خودروی Veritas RS III از لحاظ پارامترهای ایمنی کمترین بهره را دارد. در واقع
سازندگان این خودرو سیستمهایی همچون ABS و ترکشن کنترل را بر روی آن قرار
ندادهاند. همین واقعیت باعث میشود تا تنها قشر خاصی جرأت خرید این خودرو را داشته
باشند. میتوان گفت قدرت و سرعت فوقالعاده این خودرو نیاز به فاکتورهای ایمنی را
بسیار ضروریتر میکند اما سازندگان Veritas RS III قصد دارند با این حربه شجاعت و
بیباکی رانندگان این خودرو را به چالش بکشند. البته سازندگان این خودرو فکری نیز
برای کسانی که از قدرت و سرعت سرسامآور این خودرو هراس دارند کرده اند. اگر گمان
میکنید که 10 سیلندر برای این خودرو بسیار زیاد است و مصرف سوخت آن ممکن است سر به
فلک بکشد میتوانید از مدل هشت سیلندر V شکل آن بهره ببرید. البته نباید توقع داشت
این مدل به اندازه مدل قبلی نیرو تولید کند. مدل جدید تنها 480 اسببخار (358
کیلووات) نیرو تولید میکند.
اما اجازه دهید بررسیهای خود را به مدل V10
معطوف کنیم. Veritas RS III برای اینکه از سرعت صفر به سرعت 60 مایل بر ساعت
(تقریباً 96.5 کیلومتر بر ساعت) برسد تنها به 3.2 ثانیه زمان نیاز دارد که واقعاً
قابلتحسین است. همچنین بیشینه سرعت این خودرو به 216 مایل بر ساعت (347.6 کیلومتر
بر ساعت) میرسد که بدون تردید میتوان این سرعت را سرعت جنون نامید. این خودرو با
این مشخصات نباید ارزان قیمت باشد و قیمت آن حدود 375 هزار دلار (تقریباً 375
میلیون تومان) تعیین شده است. البته خرید این خودرو هنگامی ارزش پیدا میکند که
بدانید قرار است تنها 50 دستگاه از این خودرو ساخته شود بنابراین تنها تعداد اندکی
پیدا میشوند که بتوانند بخشی از پول خود را برای خرید این سوپر خودرو کنار
بگذارند. این خودرو در ماه جولای در «پرایو سالن» لندن در معرض عموم قرار خواهد
گرفت و شکی وجود ندارد سیل بازدیدکنندگان از این نمایشگاه تحسین خود را نثار این
سوپراسپرت خواهند کرد. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که در این نمایشگاه
سوپراسپرتهای دیگری نیز نظیر آستون مارتین One-77، ونتاج V12، DBS Volante و
میباخ زپلین نیز به نمایش گذاشته خواهند شد. همچنین قیمت بلیط ورودی این نمایشگاه
190 دلار (حدود 190 هزار تومان) خواهد بود که میتوان گفت اندکی گران است اما این
واضح است که افراد خاص به دیدار خودروهای خاص میروند.
Veritas RS III برای
نخستین بار در سال 2001 به عنوان یک خودروی مفهومی معرفی شد. طرح این خودرو در آن
سال بیشتر شبیه قایقهای کوچک تفریحی بود اما سرانجام طرح آن به مرحله نهایی رسید
و در بهار گذشته اولین آزمایشهای آن صورت پذیرفت. موتور این خودرو توسط شرکت
بامو ساخته شده است و میتوان یکی از موتورهای M5 یا M3 را برای این خودرو در نظر
گرفت. همچنین بدنه Veritas RS III با فیبرکربن ساخته شده است.
اما اجازه دهید
تاریخچه خودروهای Veritas را بررسی کنیم. برای این کار باید به جنگ جهانی دوم و
زمان حکمرانی هیتلر و حزب نازیها بازگشت. در واقع نخستین مدل این خودرو از خودروی
BMW 328 الهام گرفته شده است. اولین نمونه Veritas در مسابقات خودروهای اسپرت در
سال 1947 حضور پیدا کرد. در آن زمان «کارل کلینگ» با این خودرو به مسابقه پرداخت.
البته کلینگ در سال 1950 به اردوگاه رقیب پیوست و با خودروهای شرکت مرسدسبنز در
رقابتها حضور پیدا کرد.
مدتی بعد Veritas هوس حضور در رقابتهای فرمول یک را
در سر پروراند و به همین دلیل در گرندپری سوئیس در سال 1951 خودروی Veritas Meteor
اولین خودروی ساخت آلمان لقب گرفت که توانست در رقابتهای فرمولیک حضور پیدا
کند.
میتوان گفت Veritas RS III که هماکنون در بازارهای جهانی چشمها را به
خود خیره کرده الهام گرفته شده از نسل نخستین این خودروهاست. طراحی غریب این خودرو
یادآور قایقهای پهن پیکر است. سقف تکسرنشین این خودرو قابل پوشش بوده و جایگاه
نشستن راننده با چرمهایی نفیس تودوزی شده است.
با توجه به این نکته که Veritas
RS III تک سرنشین است ساختار کلی این خودرو شبیه به هواپیما است. یعنی این خودرو
برای اینکه کمترین مقاومت را در برابر باد نشان دهد ساختار آیرودینامیکی شبیه به
هواپیما دارد.
ظرفیت پیشرانه این خودرو با موتور M5 حدود 5 لیتر است. همچنین
اندازه لاستیکهای جلوی آن 20x10.5 و لاستیکهای عقب 20x12.5 است.
جعبهدنده
Veritas که 10 سیلندر دارد به صورت ترتیبی بوده و جعبهدنده Veritas که هشت
سیلندر دارد به صورت دستی عمل کرده و حداکثر سرعت مدل هشت سیلندر آن به 329 کیلومتر
بر ساعت میرسد.
این خودرو را میتوان نسل جدیدی از خودروهای اسپرت دانست که
بسیاری از عاشقان سرعت را مجذوب خود خواهد کرد. فاصله بین محور جلو و محور عقب این
خودرو 2840 میلیمتر است و بدنه و اگزوز این خودرو از فولاد ضدزنگ ساخته شده است.
تا ماه جولای زمان زیادی باقی نمانده است. «پرایو سالن» شهر لندن به زودی میزبان
خودروهایی شگفتانگیز خواهد بود اما میتوان گفت نگین این نمایشگاه Veritas RS III
خواهد بود.
قیمت این خودرو در صورت ورود به ایران با توجه به حقوق و عوارض گمرکی
و سود بازرگانی و ... به یک میلیارد تومان
خواهد رسید.