صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

موتور هفت لیتری

خودرو هیولا با موتور هفت لیتری

خودرو هیولا با موتور هفت لیتری
: شرکت‌های متعددی در جهان به ساخت خودروهای نظامی مبادرت می‌کنند. خودروهایی که قابلیت‌های تهاجمی و تدافعی بیشتری در مقایسه با خودروهای معمولی دارند و به سفارش ارتش‌ کشورهای مختلف و بر‌حسب نیازهای عملیاتی طراحی و ساخته می‌شوند.....


برای خواندن به ادامه مطلب بروید

خودرو هیولا با موتور هفت لیتری

خودرو هیولا با موتور هفت لیتری
: شرکت‌های متعددی در جهان به ساخت خودروهای نظامی مبادرت می‌کنند. خودروهایی که قابلیت‌های تهاجمی و تدافعی بیشتری در مقایسه با خودروهای معمولی دارند و به سفارش ارتش‌ کشورهای مختلف و بر‌حسب نیازهای عملیاتی طراحی و ساخته می‌شوند.

تنوع خودروهای نظامی اگر بیشتر از خودروهای شهری نباشد کمتر نیست و دامنه این صنعت تا آنجا گسترش یافته که امروزه به عنوان یکی از شاخه‌های صنعت خودرو شناخته می‌شود. این خودروها همه ساله به مانند خودروهای معمولی به نمایش درآمده و اطلاعات فنی آنها تا آنجا که به اسرار نظامی ضربه وارد نکند منتشر می‌شود.
جدیدترین خودرو نظامی که به نمایش درآمده و وارد مرحله عملیاتی شده است MATV12 نام دارد. اما در اصطلاح به آن مانستر تراک یا خودرو هیولا گفته می‌شود. آنچه از این خودرو یک هیولا می‌سازد نه ظاهر آن بلکه قابلیت‌های فنی و توانایی آن در به جلو بردن عملیات نظامی در مناطق صعب‌العبور است. از لحاظ تقسیم‌بندی این خودرو در رده خودروهای تکنیکال قرار می‌گیرد. اولین نسل آن در سال 2009 تولید شده و اکنون نسل دوم آن آماده تولید شده است.
این خودرو 6 متر و 27 سانتی‌متر طول ، 2.5 متر عرض و در بالاترین قسمت، 2 متر و 70 سانتی‌متر از سطح زمین ارتفاع دارد. این خودرو برای نبرد مستقیم با دشمن ساخته نشده و وظیفه آن اداره و مدیریت جنگ است. در یک کلام می‌توان گفت این خودرو برای عبور از مناطق خطرناک که در هر لحظه امکان حمله موضعی دشمن وجود دارد ساخته شده است. به همین دلیل روی قابلیت‌های تدافعی آن بیشتر از توانایی‌های تهاجمی تکیه شده است. هر چند این خودرو بدون ابزار تهاجمی نیز نیست.
مهمترین ویژگی تدافعی این خودرو قابلیت ضد مین و ضد بمب آن است. در توضیح این خودرو اشاره شده که می‌تواند در مقابل مین‌های ضد خودرو و همچنین بمب‌های سطحی جاده‌ای مقاومت کند. اما این مقاومت از چه طریق به دست آمده است؟ در اینجا یک وجه اشتراک با خودروهای معمولی دیده می‌شود. این وجه چیزی نیست به غیر از همان فیبرکربن معروف که در صنایع خودروسازی کاربرد فراوانی پیدا کرده است. بدنه این خودرو به طور کامل از آلیاژی ساخته شده است که ترکیبی از فولاد و کربن است. بر‌خلاف این که معمولاً آلیاژهای کربنی سبک هستند‌، این آلیاژ بسیار سنگین از کار در می‌آید. 
پس بیراه نیست که این خودرو 32 هزار پاوند یعنی چیزی در حدود 12 هزار و 500 کیلوگرم وزن داشته باشد. البته بخشی از این وزن هم مربوط به صفحات کار شده در کف این خودرو است. اطلاعات مربوط به جنس این صفحه‌ها منتشر نشده اما از توضیح آن این‌گونه بر می‌آید که چیزی شبیه به بتن باشد.
برای به حرکت درآوردن این هیولای 12 تنی هر موتوری به کار نمی‌آید. به همین منظور سفارش یک موتور ویژه برای آن داده شده است. این موتور توسط شرکت کاترپیلار که اغلب آن را با خودروهای راه‌سازی‌اش می‌شناسیم ساخته شده است. این موتور یک بلوک هشت‌ سیلندر خطی است که 7200 سی‌سی حجم دارد. این موتور می‌تواند 390 اسب‌بخار تولید کند. 
برای این خودرو باتوجه به وزن بالای آن گشتاور اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل طراحان موتور به گونه‌ای آن را ساخته‌اند که بتواند 950 نیوتن بر فوت نیروی گشتاور تولید کند. این خودرو یک گیربکس چهار سرعته نیز دارد که به همراه کمک‌های آن خودرو را به حرکت در می‌آورند. 
بالاترین سرعتی که این خودرو می‌تواند تجربه کند 105 کیلومتر است. باید توجه داشت که این خودرو برای جنگ طراحی شده و نه مسابقه در پیست! با هر باک پر از بنزین این خودرو می‌تواند مسافتی در حدود 510 کیلومتر را طی کند.
سیستم تعلیق این خودرو در حقیقت چهار سیستم تعلیق مجزا از یکدیگر است.به همین دلیل خودرو حتی با وجود سه چرخ نیز می‌تواند به راه خود ادامه دهد. این خودرو دارای یک پایه نصب اسلحه روی سقف خود است‌ که می‌توان انواع تیربارها یا نارنجک‌اندازها را بر حسب موقعیتی که در آن قرار دارد روی آن نصب کرد. این خودرو توسط نیروهای ناتو در افعانستان به کار گرفته شده و قیمت هر دستگاه از آن 470 هزار دلار است. این قیمت معادل قیمت یک خودروی فراری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد