمایش می دهد.
اگر شیفته این موتورسیکلت جالب شده اید، باید همچنان منتظر تولید آن بمانید
چون زمان تولید یا قیمت آن یا مشخصات دقیق آن هنوز مشخص نیست.
ادامه مطلب ...
شرکتهای لاستیکساز شریک مسابقات اتومبیلرانی هستند و لاستیک
محصولات خودروسازی را که با آن ائتلاف کردهاند به رایگان تامین کنند. یکی
از دلایل این بذل و بخشش برخورداری از مزایای تبلیغاتی حضور در مسابقات
است اما مهمتر از آن فرصتی است که مسابقات اتومبیلرانی برای آزمودن
فناوریهای جدید و نوآوریهای تازه در صنعت لاستیکسازی به لاستیکسازها
میدهد.
شرکت خودروسازی بریجستون که در دو دور اخیر مسابقات فرمولیک
اقدام به آزمودن نسل جدید لاستیکهای خود کرد که در برابر گرما و ضربه
مقاومت بیشتری نسبت به نسل قبلی لاستیکها دارند هفته گذشته با انتشار
بیانیهای از نتیجهای که از لاستیکهای جدیدش در این دو آزمون عملی گرفته،
ابراز رضایت کرد. لاستیک به دلیل گرمایی که از زمین و محیط دریافتی میکند
و مهمتر از آن اصطکاک با سطح جاده در حین حرکت گرم میشود که این مساله
مقاومت در برابر ضربه و عمر کلی لاستیک را کاهش میدهد. هیروهاید هاماشیما،
مدیر واحد تحقیقات و تولید شرکت بریجستون میگوید لاستیکهای جدیدی که
برای خودروهای رالی و فرمولیک در این شرکت ساخته شده با به کارگیری نسل
جدیدی از فیبرکربن به افزایش عمر لاستیک و کاهش احتمال پنچری آنها منجر
میشود.
بریجستون که لاستیک برخی شرکتهای حاضر را در مسابقات رالی از
جمله تویوتا تامین میکند ادعا دارد نسل جدید لاستیکهایی که برای مسابقات
طراحی و تولید کرده دو برابر لاستیکهای قبلی عمر دارند که این مساله به
کاهش دفعات تعویض لاستیک در مسابقات منجر شده و هدر رفتن زمان را کاهش
میدهد.
میشلن برای امتحان محصول خود در معرض دید مردم، دو اتومبیل مشابه را
در حالت خلاص قرار داد. هر دو این اتومبیلها با یک نیروی برابر به حرکت
واداشته شدند اما اتومبیلی که مجهز به لاستیکهای جدید میشلن بود 18 ثانیه
بیشتر حرکت کرد تا متوقف شد.
بر اساس اعلام میشلن در این لاستیکها
20درصد از مقدار اصطکاک چرخشی تایر با زمین کاسته شده و از نظر میزان عمر
هم با دیگر لاستیکهای میشلن تفاوتی وجود ندارد.
کاهش نیروی اصطکاک باعث کاهش میزان مصرف انرژی شده و همین امر مصرف سوخت را کاهش میدهد.
موسسه TUV SUD مسوولیت تست و آزمایش این لاستیک جدید را بر عهده داشته و کارایی آن را تایید کرده است.
آزمایشات
انجام شده بر روی این لاستیک نشان میدهد مصرف سوخت در خودروهایی که از
لاستیک «میشلن انرژی» استفاده میکنند 2/0 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش
مییابد.
در فاز اول این لاستیکها تنها به صورت استاندارد بر روی
اتومبیلهای پژو 308 مدلهای 90 و 110 HDI قرار میگیرند و پژو تا پایان
فوریه سال جاری تنها استفاده کننده انحصاری از این لاستیکها خواهد بود.
همچنین به دلیل کاهش مصرف سوخت خودرو در اثر استفاده از این لاستیکها،
میزان انتشار گاز دیاکسیدکربن هم به میزان چهار گرم در هر کیلومتر کاهش
مییابد.
به این ترتیب در طول عمر یک خودرو حدود یک تن از میزان تولید
دیاکسید کربن آن کاسته میشود. این رقم برابر میزان دیاکسید کربنی است
که 40 درخت در طول یکسال جذب میکنند.
به نظر میرسد با توجه به
قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا برای کاهش تولید گاز دیاکسید کربن توسط
خودروسازان این قاره، استفاده از لاستیکهای جدید میشلن میتواند بسیار
راهگشا باش یا نه؟
اما میشلن به این دلیل شرکت پژو را برای عرضه
لاستیکهای خود انتخاب نمود که این شرکت سالهاست با همکاری میشلن در ارائه
فناوریهای نوین در صنعت خودرو میپردازد.
با تمام این اوصاف شرکت
لاستیکسازی Continental آلمان معتقد است کاهش اصطکاک چرخشی لاستیکهای
جدید میتواند حادثه آفرین باشد و در ترمزهای سخت مانع از چسبیدن کافی
خودرو بر روی سطح زمین شود.
مدیر اجرایی این شرکت حتی یک مثال آورده و
میگوید: زمانی که در حال رانندگی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت هستید
زمانی که پای خود را بر روی ترمز فشرده و متوقف میشوید، برابر زمانی است
که خودروهای مجهز به لاستیکهای جدید تازه به سرعت 35 کیلومتر بر ساعت
رسیدهاند.
بر اساس گفتههای وی، لاستیکی مناسب است که علاوه بر کاهش میزان مصرف سوخت، از خواص چسبندگیاش نیز کاسته نشود.
متخصصان این شرکت لاستیکی ساختهاند که به نوعی ترکیبی از رینگ و تایر است و دیگر خبری از باد و پنچری نیست.
لاستیکی که از انعطافپذیری فوقالعادهای بهره مند است و به شدت بر تواناییهای رانندگی یک خودرو میافزاید.
این
لاستیک برای اولین بار بر روی ویلچرهای مخصوص افراد فلج استفاده شده و
قرار است به زودی بر روی خودروها سوار شده و به طور گسترده وارد بازار شود.
در مرحله بعدی، میشلن که بزرگترین تایرساز دنیاست قصد دارد ایده خود را به خودروهای سنگین و حتی هواپیماها نیز تسری دهد.
علاوه بر زیبایی منحصربهفرد، تایرهای tweel میشلن مزایای دیگری هم نسبت به تایرهای معمولی دارند.
به
گفته میشلن این تایرها 2 تا 3 برابر تایرهای رادیال فعلی عمر میکنند و
زمانی هم که رویه آنها از بین برود میتوان دوباره آنها را جایگزین کرد.
از سوی دیگر استفاده از این تایرها میتواند تا یکدرصد از مصرف سوخت
خودرو نیز بکاهد.این تایرهای جدید مزایای زیادی هم برای سازندگان خودرو
دارند. خوب است بدانید که برای نصب یک لاستیک رادیال معمولی در خودرو 23
قطعه مورد نیاز است که با استفاده از فناوری Tweel این رقم کاهش یافته و از
سوی دیگر با توجه به اجباری شدن نصب سیستمهای گران قیمت کنترل فشار تایر
بر روی خودروها در آمریکا تا آیندهای نزدیک، tweel میتواند هزینههای
خودروسازان را به شدت کاهش دهد.
امروزه لاستیکسازان دنیا تایرهایی با
نام Run Flat ساختهاند که با استفاده از آنها، حتی در صورت پنچرشدن تایر،
اتومبیل میتواند تا حدود 200 کیلومتر را بدون توقف و با سرعت کم بپیماید.
اما این امر میشلن را راضی نمیکرد و همین هم باعث ایجاد ایده اولیه ساخت
تایرهای Tweel شد. این تایرها از چهار بخش تشکیل شدهاند. توپی چرخ،
پرههای ساخته شده از جنس پلییورتان، نوارهای برشی و در نهایت سطح خارجی
لاستیک.
توپی تایر به اکسلها وصل شده و نیروی موتور را به چرخها
انتقال میدهد، پرههای پلییورتان آنقدر انعطافپذیر هستند که شوکهای
سطح جاده را به خود جذب میکنند و نوارهای برشی دور پرهها نیز کار باد را
در لاستیکهای رادیال انجام داده و وزن خودرو را تقسیم میکنند.
یکی
از نکات منفی در تایرهای بادی معمولی آن است که اگر بخواهیم با افزایش فشار
باد بر تواناییهای هندلینگ خودرو بیافزاییم آنگاه است که شوکهای وارده
از سطح جاده با شدت بیشتری درون کابین خودرو احساس میشوند.
این دقیقاً
جایی است که تایرهای Tweel برتری خود را نشان میدهند. مهندسان معتقدند
میتوان تایرهای tweel را طوری طراحی کرد که با حفظ مشخصات سواری و
هندلینگ خودرو، تا 5 برابر سفتی بیشتری داشته باشند. البته تستهای انجام
شده بر روی این تایر توسط خودرو آئودی A4 برخی از مشکلات آنها را نیز
نمایان کرده است.
شاید صدای بلندی که به دلیل ارتعاش پرههای تایر به
وجود میآید فعلاً بزرگترین مشکل باشد و مهندسان میشلن نیز به شدت در حال
تلاش برای برطرف کردن آن هستند. وزن این تایرها نیز نسبت به تایر و
رینگهای فعلی و امروزی کمتر نیست و انعطافپذیری بالای پره، مقداری بر
ضریب اصطکاک آن با زمین افزودهاند.
از سوی دیگر از آنجا که این تایر
هنوز در مرحله تحقیقات قرار دارد، در حین رانندگی زمختی و سنگلاخ بودن مسیر
بیشتر درون کابین حس میشود.
البته این تایر طوری طراحی شده که در
حین دورزدن خودرو آئودی– بدون تغییر در سیستم تعلیق– هیچ مشکلی برای آن پیش
نیامد و حتی راننده احساس بهتری نسبت به تایرهای بادی نیز داشت.
خود
میشلن معتقد است سالها زمان لازم است تا بتوان این فناوری جدید را در
بازار جا انداخت. همانطور که این شرکت در سال 1946 برای اولین بار تایرهای
رادیال را به بازار عرضه کرد اما تا دهه 70 خبری از این تایرها در بازار
آمریکا نبود. به طور کلی میتوان به خصوصیات این تایرهای جدید در زیر
اشاره کرد:
1 - دیگر نیازی به سوپاپ باد در تایر نیست
2 - نیازی به بادکردن نیست
3 - نیازی به تعمیرات ندارد
4 - دیگر پنچر نمیشود
این دومین بار است که تیونر هامان به سراغ محصول تازهوارد کمپانی
بامو میرود. این تیونر هامان نام X6 را Tycoon گذاشت. در بخش پیشرانه
تیونر هامان تمامی پیشرانههای مورد استفاده در این خودرو با به کمک
مهندسین خود مورد بهینهسازی و تقویت قرار داد.
مدل 35i که از یک
پیشرانه شش سیلندر خطی بهرهمند است بعد از تغییرات انجام گرفته بر روی آن
توانست به قدرت 360 اسببخار و نیرویی برابر با 265 کیلووات نیرو به دور
5230 برسد. همچنین این تیونر محدودکننده سرعت X6 را برداشته تا حداکثر سرعت
X6-35i از 250 کیلومتر در ساعت به 275 کیلومتر ارتقاء پیدا کند.
در
بخش ظاهری نیز این تیونر سنگ تمام گذاشته است. هامان به کمک طراحان و
متخصصین با تجربه خود توانست ظاهر اولیه این مدل را تغییر دهد. در بخش جلو
نصب یک سپر بزرگ با ورودی هوای سه تکه که باعث خنککردن بخش پیشرانه
میشود، چهره این قسمت را عضلانی کرده است. همچنین روی این سپر دو مهشکن
نواری LED و یک چراغ بیزنون قرار دارد که در هر دو طرف سپر قرار دارند.
لازم
به ذکر است که کاپوت این خرس دوستداشتنی نیز کمی عضلانیتر شده است. در
بخش کناری نیز گلگیرهای باد داده شده به همراه لاستیکهای 23 اینچ و
رینگهای اسپرت زیبایی خاصی را به این قسمت داده است.
رینگهای این X6
در سه مدل مختلف قابل خریداری است. رینگ اول که در اکثر مدلهای تقویت شده
هامان نصب میشود از نوع 9 پره دوبل با لبه استیل و در اندازه 23 اینچ است.
رینگ دوم که نام آن Design Edition Race Anodized نام دارد، دارای پنج پره
است که اندازه آن نیز 23 اینچ است و رینگ آخر که دارای 22 پره است دست
مشتریان را برای سفارش این خودرو بازتر کرده است.
از دیگر تغییرات
ظاهری روی این خودرو میتوان به استفاده از سیستم تعلیق جدید و کاهش 40
میلیمتری ارتفاع خودرو اشاره کرد که به همواره رکابهای اسپرت کناری با
پوشش استیل باعث شده تا چهره این قسمت از خودرو بسیار جذاب شود. در بخش عقب
نیز استفاده از یک سپر جدید که در برگیرنده سیستم اگزوز با دو ورودی در
طرفین و دیفیوزر مرکزی به همراه نصب یک باله کوتاه و پهن بر روی انتهای
صندوق بار کار این قسمت را به زیبایی به پایان رسانده است.
همچنین نصب یک براگیر بر روی انتهای سقف بر زیبایی این قسمت افزوده است.
در
بخش داخلی خودرو نیز استفاده از چرم و فیبرکربن در بسیاری از بخشهای
خودرو باعث شده تا چهره داخلی خودرو همانند نمای بیرونی بسیار زیبا و جذاب
شود. بخشی از سردنده، بخشی از غربیلک فرمان، داشبورد، کنسول مرکزی و
تودریها از فیبرکربن تهیه شده است. پدالهای آلومینیومی با نام هامان و
کفپوشهای مشکی با نام هامان پایانبخش این تیونینگ محسوب میشود.
آئودی R8 تیونینگ شده توسط این تیونر از همان پیشرانه 8 سیلندر 2/4
لیتری استاندارد بهره میبرد با این تفاوت که با نصب یک توربوشارژر عظیم،
قدرت آن از 420 اسببخار به 888 اسببخار افزایش یافته است!
این
پیشرانه به دلیل افزایش قدرت به میزان بیش از 400 اسببخار، به هوای بیشتری
برای خنک شدن نیاز دارد، از این رو روی درپوش پیشرانه در عقب دو عدد ورودی
هوای عظیمالجثه تعبیه شده است که بیشترین بازده را دارد.
این پیشرانه
در کنار تولید 888 اسب بخار قدرت، 610 پوند فوت گشتاور تولید می کند که
باعث میشود آئودی R8 در کمتر از سه ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر
ساعت برسد و حداکثر سرعت به 360 کیلومتر بر ساعت افزایش یابد!
با این تغییرات عمده صورت گرفته، آئودی R8 میتواند با پاگانی زوندا و کنیگزگ رقابت کند و حتی آنها را پشتسر بگذارد.
پس از این تغییرات نام R8 به R888 تغییر یافته است که نشان از توان نجومی پیشرانه آن دارد.
از
این سوپراسپرت در نمایشگاه خودرو در دبی پردهبرداری شد و قیمت در نظر
گرفته شده برای آن نزدیک به 400 هزار دلار اعلام شده است که برای
سوپراسپرتی با این مشخصات بینظیر است!
MTM پیش از این با عرضه یک آئودی
TT مجهز به دو موتورپرقدرت توانست در پیستی در ایتالیا به رکورد سرعتی
نزدیک به 400 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
با توجه به آنکه مرکز تحقیقات و تیونینگ بامو یعنی شرکت M-power
این خودرو را تقویت کرده است، آیا به نظر شما دیگر لازم است تیونر دیگری
این بامو را تقویت و بهینهسازی کند؟ خودرویی که دارای قابلیتهای
دینامیکی و تکنولوژی بالایی است.
اما تیونر آلمانیZwickenpflug یکی از
تیونرهایی است که دستی بر سر و گوش بامو M3 کشیده است، این کمپانی که
کار اصلی آن در بخش تولید چرم و پارچه است در اقدامی تازه این خودرو را به
کمک مهندسین و طراحان خود تقویت کرده است.
تیونر Zwickenpflug به کمک
مهندسین خود با دستکاری در بخشهای مختلف پیشرانه از جمله تغییرات در
برنامهریزی ECU توانست 25 اسببخار دیگر را نیز به قدرت پیشرانه اضافه کند
که باعث گردید تا قدرت پیشرانه این بامو به 445 اسببخار برسد. این
تغییرات صورت گرفته رکوردهای بهتری را نیز برای M3 به ثبت رسانید.
شما
با این خودرو تقویت شده میتوانید در ظرف مدت زمان کمتر از 1/5 ثانیه به
سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کنید. در ضمن با حذف سیستم محدودکننده
سرعت در این خودرو شما میتوانید به حداکثر سرعت خودرو یعنی 202 مایل در
ساعت معادل 325 کیلومتر دست پیدا کنید که البته برای متوقف کردن این موشک
زمینی هیچ جای نگرانی نیست.
زیرا این تیونر فکر همه جا را کرده است و
با دستکاری و بهبود عملکرد در سیستم ترمزهای این خودرو شما را قادر خواهد
ساخت تا به راحتی و در هر سرعتی که رانندگی میکنید خودروی خود را متوقف
کنید. از دیگر تغییرات صورت گرفته بر روی این خودرو کاهش ارتفاع به میزان
20 میلیمتر و استفاده از رینگهای BBS ه19 اینچی 7پره دو تکه به جای
رینگهای 18 اینچی را میتوان نام برد که باعث چسبندگی هرچه بیشتر خودرو و
هندلینگ بهتر این موشک زمینی میگردد.
وحالا اصل ماجرا آغاز میگردد،
زمانی که شما میخواهید به داخل این خودروی استثنایی وارد شوید، همه چیز
برای شما تازگی دارد. داخل کابین آمیخته از چرم و جیر و چوب است.
تیونر
Zwickenpflug نمای داخلی این خودرو را بسیار با شکوه و لوکس طراحی کرده
است. بخش عمده از صندلیها دارای پوشش چرم مشکی هستند که در بخشهای دیگر
صندلیها نیز جیر به کار رفته شده به چشم میخورد.
بخشی از تودریهای،
کنسول مرکزی، داشبورد و ... از چوب مرغوب تهیه شده است که طبق سفارش مشتری
در دو رنگ مشکی و قهوهای تیره نصب میشود. صندلیهای، زیر سریها، زیر
آرنجیهای عقب و جلو، غربیلک فرمان، بخش اعظمی از داشبورد بالا کنسول مرکزی
و بخشی از تودریها از چرم مشکی با دوخت 3 رنگ سفید، قرمز و آبی زیبایی
خاصی را داخل کابین M3 بخشیده است.
دوخت 3 رنگ داخل کابین برگرفته
شده از آرم M3 است که دارای 3رنگ قرمز، سفید و آبی است و اما دیگر قسمتهای
کابین همانند بخشی از کنسول مرکزی، بخش پایینی داشبورد، تودریها،
صندلیها و تمام سقف از جیر تهیه شده است که باعث لوکس نشاندادن این خودرو
شده است. از دیگر تغییرات جزئی که میتوان به آن اشاره کرد استفاده از
پدالهای جدید آلومینیومی و کفپوش منقش شده به آرم MوZwickenpflug است.
محققان با نصب دوربینهای تصویربرداری استریو بر روی آینه بیرونی که
در قسمت مسافر اتومبیل، در کنار راننده نصب شده است، تصاویری که راننده به
واسطه حضور داشبورد و در، قادر به مشاهده آنها نیست را ضبط کرده و تصاویر
ثبت شده را با استفاده از گوشی که بر روی سر راننده قرار می گیرد، روی
قسمتهای ذکر شده نمایش دهند تا راننده بتواند تصویری شفاف و واضح از مناظری
که در صورت نامرئی بودن بدنه اتومبیل قادر به مشاهده آنها بود، نظاره کند.
به منظور القای واقعی نامرئی بودن به راننده، اندازه تصاویر پخش شده باید به گونهای باشد که با واقعیت همخوانی داشته باشد.
به
همین منظور محققان برای اندازهگیری فاصله اجسام از یکدیگر و ایجاد تصویری
مشابه با آنچه چشم انسان مشاهده میکند، از دوربینهای استریو استفاده
کردند.
در عین حال به منظور در نظر گرفتن تأثیر حرکات سر راننده در
تصاویر پخش شده، حسگرهای حرکتی بر روی گوشی ذکر شده وجود دارد تا حرکات را
با تصاویر منطبق سازد. به گفته این گروه از محققان، سیستم نامرئی کننده
بدنه اتومبیل میتواند به کمک خلبانان هلیکوپترها نیز رفته و دقت پرواز
آنها را افزایش دهد. بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان بر این باورند
نشان دادن خطرات جاده با استفاده از تصاویر، بسیار موثر تر از استفاده از
اخطار دهندهها در اتومبیل بوده و رانندگان میتوانند با استفاده از این
سیستم جدید، میزان خطرات احتمالی در رانندگی را کاهش دهند.
این نیروی عظیم به وسیله سیستم انتقال قدرت 6 سرعته دستی به چرخهای
عقب منتقل می شود. پیش بینی می شود مصرف سوخت و آلایندههای ST1 بالا
باشد ولی کمپانی سازنده اعلام کرده است که مصرف سوخت آن به مراتب پایین تر
از رقبای هزار اسبی خود است. رینگهای 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در
عقب به وسیله تایرهای میشلین با سایز 35/255 در جلو و 30/335 در عقب تکمیل
شدهاند و از عملکرد و چسبندگی مثالزدنی برخوردار هستند. بدنه ST1 با
وجود بهره بردن از موتوری عظیم و تایرهای بزرگ دارای طول، عرض و ارتفاع
4.66، 2.06 و 1.19 متر است که برای خودرویی با چنین مشخصاتی اعجابانگیز
است. ST1 برخلاف دیگر سوپراسپرتها درکنار ویژگیهای اسپرتی از امکانات
لوکسی از قبیل ورود به کابین بدون نیاز به کلید، سیستم ناوبری ماهوارهای،
فرمان تلسکوپی و صندلیهای مسابقهای چرمی تنظیمشونده به صورت برقی بهره
میبرد که در خور توجه هستند.
کمپانی Zenvo اعلام کرده در اواسط سال
2009 ساخت این سوپراسپرت کاملاً دست ساز را آغاز میکند. نکته حائز اهمیت
آنکه فقط 15 دستگاه از این سوپراسپرت ساخته خواهد شد که قطعاً دارای قیمت
بالایی نیز خواهد بود.
این مدل که برخلاف ویرون به صورت موتور جلو عرضه شده در نمای ظاهری از اسلوب کلی
طراحی ویرون بهره میبرد اما در داخل اتاق افزودهشدن بعضی تجهیزات و امکانات لوکس،
مدل جدید را در کلاس بالاتری قرار داده است. در توسعه این مدل بوگاتی از کمکهای
دیگر عضو خانواده گسترده فولکس، بنتلی بهره گرفته است، اما مجموعه موتور، کلاچ و
گیربکس بدون تغییر باقی ماندهاند و به این ترتیب مدل جدید که نام رویال را یدک
میکشد میتواند در مدت زمان سه ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت دست
یابد.
هرچند در یک سال اخیر تب تولید سوپراسپرتهای چهاردر به شدت بالا گرفته
اما شاید بحران اقتصادی حاکم بر جهان مهمترین مانع در سر راه فروش این هیولاهای
گران قیمت باشد.
اجازه بدهید نگاهی به قلب این خودرو بیاندازیم. پیشرانهای با کد نام آشنای LS9 که پیشتر در تمام کوروتها دیده بودیم. این قلب تپنده 8 سیلندر V شکل توانایی تولید 638 اسببخار (469 کیلووات) نیرو خواهد داشت. Hero Edition در حقیقت یک بازگشت با شکوه به مدل قرمز- آبی 1967 کوروت 427ci است که 390 اسببخار (287 کیلووات) نیرو داشت. یکی از اشکالات عمده تمام کوروتها، عدم پیشرفت ظاهری در راستای زمان است. یعنی همان فرم چراغهای جلو و همان جلو پنجره و دهها مورد دیگر. البته باید اعتراف کرد این خودرو هنوز هم جذاب و دیوانهکننده است. به هر حال اکنون بازی عضلانیهای آمریکایی همچون دوج چلنجر، دوج وایپر و حتی فورد ماستنگ، در کنار این کوروت داغ داغ خواهد شد.
همچنین این خودرو با موتوری شبیه به موتور گلف مدل R20 هم به فروش خواهد رسید. رینگهای 19 اینچی جلوه زیبایی به این خودرو دادهاند. پیشبینی میشود قیمت این خودرو 25 هزار پوند باشد. مدل کانسپت این خودرو سال گذشته به نمایش درآمده بود.
خودروی Veritas RS III از لحاظ پارامترهای ایمنی کمترین بهره را دارد. در واقع
سازندگان این خودرو سیستمهایی همچون ABS و ترکشن کنترل را بر روی آن قرار
ندادهاند. همین واقعیت باعث میشود تا تنها قشر خاصی جرأت خرید این خودرو را داشته
باشند. میتوان گفت قدرت و سرعت فوقالعاده این خودرو نیاز به فاکتورهای ایمنی را
بسیار ضروریتر میکند اما سازندگان Veritas RS III قصد دارند با این حربه شجاعت و
بیباکی رانندگان این خودرو را به چالش بکشند. البته سازندگان این خودرو فکری نیز
برای کسانی که از قدرت و سرعت سرسامآور این خودرو هراس دارند کرده اند. اگر گمان
میکنید که 10 سیلندر برای این خودرو بسیار زیاد است و مصرف سوخت آن ممکن است سر به
فلک بکشد میتوانید از مدل هشت سیلندر V شکل آن بهره ببرید. البته نباید توقع داشت
این مدل به اندازه مدل قبلی نیرو تولید کند. مدل جدید تنها 480 اسببخار (358
کیلووات) نیرو تولید میکند.
اما اجازه دهید بررسیهای خود را به مدل V10
معطوف کنیم. Veritas RS III برای اینکه از سرعت صفر به سرعت 60 مایل بر ساعت
(تقریباً 96.5 کیلومتر بر ساعت) برسد تنها به 3.2 ثانیه زمان نیاز دارد که واقعاً
قابلتحسین است. همچنین بیشینه سرعت این خودرو به 216 مایل بر ساعت (347.6 کیلومتر
بر ساعت) میرسد که بدون تردید میتوان این سرعت را سرعت جنون نامید. این خودرو با
این مشخصات نباید ارزان قیمت باشد و قیمت آن حدود 375 هزار دلار (تقریباً 375
میلیون تومان) تعیین شده است. البته خرید این خودرو هنگامی ارزش پیدا میکند که
بدانید قرار است تنها 50 دستگاه از این خودرو ساخته شود بنابراین تنها تعداد اندکی
پیدا میشوند که بتوانند بخشی از پول خود را برای خرید این سوپر خودرو کنار
بگذارند. این خودرو در ماه جولای در «پرایو سالن» لندن در معرض عموم قرار خواهد
گرفت و شکی وجود ندارد سیل بازدیدکنندگان از این نمایشگاه تحسین خود را نثار این
سوپراسپرت خواهند کرد. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در این نمایشگاه
سوپراسپرتهای دیگری نیز نظیر آستون مارتین One-77، ونتاج V12، DBS Volante و
میباخ زپلین نیز به نمایش گذاشته خواهند شد. همچنین قیمت بلیط ورودی این نمایشگاه
190 دلار (حدود 190 هزار تومان) خواهد بود که میتوان گفت اندکی گران است اما این
واضح است که افراد خاص به دیدار خودروهای خاص میروند.
Veritas RS III برای
نخستین بار در سال 2001 به عنوان یک خودروی مفهومی معرفی شد. طرح این خودرو در آن
سال بیشتر شبیه قایقهای کوچک تفریحی بود اما سرانجام طرح آن به مرحله نهایی رسید
و در بهار گذشته اولین آزمایشهای آن صورت پذیرفت. موتور این خودرو توسط شرکت
بامو ساخته شده است و میتوان یکی از موتورهای M5 یا M3 را برای این خودرو در نظر
گرفت. همچنین بدنه Veritas RS III با فیبرکربن ساخته شده است.
اما اجازه دهید
تاریخچه خودروهای Veritas را بررسی کنیم. برای این کار باید به جنگ جهانی دوم و
زمان حکمرانی هیتلر و حزب نازیها بازگشت. در واقع نخستین مدل این خودرو از خودروی
BMW 328 الهام گرفته شده است. اولین نمونه Veritas در مسابقات خودروهای اسپرت در
سال 1947 حضور پیدا کرد. در آن زمان «کارل کلینگ» با این خودرو به مسابقه پرداخت.
البته کلینگ در سال 1950 به اردوگاه رقیب پیوست و با خودروهای شرکت مرسدسبنز در
رقابتها حضور پیدا کرد.
مدتی بعد Veritas هوس حضور در رقابتهای فرمول یک را
در سر پروراند و به همین دلیل در گرندپری سوئیس در سال 1951 خودروی Veritas Meteor
اولین خودروی ساخت آلمان لقب گرفت که توانست در رقابتهای فرمولیک حضور پیدا
کند.
میتوان گفت Veritas RS III که هماکنون در بازارهای جهانی چشمها را به
خود خیره کرده الهام گرفته شده از نسل نخستین این خودروهاست. طراحی غریب این خودرو
یادآور قایقهای پهن پیکر است. سقف تکسرنشین این خودرو قابل پوشش بوده و جایگاه
نشستن راننده با چرمهایی نفیس تودوزی شده است.
با توجه به این نکته که Veritas
RS III تک سرنشین است ساختار کلی این خودرو شبیه به هواپیما است. یعنی این خودرو
برای اینکه کمترین مقاومت را در برابر باد نشان دهد ساختار آیرودینامیکی شبیه به
هواپیما دارد.
ظرفیت پیشرانه این خودرو با موتور M5 حدود 5 لیتر است. همچنین
اندازه لاستیکهای جلوی آن 20x10.5 و لاستیکهای عقب 20x12.5 است.
جعبهدنده
Veritas که 10 سیلندر دارد به صورت ترتیبی بوده و جعبهدنده Veritas که هشت
سیلندر دارد به صورت دستی عمل کرده و حداکثر سرعت مدل هشت سیلندر آن به 329 کیلومتر
بر ساعت میرسد.
این خودرو را میتوان نسل جدیدی از خودروهای اسپرت دانست که
بسیاری از عاشقان سرعت را مجذوب خود خواهد کرد. فاصله بین محور جلو و محور عقب این
خودرو 2840 میلیمتر است و بدنه و اگزوز این خودرو از فولاد ضدزنگ ساخته شده است.
تا ماه جولای زمان زیادی باقی نمانده است. «پرایو سالن» شهر لندن به زودی میزبان
خودروهایی شگفتانگیز خواهد بود اما میتوان گفت نگین این نمایشگاه Veritas RS III
خواهد بود.
قیمت این خودرو در صورت ورود به ایران با توجه به حقوق و عوارض گمرکی
و سود بازرگانی و ... به یک میلیارد تومان
خواهد رسید.
در این نوع لاستیکها، هوا درون تیوب محبوس میشود، فشار تیوب نیز در داخل لاستیک باعث شکل گرفتن لاستیک و حرکت خودرو میشود. وجود تیوب در داخل لاستیک باعث ایجاد اصطکاک کم بین لاستیک و تیوب میشود که این مساله میتواند در دورهای بالا، باعث ایجاد حرارت زیادی شود، ایجاد حرارت سبب میشود تا لاستیک از حالت خود خارج شده و فرمانپذیری خوبی نداشته باشد، همچنین باعث بالا رفتن استهلاک لاستیک میشود، به نحوی که لاستیکهای تیوبدار به شدت فرسوده شده و پس از مدتی کاملاً از حالت اولیه خارج میشوند، همچنین در این لاستیکها به علت وجود تیوب نمیتوان از لاستیکهای دیواره کوتاه استفاده کرد که این مساله خود سبب کاهش ایمنی و ناپایداری خودرو در سرعتهای بالا میشود، اما در لاستیکهای تیوب لس به علت عدم وجود تیوب، حرارت بسیار کمی تولید میشود که این مساله سبب عدم گرمشدن لاستیک میشود. کاهش دمای لاستیک باعث فرمانپذیری خوب و پایین آمدن استهلاک لاستیک و در نتیجه افزایش عمر آن میشود. این لاستیکها به علت عدم وجود تیوب، دیوارههای کوتاهی دارند، وجود دیواره کوتاه باعث پایداری و کاهش آسیبدیدگی لاستیک در سرعتهای بالا میشود، اما یکی از عیبهای این لاستیکها، بروز پنچری در آنها است.
خوب برای تقویت یا تغییر نیروی تولیدی در یک موتور درونسوز ایجاد تغییرات در هریک یا تمامی عوامل تاثیرگذار در مورد هر یک از راندمانهای سهگانه مستقیماً باعث تغییر راندمان کلی موتور و تغییر در نیرو و گشتاور خروجی از موتور یا تغییر در میزان مصرف ویژه سوخت در آن موتور خواهد شد. معمولترین راهها جهت افزایش نیروی تولیدی موتور افزایش راندمان حجمی موتور میباشد. به کمک افزایش راندمان حجمی بسته به تکنیک مورد استفاده میتوان از 5درصد تا بیش از100درصد موتور یک خودرو را تقویت کرد و یا مشخصههای توان و گشتاور موتور را در دورهای متفاوت تغییر داده و اصلاح کرد. پیش از شروع این مبحث نکاتی به نظر میرسد که با رعایت آنها میتوان خودرو و موتور آن را به شرایط کاری استاندارد نزدیک کرد و در بسیاری از موارد رسیدن به حالتهای استاندارد توانایی حل مشکل را داشته و احتمالاً باعث انصراف شما از ایجاد تغییرات در موتور و افزایش توان آن میگردد. فرض میکنیم شما یک خودروی انژکتوری با نسبت تراکم بالاتر از 9 به یک (نظیر اکثر خودروهای انژکتوری کشور) در اختیار دارید. خوب به صورت استاندارد برای به دستآوردن حداکثر توان تولیدی این موتور شما حتماً باید از بنزین سوپر با شاخص اکتان 96 به بالا استفاده کنید. چرا؟ چون در صورت استفاده از بنزین معمولی با اکتان 90 یا 87 موتور شما در زمان کارکرد در حالت تمام گاز دچار پدیده ضربه زدن Knock در سیلندر میشود (به دلیل اینکه بنزین معمولی در دما و فشار کمتری به حالت خودسوزی دچار میشود) خوب حالا قبل از جرقهزدن شمع مخلوط سوخت و هوا محترق شده و این هم باعث افت توان موتور و هم ضربههای قوی در محدوده سر سیلندر میشود. اگر خودرو مجهز به سنسور ضربه باشد (اکثر خودروهای انژکتوری این سنسور را دارند) دستگاه کنترل موتور شما جهت جلوگیری از ضربه زدن شروع به کاهش مقدار سوخت در مخلوط سوخت و هوا میکند تا جایی که مخلوط خاصیت ضربه زدن خود را از دست بدهد. این به معنای کارکرد موتور با مخلوط رقیق سوخت و در نتیجه افت توان موتور میباشد. در این شرایط استنباط شما این است که موتور خودرو ضعیف است .پس از چک کردن تمامی قسمتها و اطمینان از اینکه همه چیز استاندارد و سالم است به این نتیجه میرسید که این موتور به صورت کلی توان پایینی دارد. نکته جالب اینجاست که در این حالت با اینکه مخلوط رقیقتر سوخت پاشیده شده ولی به سبب کمتر شدن راندمان ترمودینامیکی مصرف کلی سوخت بیشتر میشود. به صورت کلی قانون در مورد خودروهای انژکتوری این است که این خودروها بسیاری از نواقص موجود در سوخت، فشار هوا یا مسائل دیگر مربوط به کارکرد موتور را (که ارتباطی به طراحی موتور ندارد) به صورت خودکار و تا حد زیادی اصلاح میکنند و موتور را برای کارکرد در شرایط جدید آماده میکنند در بسیاری از موارد این اصلاحات موجب اشتباه مصرفکننده موتور در مورد توان تولیدی موتور میشود. کثیف بودن فیلتر هوا، کثیف یا معیوببودن شمع و وایر شمع، درزهای کوچک در مانیفولد ورودی و یا لولههای متصل به آن (در بسیاری از موارد خرابی بوستر ترمز و کشیدن هوای بیمورد از این قسمت موجب شده که عملکرد موتور مختل شود و موتور به واسطه کشیدن هوای بیمورد به درون بسیار ضعیف کار کند ولی موقع بررسی شما با این استنباط که کلیه موارد موثر بر سوخترسانی و احتراق در موتور سالم هستند به این نتیجه میرسید که موتور ضعیف است!) با این توضیحات مختصر به دنبال مبحث اصلی یعنی تقویت موتوری که از نظر کارکرد و مسائل جنبی در شرایط نرمال و استاندارد قرار دارد میرویم. قانون کلی در مورد یک موتور درونسوز (از هر نوع) این است که انجام تغییرات کوچک در سیستم سوخترسانی و جرقه موجب ایجاد تغییرات بسیار بزرگ در عملکرد و مصرف سوخت خودرو میشود. شایان ذکر است که ایجاد این تغیرات به صورت اصولی و استاندارد نیاز به دانش پایه در زمینه شناخت خودرو و مسائل مربوط به آن داشته و انجام این تغییرات بدون دانش کامل در بسیاری موارد نتیجه معکوس نظیر کاهش نیروی تولیدی موتور و افزایش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت... پس دقت کنید!
قسمت اول تنفس بهتر
پیشتر گفتیم که معمولترین و اولین کار جهت افزایش قدرت موتور یک خودرو تغییر در راندمان حجمی آن موتور میباشد. اولین قدم در این راه تعویض سیستم هواکش به همراه هواکشهایی با مقاومت کمتر (یا بعضاً انواع دوش روغنی) است. انجام این تغییر در سیستم مکش موتور موجب بهبود حدودی راندمان حجمی موتور میشود و با هزینه ناچیزی قابل اجرا است. همچنین جهت انجام این کار شما نیاز به انجام تغییرات اصولی در موتور خودرو و خارج کردن قطعات آن از حالت استاندارد ندارید. در مورد موتورهای کاربراتوری قدم بعدی پس از تغییر در سیستم هواکش تغییر کابراتور با گونههای بزرگتر با توان عبور حجم بیشتر هوا یا استفاده از گونههای دو دهانه و همچنین استفاد از تعداد بیشتر کابراتور میباشد. کلیه این موارد در یک موتور کاربراتوری موجب بهبود تنفس موتور و در نتیجه راندمان حجمی بیشتر موتور میشود. تغییر کاربراتور و افزایش تعداد کاربراتور هزینه بیشتری نسبت به راه قبلی داشته و ضمناً به صرف تغییر تنها در سیستم کاربراتور نتیجه چندان محسوسی در نیروی تولیدی موتور به دست نخواهید آورد و این کار باید به صورت ترکیبی با سایر راههای افزایش راندمان حجمی موتور صورت بگیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در هر صورت تعویض کابراتور موجب ایجاد تغییرات اصولی در موتور خودرو و خارج شدن شکل و فرم اصلی موتور از حالت استاندارد میشود. در خودروهای انژکتوری به سبب عدم وجود مانعی مثل کاربراتور بر سر راه تغذیه موتور مسلماً افت راندمان حجمی کمتر است. مورد بعدی در راه افزایش راندمان حجمی موتور استفاده از سیستم مانیفولد ورودی یا خروجی تغییر یافته (یا استفاده توام از هر دوی اینها میباشد) وقتی شما از مانیفولد تغییر یافتهای که به صورت تخصصی جهت عبور حجم یا سرعت عبور گاز بیشتری ساخته شده استفاده میکنید در حقیقت به موتور توانایی مکش بیشتر و سریعتر هوا و تخلیه سریعتر و کاملتر گازهای حاصل از احتراق را میدهید که این مورد خود باعث بهبود چشمگیر راندمان حجمی موتور میشود. استفاده از این مانیفولدها در ابتدای امر هزینه نسبتاً بالایی در بر دارد (به خصوص اگر مانیفولد از نوعی باشد که داخل آن پولیش شده) و همچنین موجب تغییر کلی در سیستم تنفسی و اگزوز خودرو میشود ولی تاثیرات چشمگیرتری هم به همراه داشته و در بسیاری موارد موجب کاهش مصرف سوخت نیز میشود. این مورد به خصوص در شرایطی که موتور با بار کامل و سرعت زیاد کار میکند بیشتر مشاهده میشود. محدودیتها در این طرح بیشتر مربوط به فضای مورد نیاز در موتور میباشد که در بسیاری موارد انجام این تغییرات را محدود به ابعاد خاصی میکند.
همچنین تغییر در ابعاد و نوع پوشش داخلی سیستم اگزوز به صورت استفاده توام با تغییر در مانیفولدها موجب افزایش بیشتر و بهتر نیروی تولیدی و همچنین تغییرات کلی در صدای خروجی از موتور میشود که محدودیت جدیدی در زمینه صدای خروجی از اگزوز ایجاد میشود که موجب محدود شدن بهبود راندمان اگزوز به محدودهای تعریف شده از حداکثر میزان صدای خروجی از موتور میشود. جهت رفع این نقیصه میتوان از اگزوزهای تکی برای هر سیلندر (یا استفاده از یک اگزوز برای دو سیلندر) استفاده کرد که موجب بهبود تخلیه موتور و همچنین عدم افزایش بیش از حد صدای خروجی از اگزوز میشود. موارد بعدی در زمینه تقویت راندمان حجمی موتور (نظیر استفاده از سوپرشارژ یا استفاده از مانیفولدهای چند حالته یا استفاده از سیستمهای چند سوپاپه و ...) مواردی تخصصی، نسبتاً پرهزینه و همچنین با نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در موتور (چه از نظر قطعات جانبی و چه از نظر تنشهای وارده بر موتور) میباشند که انجام آنها توسط اشخاص یا کارگاههای کوچک معمولاً عملی نیست و به همین دلیل در این جا بررسی نمیشود.تصاویردر ادامه مطلب