صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

موتور سه سیلندر

رنو نخستین موتور سه سیلندر خود را معرفى کرد

رنو نخستین موتور سه سیلندر خود را معرفى کرد
دنیای‌خودرو: در راستاى کاهش مصرف سوخت و آلایندگى خودرو‌هاى تولیدى، رنو نخستین موتور سه سیلندر خود را عرضه کرد. شرکت رنو در راستاى تعهد به کاهش سطح آلایندگى و مصرف سوخت خودرو‌هاى تولیدى خود براى نخستین بار موتور سه سیلندر را براى نصب بر روى نسل جدید رنو کلیو معرفى کرداین موتور بنزین‌سوز که با نام Energy TCe 90 شناخته مى‌شود، حجم دقیقى معادل 899  سى‌سى دارد و با بهره‌گیرى از مجموعه‌اى از فناورى‌هاى برتر مى‌تواند 90 اسب‌بخار قدرت و 135 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و به این ترتیب با وجود حجم پایین، توانایی‌‌هاى در حد موتور‌هاى رایج 1.4 لیترى دارد..... 


رنو نخستین موتور سه سیلندر خود را معرفى کرد

رنو نخستین موتور سه سیلندر خود را معرفى کرد
دنیای‌خودرو: در راستاى کاهش مصرف سوخت و آلایندگى خودرو‌هاى تولیدى، رنو نخستین موتور سه سیلندر خود را عرضه کرد. شرکت رنو در راستاى تعهد به کاهش سطح آلایندگى و مصرف سوخت خودرو‌هاى تولیدى خود براى نخستین بار موتور سه سیلندر را براى نصب بر روى نسل جدید رنو کلیو معرفى کرد.

این موتور بنزین‌سوز که با نام Energy TCe 90 شناخته مى‌شود، حجم دقیقى معادل 899  سى‌سى دارد و با بهره‌گیرى از مجموعه‌اى از فناورى‌هاى برتر مى‌تواند 90 اسب‌بخار قدرت و 135 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و به این ترتیب با وجود حجم پایین، توانایی‌‌هاى در حد موتور‌هاى رایج 1.4 لیترى دارد. 
موتور سه سیلندر جدید رنو قرار است پس از عرضه بر روى نسل جدید رنو کلیو، به مرور جایگزین موتور‌هاى سرى TCe 100 فعلى شود. موتور سه سیلندر جدید نسبت به موتورTCe 100 ، 25درصد مصرف سوخت و آلایندگى کمترى دارد. موتور Energy TCe 90 هشتمین موتور طراحى شده از خانواده موتور‌هاى سرى Energy است که در 16 ماه اخیر به بازار عرضه شده‌اند و در ساخت آن از فناورى‌هاى به کار رفته در موتور‌هاى فرمول‌یک رنو استفاده شده است.
فناورى‌های برتر براى کاهش مصرف سوخت
موتور Energy TCe 90 براى افزایش توان مجهز به توربوشارژر است ضمن آنکه از سیستم متغیر زمان‌بندى سوپاپ‌ها (VVT) نیز بهره مى‌برد که باعث مى‌شود با وجود کاهش حجم و مصرف سوخت، توان موتور در محدوده موتور‌هاى بزرگتر باشد. با بهره‌گیرى از این فناورى‌ها، موتور جدید قدرت 90 اسب‌بخارى خود را در دور موتور 5000 در اختیار راننده قرار مى‌دهد ضمن آنکه 90درصد از گشتاور 135 نیوتن‌مترى آن از دور موتور 1650 در اختیار راننده است. این موتور مى‌تواند به راحتى تا دور موتور 5500 به کار خود ادامه دهد.
این موتور نسبت به موتور قبلى نصب شده بر روى رنو کلیو، یک لیتر سوخت کمتر در 100 کیلومتر مصرف مى‌کند ضمن آنکه تولید CO2 آن در هر کیلومتر نیز 30 گرم کمتر است. مجموع این عوامل باعث مى‌شود خریداران هزینه کمترى را بابت مصرف سوخت و مالیات‌هاى خودرو بپردازند. علاوه بر این‌ها موتور سه سیلندر جدید، از سیستم خاموش شدن خودکار در زمان توقف‌هاى طولانى نیز بهره مى‌برد ضمن آنکه با استفاده از فناورى‌هاى جدید، جریان هوا به داخل محفظه احتراق بهبود پیدا کرده است. ورود سریع‌تر هوا به داخل موتور باعث احتراق یکنواخت‌تر مى‌شود. 
این موتور از فناورى جدید مدیریت دماى موتور نیز بهره مى‌برد که باعث مى‌شود زمان رسیدن موتور به دماى ایده‌آل کارکردش حدود 15درصد کاهش پیدا کند. زنجیر تایم این موتور نیز با پوشش تفلونى، کمترین میزان اصطکاک را در زمان کارکرد دارد.
یکى از مهمترین نکاتى که در طراحى این موتور مدنظر قرار گرفته کاهش اصطکاک میان قطعات است و با به کارگیرى مواد کاملاً جدید، اصطکاک میان قطعات مختلف موتور به حداقل ممکن رسیده است که حاصل آن کاهش مصرف سوخت است. این فناورى پیش از این کارایی خود را در موتور‌هاى فرمول‌یک رنو نشان داده است و اکنون مهندسان رنو، فناورى‌هاى به کار گرفته شده در موتور‌هاى فرمول‌یک را بر روى موتورهای شهرى این شرکت نیز پیاده کرده‌‌اند. 
کاهش حجم موتور و استفاده از توربوشارژر به تنهایى کاهش مصرف سوختى معادل 5درصد را در پى دارد. از سوى دیگر حذف یک سیلندر باعث کاهش 20درصدى در اصطکاک میان قطعات مختلف موتور در مقایسه با موتور چهار سیلندر با حجم مشابه مى‌شود و این مسئله نیز به تنهایى کاهش 4درصدى در مصرف سوخت را به دنبال دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد