صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

تایرهای زمستانی و میخ‌های 50 ساله

تایرهای زمستانی و میخ‌های 50 ساله

تایرهای زمستانی  و میخ‌های 50 ساله               برای خواندن به ادامه مطلب بروید

تایرهای زمستانی و میخ‌های 50 ساله

: در فصل زمستان قرار داریم و سطح زمین و جاده‌ها نیز پوشیده از برف و یخ است. همان‌طور که ما انسان‌ها‌ با پوشیدن کفش نامناسب بر روی زمین‌ها‌ی یخ‌زده لیز می‌خوریم، اتومبیل‌ها‌ نیز بدون داشتن تایر مناسب، بخش اعظمی از کارایی خود را بر روی زمین‌ها‌ی برف و لیز از دست ‌‌می‌دهند.

در این ستون قصد داریم تا آنجا که فضا وجود دارد، مسائل مختلفی را در مورد تایرهای زمستانی برایتان بیان کنیم.
اما آیا ما به تایرهای زمستانی نیاز داریم؟ جواب مثبت است. بدون داشتن تایرهای زمستانی که با داشتن پوشش و و شکل‌ها‌ی مخصوص شیارهایش ‌‌می‌توانند سطح تماس تایر را با زمین و در نهایت اصطکاک را افزایش دهند، نمی‌‌توانید بر روی جاده‌ها‌ی یخ زده حرکت کنید.
البته برخی لاستیک‌ها‌ی چهار فصل را برای فصل زمستان مناسب ‌‌می‌دانند اما باید گفت در صورتی که عمر این‌گونه لاستیک‌ها‌ی شما بالا باشد، سطح آنها نمی‌‌تواند کارایی لازم را برای حرکت در برف داشته باشد.
از سوی دیگر با پایین آمدن دمای زمین، سطح تایرها به شدت سرد و سفت شده و بنابراین از چسبندگی‌اش با زمین کاهش ‌‌می‌یابد. این‌گونه لاستیک‌ها‌ برای گستره وسیعی از شرایط طراحی شده‌اند و همین امر باعث ‌‌می‌شود که نتوانند در هر کدام از آن شرایط، ایده‌آل‌ترین کارایی را داشته باشند. به همین علت تایرهای زمستانی با داشتن طرح و ترکیب مخصوص، ‌‌می‌تواند نتایج بهتری برای خودرو شما به همراه داشته باشد.
ذکر این مطلب نیز لازم است که سیستم‌ها‌ی جدیدی چون ABS و Traction Control تاثیری بر افزایش چسبندگی لاستیک با زمین ندارند و نمی‌‌توانند در زمستان جایگزین تایرهای مخصوص شوند.
برخی از رانندگان نیز برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها‌‌یشان تنها از تایرهای زمستانی بر روی چرخ‌ها‌ی محرک استفاده ‌‌می‌کنند. در حالی که متخصصان توصیه ‌‌می‌کنند حتماً تمام چهارچرخ خودرو را به لاستیک‌ها‌ی زمستانی مجهز کنند.
این هم به خاطر آن است که استفاده از تایرهای متفاوت بر روی یک خودرو باعث ‌‌می‌شود تا از کارایی آن کاسته شده و حتی در برخی شرایط فرمان از دست شما خارج شود. از سوی دیگر فرمان‌گیری (هندلینگ) خودرو هم به شدت افت ‌‌می‌کند.
اما موضوع مهم دیگری در انتخاب لاستیک‌ها‌ی زمستانی، میخ‌ها‌ی مخصوص آن است. این میخ‌ها‌ اولین بار در دهه 1960 بر روی تایرهای زمستانی در آمریکا قرار گرفتند تا بر اصطکاک تایر بیافزایند. البته این‌گونه تایرها فقط برای حرکت بر روی جاده‌ها‌ی برفی مناسب هستند و نمی‌‌توان با آنها بر روی جاده‌ها‌ی معمولی حرکت کرد.
ولی به خاطر صدماتی که این‌گونه تایرها به سطح آسفالت جاده وارد ‌‌می‌کنند، بسیاری از کشورها استفاده از این‌گونه تایرها را تنها به فصل‌ها‌ی خاص محدود کرده‌اند.  البته برخی تولیدکنندگان نیز به تولید میخ‌ها‌ی مخصوص تایر پرداخته‌اند و رانندگان خود نیز ‌‌می‌توانند با استفاده از ابزارهای لازم به فروکردن این میخ‌ها‌ در شیارهای موجود بر روی تایر بپردازند.
اما بعد از نصب این میخ‌ها‌ حداکثر سرعت خودرو باید 50 کیلومتر در ساعت و بدون شتاب‌گیری‌ها‌ی تند باشد. در صورت سرعت‌گیری خودرو با این‌گونه میخ‌ها‌، هم به خود تایر صدمه وارد ‌‌می‌شود و هم ممکن است میخ‌ها‌ از تایر خارج شوند.
در نهایت باید بگوییم با نصب تایرهای زمستانی و متفاوت بودن خواص آنها با تایرهای تابستانی، فرمان‌پذیری و سایر مشخصات خودرو شما تغییر خواهد نمود و شما باید به عنوان یک راننده با تجربه، خود را با شرایط جدید تطبیق بدهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد