صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

پرونده‌ای برای موسسه تست‌های امنیتی Euro NCAP

پرونده‌ای برای موسسه تست‌های امنیتی Euro NCAP


پرونده‌ای برای موسسه تست‌های امنیتی Euro NCAP

برای خوندن روی ادامه مطلب کلیک کنید


پرونده‌ای برای موسسه تست‌های امنیتی Euro NCAP

: به موازات 125 سالی که خودرو ساخته شده است، در کنار مباحثی چون قدرت و زیبایی بحث امنیت نیز اهمیت ویژه‌ای داشته است. در این راستا شرکت‌های معتبر خودروسازی با صرف هزینه‌های کهکشانی برای تحقیقات، روز به روز محصولات ایمن‌تری را راهی بازار می‌کنند. اما در این میان نکات مهمی جلب توجه می‌کنند. با توجه به اینکه امنیت پدیده‌ای است نسبی، استانداردهای مورد نیاز برای امن خواندن یک خودرو کدام است؟ آیا صرفاً مستحکم بودن شاسی و بدنه لازمه ایمنی آن است؟ وضعیت سرنشینان عقب به چه صورت است؟ کودکان در تصادفات چه اهمیتی دارند؟ نقش عابر پیاده در سنجش اعتبار امنیتی یک خودرو چیست؟ برای پاسخ به این سوالات گزارش زیر را تا انتها دنبال کنید.

سال 1997 موسسه‌ای به نام Euro NCAP (مخفف برنامه سنجش خودروهای جدید اروپایی) در بروکسل بلژیک تاسیس شد. بانی اصلی و سرمایه‌گذار مهم یورو انکپ لابراتوار تحقیقاتی حمل و نقل انگلستان بود. انکپ ابتدا کار خود را با آزمون‌هایی ساده و حول تست‌هایی ابتدایی شروع کرد.
اساس کار هم‌چون اسم موسسه، انتخاب خودرو‌هایی از حوزه یورو (آن زمان شامل هفت کشور) بود. البته گفتنی است خیلی پیش از این یعنی در ابتدای دهه 70 میلادی آمریکایی‌ها ابتکار عمل را در این بخش با تاسیس NHTSA (سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌ها) به دست گرفته بودند. اما موسسان انکپ با برنامه‌ سخت‌گیری بیشتر بر خودروسازان وارد عمل شده بودند. امتیازدهی بر اساس معیارهای مشخص نخستین تصمیمات گروه امنیتی و مهندسی انکپ بود.
بعدها با اعمال فشار از سوی کنگره سران اروپا، خودروسازان و این موسسه مجبور به تعاملی نزدیک شدند. به این معنی که خودروساز با در اختیار گذاشتن محصول تازه‌ساخت خود می‌توانست شرایط لازم برای فروش و حضور در خیابان را داشته باشد. از آن سو انکپ نیز می‌بایست با دقت تمام امنیت ساختار خودرو را زیر نظر بگیرد. با افزایش فعالیت‌های NCAP و مشاهده موفقیت‌های دراز مدت آن مراکز دیگری مانند ANCAP (برنامه سنجش خودروهای جدید استرالیا) و Latin NCAP (برنامه سنجش خودروهای جدید کشورهای لاتین) نیز تاسیس شد. در همین دوران C-NCAP (برنامه‌ سنجش خودروهای جدید چین) نیز معرفی شد. سازمان غیر معتبری که به نظر می‌رسد با تست‌هایی سطح پایین نمی‌تواند با رقبای اروپایی و آمریکایی‌اش رقابت کند.
طی سال‌های گذشته موسسه‌هایی نظیر انکپ در افزایش ضریب ایمنی خودروها نقش چشم‌گیری داشته‌اند. خودروسازان رو به پیشرفت با دریافت جزئیات عملیاتی از تیم تست، به بهبود نقاط ضغف آنها می‌پردازند. بارزترین مثال Rover 100 است.
خودرویی که پس از تست معلوم شد که تنها یک ستاره گرفته است. کمپانی روور در سال 1997 به محض دریافت این نتیجه خط تولید آن را جمع و نسل بعدی را آماده کرد. در مثالی دیگر خودروهای شرکت Mini در سال 2007 به دلیل آسیبی که چراغ‌های جلویشان می‌توانستند به عابر پیاده وارد کنند، مورد بازبینی قرار گرفتند. میعارهای یورو انکپ تا حدی مورد قبول است که حوزه یورو به خودروهایی که کمتر از 3 ستاره دارند اجازه حضور در خیابان را نمی‌دهند.
استانداردها
پروسه Crash Test (آزمون تصادف) در یورو انکپ شامل استانداردهای مختلفی می‌شود. در قسمت برخورد از جلو خودرو را توسط کابل‌هایی که مستقیم به پیشرانه متصل شده است به حرکت وا می‌دارند تا سرعتش دقیقاً به 64 کیلومتر (40 مایل) در ساعت برسد. درست در همین زمان خودرو می‌بایست به دیواری برخورد کند. چگونگی عملکرد کیسه‌های هوا، شدت برخورد قطعات آسیب‌دیده، تکه‌های شیشه و میزان تکانه‌های Dummy (عروسک آزمایشی) در کسب‌ ستاره‌های بیشتر نقش بسزایی دارد.
در قسمت برخورد از کناره‌ها از آنجایی که نمی‌شود خودرو را از جانب به حرکت درآورد، جسم سخت متحرکی با سرعت 50 کیلومتر (31 مایل) در ساعت به ستون میانی خودرو کوبیده می‌شود. میزان خرابی، نقص و آسیب سقف، انحراف شاسی و برخورد سرنشیان به خصوص عقبی‌ها به هم معیارهای مهم تست برخورد از کناره‌ها است. در همین قسمت تست برخورد جسم دکل مانند نیز انجام می‌شود به این صورت که اهرمی به اندازه 254 میلی‌متر به صورت ثابت قرار می‌گیرد و خودروی مورد تست که روی صفحه‌ متحرکی قرار گرفته به صورت جانبی با سرعت 29 کیلومتر (18 مایل) در ساعت به آن برخورد می‌کند.
در این آزمون تنها بزرگان خودروساز که از مهندسی برتر بهره می‌برند،‌ سربلند بیرون می‌آیند. تصادف نقطه‌ای به خودرو یکی از آسیب‌های شایع حین رانندگی در شهر است. در انتها آزمون عابر پیاده باقی می‌ماند که طی آن خودرو را با سرعت 40 کیلومتر (25 مایل) در ساعت به یک دامی ایستاده برخورد می‌دهند. بر خلاف تصور در این آزمون مقاومت بدنه آنچنان اهمیت ندارد. شکل،‌ انحنا و زوایای سپر و جلوپنجره و هم‌چنین میزان شیب شیشه جلو در کسب ستاره‌های بالاتر و به تبع آن آسیب کمتر، اهمیت پیدا می‌کند.
از روز یک ژانویه سال 2009 یورو انکپ اعلام کرد به تست‌های قبلی خود، آزمون برخورد از پشت یا به اصطلاح Whiplash (شلاق) را نیز اجرا خواهد کرد.
یورو انکپ تست‌های خود را در قالب کلاس‌بندی خودرو اعمال می‌کند. خودروهای سواری، خودروهای چند منظوره، شاسی‌بلند‌ها، روبازها و پیکاپ‌ها. این تقسیم‌بندی بر اساس اختلاف وزنی بین این کلاس‌ها که معادل 150 کیلوگرم است صورت می‌گیرد.
سخت‌گیری این موسسه از ابتدای سال 2012 برای اعطای 5 ستاره ایمنی بیشتر خواهد شد. از این به بعد فقط خودروهایی 5 ستاره ایمنی را از این سازمان دریافت خواهند کرد که در برخورد با عابرین پیاده 60 درصد امتیازات لازمه را کسب کنند. در حال حاضر برای کسب 5 ستاره 40 درصد ایمنی عابر پیاده کفایت می کند.
هیچ‌یک از خودروهایی که در ماه آگوست امسال تست شده‌اند از پس قانون مذکور بر نیامده‌اند. به عنوان مثال آئودی A6 و واکسهال Ampera امتیاز 41 درصد و سیتروئن DS5 امتیاز 40 درصد را کسب کرده‌اند. ایمن‌ترین خودرو در این بخش یعنی فولکس‌واگن Jetta با کسب امتیاز 56 درصد هنوز 4 درصدتا هدف تعیین شده از سوی یورو انکپ فاصله دارد.

 

 

خانواده پنج نفری دامی‌ها

 

 

تست مرسدس Cکلاس


 

نتایج بررسی خودروهای سال گذشته که امسال وارد بازار شده‌اند

 

 

تست‌های تصادف  در زمان‌های قدیم

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد