صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

تست میدانی Road and Track؛ رقابت بی‌رحمانه در باشگاه 2 ثانیه‌ای‌

تست میدانی Road and Track؛ رقابت بی‌رحمانه در باشگاه 2 ثانیه‌ای‌ها

تست میدانی Road and Track؛ رقابت بی‌رحمانه در باشگاه 2 ثانیه‌ای‌ها

دنیای‌خودرو: همین الان نگاهی به ساعتتان بیندازید. خُب این سه در همین لحظه از مرز 160 کیلومتر در ساعت گذشتند. تا سر بالا بیاید، آنها از دیدگان دور شده‌اند. این یک حقه سینمایی نیست. اینها بزرگان باشگاه 2 ثانیه‌ای‌ها هستند. افتخار آشنایی می‌دهید؟ //

سرعت نهایی همیشه یکی از معیارهای سنجش توانمندی در خودرو بوده است. از سویی دیگر بحث شتاب قابلیت‌های مهندسی را نمایان می‌کرده است.
بدیهی است پدیده شتاب ملموس‌تر از سرعت نهایی به نظر می‌رسد. حفظ تعادل و پایداری نیز به همان نسبت که شتاب کم می‌شود، دشوار می‌شود. هم‌چنین خودروهایی که شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آنها زیر 4 ثانیه است، اغلب تمهیدات ویژه‌ای را برای تحمل نیروی گرانش راننده مد نظر داشته‌اند.
شلیک از روی زمین در یک لحظه و باقی ماندن خودروی روی چهار چرخ در امتداد یک خط مستقیم، تنها روی کاغذ ساده به نظر می‌رسد. آنچه امروز انجام خواهیم داد، یکی از پیچیده‌ترین و در عین‌حال سخت‌ترین چالش‌ها برای ابرخودروها است. در این تست میدانی هرآنچه که برای ثبت بهترین زمان و رکورد ممکن است وجود داشته باشد، وجود دارد. درباره شرکت‌کنندگان همین بس که اسطوره‌هایی مانند شورولت کوروت ZR1، فراری 458Italia و حتی لامبورگینی مورسیه‌لاگو LP670 سوپرولوچه نیز نتوانسته‌اند به پای آنها برسند. یکی از آلمان، یکی از فرانسه و دیگری از ژاپن. این است آنچه انتظارش را نداشتید.

Nissan GT-R Premium
GT-R شماره پلاک ثبت شده جهانی برای نیسان است. پدیده‌ای از سرزمین آفتاب تابان که خودشان به او Godzilla لقب داده‌اند. معجونی آسیایی از آپشن‌های بی‌نهایت و فناوری‌های آینده که می‌رود برابر رقبای گران‌قیمت آسیایی خود رزم‌آرایی کند. این نیسان، ششمین نسل از جادوی سیاه GT-R است. جالب این است که او ارزان‌ترین خودرو این بزم سه نفره محسوب می‌شود. مدل 2012 با نصب پکیج R35 می‌خواهد نشان دهد اگر به اندازه نیم اسب‌بخار فضا برای افزایش وجود داشته باشد، بدون تردید اعمال می‌شود. واژه تا دندان مسلح کاملاً برازنده این نیسان است.
در یک نگاه چنان نرم و دوست‌داشتنی و سر به زیر است که تصور نمی‌شود توانایی ثبت رکوردی بیش از 150 کیلومتر در ساعت را داشته باشد ولی در نگاهی دیگر آنچنان خشمناک و وهم‌انگیز که تصور ثانیه‌ای رام کردنش هم غیرممکن است. با انتخاب راننده، سیستم Launch Control (کنترل پرتاب) در حالت R (ریس) قرار می‌گیرد. کامپیوتر مرکزی هشدار می‌دهد که عواقب بعدی به عهده خودش است. پیش از حرکت بوسترهای توربوشارژر IHI مخازن را نیمه‌آماده می‌کنند. پس از لمس نوک پا با پدال گاز مابقی نیز شارژ می‌شود تا پیشرانه دست‌ساز 3.8 لیتری 6 سیلندر Vشکل به طرزی اعجاب‌آور، تبدیل به یک نیروگاه هسته‌ای شود.
غیر از مکانیزم پیشرانه، تنها با ورود هوا از روبرو 45 اسب‌بخار به نیروی کلی اضافه می‌شود. سیستم AWD (همه چرخ‌های متحرک) هم‌چنان فعال است تا کوچک‌ترین وقفه‌ای در شتاب‌گیری خودرو صورت نگیرد. لذت بی حد و حصر تعویض دنده با پدال‌های فیبر کربنی پشت فرمان هرگز قابل توصیف نیست.
تحت اختیار داشتن یک جعبه‌دنده 6 سرعته دستی با کلاچ دوگانه و دیفرنسیال با محدودکننده لغزش، تجربه‌ای تکرارنشدنی است. در مورد ساخت این خودرو یک قانون وجود داشته است؛ اول مهندسی بعداً هر چیز دیگر. روی نیسان جی‌تی‌-آر چیزی نیست که نباید باشد. شتاب‌ محض این در حالی آغاز می‌شود که مکانیزم هوشمند پیشرانه دور موتور را مدام روی 4000 rpm نگه می‌دارد. این یعنی دسترسی به 60 درصد گشتاور در همان ابتدای کار.

Porsche 911 Turbo S
نماینده پرافتخار ارتش ژرمن‌های آریایی. یک تئوری هوا-فضا. یک نظریه اتمی. یک فرمول کشف نشده. یک 911 توربو. به وضوح با این پورشه است که بعد چهارم را حس می‌کنید. حس می‌کنید که معلق روی کهکشان سرعت قرار گرفته‌اید. سال به سال چیز بهتری می‌سازد. سال به سال درک می‌کند که باز هم می‌شود چند اسب‌بخار دیگر از یک پیشرانه بیرون کشید. اخیراً به این نتیجه رسیده است که حتی می‌شود درون سیلندرها یک اسلحه قرار داد.
عادلانه است که بگوییم Turbo S  لایق سریع‌ترین خودرو سواری-شهری پورشه است. پدید‌ه‌ای که هنوز کارشناسان نمی‌دانند چطور با همان سرعت بالا می‌تواند در پیچ‌ها بدون مشکل باشد. باید برای مکانیزم پرخورانی این خودرو یک جایزه نوبل در نظر گرفت. سیستم توربوشارژ آن به صورت متغیر فعالیت می‌کند. هرجا که نیاز باشد هوای بیشتری را به درون سیلندرها پمپ می‌کند. این همه کار نیست. شارژرهای معمولی اغلب 2.9 psi در واحد فشار بوست می‌کنند. اما درباره این پورشه داستان به کلی چیز دیگری است. بوسترهای شارژر می‌توانند 17.4 psi در واحد فشار تولید کنند.
چنین فشاری، دمای مرگباری را به منیفولدها تحمیل می‌کند. دو حالت وجود دارد؛ یا لوله‌های تغذیه تحمل می‌کنند یا اینکه 911 به همراه پیشرانه‌اش منفجر می‌شود و یک شهر را ویران می‌کند. بعد از همه این نکات، مساله جدیدی پیش می‌آید؛ چطور می‌شود این نیرو را منتقل کرد. جعبه‌دنده‌ای 7 سرعته دو کلاچه این داستان را تضمین می‌کند.
و آخرین سوال؛ وقتی این موشک زمین به زمین از محل پرتاب، شلیک شد، چگونه متوقف شود؟
دیسک‌های بزرگ دوبل سوراخدار سرامیک-کربنی پاسخی است برای این مشکل. چرخ‌ها به صورت AWD نیروی پیشرانه را به دست می‌آورند. به این صورت که 50 درصد گشتاور روی محور جلو توزیع می‌شود. با نزدیک شدن به دور موتور 5000 rpm آرام آرام نیرو انتقالی از دو محور به فقط محور عقب منتقل می‌شود. پیش از عقد قرارداد برای خرید این خودرو از مالک آن تعهد گرفته می‌شود که همیشه حواسش به خاموش بودن سیستم کنترل پایداری باشد. به او تذکر داده می‌شود که یک پورشه با ESP‌ خاموش و یک پورشه با ESP روشن، به طرز باورنکردنی متفاوتند.

Bugatti Veyron SS
سرانجام نوبت به سخنرانی پادشاه رسید. همه می‌دانند که در این قسمت چیزی قابل پیش‌بینی نیست. انگار آن دو نفر دیگر آمده‌اند تا برای مقام دومی تلاش کنند. ویرون نه می‌تواند و نه می‌خواهد که غریبه‌ای در قلمرواش جولان دهد. جادوی 2.7 میلیون دلاری بوگاتی تمام معیارها را به هم ریخته است.
از این به بعد استاندارد، خود او محسوب می‌شود. بهتر از بوگاتی یا بدتر از بوگاتی. آئرودینامیک در این خودرو به دقت تابلو مونالیزا طراحی شده است. جنس پوسته خارجی بدنه چنان است که گرما را از جلو به عقب هدایت کند. برای تست امروز بوگاتی دو جفت تایر استثنایی به قیمت 35 هزار دلار را برای آن در نظر گرفت تا همان صدم ثانیه نیز از دست نرود.
با چهار توربوشارژر خود چنان بقیه را به دندان می‌گیرد که اصلاً به نظر نمی‌آید روی این پیست خبری از نیسان و پورشه‌ای هم بوده است. شروع حرکت به یک دستگاه بوگاتی ویرون مثل یک فروند جنگنده F24 است. یک چک‌لیست بلند بالا از نکاتی که راننده برای حفظ جان خود و دیگران باید رعایت کند. تصور اینکه پشت سر راننده یک بمب ساعتی 8 لیتری 16 سیلندر قرار گرفته،‌ آدرنالین را به سطح خطرناکی می‌رساند. استارت که زده می‌شود همه‌چیز طبیعی است. کافی است اندکی، فقط اندکی به پدال گاز فشار بیاوریم تا ببینیم چطور دور موتور ناگهان به 3000 rpm‌ می‌رسد. گشتاور موثر ویرون در سرعت 210 کیلومتر در ساعت مثل این است که نیسان یا پورشه در سرعت 130 کیلومتر در ساعت شتاب می‌گیرند. وقتی با ویرون از همه دیوارها عبو می‌کنید، حس می‌کنید زمان کش می‌آید. اینک شما خودتان جزوی از غروب خورشید شده‌اید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد