صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

مرسدس‌بنز Actros مدل 2012

رولزرویس جاده‌ها

رولزرویس جاده‌ها
 دیگر گذشت آن زمان که تصور می‌شد راننده بیابان یک قاتل زنجیره‌ای است و یا مردی که از سبیل‌هایش خون می‌چکد. امروزه رانندگی در ناوگان حمل و نقل ترانزیتی یک شغل «های‌کلاس» و شاید دست‌نیافتنی تلقی می‌شود. کامیون‌ها، تراک‌ها و کشنده‌ها و کمرشکن‌ها دیگر آن غول‌های فولادی بی‌خاصیت و پر دردسر، نیستند. در این دوره زمانه راندن آنها همچون یک خودرو لوکس لذت دارد. شما را دعوت می‌کنیم تا با یکی از تجملی‌ترین کشنده‌های دنیا آشنا شوید 

پیشرانه اکسل‌ها جعبه‌دنده سیستم تعلیق کابین فریم اصلی.....

رولزرویس جاده‌ها

رولزرویس جاده‌ها
دنیای‌خودرو: دیگر گذشت آن زمان که تصور می‌شد راننده بیابان یک قاتل زنجیره‌ای است و یا مردی که از سبیل‌هایش خون می‌چکد. امروزه رانندگی در ناوگان حمل و نقل ترانزیتی یک شغل «های‌کلاس» و شاید دست‌نیافتنی تلقی می‌شود. کامیون‌ها، تراک‌ها و کشنده‌ها و کمرشکن‌ها دیگر آن غول‌های فولادی بی‌خاصیت و پر دردسر، نیستند. در این دوره زمانه راندن آنها همچون یک خودرو لوکس لذت دارد. شما را دعوت می‌کنیم تا با یکی از تجملی‌ترین کشنده‌های دنیا آشنا شوید؛ مرسدس‌بنز Actros مدل 2012. یک آلمانی اصیل که باید رقابت سخت با ولوو، اسکانیا و مان را تاب بیاورد.

اکتروس در آغاز

مرسدس‌بنز آلمان پروژه تراک اکتروس را در سال 1995 کلید زد. قرار بر این شد که این خودرو در کلاس Heavy Duty (مخصوص کارهای سنگین) فعالیت کند. تناژ اکتروس از 18 تن شروع می‌شود و تا 44 تن نیز افزایش پیدا می‌کند. دایلمر مالک برند مرسدس‌بنز از پیشرانه‌های شش و هشت سیلندر Vشکل دیزلی برای قوای محرکه آن بهره می‌برد. پیشرانه‌هایی که همگی به توربوشارژ و اینترکولر مجهز هستند. بر خلاف خودروهای سواری و شاسی‌بلندهای مرسدس‌بنز، تغییر و تحول در نسل‌های این کشنده‌ به کندی صورت می‌گیرد. به طوری که سال 2002 نسخه دوم آن وارد بازار شد. آنچه برای سال 2012 و بعد از آن طراحی شده مربوط می‌شود به نسخه چهارم اکتروس‌ها. مرسدس‌بنز ادعا می‌کند تا چندی دیگر این فرزندش را با استاندارد یورو 6 به تولید انبوه می‌رساند. اکتروس سال 2009 بهترین تراک دنیا شد. همان سال توانست رکورد بهینه‌ترین مصرف سوخت را در بین هم‌کلاسان خود در کتاب گینس ثبت کند. «کامیون دهه» لقبی است که سایت و مجله تراک اند درایور به آن اعطا کرده است. اساس طراحی‌اش بر پایه راحتی در مسافرت‌های طولانی‌مدت است. روزها و شاید هفته‌ها.

 

پیشرانه

این اکتروس نیز مانند دیگر اعضای خانواده‌اش از پیشرانه‌های سری OM بهره می‌برد. نمونه اول OM 501 LA به حجم 12 لیتر و آرایش شش سیلندر Vشکل است. نمونه دوم OM 502 LA به حجم 16 لیتر و آرایش هشت سیلندر Vشکل است. قدرت این مدل‌ها بین 320 تا 480 اسب‌بخار در 1800 دور در دقیقه تغییر می‌کند. گشتاور نیز از 1650 شروع می‌شود و تا 2400 نیوتن‌متر در 1080 دور دقیقه نیز بالا می‌رود. فرقی نمی‌کند هر دو این پیشرانه‌ها با مکانیزم ابداعی و انحصاری PLD کار می‌کنند. این سیستم پروسه احتراق و پرخورانی را درون سیلندرها کنترل می‌کند. نوع گازوئیلی که اکتروس 2012 مصرف می‌کند کاملاً طبیعی و از نوع Biodiesel است.

 

اکسل‌ها

تا این مرحله نیرو توسط پیشرانه تولید و توسط جعبه‌دنده کنترل شده است. حالا وقت آن رسیده که توسط اکسل‌ یا همان محورها منتقل شود. مکانیزم انتقال نیرو در اکتروس 2012 مثل یک اس.یو.وی آفرود است. یعنی محور جلو عملکردی کاملاً مستقل از محور عقب دارد. مرسدس‌بنز ترجیح می‌دهد قسمت ترمزگیری و کلیه ملزومات چرخ‌ها را نیز در ساختار انتقال قدرت قرار دهد. بر حسب نوع مدل انتخاب اکسل‌های جلو می‌توانند 7.5، 8 و یا 9 تن باشند. اما اکسل عقب. یکی از پیچیده‌ترین سازه‌های تیم مهندسی مرسدس. 
آنچه در این محور دیده می‌شود، شفت چرخنده متنافر است. توضیحی عجیب برای مکانیزمی عجیب‌تر. باید داستان را اینگونه تشریح کرد که فرض کنید محور عقب اکتروس خودش دارای دو محور و چهار چرخ است. یعنی انتقال قدرت یک شاسی‌بلند 4WD. بحث زمانی رنگ و بوی فنی‌تری به خود می‌گیرد که داستان اکتروس‌های 4 محور (دو تا جلو،‌دو تا عقب) وسط کشیده شود. مرسدس برای مشتری‌های خود فرمت‌های 6 در 4 و یا 8 در 4 با حالت همه چرخ‌های متحرک را در نظر گرفته است. لازم به ذکر است، اکسل عقب توان 16 تن را دارد.

 

جعبه‌دنده

با نصب جعبه‌دنده‌ای الکترونیکی با انتقال ترتیبی، دیگر مصیبت تعویض پیاپی دنده‌ها را شاهد نخواهیم بود. با فناوری Telligent اهرم دسته‌دنده نیز به صورت بادی-روغنی فرمان راننده را اجرا می‌کند. نوع تغییر و ضریب دنده‌ها توسط مجموعه‌هایی از حسگرها به یک کامپیوتر مرکزی منتقل می‌شود. بعد از آن است که دور موتور و نسبت انتقال بر اساس وزنی که کشنده تحمل می‌کند، محاسبه می‌شود و سپس بهترین گشتاور در اختیار چرخ‌‌ها قرار می‌گیرد. درست مانند یک سوپراسپرت AWD، نیروی منتقل شده به چرخ‌ها بر اساس شیب و نوع نیاز بین محور جلو و محور عقب تغییر می‌کند. این تفاوت درصد بین چرخ‌های جلو و عقب حتی در زمان بیشتر یا کمتر کردن دنده نیز انجام می‌شود. همه این ساز و کارها به خاطر ثابت باقی ماندن دور موتور در یک جعبه‌دنده هوشمند 12 سرعته است.

 

سیستم تعلیق

تمام این هنر مهندسی اگر پایدار و منعطف نباشد، ارزشی ندارد. اهمیت قرارگیری بی عیب و نقص کابین روی این دو، سه و یا چهار محور و هم‌چنین تعلیق بدون تکان خوردن هنگام کشیدن کانتینر، نیاز به اشاره ندارد. این سیستم را می‌توان یک تعلیق چند وجهی نام‌گذاری کرد. محفظه کابین روی مجموعه‌ای از فنرها می‌لغزد به طوری که راننده و هرچه درون اتاق است کمترین میزان دست‌انداز یا انحراف را احساس می‌کنند. خود این کابین روی سیستم تعلیق اصلی اکسل جلو قرار می‌گیرد. سیستمی که ضربات زمین و وزن بلوک پیشرانه را به خوبی دفع و جذب می‌کند. دیفرنسیال، گاردان و شاسی اصلی کابین به اضافه چرخ‌ها و اکسل عقب روی سیستم تعلیق کلاف‌پیچ  پمپ روغنی سوار شده‌اند. از اینها گذشته کانتینر نیز روی مجموعه‌ای از فنرهای شمشی قرار گرفته تا بار را بدون آسیب به مقصد برساند.

 

کابین

اغراق‌ نیست اگر بگوییم درون اکتروس همان چیزی را می‌بینیم که درون Sکلاس وجود دارد. امکانات و توانمندی‌های لوکس، قطعاتی با کیفیت و چیدمانی درخور توجه آن چیزی است که از این خودرو باید انتظار داشت. بدون‌ شک بهترین چیزی که در کابین‌ هر اکتروس پیدا می‌شود، قسمت خواب وسیع آن است. یک تخت بسیار نرم و آسوده همراه با چراغ‌ خوابی با نور ملایم، پدیده بی‌‌نظیری است که با این مرسدس‌بنز ممکن شده است. اکتروس‌های 2012 دارای 5 نوع کابین هستند. از نمونه‌ جمع و جور اقتصادی گرفته تا سری Mega Space با فضایی به اندازه یک استیشن. داخل کابین این امکانات دیده می‌شود: ایربگ راننده، تهویه مطبوع هوشمند با قابلیت تنظیم اقلیمی، صندلی‌های بادی با تنظیم گودی کمر و ارتفاع، گرم‌کن صندلی، صندلی تاشو برای سرنشین عقب، هندزفری بلوتوث برای تلفن همراه، رادیوی ماهواره‌ای و سیستم مخابراتی Fleetborad. خارج از کابین نیز این لوازم دیده می‌شود. چراغ مه‌شکن، سان‌روف برقی، شوینده چراغ‌های جلو، لامپ Bi-Xenon، روشن/ خاموش شدن خودکار و شاید مهم‌تر از همه  بوق بادی معروف کامیون‌ها.

 

فریم اصلی

تمام سازه کابین و بلوک پیشرانه از بالا، اتصالات چرخ سیستم تعلیق از پایین روی یک شاسی فوق‌العاده مقاوم موسوم به فریم متصل می‌شود. جنس آن از کامپوزیت آلیاژی به منظور کاهش وزن و افزایش حداکثری کارایی است. بسته به نوع کاربری و نوع مدل انتخابی، اندازه این فریم و شکل انحنای چرخ‌های آن تغییر می‌کند. این وسیله در ظاهر ساده را می‌توان ستون فقرات اکتروس نامید. در انتهای این آهن تافته، گیره‌ای قرار می‌گیرد که کانتینر غول‌آسا به آن متصل می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد