صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

خودرو‌هایی که آینده طراحی را شکل می‌دهند

خودرو‌هایی که آینده طراحی را شکل می‌دهند

خودرو‌هایی که آینده طراحی را شکل می‌دهند
: لکسس، برند لوکس زیرمجموعه تویوتا هر چند به دلیل کیفیت ساخت بسیار بالا و توانایی‌های فنی قابل قبول، خودرویی موفق در دنیای پر رقابت خودرو‌های لوکس است اما تا مدتی قبل به داشتن طراحی‌های محافظه‌کارانه متهم می‌شد. این شرکت برای نشان دادن وجهه‌ای متفاوت از خود، از سال 2005 به این سو مجموعه‌ای از خودرو‌های مفهومی را با کد LF در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش می‌گذارد که نمایی کاملاً متفاوت از محصولات لکسس دارند و در آن‌ها عنصر هیجان حرف اول را می‌زند. البته این خودرو‌ها همیشه ....

خودرو‌هایی که آینده طراحی را شکل می‌دهند

خودرو‌هایی که آینده طراحی را شکل می‌دهند
: لکسس، برند لوکس زیرمجموعه تویوتا هر چند به دلیل کیفیت ساخت بسیار بالا و توانایی‌های فنی قابل قبول، خودرویی موفق در دنیای پر رقابت خودرو‌های لوکس است اما تا مدتی قبل به داشتن طراحی‌های محافظه‌کارانه متهم می‌شد. این شرکت برای نشان دادن وجهه‌ای متفاوت از خود، از سال 2005 به این سو مجموعه‌ای از خودرو‌های مفهومی را با کد LF در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش می‌گذارد که نمایی کاملاً متفاوت از محصولات لکسس دارند و در آن‌ها عنصر هیجان حرف اول را می‌زند. البته این خودرو‌ها همیشه به عنوان نمونه‌های مفهومی باقی نمی‌‌مانند و برخی مانند LF-A که زمینه‌ساز تولید مدل سوپراسپرت LFA شد و LF-Ch که مدل‌‌هاچ‌بک CTh بر‌اساس آن ساخته شد، روانه خط تولید نیز می‌شوند.

در این بخش مصاحبه‌ای را با دو تن از طراحان مدل مفهومی LF-LC می‌خوانید. این خودرو در مرکز طراحی لکسس در آمریکا طراحی شده است که وظیفه طراحی و شکل دادن به خودرو‌های آینده این شرکت را بر عهده دارد. Edward Lee  (که پاسخ‌هایش در متن با E مشخص شده است) طراح خارجی این خودرو است که البته پیش از این طراحی داخلی مدل CTh را بر عهده داشته و طراحی داخلی این خودرو را هم Ben Chang (که پاسخ‌هایش در متن با B مشخص شده است) بر عهده داشته. این خودرو در نمایشگاه خودروی آمریکا شمالی در ابتدای سال جاری به نمایش در آمد و اکنون با معرفی نسل جدید LS و نمونه‌های GS می‌توان رگه‌هایی از طراحی آن را در مدل‌های تولیدی لکسس دید. هدف اصلی از ترجمه این متن، آشنایی علاقه‌مندان با چگونگی تشریح طراحی‌ها است تا از این طریق بتوانند در مسابقات از طرح‌های خود به شکل مناسبی دفاع کنند. 
***
اول از همه از اهداف این پروژه بگویید. هدف کلی طراحی خارجی این خودرو به عنوان یک نمونه مفهومی لکسس چیست؟
E: هدف اصلی طراحی یک کوپه اسپرت لوکس بود که زبان طراحی آینده مدل‌های L لکسس را نشان بدهد. ما به علاوه قصد داشتیم جرقه ای از علاقه مندی به طراحی حسی لکسس را بزنیم.
این یک کانسپت جدید است اما آیا در زمان طراحی آن از المان‌های خودرو‌های جاری لکسس هم استفاده کرده‌اید؟
E: ما در طراحی بعضی بخش‌ها تلاش کردیم هویت برند را حفظ کنیم اما یک ترجمه و تفسیر جدید از آن داشته باشیم که نمونه آن جلوپنجره این مدل است. البته در بسیاری از بخش‌ها تلاش کردیم یک کار کاملاً جدید انجام دهیم.
B: دقیقا مانند بخش‌های داخلی تضاد در زبان طراحی بخش‌های خارجی هم کاملاً جدید است و یک فلسفه طراحی جدید را نشان می‌دهد. 
در اولین پروتوتایپ‌های مدل CT که هیبرید بود تیم طراحی در بعضی از بخش‌ها از فرم‌های طبیعی الهام گرفته بود. منبع الهام شما برای این مدل چیست؟ 
E: ما هم از طرح‌های طبیعی استفاده کردیم اما ما نگرش کاملاً متفاوتی به تناسب‌ها و ساختار و معماری خودرو داشتیم که دقیقاً زبان طبیعی است که ما به دنبالش هستیم. حتی قبل از اینکه طراحی این خودرو را شروع کنیم قطعات نازک آکریلیک را به اشکال مختلف خم می‌کردیم تا به این اشکال جذاب یک تکه رسیدیم. وقتی بخش بیرونی را هم طراحی می‌کردیم همین رویه را داشتیم و به نظر می‌رسد خودرو به طور کامل یک تکه ساخته شده است اما در عین حال شما خطوط تیز را دارید که جهت حرکت، تنش‌ها و دینامیک سطوح بدنه را هدایت می‌کنند. سطوح با آزادی در طول خطوط حرکت می‌کنند.
علاقه‌مندان لکسس در حال حاضر می‌توانند تصاویر متعددی از این خودرو را ببینند اما چه جزییات جذابی در طراحی این خودرو وجود دارد که ممکن است در نگاه اول نبینیم و باید برای دیدنشان بار دیگر با دقت به سراغ تصاویر برویم؟
B: در مورد طراحی داخلی این نکته قطعاً دو صفحه نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی است که به یکدیگر متصل شده‌‌اند و رو به راننده و سرنشین هستند. به همین دلیل به نظر می‌رسد در حال دیدن یک صفحه نمایش بسیار بزرگ هستید به جای آنکه دو صفحه نمایش را نگاه کنید.
E: در زمینه طراحی خارجی، در ابتدا باید به نسبت‌های خودرو اشاره کنم و به دنبال آن سطوح سیال آن. بخش بعدی گوشه‌های جلویی خودرو است. اگر به بخش‌های مربوط به چراغ‌های خودرو نگاه کنید نشان L شکل لکسس را می‌بینید که شما را به سمت سه چراغ اصلی هدایت می‌کند و در ادامه به آرامی به سمت چرا‌غ‌های مه‌شکن نزول می‌کنند. این کار برای برانگیختن احساسات مردم وقتی به خودرو نگاه می‌کنند انجام شده است.
اگر یک مالک لکسس، منظورم کسی است که خودرو‌های لکسس را به خوبی می‌شناسد، برای اولین بار داخل این خودرو بنشیند به نظرت از چه بخشی از طراحی داخلی آن جا می‌خورد؟
در زمینه طراحی داخلی ما به دنبال آن بودیم که همه چیز را با رویکرد مدرن طراحی کنیم که در عین حال هنری هم باشد. برای همین هم اگر یک مالک لکسس داخل این کابین بنشیند متوجه احساس هنری داخل کابین می‌شود. ظاهر همه چیز به نظر دست‌ساز می‌رسد که البته با تکنولوژی پشتیبانی می‌شود. چرم‌ها، تریم فلزی براق و ... همگی زیبا هستند اما از آن‌ها با ساختار سنتی استفاده نکرده‌ایم. در عوض چیزی درست کرده‌ایم که مدرن و تازه و مربوط به آینده است.
طراحی این خودرو چگونه تکامل پیدا کرد؟ منظورم این است که دقیقاً چگونه و چه زمانی در طی طراحی و نمونه‌سازی خودرو مهمترین تغییر اتفاق افتاد؟
E: وقتی طراحی خارجی آغاز شد، ما چیزی را آغاز کردیم که شاید شما بتوانید آن را یک رویکرد شکیل‌تر و زیبا‌تر به خودرو بدانید اما ما آن را «زیبایی آوانگارد» نامیدیم. ما جنبه‌های زیبایی شناختی خودرو را حفظ کردیم اما در عین حال تلاش شد پیشرفت‌هایی در زمینه‌های تکنولوژی و نگاه به آینده هم وجود داشته باشد. این خودرو از هر دو نظر زیبایی شناختی و تکنولوژیکی شکل گرفته است.
به عنوان سوال آخر، بیش از هر چیز به کدام بخش خودرو افتخار می‌کنید؟
B: شاید عجیب به نظر برسد اما با وجود اینکه من در این پروژه طراح داخلی بودم اما به طراحی خارجی خودرو افتخار می‌کنم. طراحی خارجی این خودرو به من احساس ارتباط با کل خودرو را می‌دهد.
E: البته نمی‌خواهم به خاطر حرف Ben این حرف را بزنم اما انرژی الهام بخش زیادی در طراحی داخلی خودرو وجود دارد و باید بگویم که به آن افتخار می‌کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد