صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

BENZ برتر است یا BMW؟ مساله این است

BENZ برتر است یا BMW؟ مساله این است



BENZ برتر است یا BMW؟ مساله این است

دنیای خودرو- امید آذر زمانی: در کشور عزیزمان ایران دو برند بنز و ب‌ام‌و از دیرباز علاقه‌مندانی پر و پا قرص و متعصب داشته‌اند. گاهی این علاقه و تعصب موجب به وجود آمدن کری‌های زیادی بین علاقه‌مندان این دو برند می‌شود و جالب اینکه هیچ یک از دو گروه نیز کوتاه نمی‌آیند. البته این دو برند در بازار جهانی نیز دو رقیب سرسخت هستند.  محصولات این دو خودروساز بزرگ، سال‌هاست که در قالب کلاس‌های مختلف با هم رقابت می‌کنند. این رقابت تا آنجا پیش می‌رود که هر یک از این دو برند برای گسترش و بهسازی یک محصول استراتژی رقیب در محصولش را در نظر می‌گیرد. این هفته سعی کردیم در گفت و گویی با مهندس فرهاد کاشانی از جمله خودرونویسان قدیمی‌کشور و عضو کلوپ صدتایی‌ها در سفر به کشورهای دنیا مرسدس بنز و ب‌ام‌و را موشکافی و مقایسه کنیم.

در ابتدا می‌خواستم مقایسه ای از عملکرد و تاریخچه بنز و ب‌ام‌و ارایه دهید. آقای کاشانی به عنوان اولین سئوال می‌خواهم بپرسم خودتان طرفدار کدام برند هستید؟
به عنوان نویسنده سعی می‌کنم که بی طرف باشم ولی اگر تعداد ماشین‌هایی که از هر دو برند داشته ام ملاک باشد تا بحال بیش از بیست و چند مرسدس بنز داشته ام و سه تا ب‌ام‌و. شاید این اعداد خود جواب شما را بدهند.
چرا ب‌ام‌و کمتر داشته اید؟
اولین ب‌ام‌و را قبل از اولین بنز داشته‌ام که 2002 مدل 1970 بود که البته من آن را در سال 1975 خریده بودم و ماشین فوق‌العاده‌ای بود. در آمریکا یک ب‌ام‌و 320 خریدم که موتورش همان موتور 2002 بود یا اتاقی سنگین‌تر و سر چهارراه‌ها از تمام ماشین‌های ژاپنی در شتاب عقب می‌ماند. آن ب‌ام‌و 320 مرا کمی‌از مدل ب‌ام‌و زده کرد و بیشتر به سوی بنز سوق داد.
از نظر شخصیتی کدام یک را برتر می‌دانید؟
فکر می‌کنم که بنز کمی‌بالاتر باشد.

 

 

این دو خودرو را به چه چیزی می‌توان تشبیه کرد؟
من از نظر هنری بسیار ضعیف هستم و متاسفانه نمی‌توانم آنها را به چیزی تشبیه کنم البته جلوی اتاق 6 ب‌ام‌و تا امسال حالت کوسه را داشت و آن هم به این خاطر بود که دقیقاً شبیه شکل کوسه طراحی شده بود.
تصویر و برداشتی که از این دو برند در ایران وجود دارد چقدر درست است و در دیگر کشورها این تصویر چگونه است؟
تصویر ایران و آمریکا و آسیای شرقی تقریباً برابر است و آن اینکه این دو برند بجز مدل‌های سوپر‌اسپرت و سوپر‌لوکس بهترین هستند ولی در اروپا چون از این دو برند به عنوان تاکسی نیز استفاده می‌شود تصویر کمی‌مردمی‌تر است.
از نظر تکنولوژی کدام برترند؟
هر دو بهترین تکنولوژی‌ها را استفاده می‌کنند ولی ب‌ام‌و می‌شود گفت که شجاع‌تر از بنز برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌باشد. آپشن‌های اخیر سری 7 ب‌ام‌و مانند دوربین روی گلگیر برای دید جانبی، چهار چرخ پیچنده، وسیله اخطار نقطه کور و اخطار دهنده خارج شدن از لین LANE را هنوز در بنز ندیده‌ام.
از نظر مدیریتی این دو شرکت را چگونه می‌بینید؟
ب‌ام‌و 46 درصد متعلق به خاندان کواندت QUANDT  می‌باشد ولی بنز بیشترین سهامش که دست یک موسسه باشد 21 درصد است. من شخصاً شرکت‌های کاملاً خصوصی را از نظر مدیرتی بهترین می‌دانم. شرکت‌هایی که در بورس معامله می‌شوند و اکثر سهامشان در بورس هست را در مقام دوم می‌بینم و شرکت‌های دولتی را در مقام سوم. شرکت ب‌ام‌و با 46 درصد سهامدار خصوصی سریع‌تر یک مدیر ناقابل را عوض می‌کند تا شرکتی که صاحبان زیادی دارد.
در مورد خدمات پس از فروش آیا یکی بر دیگری برتری دارد؟
هر دو عالی هستند البته نه در ایران. فقط ب‌ام‌و در طول دوران وارانتی (گارانتی) سرویس‌هایش مجانی است ولی برای بنز باید پول بدهید. این در طول چهار سال وارانتی برای این دو ماشین در آمریکا می‌تواند چندین هزار دلار اختلاف قیمت ایجاد نماید یعنی اگر هر دو ماشین یکصد هزار دلار باشند ب‌ام‌و در واقع برایتان 95000 دلار ممکن است تمام بشود زیرا پول سرویس نمی‌دهید.
چرا مردم بنز و یا ب‌ام‌و می‌خرند آیا تویوتا همان کیفیت را ارزان تر در اختیارشان نمی‌گذارد؟
نمی‌دانم شما با مثلث سلسله مراتب احتیاجات ابراهام مازلو آشنایی دارید یا خیر؟ در قالب این مثلث من جواب شما را بهتر می‌توانم بدهم. این مثلث که به پنج قسمت تقسیم می‌شود در قسمت پایه احتیاجات فیزیولوژیک بشر است. شما با اولین درآمد می‌خواهید شکمتان را سیر کنید، لباس به اندازه حداقل داشته باشید و یک سرپناه. در دنیای ماشین معادل این احتیاجات یک ماشین دست دوم PK می‌تواند باشد که فقط شما را از نقطه الف به ب که احتیاج شما است می‌رساند.
در طبقه دوم این احتیاجات ایمنی می‌باشد. حالا شما می‌خواهید ماشینی داشته باشید که نه تنها شما را به مقصد برساند بلکه در میان راه خراب نیز نشود و اربگ هم داشته باشد. حالا بسراغ پژو 206 می‌روید. در طبقه سوم این مثلث عشق و تعلق وجود دارد. حالا می‌خواهید ماشینی بخرید که عاشقش باشید و نه فقط یک وسیله نقلیه. در اینجا تویوتا، هیوندای و کیا می‌تواند انتخاب شما باشد. در طبقه چهارم احترام و اعتبار وجود دارد. حالا می‌خواهید ماشین شما برایتان احترام بیافریند. شما وقتی از یک بنز و یا ب‌ام‌و پیاده می‌شوید همه شما را بنوعی دیگر نگاه کرده و به شما احترام می‌گذارند و شما این پول اضافه را برای این می‌دهید وگرنه تویوتا در طبقه سوم در کیفیت در دنیا حرف اول را می‌زند و شما با رفتن به طبق چهارم کیفیت بیشتری دریافت نمی‌کنید.
در طبق آخر یعنی پنجم شما به تمام رویاهایتان جامه عمل پوشانده‌اید و اکنون دوست دارید که مجسمه اتان در میدان شهر نصب گردد. اینجاست که به سراغ رولز رویس، فرار ی، لامبورگینی و امثالهم می‌روید. دیگر شما نمی‌خواهید ماشینتان شبیه بقیه باشد. مساله کیفیت بیشتر اصلاً مطرح نیست. اگر به من بگویند که از تهران تا بندرعباس باید با ماشین بروی و در صورت خرابی ماشین تیرباران می‌شوی قطعاً از ماشین‌های کلاس پنجم و شاید حتی چهارم استفاده نخواهم کرد و شاید همان تویوتا  و یا هیوندای را برای این مسافرت استفاده کنیم. اگر من فراری سوار شوم مردم می‌گویند پس او پول سرویس روغن 8000 دلاری این ماشین را هم دارد. ولی اگر سوار تویوتا باشم کسی در مورد من صحبت نمی‌کند. در آسیای شرقی هم با کیفیت‌ترین خودروها تا مرحله سوم ساخته می‌شود و در بخش چهارم هم لکسوس هست و در بخش پنجم هم هوندا NSX اما مثلاً در آمریکا این هوندای NSX را که اصطلاحاً در حدود یک هوندای معمولی داشت و ماشین‌ بسیار خوبی بود را کسی اصلاً نگاه نمی‌کرد. دقت کنید که نقش اسم برندها در دو مرحله آخر بسیار مهم است. در آمریکا تا مرحله آخر هیچ خودرویی جلب توجه نمی‌کند. در این کلاس ب‌ام‌و وجود ندارد. Z8 بود که موفق نشد.
از نقطه نظر طراحی به نظر شما کدام برترند؟
ب‌ام‌و شجاعت بیشتری نشان می‌دهد ولی بنز سعی می‌کند که در همان قالب محافظه‌کارانه خود باقی بماند. هردو ماشین‌هایشان زیبا هستند ولی ماشین‌های کلاس A ، B  و R بنز برایم عجیب هستند و فکر می‌کنم که در زمان مرخصی مسئول طراحی طرح شده‌اند.
در بخش خودروهای کلاسیک، آیا این دو کمپانی قابل قیاس هستند؟
تعداد ماشین‌های کلاسیک بنز با ب‌ام‌و قابل مقایسه نیست. حالا آیا این بخاطر طول عمر بیشتر ماشین‌های بنز است یا طرح‌های جاودانه نمی‌دانم. فقط می‌دانم که برای من ماشین‌های نسل قبل بنز هنوز هم زیبا هستند ولی در ب‌ام‌و این را نمی‌بینم به جز چند مدل محدود.
آقای کاشانی در سئوالی جدا از مقایسه بنز و ب‌ام‌و می‌خواهم بپرسم چرا به آئودی که خودرویی با کیفیت است در مقایسه با این دو برند توجه کمتری می‌شود و همیشه می‌گویند بنز و ب‌ام‌و؟
در کلاسی که بنز و ب‌ام‌و فروخته می‌شوند در طبقه چهارم خریدار بیشتر به برند و تصویر این برند توجه می‌کنند تا اینکه کدام ماشین عملکرد بهتری دارد. بنز و ب‌ام‌و دارای نام بهتری هستند تا آئودی. بنز و ب‌ام‌و شما را بی اختیار به یاد ثروت می‌اندازند. آئودی این تصویر را بشما نمی‌دهد اگرچه که ماشین فوق‌العاده‌ای است. فکر می‌کنم که آئودی در حال صعود از طبقه سوم به چهارم است.
باز هم به بنز و ب‌ام‌و برگردیم. از بین این دو غول خودروسازی کدام با دوام ترند؟
تعداد ماشین‌های کلاسیک موجود بنز و قیمت‌های آنها شاید جواب سئوال شما باشد.
از نظر قدرت نفوذ کدام کمپانی قدرتمندتر است؟
شرکتی که 260000 کارمند داشته باشد (اگرچه همه در آلمان نیستند) قطعاً در مقابل شرکتی که 95000 نفر کارمند دارد دارای قدرت بیشتری در مقابل دولت می‌باشد. بقیه اش بستگی دارد که کدام بیشتر برای لابی خرج بکند.
و سئوال آخر اینکه از شرکت‌های اقماری این دو کمپانی کدام برترند؟
من شخصاً رولز‌رویس را به مای‌باخ ترجیح می‌دهم. مینی ماینر را از اسمارت بیشتر دوست دارم. موتور ب‌ام‌و و هکسوارنا نیز بی نظیر هستند بنابراین از نظر شرکت‌های اقماری صد در صد به ب‌ام‌و رأی می‌دهم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد