صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

E مثل E-Class

E مثل E-Class

- مانی حدادی: در دومین روز نمایشگاه دیترویت که به شدت به اتهام عدم نوآوری محکوم می‌شد، در غرفه  Dimler Chrysler (که مرسدس را هم در مالکیت دارد) سروصدایی به پا بود. وسط غرفه خودرویی زیر پارچه ابریشمی سفید  آرام گرفته بود. بعد از چند Spyshot (عکاسی جاسوسی) از خودرویی که به آن Eکلاس جدید می‌گفتند، گمانه‌زنی‌ها روی نسل جدید این خودرو چرخ می‌زد و ناگهان از آن پرده‌برداری شد.

پیش‌بینی روی مدل آن درست بود اما با هوش‌ترین طراح‌ها هم فکر نمی‌کردند که مرسدس Eکلاس جدید خودرو را که  با کد W212 شناخته می‌شد تا این حد رویایی کند. این شرکت با حفظ همان سنت طراحی خود یعنی چراغ جلوهایی جدا‌جدا آمده بود، اما گویا تفاوت‌هایی هم دیده می‌شد. شکل مکعبی چراغ‌های دوگانه جلو و حالت کشیده چراغ‌ها عقب اهل فن را به یاد مدل W124 نسل 1984 می‌انداخت.
کمی فنی‌تر
مرسدس بنز E-Class جدید با کد W212 در سه نوع پیشرانه بنزینی، یکی 8/1 لیتری توربوشارژر، دیگری 5/3 لیتری شش سیلندر و آخری 4/5 لیتری هشت سیلندر عرضه خواهد شد. در ضمن دو نوع پیشرانه دیزلی (گازوییلی) هم که اولی 1/ 2  و دیگری 3 لیتر حجم دارد، در نظر گرفته شده است. تمام این پیشرانه‌ها توسط جعبه‌دنده‌های 5 و 7 سرعته اتومات، شش سرعته دستی و هفت سرعته نیمه‌اتومات (بنا به سفارش) نیروی خود را منتقل خواهند کرد. فاصله محوری (Wheel Base) در مدل سدان و کوپه به ترتیب 2855 و 2873 میلی‌متر خواهد بود. این خودروی زیبا طولی بیش از 8/4، عرض بیش از 8/1 و ارتفاعی بیش از 4/1 متر پیدا نکرده است. در صورت عرضه جهانی، شاهد حضور مدل‌های چهاردر سدان، پنج‌در استیشن و دودر کوپه و روباز خواهیم بود. در اصطلاح فنی به این‌گونه خودروها FF می‌گویند، یعنی موتور جلو، محور جلو که مشخصه اصلی آن هندلینگ بهینه‌تر است. اما از آنجایی که مرسدس پروژه‌ای تمام‌عیار در سر دارد، نمونه‌های FR (موتور جلو و محور عقب) دو محور متحرک (AWD) هم به خیابان‌ها می‌آیند. از لحاظ مصرف  در بین پیشرانه‌های دیزلی، حداقل 3/5 و حداکثر 3/7 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف خواهند کرد و در بین نمونه‌های بنزینی حداقل 8/6 و حداکثر 9/10 لیتر میزان استفاده از سوخت خواهد بود. البته اگر مدل E63، AMG با 6/12 لیتر را حساب نکنیم. عموماً تکنولوژی‌های به کار رفته در مدل جدید یا CDI یا Blue و یا 4MATIC هستند.
وحشی‌ها می‌آیند
اندکی بعد از رونمایی رسمی از E-Class جدید، نمونه افسار گسیخته آن هم با علامت همیشگی AMG به بازار آمد. اما درون قلب این خودرو چه می‌گذرد؟ یک سدان با پیشرانه‌ای 2/6 لیتری که آرایشی خورجینی (V Type) دارد. نیرویی که این دیوانه زیبارو تولید خواهد کرد، معادل 518 اسب‌بخار (386 کیلووات) و گشتاورش 630 نیوتن‌متر (465 پوند بر فوت) است. از همه چیز سخن گفتیم غیر از سیستم انتقال قدرت انحصاری AMG که به دو مدل 7G ترونیک و Speed Shift MCT هفت سرعته طراحی شده است. این توانایی تولید و انتقال و در کل مکانیزم پیشروی باعث شده تا شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت تنها 1/ 4 ثانیه شود. سرعت نهایی نیز بیش از 300 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

دست های منصوری بر سر بوگاتی ویرون

دست های منصوری بر سر بوگاتی ویرون

: در دنیای امروز که شاهد بهتر شدن برترین‌‌هایی نظیر فراری و لامبورگینی توسط مراکز تیونینگ هستیم، در سال 2006 شاهد تولد یک تیونر جدید با نام منصوری بودیم. تیونری که هر چند تازه وارد بود، اما  به جان بزرگان خودروی دنیا نظیر رولزرویس فانتوم افتاد که تا پیش از آن کمتر تیونری جسارت کرده بود دست بر سر آن بکشد! تیونر منصوری که توسط کوروش منصوری تأسیس شد تا‌کنون با تیونینگ انواع آستون مارتین و بنتلی، به یکی از نامداران و بزرگان صنعت تیونینگ مبدل شده است.

اما این‌‌ها هم منصوری را راضی نمی‌کنند و این بار به بوگاتی ویرون 1001 اسبی حمله‌ور شده است! صاحب عرب یک دستگاه بوگاتی ویرون ساکن دوبی، پس از مدتی راندن  ویرون احساس کرد خودروی گرانقیمتش یکنواخت شده است و تصمیم گرفت تا با سپردن آن به منصوری از آن یک اژدها بسازد. این ویرون تیونینگ شده توسط منصوری Vincero نام دارد. تغییرات ظاهری Vincero شامل رنگ‌آمیزی کرومی در کنار به کارگیری فیبرکربن در کاپوت، ستون کابین و بخش عمده عقب می‌باشد که زیبایی بی نظیری را در کنار رینگ‌‌های زیبای آلیاژی طراحی شده توسط خود منصوری (که پیش از این در مدل‌‌های Renovatio و Stallone دیده شد) برای ویرون به ارمغان آورده است. به علاوه، یک نوار کرومی کشیده شده بر روی جلو پنجره و دریچه‌‌های ورودی هوا با طرحی بال مانند زینت بخش نمای جلو است.
کابین ویرون نیز دستخوش تغییرات عمده‌ای شده است. به کارگیری چرم سفید بسیار مرغوب برای صندلی‌‌ها، کنسول و پنل درها در کنار جیر مشکی رنگ داشبور و قطعات فیبر کربنی ضمن تضاد جالب، زیبایی منحصربه‌فردی به کابین بخشیده است.
نکته جالب در مورد Vincero آن است که هیچ خبر رسمی از آن حتی در سایت منصوری هم دیده نمی‌شود. ناشر این خبر یعنی Prestige Cars از ساخت سه دستگاه Vincero خبر داده است که هنوز از قیمت، تغییرات پیشرانه و دیگر جزئیات آن اطلاعاتی در دسترس نیست.

:

Nuvis‌

به استقبال آینده با هیوندای

: سال 2009 آمد و فصل رشد ایده‌های خودروسازان فرا رسید. هیوندای نیز به عنوان یکی از پیشگامان طراحی‌های مفهومی نیز دست به کار شده و مدل جدید Nuvis‌ را در نمایشگاه نیویورک عرضه کرد. یک هیبریدی که تکنولوژی مربوط به سال 2015 دارد. از ویژگی‌های اصلی این خودرو بدنه تمام شیشه‌ای آن است که در بعضی از قسمت‌های بدنه از نوع کامپوزیتی و در دیگر قسمت‌ها از نوع چند لایه است. هدف اصلی تولید این خودرو از نظر مدیران کره‌اش، خودرویی همه کاره بوده است. پیشرانه این خودرو از فناوری Blue Drive‌ استفاده می‌کند و نهایت قدرت آن 41 اسب‌بخار (30 کیلووات ساعت) است و از آنجایی که این خودرو یک هیبریدی است، پیشرانه اصلی 2.4 لیتر حجم دارد.

آکورا ZDX

یک مفهومی لوکس

 
: کمپانی جدیدترین مفهومی خود را با نام ZDX رو کرد. آکورای جدید که مفهومی در کلاس Coupe – Plus است، با قابلیت‌‌های کاربردی خود به شدت به خودروهای شهری نزدیک شده است.

«جف کنراد»، سرطراح آکورا می‌گوید: ZDX یکی از معدود مفهومی‌های لوکس دنیاست. با نگاهی به طراحی داخلی و خارجی این خودرو در می‌یابیم که این گفته پر بیراه هم نبوده است. چرخ‌‌های 9 پره 20 اینچی در کنار طول 4.8، عرض 1.9 و ارتفاع 2.9 متری، این خودرو را به X6 ب‌ام‌و نزدیک کرده است. پیشرانه آن یک پک 6 سیلندر V شکل با تکنولوژی VTEC خواهد بود. و در آخر مهمترین نکته این خودرو انتقال قدرت فوق فرمان‌پذیر آن است که SH-AWD نام دارد.

تاثیر آرگونومی در طراحی خودرو

تاثیر آرگونومی در طراحی خودرو


: اگر به محصولات و کالاهایی که در محیط زندگی‌تان وجود دارد خوب بنگرید، متوجه خواهید شد که بیشتر این محصولات در واقع برای کمک به انسان و راحت‌تر و سریع‌تر انجام دادن وظایف روزانه‌شان پدید آمده‌اند. از آن جایی که در بیشتر موارد، این انسان است که از این وسایل و ابزارها استفاده می‌کند بنابراین طراحان و مهندسین باید برای اطمینان یافتن از راحتی، ایمنی، کارایی و سلامت استفاده از این کالاها حتماً توانایی‌‌ها و محدودیت‌‌های فیزیکی و بدنی انسان را در طراحی و ساخت وسایل در نظر بگیرند.

طبعاً اتومبیل نیز به عنوان یک وسیله نقلیه از این قاعده مستثنی نیست. اگر به اتومبیل از دیدگاه یک ایستگاه کاری که در آن راننده می‌بایست برای هدایت و کنترل خودرو، کارها و عملیات مختلفی را همچون خواندن عقربه‌‌ها و علائم و درجات هشداردهنده، فشردن پدال گاز و ترمز و کلاچ، عوض کردن و انتخاب دنده مناسب، پیچاندن فرمان و ... انجام دهد، نگاه کنیم آنگاه به خوبی درک خواهیم کرد که برای ایمنی و راحتی راننده و تامین جانی سرنشینان خودرو و سایر افراد دیگری که به نحوی با اتومبیل در ارتباط هستند – همچون عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، موتورسیکلت‌رانان و ... چه بسیار نکات ظریف و دقیق و حساس ارگونومیکی باید در خودرو رعایت شوند.
موضوع اصلی علم ارگونومی یا مهندسی فاکتور‌‌های انسانی به بررسی روابط انسان با محیط کارش با هدف بهینه‌سازی شرایط زندگی و کاری او برمی‌گردد. یعنی ویژگی‌‌ها و توانایی‌‌های ارگانیزم انسانی به منظور تطبیق کار با انسان و بر عکس مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد.
ارگونومی دو هدف مهم دارد هدف اول افزایش کارایی و بازده انجام کار و فعالیت‌‌های دیگر است که افزایش سهولت کاربرد، کاهش خطا و افزایش بهره‌وری در این مقوله می‌گنجند. هدف دوم تقویت بعضی از ارزش‌‌های انسانی مطلوب از جمله افزایش ایمنی، کاهش خستگی و تنش، افزایش راحتی،  ارتقاء مقبولیت نزد کاربر، افزایش میزان رضایت شغلی و بهبود کیفیت زندگی است.
برای اینکه بتوانیم به این اهداف ارگونومی برسیم باید اطلاعاتی  از جامعه مصرف‌کننده داشته باشیم.
مهمترین عاملی که باید مدنظر قرار گیرد: سنجش خصوصیات و ویژگی‌‌های جسمانی افراد (Anthropometery ) است با آمارگیری از جمعیت مشتریان بالقوه محصول موردنظر و تجزیه و تحلیل داده‌‌ها یک حالت استاندارد برای محصول استخراج خواهد شد البته ارائه یک محصول در بازار برای عده‌ای بالاتر از حد استاندارد و برای عده‌ای دیگر پایین‌تر از حد استاندارد قرار می‌گیرد.  به طور کلی آنتروپومتری شامل اندازه‌گیری اندازه‌‌های مختلفی از طول بدن، وزن و حجم اندام‌‌ها، فضای حرکتی و زوایای حرکتی هر یک از این اندازه‌‌ها بوده و در نهایت تهیه آمار و اطلاعات منتج از آن در تعیین شکل و اندازه ابزار و وسایلی است که در محیط کار مورد استفاده این افراد قرار می‌گیرد به طور کلی آنتروپومتری در دو زمینه کاربرد دارد نخست برای تطبیق و تناسب ماشین با انسان در جهت راحتی و افزایش راندمان کاربر و دوم  جهت استاندارد‌سازی وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای یک فرد یا کل جامعه.  در این زمینه علاوه بر ابعاد بدن، نوع وسایل مورد استفاده، جنس، میزان تحمل نیرو و فشار و سایر فاکتورهای مربوط به انسان از قبیل سن، جنس، نژاد، ساختار بدنی (ورزشکار، چاق، لاغر)، نوع شغل، رژیم غذایی، وضعیت سلامتی، وضعیت بدن یا پوسچر، زمان ( ابتدای روز، پایان روز)، تغییرات ارادی (مثل منقبض‌کردن عضله)، لباس و تجهیزات فردی مورد توجه قرار می‌گیرد که البته مهم‌ترین آنها سن، جنس و تفاوت‌‌های نژادی می‌باشد.
پس از استخراج اطلاعات آنتروپومتریکی جامعه استفاده‌کنندگان از وسیله مورد تحقیق، بایستی موضوع‌های مورد استفاده در آن وسیله را فهرست کرده و با استدلال‌‌های علمی و منطقی آنها را ارزش‌گذاری کنیم. برای شناسایی موضوع‌های مهم مورد استفاده در خودرو به فعالیت‌های اجرایی که در داخل خودروی سواری انجام می‌شود توجه می‌کنیم. این فعالیت‌های عمدتاً شامل مواردی همچون ورود (خروج) مناسب از وسیله نقلیه، نشستن، هدایت و کنترل مناسب خودرو، دید مناسب به بیرون و درون، رفاه، ایمنی و ...  می‌شود.
در اینجا ویژگی‌‌های خودروی سواری را که باید از لحاظ ارگونومیکی بررسی شوند در چهار موضوع تشریح می‌کنیم: صندلی‌‌ها، کنترل‌‌ها (فرمان، سیستم ترمز و...)، نمایشگرها و برخی از ویژگی‌‌های خاص (کمربند ایمنی، کیسه هوا و ...).
به منظور طراحی یک اتومبیل ابتدا باید مشخص کرد که این وسیله نقلیه برای چه منظور طراحی می‌شود. به عبارتی دیگر اول باید دید که چه نوع اتومبیلی و برای چه کاری قرار است طراحی شود زیرا پارامترهای طراحی انواع اتومبیل‌‌ها با هم تفاوت دارد. مثلاً طراحی یک اتومبیل چهار نفره لوکس سدان با یک وانت، رودستر یا اتومبیل شاسی‌بلند (مانند پاترول ) فرق می‌کند و بر حسب مورد مسایل جداگانه‌ای را برای طراحی هر کدام باید در نظر گرفت .
پس از مشخص‌شدن نوع اتومبیل باید ببینیم که اتومبیل برای چه بازار، کشور و مردمی و با چه خصوصیات و ویژگی‌‌هایی در نظر گرفته شده است چه رقبایی و با چه مشخصاتی در بازار وجود دارند و از این قبیل مسایل.  پس از تعیین خط مشی‌‌های موجود و بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر در طراحی و سنجش شرایط و امکانات موجود طراحی صورت می‌گیرد.
مثلاً اگر بخواهیم برای مردم کشورمان یک اتومبیل کاملاً ملی و میهنی طراحی کنیم باید عواملی نظیر متوسط تعداد افراد خانواده، متوسط درآمد خانواده، نوع نیاز و استفاده از اتومبیل، تعداد مسافرت‌‌های در طول سال، اندازه‌‌های بدنی افراد جامعه، عادت‌‌ها و ویژگی‌‌های سنتی و اخلاقی جامعه وضعیت ترافیکی خیابان‌‌ها و جاده‌‌ها را حتماً در نظر بگیریم و سپس اقدام به طراحی کنیم.
جایگاه راننده حتماً از محل نشستن سایر سرنشینان جدا باشد و طوری طراحی شود تا  اشخاصی که به عنوان راننده در خودرو حضور پیدا می‌کنند و دارای ابعاد و اندازه‌‌های فیزیکی متفاوتی هستند، به راحتی بتوانند صندلی خودشان را جهت دسترسی مناسب و مؤثر روی کنترل‌‌ها و دیدن نمایشگر‌‌ها تنظیم کنند.
صندلی عقب را معمولاً به طور یکپارچه و غیرقابل تنظیم (با ابعاد و مشخصاتی که درصد رفاه بیشتری از استفاده‌کنندگان را تامین کند )در نظر می‌گیرند.
دو صندلی جلو (صندلی راننده و صندلی بغل دست راننده) را به طور مستقل و با فاصله افقی و زاویه پشتی قابل تنظیم طراحی می‌کنند‌. پشت‌سری در صندلی باعث کاهش خطر شکستگی گردن در تصادفات می‌شود.
سطح تماس پشتی صندلی با پشت راننده باید کامل شود (انحناهای پشتی متناظر با انحناهای کمر راننده باشد) تا با ایجاد اصطکاک مناسب، در موقع چرخش ماشین مشکلی برای راننده پیش نیاید و همچنین خستگی کمر او نیز به علت عدم انجام کار استاتیکی کمتر شود.

کادیلاک کانورج

ناگهان کادیلاک


: پیش از همه خبرگزاری‌ها، این مجله موتورترند بود که خبر از تولد مفهومی کادیلاک را منتشر کرد. خودرویی که با نام Converj شناخته می‌شود. حتی پیش‌بینی شده این آمریکایی کلاسیک، تا سال 2012 به تولید انبوه شهری برسد. سال گذشته در نمایشگاه دیترویت بود که Volt رونمایی شد. آن زمان حرف و حدیث‌‌هایی مبنی بر‌ کار بر روی یک پروژه جدید زده می‌شد. در کل می‌توان گفت کادیلاک، یکبار و آن ‌هم با مدل Sixteen‌ توانایی‌های خود را نشان داد. به هر حال پیشرانه این کانسپت زیبا، با پیشرانه‌ای هیبریدی آمده‌است. قلبی که در یک سو باطری 16 کیلووات ساعتی و در سوی دیگر انجینی 1.4 لیتری 4 سیلندر را درون خود می‌بیند. کمپانی مادر (جترال موتورز) بر اساس همین پیشرانه برنامه‌هایی روی Opel ‌ و Holden خواهد داشت.

خودروی بادی خورشیدی

خودروی بادی خورشیدی

خودروی بادی خورشیدی                       : تولید کنندگان صنعت اتومبیل در راستای تولید اتومبیلهای دوست دار محیط زیست دست به فعالیتهای خلاقانه ای می زنند که گاه ممکن بودن آن امری دور از ذهن به نظر می آید. ابداع اتومبیلی که با استفاده از انرژی باد حرکت می کند نیز در دسته چنین فعالیتهایی قرار دارد. اتومبیل Formula AE با استفاده از انرژی خورشیدی نیروی مورد نیاز خود را تامین می کند اما در کنار این انرژی نیروی باد را نیز به یاری گرفته و از آن در چرخاندن توربین موتورش استفاده می کند.

به مفهومی دیگر پس از اتمام شارژ باطری خورشیدی، اتومبیل از بادی که در اطراف اتومبیل در حال جریان است استفاده کرده و توربینی که در ساختار آن گنجانده شده است را به منظور تولید انرژی الکتریکی به گردش می اندازد.
خودرویFormula AE  قادر است در کمتر از 4 ثانیه شتاب خود را از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت این اتومبیل خورشیدی- بادی 250 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
همچنین این اتومبیل دو سرنشینه به لایه هایی از صفحات خورشیدی کاغذ مانند و موثر مجهز است که در کمتر از 1.5 ساعت به طور کامل شارژ خواهند شد. این شارژ به راننده اجازه طی 321 کیلومتر مسافت و یا یک ساعت مسابقه پرسرعت را خواهد داد.

 
: تولید کنندگان صنعت اتومبیل در راستای تولید اتومبیلهای دوست دار محیط زیست دست به فعالیتهای خلاقانه ای می زنند که گاه ممکن بودن آن امری دور از ذهن به نظر می آید. ابداع اتومبیلی که با استفاده از انرژی باد حرکت می کند نیز در دسته چنین فعالیتهایی قرار دارد. اتومبیل Formula AE با استفاده از انرژی خورشیدی نیروی مورد نیاز خود را تامین می کند اما در کنار این انرژی نیروی باد را نیز به یاری گرفته و از آن در چرخاندن توربین موتورش استفاده می کند.

به مفهومی دیگر پس از اتمام شارژ باطری خورشیدی، اتومبیل از بادی که در اطراف اتومبیل در حال جریان است استفاده کرده و توربینی که در ساختار آن گنجانده شده است را به منظور تولید انرژی الکتریکی به گردش می اندازد.
خودرویFormula AE  قادر است در کمتر از 4 ثانیه شتاب خود را از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت این اتومبیل خورشیدی- بادی 250 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
همچنین این اتومبیل دو سرنشینه به لایه هایی از صفحات خورشیدی کاغذ مانند و موثر مجهز است که در کمتر از 1.5 ساعت به طور کامل شارژ خواهند شد. این شارژ به راننده اجازه طی 321 کیلومتر مسافت و یا یک ساعت مسابقه پرسرعت را خواهد داد.

سرانجام آئودی

سرانجام آئودی

: تا مدت‌ها به نظر می‌رسید آئودی غیر از تولید مدل‌های تیون شده با کمک انواع و اقسام تیونر‌ها ایده جدیدی در سر ندارد. اما اکنون با تولید یک مفهومی در کلاس Mini Vanها که A2 نام دارد ورق را برگرداند. طبق گفته‌های «مایکل دیک» رئیس مرکز تحقیقات آئودی، کار روی پروژه از سال 2005 شروع شده بود. A2 که به اصطلاح EV‌ (خودروی الکتریکی) است، با به‌کارگیری مناسب LEDها و چرخ‌های جدید لاکی و کرومی بسیار جذاب شده است. گفته می‌‌شود پلت‌فرم این خودرو از فولکس‌واگن Caddy  گرفته شده است. پروژه A2‌ جزو یکی از چهار پروژه آئودی است که تا قبل از 2010 قول آنها داده شده است.

ماشین BMW 2011

ماشین BMW 2011 جدیدترین اتومبیل بی ام و

ماشین BMW 2011 جدیدترین اتومبیل بی ام و


ماشین BMW 2011 جدیدترین اتومبیل بی ام و


i8

چراغ‌های لیزری ب‌ام‌و در آخرین مراحل

  - چندی پیش خواندید که ب‌ام‌و آلمان قرار است نسل جدید چراغ‌های خود را که از لیزر به جای LED استفاده می‌شود را رونمایی کند. پیش‌تر این فناوری را روی مفهومی i8 دیده بودیم. اکنون با تصویب تولید انبوه این خودرو امید می‌رود لیزرها آینده را روشن‌تر کنند.



ماینر

مردم خودروی خشن دوست دارند

: آیا تاکنون به ظاهر خودروها توجه داشته‌اید؟ آیا به هنگام خرید خودرو به مشخصات فنی آن توجه بیشتری می‌کنید یا اینکه ظاهر خودرو برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ در جواب این سوالات باید بگوییم که هر دو فاکتور در انتخاب یک خودرو از اهمیت زیادی برخوردار هستند و می‌توانند توجه خریدار را جلب کنند، اما نکته جالب اینجاست که بررسی‌ها نشان داده است که اغلب مردم خودروهایی را دوست دارند که از ظاهر مقتدر، قوی و خشنی برخوردار باشد.

به اعتقاد طراحان خودرویی، اغلب مردم به هنگام دیدن ظاهر یک خودرو آن را به ظاهر فردی که می‌شناسند ارتباط می‌دهند و مثلاً می‌گویند که این خودرو مثل فلانی خشن است. این طراحان معتقدند که می‌توانند با بررسی علایق مردم خودروهایی طراحی کنند که مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کند.
در همین راستا تیم متخصصی تشکیل و از 20 مرد و 20 زن خواسته شد تا در خصوص 38 خودروهای انتخاب شده نظر بدهند. همگی این خودروها در فاصله سال‌های 2004 تا 2006 ساخته شده بودند.
از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا با یک بار دیدن خودرو ویژگی‌های انسانی (جنسیت، احساسات، شخصیت و مرحله بلوغ) آن را بگویند.   سپس از آنها خواسته شد تا ظاهر خودرو را به چهره انسان تشبیه کرده و چشم‌ها، دهان و بینی آن را مشخص کنند. در نهایت از آنها خواسته شد تا بگویند که اصلاً خودرو را دوست دارند یا خیر.  پس از جمع‌آوری و آنالیز اطلاعات مشخص شد که اغلب شرکت‌کنندگان از خودروهایی خوششان آمده است که قدرتمند و خشن بوده و احساس اقتدار به آنها می‌دهد.

خبرNEWS

جنرال موتورز و ب‌ام‌و در کنار هم

- خبر می‌رسد دو غول بزرگ خودروسازی دنیا برنامه‌های مشترکی برای کار روی پروژه‌ پیل سوختی دارند. نتیجه این مذاکرات به زودی اعلام می‌شود. پیش‌تر ب‌ام‌و با تویوتا قرارداد همکاری امضا کرده بود. در حال هر دو این شرکت‌ها به شدت نیاز به ساخت مدل‌های هیدروژنی یا همان پیل‌های سوختی دارند.

لامبورگینی آونتادور

ونتادور روباز می‌شود

- لامبورگینی ایتالیا جدیدترین دستاورد خود یعنی LP700-4 یا Aventador را به صورت Roadster در نمایشگاه ژنو رونمایی می‌کند. در حال حاضر این خودرو مراحل آزمایشان امنیتی را در EPA آژانس حفاظت محیط زیست پشت سر می‌گذراند. اونتادور با پیشرانه 6.5 لیتری 12 سیلندر Vشکلش می‌تواند 690 اسب‌بخار نیرو و 690 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در ضمن تصویر فوق یک Render‌ کامپیوتری است.

سوزوکی کیزاشی

کیزاشی در راه است

-پس از گرندویتارا، محصول سواری شرکت خودروسازی سوزوکی موتور ژاپن به نام کیزاشی به زودی مهمان خیابانهای ایران می‌شود. به گزارش «پرشین خودرو»، شرکت ایران خودرو اوایل امسال اعلام کرده بود که تصمیم دارد یک مدل سواری سوزوکی با نام کیزاشی را وارد ایران کند. حتی قرار بود در نمایشگاه خودرو شیراز آن را در معرض دید عموم قرار دهد که البته به دلیل عدم حضور این شرکت در نمایشگاه شیراز، چنین امری محقق نشد.ایران خودرو در حال حاضر مدل نیمه شاسی بلند سوزوکی تحت عنوان سوزوکی گراند ویتارا را در ایران تولید می‌کند که با استقبال بازار هم مواجه بوده است.براساس تازه‌ترین گمرک ایران، در آبان ماه امسال 150 دستگاه خودروی سوزوکی کیزاشی به ارزش سه میلیون و 94 هزار و 211 دلار وارد کشور شد. به عبارتی ارزش این حجم واردات سه میلیارد و 274 میلیون و 604 هزار تومان بوده است. شرکت ایران خودرو مشغول فراهم کردن مقدمات عرضه این خودروها به بازار است.

برنامه ایران خودرو، واردات و عرضه کیزاشی به صورت CBU بوده و فعلا برنامه‌ای برای داخلی‌سازی آن ندارد. طبق اطلاعات به‌دست آمده، این شرکت تمام 150 دستگاه کیزاشی وارد شده را تا پایان سال جاری وارد بازار خواهد کرد.
هنوز قیمت عرضه این خودرو در بازار ایران مشخص نیست، اما در حال حاضر سوناتا از دیگر خودروهای هم‌کلاس این خودرو به قیمت حدود 67 میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود.
کیزاشی در کلاس D (فول آپشن) قرار داشته که در آن خودروهایی مانند بنز C300، آئودی A4 و هیونداری سوناتا قرار دارند. البته خودروهای آزرا و تیانا نیز به نوعی در کلاس این خودرو قرار می‌گیرند که اولی به قیمت حدود 80 میلیون تومان و دومی نیز به قیمت حدود 60 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. البته تویوتاکمری و کیا اوپیتما هم از رقیبان این خودرو در ایران محسوب می‌شوند.
به گزارش ایسنا، کیزاشی خودرویی در سایز متوسط بوده که برای نخستین بار در سال 2009 میلادی در آمریکا از آن رونمایی شد. این خودرو در سال 2009 وارد بازار ژاپن شد و در همان سال و سال‌ 2010 نیز به ترتیب وارد بازارهای آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزلند شد. این خودرو در سال 2011 نیز وارد بازار هند شد.
کیزاشی در زبان ژاپنی به معنی نشانه یا هشدار است.
البته این خودرو چندان هم بی‌اشکالی نبوده است؛ به طوری که در ژوئن 2010 سوزوکی پنج هزار و 107 دستگاه از مدل 2010 این خودرو را به دلیل نقص فنی از بازار جمع‌آوری کرد.
در همین حال شرکت ایران خودرو که پیشتر اقدام به مونتاژ سوزوکی گرند ویتارا در کارخانه خود در خراسان کرده بود، این بار سوزوکی کیزاشی را به صورت کامل وارد می‌کند تا تنوعی به سبد محصولاتش داده باشد.
گنجایش موتور این خودرو 2400 سی.سی با قدرت 185 اسب بخار بوده و مصرف سوخت آن به حدود 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی می‌رسد. با توجه به قیمت 19 تا 27 هزار دلاری کیزاشی در بازارهای جهانی، قیمت این خودرو در بازار ایران حدود 60 میلیون تومان برآورد می‌شود.

معرفی سیستم دینام استارتر

   



     معرفی سیستم دینام استارتر  در مطالب قبلی در مورد نقش دینام و ساختمان آن توضیحاتی خدمت خوانندگان عزیز ارائه کردیم. نقش اصلی دینام، شارژ باتری و تامین برق مصرفی موتور است، اما خود دینام مقداری از قدرت مفید موتور را توسط یک تسمه و متعلقات آن مصرف می‌کند. وجود اصطکاک شدید بین تسمه و پولی دینام مقدار زیادی از نیروی مفید موتور را تلف می‌کند. استهلاک دینام در مجموع بالا است و مشکلات مخصوص به خود را دارد. شل و یا سفت‌بودن تسمه مهمترین مساله برای شارژ درست دینام است. خرابی و خوردگی ذغال‌ها یا همان جاروبک‌ها، وزن زیاد خود دینام، اشغال فضای مفید موتور و افزایش مصرف سوخت از معایب این سیستم هستند. اما به علت رواج‌یافتن این سیستم در بین کمپانی‌های خودروسازی و خودروسازها مدت‌ها است از این سیستم استفاده می‌شود. ستارت نیز یک موتور الکتریکی قوی است که توسط برق باتری برای شروع به حرکت و روشن‌شدن موتور، موتور را می‌چرخاند و پس از روشن‌شدن موتور از مدار خارج می‌شود. این سیستم نیز چون سیستم دینام و شارژ باتری معایب مخصوص به خود را دارد. وزن زیاد استارت و استهلاک به شدت بالای آن می‌تواند در بسیاری از مواقع مشکل‌ساز باشد. خرابی ذغال‌های آن، عیب عمده‌ای است که پس از مدتی در استارت ایجاد می‌شود. استارت نیز همچون دینام فضای مفید موتور را اشغال می‌کند و باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. اما پس از مدتی کارشناسان به این فکر افتادند که تمامی عیوبی که ذکر شد را برطرف کنند. پس اساس کار بر این گذاشته شد که دو سیستم مربوط با هم ادغام شوند تا هم باعث کاهش وزن خودرو شده و هم مصرف سوخت را کاهش دهند. به همین دلیل سیستم دینام استارتر ابداع و در خودروها استفاده شد. این سیستم مجموع دو سیستم دینام و سیستم استارت است. هدف از طراحی و ابداع این سیستم کاهش مصرف سوخت و ایجاد فضای مفید درون موتور است. اساس کار این سیستم بر پایه راه‌اندازی موتور و شارژ باتری و تامین برق موردنیاز خودرو است. به صورت خلاصه سیستم دینام استارتر، تلفیقی از دینام و استارت موتور است. به گونه‌ای که در مواقع روشن‌شدن موتور درست نقش یک استارت را بازی کرده و موتور را می‌چرخاند. پس از روشن‌شدن موتور، تبدیل به یک دینام یا همان ژنراتور شده و برق را ذخیره می‌کند. این سیستم در دو نوع استفاده می‌شود: نوع تسمه‌ای و نوع خطی. در نوع تسمه‌ای، سیستم درست مثل دینام از خودرو نیروی مفیدی می‌گیرد و توسط یک تسمه حرکت می‌کند. مزایای این سیستم این است که نصب و تولید آن هزینه کمی را به دنبال دارد. نصب این سیستم درست شبیه به نوع دینام جداگانه است با این تفاوت که سیستم دیگر استارتی ندارد. در این نوع وزن خودرو کاهش یافته و مصرف سوخت پایین می‌آید، همچنین فضای مفید نسبتاً مناسبی در موتور ایجاد می‌شود، ولی این نکته را باید یادآور شد در این نوع ، کمی استهلاک وجود دارد. تسمه و متعلقات آن، اصطکاک آن با پولی‌های مربوطه و غیره همگی مسائلی هستند که باز هم استهلاک ایجاد کرده و کمی باعث افزایش هزینه‌ها در دراز مدت می‌شوند. البته مهمترین مزیت این سیستم نصب بسیار راحت و کم هزینه آن است. به نحوی که تغییرات بسیار جزئی باید در خودرو به وجود آید تا سیستم راه‌اندازی شود، اما نوع دیگر سیستم دینام، استارتی یکپارچه شامل یک موتور و ژنراتور الکتریکی است که به جای فلایویل بین موتور و گیربکس نصب می‌شود. این سیستم علاوه بر مزایای سیستم دینام استارتر، مزایای بسیار دیگری هم دارد که به ذکر آنها می‌پردازیم. این سیستم به هیچ‌وجه فضای موتور را اشغال نمی‌کند و می‌تواند فضای زیادی برای سیستم‌های الکتریکی ایجاد کند. استهلاک آن به شدت پایین بوده و عمر بسیار بالایی دارد. مهمترین مزیت این سیستم قابلیت بازیابی نیروی ترمز است. در هنگام ترمزگیری این سیستم از چرخش موتور استفاده کرده و یک یا چند پیل سوختی را شارژ می‌کند. در هنگام ترمزگیری نیروی چرخشی موتور در حال تلف‌شدن است. این نیرو به حدی است که در بسیاری از مواقع می‌تواند باعث کمک‌کردن خودرو در شروع به حرکت باشد. شاید می‌توان گفت این سیستم شبیه یک ژنراتور عمل می‌کند و برق خودرو را در بسیاری از مواقع تامین می‌کند. بیشترین کاربرد این سیستم در خودروهای هیبریدی است. این خودروها که مصرف سوخت بسیار کمی دارند از پیل‌های سوختی قوی برای تامین برق خودرو استفاده می‌کنند. اما برای شارژ این پیل‌ها احتیاج به یک ژنراتور قوی است که می‌تواند علاوه بر اشغال فضای موتور باعث افزایش مصرف سوخت نیز شود. این سیستم می‌تواند جایگزین این ژنراتور شود و به راحتی شارژ باتری‌ها را به عهده بگیرد. نحوه کار این سیستم به صورتی است که در مواقعی که خودرو ایستاده است و در حالت سکون قرار دارد می‌تواند تمامی مدارات برقی را روشن نگه دارد و حتی برق موردنیاز سیستم‌های پرمصرفی چون کولر، بخاری و حتی تمامی چراغ‌ها را تامین کند. دور آرام موتور، حالتی است که بیشترین آلودگی محیط‌زیست را دارد، در این وضعیت بیشترین میزان تولید CO و HC وجود دارد، پس اگر بتوان در این حالت موتور را خاموش کرد، می‌توان از آلودگی محیط‌زیست نیز جلوگیری کرد. کار این سیستم نیز درست به همین شکل است. در این‌گونه مواقع موتور را خاموش کرده و تمامی مدارات برقی را روشن نگه می‌دارد. با فشردن پدال گاز به راحتی موتور بنزینی را روشن می‌کند و بدون کوچکترین تاخیر خودرو شروع به حرکت می‌کند، این سیستم از نیروی مفید موتور برای این اعمال استفاده نمی‌کند، بلکه از نیروی ترمز در مواقع تلف‌شدن نیرو، این کار را انجام داده و انرژی را ذخیره می‌کند. با استفاده از این سیستم و تلفیق آن با پیل‌های سوختی می‌توان مصرف سوخت و آلودگی محیط را به شدت کاهش داد. البته می‌توان از این سیستم فقط به عنوان یک دینام استارتر استفاده کرد. البته باید گفت این سیستم معایبی نیز دارد. هزینه نسبتاً زیاد در تولید و احتیاج به تغییر فضای موتور از معایب این سیستم است. همچنین تعمیر و نگهداری آن نیز مشکل است و هزینه گزافی به دنبال دارد. از آنجایی که طراحی این مجموعه به گونه‌ای است که استهلاک بسیار پایینی دارد، می‌توان گفت هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار پایین است. همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت و آلودگی کم محیط‌زیست می‌تواند هزینه تولید آن را توجیه کند. جنرال‌موتورز از اولین کمپانی‌هایی بود که از این سیستم در خودروهای شورولت سیلورادو و سییرا استفاده کرد. امروزه این سیستم‌ها کاملاً عادی شده و نصب آنها روی خودروهای تولید انبوه در کمپانی‌های مختلف تبدیل به امری بدیهی شده است. امید است تا روزی محصولات تولید داخل نیز از این سیستم‌ها استفاده کرده و کیفیت بالایی در ساخت و خدمات پس از فروش داشته باشند.

آئودی ۲۰۱۱TT

آئودیTTاندکی تغییرکرده سپر جدید وچراغ هایLED آن زیبا طراحی شده اند که ظاهری پویا به ان بخشیده است در قسمت عقب یک دیفیوز جدید.یک سپرپهن ودو عدد چراغ زیبا دیده می شوند ولی باله جدید آئودی که درسرعت های بالای 120کیلو متربصورت خودکار ازجای خودبلند می شود نه یک قطعه تزئینی بلکه یک شاهکار تکنولوژیک است. 

طولTTبا2سانتیمتر افزایش به4187میلیمتر رسیده است با1842و 1352میلیمتر بدون تغییر باقی مانده است. ارتفاع مدل رودستر5میلیمتر هستند.   

برای TTهای مدل 2011 چهار نوع رنگ جدید در نظر گرفته شده که عبارتند از ابی روشن  اسکوبا .خاکستری.داکوتا ولی برای مدلSرنگ های خاکستری دایتونا و مرواریدی نیز موجود است. 

بدنه: 

یکی از نقاط قوتTTبدنه مرکب ان است که بر مبنای فناوریASFیا شاسی فضای ساخته میشود.قطعات قسمت جلوی بدنه از الومینیوم و قطعات قسمت عقب از فولاد ساخته شده اند تا از سویی استحکام بدنه افزایش یافته است. وازسویی دیگر وزن ان درحد206کیلوگرم حفظ شده  وسقف پارچه ای TTدرمدت 12ثانیه باز وبسته می شود این بدنه سبک وزن ومحکم هندلینگ خوب و سواری نرم وبی سروصدارا تضمین می کند 

 

قوای محرکه:  

برای ائودیTTجدید3نوع موتور 4سیلندر موجود است که همگی به فناوری های پیشرفته ای چون توربوچارجر و تزریق مسقیم سوخت مجهز هستند.موتور2لیتریTSFIبا توان211اسب بخار جای موتور 200اسب بخاری و همچنین موتور شتاب0تا100کیلومترTTرا به 6.1ثانیه بهبود بخشیده است که البته با سفارش گیر بکس 6سرعتهSترونیک شتاب0تا100کیلومترTTبه 5.6ثانیه هم کاهش میابد. مصرف سوخت این موتور 6.6لیتر در100کیلومتر وآلایندگی دی اکسیدکربن آن154گرم درهرکیلومتراست ترکیب فناوری توربوچارجر وترزیق مستقیم سوخت باعث شده تا مهندسان ائودی بتوانند ضریب تراکم موتور را تا9.6به 1افزایش دهند وگشتاور موتور را به 350نیوتون متر رسیده 

 

 

ادامه مطلب ...

سوباروکاثورث ایمپرزاSTI CS400

موتور سوبارو که ازطریق یک گیربکس 6سرعته هر چهار چرخ اتومبیل را به حرکت در می اورد توسط توربو چارجر تغذیه شده و400اسب بخار قدرت تولید می کند وشتاب صفر تا صد این هاچبک 3.7ثانیه ورکورد 400مترآن 12.75 ثانیه باسرعت171.2کیلومتراست.سیستم تعلیق وترمز قطعات موتور وگیربکس رینگ ها وبدنه تنها درسه رنگ نقره ای خاکستری وقرمز ارائه میشودمهندسان کاثورث بااستفاده ازمیل لنگ .شاتون وپیستون های مسابقه ای .توربو چارجر بلبرینگی .اینتر کولر بزرگ تر سیستم اگزوز اسپرت ومیل سوپاپ های بهتر توان وگشتاور موتور را به 400اسب بخار در 5750دور و542نیوتون متر در3950دور افزایش داده اند گیربکس 6سرعته سوبارو به دنده هایی  با ضریب کوتاه ویک مکانیزم  مخصوص برای کاهش زمان مورد نیاز برای تعویض دنده ها مجهز شده تا کلاچ مسابقه ای وظیفه خودرا بهتر انجام دهد وسیستم انتقال قدرت که گشتاور موتور به صورت 50/50بین محور ها تقسیم میکند به2عدد دیفرانسیل کلاچ دار مجهز شده است وبا این وجود چرخ ها دیگر هرز گردی نمی کنند ارتفاع شاسی ایمپرزا با فنر لول ها وکمک فنر های جدید10م م کاهش یافته و تکان های اضافی بدنه در پیچ ها تقریبا محو شده است دیسک های ترمز جلو 355م م ساخت AP RACING ودارای گیره های 6پیستونی هستند رینگ های 18اینچی وسبک با نصب این رینگ ها12 م م بر فاصله عرضی محور ها افزوده می شود در نهایت شرکت میشلن برای این خودرو لاستیک های مخصوص تولید کرده بدنه ایمپرزا بااستفاده از فیبرکربن در ساخت 1505کیلو وزن دارد ازاین خودرو 75 دستگاه ساخته می شود این هاچبک یکی از پرشتاب ترین خودرو های حال حاضر جهان است وتنها توان موتورباکسرو2.5لیتری ان30درصد بیشتر ازایمپرزای معمولی است.

Subaru Cosworth Impreza STI CS400 Car Picture

ادامه مطلب ...