صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

مهم‌ترین تیونینگ‌های فراری 458 Italia

مهم‌ترین تیونینگ‌های فراری 458 Italia

مهم‌ترین تیونینگ‌های فراری 458 Italia

دنیای‌خودرو: پس از پایان فروش اعجوبه‌ای به نام F430 دنیا منتظر ماند تا ببیند فراری این اسب سرکش ایتالیا چه چیزی از آستین خود بیرون می‌آورد. تا اینکه سرانجام در پانزدهم سپتامبر سال 2009 جانشین او معرفی شد؛ 458 Italia. ابرخودرویی طوفانی از فراری. از همان بدو ورود دل تیونرها را فریفت. در این گزارش به بررسی بهترین پروژه‌های تیونینگی که روی این سوپر اسپرت محبوب اجرا شده است، خواهیم پرداخت.

RSC Tuning

 

 

دنیای‌خودرو: گمنام است ولی نشان داد که دل شیر دارد. در همان نمایشگاه SEMA‌ نشان داد که می‌تواند تا چند سال دیگر خودش را در کنار بزرگان قرار دهد. فعلاً کار خودش را با تغییراتی در طراحی خارجی آغاز کرده است. تغییراتی که پیش از این کسی به فکرش نرسیده بود. مثلاً نصب رینگ‌های طلایی روی پس‌زمینه‌ای یک‌دست سیاه ایده خلاقانه‌ای بود. این شرکت تیونینگ توانست نظر کارخانه تایرسازی Nitto را برای ساخت دو جفت لاسیتک منحصر به فرد برای 458 جلب کند. RSC ابتدا کار خودش را با اسپرت کردن سیستم‌های تعلیق پورشه، لامبورگینی، آستون‌مارتین، مازراتی،‌ بنتلی و لندروور شروع کرد.

 

Novitec Rosso

 

 

دنیای‌خودرو: خیلی حیف می‌شد اگر تیونرهای نوویتک روسو سراغ این فراری نمی‌رفتند. همیشه از آنها انتظار می‌رود که زیبایی را با قدرت ترکیب کنند. البته همیشه هم همین اتفاق می‌افتد. 458 که از زیر دستان آنها بیرون آمده با چهره پرابهت خود نشان از درونی ناآرام می‌دهد. قدرت خروجی آن بدون نصب سیستم‌های پرخورانی توربوشارژ به مرز 609 اسب‌بخار در دور موتور وحشتناک 9100 دور در دقیقه و گشتاور آن 420 پوندفوت در 5400 دور در دقیقه رسیده است. بازده پیشرانه 135.3 اسب‌بخار به ازای هر لیتر از حجم است. گفته می‌شود نصب اگزوزهای بازگرداننده نیرو در کنار کاهش 21 کیلوگرمی از وزن خالص در این قدرت بی‌تاثیر نبوده است.

 

Oakley Design

 

 

دنیای‌خودرو: تیونر انگلیسی اوکلی با نصب یک پکیج متفاوت، 458 را وارد دوران جدیدی کرد. با دستکار و برنامه‌ریزی مجدد ECU (مرکز کنترل الکتریکی) قدرت آن از 562 اسب‌بخار (419 کیلووات) به 618 اسب‌بخار (461 کیلووات) رسید. در اوج تعجب گشتاور نیز از 540 به 567 نیوتن‌متر رسیده است. با نصب المان‌های آئرودینامیک، پدیده Down Force (نیروی پایین‌برنده) به 45 کیلوگرم رسیده است. این یعنی افزایش 25 کیلوگرمی این نیرو. برای این فراری رینگ‌های 20 اینچی OZ و تایرهای پیرلی Trefeo در نظر گرفته شده است. در حال حاضر مدل فوق می‌تواند با کاهش 0.4 ثانیه‌ای طی 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.

 

Fabspeed Motorsport

 

 

دنیای‌خودرو: در ظاهر که نشان نمی‌دهد چیز خاصی در چنته داشته باشد ولی وقتی دقیق‌تر آن را بشکافیم ریزه‌کاری‌های جالبی به چشم می‌خورد. با جسارت تمام، کلیه منیفولدهای هوا و هدرزهای این فراری از ابتدا طراحی شده‌اند. با این کار حدود 6 کیلوگرم از وزن هر قطعه کاسته، به همین راحتی نیز 34 اسب‌بخار نیرو و 38 پوندفوت گشتاور به خروجی نهایی اضافه شد. با تعویض کاتالیست‌ها سوخت و بهینه کردن سیستم بازدم پیشرانه، باز هم 24 اسب‌بخار و 20 پوندفوت دیگر به قدرت اضافه شد. قدرت فعلی آن 518 اسب‌بخار است ولی اعلام شده است که با همین کارهای جزئی می‌توان تا 630 اسب‌بخار نیز از آن نیرو بیرون کشید.

 

Wheelsandmore

 

 

دنیای‌خودرو: کم‌کم دارد نامش را بر سر زبان‌ها می‌انداز. موسسه تیونینگ ویلز اند مور حالا دست روی فراری افسارگسیخته گذاشته است. آنها توانستند از پیشرانه 4.5 لیتری هشت سیلندر Vشکل او حدود 620 اسب‌بخار نیرو بیرون بکشند. در این بین نباید از نصب یک کیت کمکی در کنار ECU‌قبلی صرف نظر کرد. این یعنی بازده 137.8 اسب‌بخار به ازای هر لیتر از حجم پیشرانه. مدل جدید به راحتی می‌تواند صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را طی 3.32 ثانیه بپیماید. نصب رینگ‌های فوق عریض 21 اینچی در کنار تایرهای مسابقه‌ای Hankook به قدرت مانور آن افزوده است. مهندسی آلمانی در کنار هنر ایتالیایی معجون چشم‌نوازی را خلق کرده است.

 

Mansory

 

 

دنیای‌خودرو: اسمش Siracusa است. فرزندی از منصوری تیونر ایرانی‌الاصل ساکن سوئیس. پروژه فراری 458 کار خاصی برایش محسوب نمی‌شود. در همان نگاه اول چهره تهاجی و خشونت‌بار آن تاثیر خودش را می‌گذارد. بازی زیبای فیبر کربن در سرتاسر بدنه آن حس می‌شود. سنت طراحی این خودرو را می‌توان مانند SLR پروژه قبلی منصوری تحلیل کرد. کاهش 70 کیلوگرمی وزن خودرو باعث شده تا قدرت آن به 582 اسب‌بخار (434 کیلووات) و گشتاورش به 560 نیوتن‌متر (413 پوندفوت) برسد. شتاب صفر تا 100 نیز با کاهش 0.2 ثانیه‌ای به 3.2 ثانیه و سرعت‌ نهایی‌اش روی مرز 330 کیلومتر در ساعت ثابت شده است.

 

Underground Racing

 

 

دنیای‌خودرو: این یک هیولای واقعی است. شک نکنید. این تیونر به خلاقیت خودش برای فراری 458 سیستم توئین توربو یا همان دو توربوشارژ نصب کرده است. فناوری‌ که سال‌‌هاست همه مشتاقان منتظرند که روی فراری‌ها پیاده شود. به لطف این تغییرات خروجی این خودرو به 700 اسب‌بخار رسیده است. نصب توئین‌توربو روی پیشرانه تقویت‌شده فراری علاوه برا افزایش بازده، تاثیر شگرفی نیز در شتاب‌ دنده‌های بالاتر داشت. به طوری که در یک تست میدانی به همراه لامبورگینی LP670-SV او توانست لامبو هم‌وطن را به راحتی شکست دهد. چالش فعلی این خودرو گرمای بیش از حدی است که از محفظه پیشرانه راهی کابین راننده می‌شود.

 

Anderson Germany

 

 

دنیای‌خودرو: مدت‌ها مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و حالا کمی هم فراری. اندرسون این فراری را یک ویرایش کربنی لقب داده است. حقیقت هم این است که انبوهی از قسمت‌‌های آن را الیاف فیبر کربن پوشش داده است. باورکردنی نیست که این پوشش مقاوم را می‌شود روی سقف، کاپوت، آینه بغل‌ها، دستگیر‌ه درب‌ اصلی و درب باک، دسته دنده و غربیلک فرمان دید. Spoiler (بال عقب) و Skirt (رکاب‌) مدل فوق کمی بزرگ‌تر و عریض‌تر نسبت به نمونه استاندارد است. اندرسون توانسته 615 اسب‌بخار نیرو (458 کیلووات) نیرو را از پیشرانه آن خارج کند. بد نیست بدانید زیر این فراری رینگ‌های سایز 21 اینچی نصب شده تا چهره‌ خشنش تکمیل شود.

 

Car Craft

 

 

دنیای‌خودرو: شوالیه سیاه‌پوش فراری نام گرفته است. زیبایی را به انتها رسانده است. جای جای آن رنگ زیبای مشکی پاشیده شده است. از بدنه و قالب چراغ‌ها گرفته تا رینگ‌ها و شیشه‌ها. درون کابین گویی یک رولزرویس سفارشی پیش رو قرار گرفته است. چرم‌های مرغوب و ورق‌های چوب بلوط با ذات اسپرت این خودرو تناقض دارد. در قسمت مشخصات فنی این خودرو نکته عجیبی به چشم می‌خورد. همان پیشرانه 4.5 لیتری هشت سیلندر Vشکل و همان قدرت 570 اسب‌بخار اما دور موتور این بار از مرز 8000 گذشته و به 9000 دور در دقیقه رسیده است. حتی گشتاور آن نیز با افزایش سرعت چرخش پیشرانه دور موتور 6000 دور در دقیقه را تجربه کرده است.

 

Grand Am

 

 

دنیای‌خودرو: گرنداَم را تیونر غریبه‌ای طراحی نکرده است. کار کارِ خود فراری است. به نظر می‌رسید این خودرو قابلیت تبدیل شدن به یک نمونه  مختص مسابقات استقامتی را نیز دارد. فراری 458  در ظاهر جدید خود راهی مسابقات GT مانند LeMans آمریکایی خواهد شد. رقابت او با پورشه‌های GT3 و GT2 بی‌اندازه زیبا خواهد شد. گفته شده است قدرت خروجی هم‌چنان 562 اسب‌بخار است. تنها روی سیستم‌های تعلیق‌، فنربندی، انتقال قدرت و جعبه‌دنده آن تغییراتی اعمال شده است. فراری گرند می‌تواند نهایت دور موتور 8000 rpm‌ را نیز تحمل کند. با حذف آپشن‌های اضافی و نصب تک صندلی‌ ریس، جرم خالص آن به 1215 کیلوگرم رسیده است.

 

Cam Shaft

 

 

دنیای‌خودرو: شرکت کم‌شفت خیلی ساده و بی‌ریا و بدون ادعا فراری دستکاری شده خود را تنها یک تیونینگ ظاهری معرفی کرد. انصافاً چهره جدید آن از نمونه‌های استاندارد نیز زیباتر شده است. استفاده از ترکیب دوگانه رنگی ایده غیرقابل پیش‌بینی این تیونر بود. سقف، کاپوت و قسمتی از درب محفظه پیشرانه به رنگ کروم براق و مابقی قسمت‌ها شامل درب‌ها و حتی Diffuser (متمرکزکننده هوا) مشکی متالیک هستند. گفتنی است با اندک تغییراتی در برنامه ECU قدرت این 458 به مرز 580 اسب‌بخار (432 کیلووات) و گشتاورش به 562 نیوتن‌متر (414 پوندفوت) رسیده است. این یعنی افزایش 18 اسب‌بخاری قدرت و 22 نیوتن‌متری گشتاور.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد