صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

زیباترین المان‌های طراحی 2012

زیباترین المان‌های طراحی 2012                                  

زیباترین المان‌های طراحی 2012

  


 

زیباترین المان‌های طراحی 2012

دنیای‌خودرو: گاهی اوقات هنر طراحی خودش را در ریزه‌کاری‌ها نشان می‌دهد. در نخستین شماره‌های امسال نیز چنین گزارشی را به نقل از Car and Driver‌ منتشر کردیم. گزارشی مبنی بر بهترین‌ المان‌های طراحی. این بار نوبت به محصولاتی می‌رسد که قرار است در سال جدید میلادی وارد بازار شوند یا به نوعی متعلق به 2012 هستند.

Audi A7: تریم چوبی داشبورد

 

 

استفاده از ورق‌های بزرگ چوب برای طراحی داخلی خودروها امری قدیمی است. شاید با کیفیت‌ترین نمونه‌ها را بشود روی رولزرویس‌های فانتوم مشاهده کرد. این در حالی است که مشتریان رولزرویس به دلیل هزینه فوق‌العاده بالا همیشه قابل شمارش هستند. اما به تازگی آئودی روی سدان لوکس خود A7 کاری کرده که تحسین همه را برانگیخته است. نصب چوب‌های بلوط و گردو که هم‌چنان بوی طراوت و تازگی می‌دهند. بر خلاف محصولات دیگر، این بار رنگ‌بندی داخلی و چرم صندلی‌ها است که با تریم چوبی هماهنگ شده‌اند. گفتنی است آئودی A7‌ از سوی بسیاری از نشریات به عنوان خودرو سال برگزیده‌ شده بود.

 

Bentley Mulsanne:
دکمه قطع تهویه مطبوع

 

 

حتی کاربری آن نیز منحصر به فرد. است. یک اهرم ساده استیل از جنس نقره که تنها با آن می‌توان جریان تهویه مطبوع را متوقف کرد. روش کار فوق‌العاده ساده است؛ فقط آن را کمی بیرون بکشید سپس رها کنید تا خودش داخل  برود. این المان گرافیکی از آن جهت اهمیت پیدا کرده است که روی یک خودرو لوکس تعبیه شده است. خودرو مدرنی که به سختی می‌بایست پیرو سنت‌‌های قدیمی طراحی باشد. هم‌چنین مشتری چنین خودرویی همیشه از سازنده‌اش توقع دارد که آنچه می‌خرد بدون رقیب باشد. کمپانی می‌باخ پیش از آنکه منحل شود، بارها خواست چنین پدیده‌ای را روی محصولاتش پیاده کند اما راهش را درست انتخاب نکرده بود.

 

Bugatti Veyron SS: دریچه‌های هوا

 

 

سال 1915 با تاسیس NACA (کمیته ملی مشورتی هوانوردی) کلیه مکانیزم‌های مهندسی هواپیماها، مدون شد. یکی از ابداعات این موسسه NACA Duct یا کانال ناکا بود. دریچه‌ مهمی که با آن فرم مخصوصش، در چگونگی ورود هوا نقش مهمی ایفا می‌کند. با رونمایی از بوگاتی ویرون سوپر اسپرت مشاهده شده که روی سقف آن نیز دو عدد ناکا داکت وجود دارد. پیش‌ از این، این داکت‌ها تنها روی هواپیما و بعد از آن روی کاپوت خودروها نصب می‌شد. علت انتخاب این خودرو تنها خلاقیتی است که پشت نصب این دریچه‌‌ها قرار گرفته بود. علاوه بر دلایل فنی، منصفانه خواهد بود اگر بگوییم به زیبایی‌ آن نیز افزوده شده است.

 

Chevrolet Sonic:
نمایشگر دیجیتال

 

 

باورکردنی نیست از بین این همه خودرو، تنها شورولت سایز کوچک خانوادگی به دلیل زیبایی پشت آمپرش برگزیده شده باشد. این کانسپت زیبا با هنرنمایی تمام از اشکال ناهمگون دایره و مستطیل، یک ساختار چشم‌نواز آفریده است. رنگ‌بندی دیجیتالی آن نیز با نورهای آبی و قرمز، شدت و ضعف دور موتور، سرعت، دمای آب و روغن و هم‌چنین جعبه‌دنده را نشان می‌دهد. از سویی دیگر این دایره و مستطیل با جلوپنجره و چراغ‌های سونیک هماهنگی عجیبی دارند. بد نیست بدانید موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای از چنین صفحه نمایشی بهره می‌برند. از همین نکته می‌توان به تیزبینی نویسندگان کار اند درایور پی برد.

 

Ferrari FF:
نمایشگر سرعت برای شاگرد

 

 

این یکی دیگر غیر قابل باور است. باید به خاطر این حرکت فراری ایستاد و کلاه از سر برداشت. نشانگر سرعت یا همان Speedo‌ برای کمک راننده، بیانگر ذات سرعت در محصولات این کمپانی ایتالیایی است. این یعنی حتی شاگر نیز باید در لذت سریع بودن این خودرو شریک شود. تصور کنید در کنار راننده یک فراری اف‌اف قرار گرفته‌اید. نیازی نیست تا مدام سر برگردانید تا ببینید صفحه کیلومتر چه عددی را نشان می‌‌دهد. اما از سویی این سوال پیش می‌آید که مگر چه کسانی حاضرند مدام سرعت خودرو را مشاهده کنند؟ به قول نویسنده این مطلب، این آپشن برای مادرهایی است که مدام به فرزند خود گوشزد می‌کنند که عزیزم خیلی تند نرو!

 

Lamborghini Aventador:
پوشش روی دکمه استارت

 

 

در هواپیماهای شکاری (جنگنده) به منظور بالا بردن ضریب ایمنی، پیش از شلیک موشک می‌بایست دریچه روی دکمه مورد نظر را باز کرد آن را در حالت استندبای قرار داد و سپس آن را فشرد. این ایمنی به آن خاطر است که هیچ موشکی را پس از شلیک نمی‌توان بازگرداند. لامبورگینی با استفاده از همه این تعابیر روی جنگنده خود، اونتادور نیز چنین سیستمی را پیاده کرده است. شک نکنید اگر پشت فرمان این خودرو قرار بگیرید، در لحظه استارت زدن آدرنالین خونتان به بیشترین حد خودش می‌رسد. گویی می‌خواهد این حس را به خریدار منتقل کند که آنچه روشن می‌کنید با قدرتی بی‌امان خواهد بود. پس مثل یک خلبان جنگنده ایمنی شلیک را رعایت کنید.

 

McLaren MP4-12C:
دریچه‌های تهویه مطبوع

 

 

یک بار دیگر به آن خوب دقت کنید. درست در گوشه‌های داشبورد. اینها فقط دو عدد Vent (دریچه هوا) ساده نیستند. شاید رنگ‌آمیزی‌اش منحصر به فرد و شاید کاربردش بی‌نظیر باشد ولی باز هم داستان از جای دیگری آب می‌خورد. قضیه از این قرار است که این دریچه‌های هوا درست مانند موتور هواپیماهای جنگنده طراحی شده است. ایده‌ای ساده و در عین حال خلاقانه. برجستگی نوک در کنار پره‌های ملخی‌شکل داد می‌زند که این خودرو چیزی مثل یک هواپیما است. البته توقع زیادی است که با روشن کردن کولر و یا بخاری، بخواهیم این پره‌ها بچرخند. ورق استیل به کار رفته در قسمت‌های اصلی حس و حال اسپرت را با صندلی‌هایی از جنس جیر با نخ قرمز دست‌دوز، ترکیب می‌کند.

 

Mercedes CLS63:
اهرم تعویض دنده

 

 

کدام شیوه را برای تعویض دنده می‌پسندید؟ پدال‌های دستی پشت فرمان یا شصتی‌های کوچک داخل غربیلک؟ شاید هم چیزی شبیه به این یکی. سی‌ال‌اس نسل جدید اگرچه وقار ظاهری نسل قبل را ندارد ولی در داخلش دنیای متفاوتی دارد. به نظر می‌رسد شما قرار است هدایت یک سفینه کاوشگر را به عهده بگیرید. مرسدس‌بنز نوآوری را در طراحی این دسته دنده به انتها رسانده است. حتی در وسط جسمی به این کوچکی نیز چرم مرغوب قرار گرفته است. برای این کار کافیست انتخاب کنید می‌خواهید با کف دست تعویض کنید یا اینکه اگر خیلی خسته می‌شوید، این کار را به انگشتانتان بسپرید. کار اند درایور این شیفتر را آرگونومیک‌ترین در نوع خود برشمرده است.

 

Morgan 3-Wheeler: رنگ‌آمیزی نیرو هوایی سلطنتی

 

 

در خلال جنگ‌ جهانی دوم، ارتش انگلستان از واحد هوایی مخصوصی موسوم به RAF (مخفف Royal Air Force به معنی نیروی هوایی سلطنتی) حداکثر بهره را می‌برد. غیر از توانایی مانور بالایی که این هواپیماها داشتند،‌ نکته دیگری نیز این هوپیماها را بیش از پیش خاص می‌کرد؛ رنگ‌آمیزی منحصر به فرد آنها که اغلب به صورت حیوانات خشن مانند کوسه‌ای با دهان باز بود. حالا کمپانی مورگان برای سه‌چرخه معروف خود از همین ایده الهام گرفته است. جدای از شکل کوسه، رنگ اصلی بدنه نیز به همان صورت سبز لجنی مدل‌های جنگی درآمده است. اما باید این را هم در نظر می‌گرفت که در این روزگار دیگر چه کسی می‌خواهد یاد جنگ و خونریزی بیفتد؟

 

Porsche Cayman R: 
دستگیره پارچه‌ای درب

 

 

از دور به نظر می‌رسد که تکه‌ای از لباس به درب گیر کرده باشد. شاید هم دستمال کاغذی قرمزرنگی است که از درون پوشش بیرون زده است. اما نه. صبر کنید. پورشه برای کیمن‌های سری R خود از دستگیره‌های برزنتی استفاده کرده است. دستگیره‌هایی که تنها برای کشیدن و به عبارتی بستن درب به کار می‌روند. برای باز کردن درب نیز یک دکمه کوچک تعبیه شده است. توجیه و دلیل اصلی ساخت چنین وسیله جالب توجهی از سوی پورشه اینطور عنوان شده است. مدل Cayman R به عنوان یک نمونه تمام اسپرت باید این قابلیت را داشته باشد که راننده در حالی که با عجله می‌خواهد وارد خودرو شود، دستگیره را به هر حالتی که هست،‌ می‌گیرد و با قدرت می‌کشد. دستگیره‌های معمولی طاقت تحمل چنین کششی را ندارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد