صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

اصطلاحات طراحی

اصطلاحات طراحی

اصطلاحات طراحی
دنیای‌خودرو- ایمان مقصودی: در این شماره برخی از مهمترین اصطلاحات رایج در طراحی خودرو را مرور می‌کنیم. دانستن این اصطلاحات از دو جنبه حائز اهمیت است. از یک سو با این اطلاعات می توان متن‌های مربوط به آموزش یا نقد طراحی یک خودرو را به صورت دقیق‌تری مطالعه کرد و از سوی دیگر در زمان ارائه توضیحات برای طرح‌های ترسیم شده، توضیحاتتان علمی‌تر می‌شود....


اصطلاحات طراحی

اصطلاحات طراحی
دنیای‌خودرو- ایمان مقصودی: در این شماره برخی از مهمترین اصطلاحات رایج در طراحی خودرو را مرور می‌کنیم. دانستن این اصطلاحات از دو جنبه حائز اهمیت است. از یک سو با این اطلاعات می توان متن‌های مربوط به آموزش یا نقد طراحی یک خودرو را به صورت دقیق‌تری مطالعه کرد و از سوی دیگر در زمان ارائه توضیحات برای طرح‌های ترسیم شده، توضیحاتتان علمی‌تر می‌شود.


1- Overhang: در دو انتهای جلویی و عقبی خودرو، فاصله میان بخش انتهایی سپر خودرو و تایر است. گاهی در معرفی یک خودرو می‌شنویم محل نصب چرخ‌ها به گوشه‌های خودرو نزدیک است و در این شرایط در حقیقت Overhang کم است.
2- Gill: بخش آبشش مانندی که در کناره‌های خودرو و بر روی گلگیر‌ها نصب می‌شود و وظیفه اصلی آن خارج کردن هوای گرم موتور برای تسریع در خنک‌شدن موتور است. البته این بخش امروزه در اکثر خودرو‌ها جنبه تزیینی پیدا کرده است و کاربردی نیست. شیارهای کناری بدنه بیوک یکی از آشناترین نمونه‌ها است.
3-Cowl: بخش پایینی شیشه جلو
4- Rake: زاویه شیشه جلو نسبت به خط افق. به طور کلی در خودرو های اسپرت به دلیلی رعایت مسایل آئرودینامیک و البته شکل ظاهری خودرو، شیشه جلو را خوابیده‌تر طراحی می‌کنند در حالی که در خودرو‌های خانوادگی معمولاً شیشه جلو حالتی عمودی‌تر دارد.
5- Axle To Dash: حد فاصل میان مرکز چرخ جلو تا ابتدای ستون A خودرو را می‌گویند. این فاصله معمولاً در خودرو‌های لوکس بالاتر از خودرو‌های کلاس‌های پایین‌تر است.
6- Character Line: خطی در کناره خودرو که می‌تواند ناشی از برآمدگی یا فرورفتگی بر روی بدنه باشد و معمولاً از ابتدا تا انتهای خودرو ادامه پیدا می‌کند و یک نمای ویژه به هرخودرو می‌دهد. طراحان تلاش می‌کنند این خط در ابتدا و انتهای خودرو به طور اصولی به بخش‌های دیگر ارتباط پیدا کند و به عنوان مثال از خط سپر جلو آغاز شده و به خط سپر عقب ختم شود.
7- A-Pillar: ستون A خودرو نزدیک‌ترین ستون خودرو به چرخ‌های جلو است و در کنار ستون‌های دیگر وظیفه نگهداشتن سقف خودرو را بر عهده دارد.
8- Rocker: منطقه زیر درب‌های خودرو که در اصطلاح به آن رکاب هم می‌گویند. در خودرو‌هایی که ضربه گیر درها برای زیبایی خودرو نصب نمی شود، معمولا ًرکاب خودرو را برجسته‌تر طراحی می‌کنند.
9- B-Pillar: دومین ستون نگهدارنده سقف خودرو از سمت جلو. در بسیاری از خودرو های اسپرت کوپه، این ستون حذف می‌شود ضمن آنکه در بعضی از خودرو‌های سدان کلاسیک دهه‌های 60 و 70 میلادی و به خصوص انواع آمریکایی، این ستون به صورت کامل نصب نمی‌شد و درها بر روی یک نیم ستون نصب می‌شدند در حالی که این ستون تا سقف ادامه پیدا نمی‌کرد. طراحان برای اسپرت‌تر نشان دادن خودرو‌ها این ستون را حذف می‌کنند اما این کار در خودرو های خانوادگی معمول نیست.
10- Belt Libe: به خط زیر شیشه‌های جانبی خودرو اطلاق می‌شود.
11- Grill: جلو پنجره خودرو و یکی از مهمترین بخش‌هایی که هویت یک خودرو را نشان می‌دهد. شرکت‌ها تلاش می‌کنند المان‌های کلی جلو پنجره را بدون تغییر باقی بگذارند تا هویت خودرو در نسل‌های مختلف حفظ شود.
12- Six Line: خط تشکیل شده از ناحیه جدا شدن درب عقب و گلگیر عقب. این خط در حقیقت از ستون C آغاز می‌شود و به دور چرخ عقب می‌گردد. در بعضی از خودرو ها طراحان این قوس را بر روی درب عقب تعبیه می‌کنند و در بعضی از طرح‌ها، فاصله درب عقب خودرو از چرخ به گونه‌ای است که قوس دور چرخ بر روی درب خودرو تاثیر نمی‌گذارد و خطوط انتهایی درب به صورت مستقیم هستند. به عنوان مثال در پراید می‌توانید این قوس را به طور کامل ببینید در حالی که در پژو 206 این‌گونه نیست.
13- C-Pillar: ستون C خودرو. آخرین ستون نگهدارنده سقف از بخش جلویی خودرو است. این ستون به طور معمول عریض‌تر از دو ستون دیگر طراحی می‌شود. علت اصلی این مساله ایمنی خودرو در زمان واژگونی و البته افزایش استحکام شاسی خودرو است ضمن آنکه این ستون به دلیل آنکه برای دید سرنشینان و راننده مزاحمت چندانی ایجاد نمی‌کند، می تواند عریض تر از سایر ستون‌ها طراحی شود. البته این مساله عمومیت ندارد و نمونه آن را در خودروی دوو سی‌یلو می‌توان دید که ستون C تقریباً هم ضخامت دو ستون دیگر است.
14- Backlight: شیشه عقب خودرو
15- Deck: بخش افقی انتهای خودرو که معمولاً به عنوان درب صندوق عقب است و به این ترتیب در خودرو‌های سدان می‌توان آن را بخش بیرونی درب صندوق دانست.
16- Shoulder Line: بخش برجسته ای زیر شیشه‌ها و بالاتر از پنل‌های بدنه خودرو که معمولاً در طول خودرو ادامه پیدا می‌کند.
17- Wheel Arch: به قوس برجسته گلگیر‌ها و پیرامون چرخ‌های خودرو اطلاق می‌شود.
18- Shut Line: این بخش در حقیقت ارتباط چندانی با طراحی خودرو ندارند و بیشتر به بخش‌های مهندسی و مونتاژی مربوط می‌شود. Shut Line هر‌گونه فاصله قابل رویت میان بخش‌های مختلف خودرو است. این فواصل باید در کمترین مقدار خود بوده و در تمام خودرو یکنواخت باشند. وجود این خطوط باید در زمان طراحی خودرو مد‌نظر قرار گیرد و بخش‌های مختلف به هم چسبیده نباشند.
19- Tumblehome: زاویه خم شدن شیشه های جانبی خودرو نسبت به محور عمودی است. در خودروهای خانوادگی برای به دست آوردن فضای بیشتر معمول شیشه‌های جانبی به خط عمودی نزدیک‌تر هستند در حالی که در خودرو‌های اسپرت، شیشه‌های جانبی خوابیده‌تر‌اند.
20- Header: ساختار سقف در بخش بالایی شیشه جلوی خودرو
21- Plenum: منطقه‌ای در پایین شیشه جلو و محلی که برف پاک‌کن‌های خودرو در زمانی که در حال کار نباشند در آن محل قرار می گیرند.
22- Strake: برآمدگی یا فرورفتگی روی درب موتور خودرو
23- Fascia: به مجموعه پانل خودرو در بخش جلویی گفته می‌شود و در اصطلاح از آن به «صورت» خودرو یاد می‌کنند.
24- CHMSL: چراغ خطر نصب شده بر روی درب صندوق خودرو. نمونه بارز این طرح را می‌توان در محصولات سدان و کوپه کادیلاک دید.
25- OSRVM: آینه‌های جانبی خودرو
26- H-point: به صورت تئوری محل مفصل ران سرنشینان خودرو است که در حقیقت محل قرار‌گیری کفی صندلی را تعیین می‌کند.
27- DLO: شکل کلی پنجره‌های جانبی خودرو است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد