صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

ایرباس

تسویه حساب  بر فراز ابرها

تسویه حساب  بر فراز ابرها
 : ایرباس در میان سازندگان هواپیما نامی آشناست، آن‌قدر آشنا که شاید به محض شنیدن واژه هواپیما هر کسی در گوشه و کنار جهان به یاد دو سازنده معروف جهانی یعنی بویینگ و ایرباس بیافتد.ایرباس گذشته از ساخت انواع هواپیماهای مسافربری در تولید هواپیماهای باری و تجاری هم گوی سبقت را از رقبای خود ربوده است. این کنسرسیوم غربی که با مشارکت اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اداره می‌شود گذشته از آنکه با ارائه خانواده ایرباس آ-380 عملا لوکس‌ترین و بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را ساخته و روانه بازارها کرده است در ساخت هواپیماهای باری هم با ارائه مدل‌های مختلف و متناسب با نیاز خریداران از خانواده بلوگا توانسته است نام خود را به عنوان سازنده نخست هواپیماهای باری تثبیت کند....


لوگا با دارا بودن بیشترین توان انتقال بار اکنون در میان انبوه هواپیماهای باری با مقاصد نظامی یا غیر نظامی رکورددار است. توان این هواپیما تا حدی است که در مواردی با برخی تغییرات جزیی از آن برای انتقال شاتل‌ها به خارج از جو هم استفاده شده است. این درحالی است که تاکنون این امر تنها بر عهده دو مدل خاص از ساخته‌های شرکت بویینگ بود. ایرباس به این ترتیب بازهم حلقه محاصره خود را بر هواپیماساز آمریکایی تنگ‌تر کرده است.
بلوگا که به ایرباس آ300-600 اس‌تی نیز موسوم است از نگاه حاضران در بازار یک «فوق حامل» یا سوپر ترانسپورتر محسوب می‌شود و به صورت طبیعی امکان قیاس آن با سایر هواپیماهای باری موجود در بازار وجود ندارد. قطعات و بخش‌های مختلف بلوگا در مراکزی واقع در سرتاسر قاره اروپا تولید می‌شود. اما محل مونتاژ نهایی این هواپیما در تولوز یا هامبورگ است. برای درک توان حمل بار این هواپیما کافی است به این نکته توجه کنید که بلوگا به راحتی و با اختلافی فاحش گالاکسی سی5 آمریکایی‌ها را پشت سر گذاشته است. آمریکایی‌ها سالیان متمادی این هواپیمای باری خود را که عموما در خدمت ارتش بود به عنوان نمادی از قدرت صنعت هواپیماسازی خود به رخ دیگران می‌کشیدند. ایرباس در حال حاضر 5 فروند از این هواپیماها را در اختیار شرکت ایرباس ترانسپورت اینترنشنال قرار داده است. این شرکت اقماری علاوه بر انجام امور حمل ونقل مربوط به شرکت مادر به دیگران نیز خدمات می‌دهد. این امر البته به آن معنا نیست که مسوولان ایرباس تمایلی به عرضه بولگا در بازار جهانی ندارند. بعد از آزمایشی نه چندان کوتاه مدت ایرباس اکنون اعلام کرده است با اطمینان از رضایت کامل مشتریان از کیفیت کار این هواپیمای غول پیکر و عظیم‌الجثه و همچنین سربلند بیرون آمدن آن از آزمون‌های انتقال بار به داخل و یا خارج ، امنیت پرواز و موارد متعدد دیگر اکنون آن را به مشتریان خود نیز عرضه خواهد کرد.بلوگا گذشته از امکان حمل و نقل کالاهای بزرگ و به‌طور خاص قطعات مربوط به خط تولید یک کارخانه یا حتی قطعات سفینه‌های فضایی از این امکان ویژه نیز برخوردار است که در صورت حمل مواد و یا تجهیزات حساس دمای قسمت حمل بار کاملا هماهنگ با خواسته مشتریان تنظیم شود. به این ترتیب نگرانی از تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی بر کالاهای حساس به حداقل می‌رسد.
بلوگا از نگاه سازندگان آن ترکیبی ایده‌ال از راحتی و آسایش یک هواپیمای مسافربری لوکس و همزمان امکاناتی به مراتب فراتر از یک هواپیمای باری معمولی است. در این میان این هواپیما بر خلاف موارد مشابه به هیچ وجه هواپیمایی کند محسوب نشده و با همان سرعت هواپیماهای مسافربری طی طریق می‌کند؛ امری که تاکنون در مورد هواپیماهای باری هرگز سابقه نداشته است.به کارگیری سیستم نیمه اتوماتیک انتقال بار به داخل هواپیما و همزمان دارا بودن بیشترین مقطع ورودی برای ورود بار باعث شده است تا بارگیری این هواپیما با سرعت و سهولت به مراتب بیشتری در قیاس با رقبای آن انجام شود. سطح قابل بارگذاری در این هواپیما در عرشه اصلی از مساحتی برابر با 1400 متر مربع برخوردار است.. ورودی هواپیما هم ابعادی برابر با 1/7 عرض در 1/7 متر ارتفاع  دارد . به این ترتیب حتی قطعات بزرگ و عظیم کارخانه‌ای یا قطعات مربوط به موشک‌ها و شاتل‌ها هم توسط این هواپیما قابل حمل هستند. در قسمت بار هم در این هواپیما به صورتی تعبیه شده است که با حرکت در جهت عمودی عملا هیچ فضایی از بخش بار را اشغال نمی‌کند و امکان بارگیری هواپیما تا آستانه در وجود دارد.
مدیران ایرباس مطمئن هستند با عرضه انبوه این هواپیماها به بازار موفق خواهند شد عمده‌ترین رقیب خود یعنی بویینگ را در بازارهای هواپیماهای تجاری هم شکست دهند. اروپایی‌ها شاید این گونه بتوانند بر یانکی‌ها غلبه کنند؛ تسویه حسابی در بیکران آسمان‌ها و بر فراز ابرها!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد