صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

زیباترین المان‌های طراحی سال 2013

زیباترین المان‌های طراحی سال 2013

زیباترین المان‌های طراحی سال 2013
 آنچه از یک خودرو در نگاه اول می‌بینیم، مجموعه‌ای است از زوایا و خطوط که در کل چهره‌ای معنادار برای آن پیدا می‌کند. اصولاً این فرم جلو پنجره و شکل چراغ‌ها است که تعیین می‌کند زبان طراحی خودرو چیست. خشن است؟ محافظه‌کار است و یا سر به زیر؟ اما کارشناسان عقیده دارند در طراحی یک خودرو ریزه‌کاری‌هایی هم هست که اغلب از چشم عامه پنهان می‌ماند. از بازی زیبای لبه چراغ‌ها و رکاب‌ها گرفته تا دستگیره‌های عجیب غریب و آینه بغل‌های بی‌مانند. با رسیدن به انتهای سال جاری میلادی، خودروسازان کم‌کم مدل‌های جدید خود را رونمایی می‌کنند تا با نام مدل 2013 آماده فروش شوند. از بین این خودروها 9 نسخه برتر وجود دارند که زیباترین جزئیات را در طراحی‌اشان می‌توان دید. المان‌هایی که بی‌شک روی خودروی دیگری دیده نشده بود. //

Ford Focus ST

 

 

چه ایده خلاقانه‌ای پشت این قطعه قرار گرفته است. درب محفظه سوخت خودروی فورد فوکوس به طرزی زیبا هم‌راستا با طراحی چراغ‌های عقب درست زیر یکی از آن‌ها قرار گرفته است. چنانچه به نظر می‌رسد فیت کردن این درب با لبه چراغ می‌بایست به گونه‌ای باشد که کمترین درز بین آن‌ها دیده شود. فورد فوکس ST یک هاچ‌بک آمریکایی با فروش فوق‌العاده است که می‌تواند 160 اسب‌بخار نیرو از پیشرانه 2 لیتری‌اش بیرون بکشد. این خودرو هم‌چنین یکی از 10 محصول برتر سال از نظر مجله کار اند درایور انتخاب شده است.

 

Ford Mustang Boss 302

 

 

این حرکت فوق‌العاده بود. آن‌ها که با دنیای ریس و مسابقه آشنایی دارند به خوبی نام پیست تاریخی Laguna SecaMazda می‌شناسند. یک مسیر زیبا و حرفه‌ای که از سال 1957 میزبان بسیاری از رویدادهای خودرویی بوده است. فورد ماستنگ باس به احترام تمام افتخاراتی که در این پیست 3.6 کیلومتری کسب کرده بود نماد لاگونا را که در حقیقت همان شکل دورها و پیچ‌هایش بود را درست در مرکز صندوق عقب قرار داد. جایی که پیش از آن نماد زیبای GT نقره‌ای قرار گرفته بود. فوردهای باس دارای یک پیشرانه 3.7 لیتری تنفس طبیعی به قدرت 305 اسب‌بخار هستند.

 

Chevrolet Camaro

 

 

شرکت‌های سازنده تلویزیون‌های LCD و LED مدام از محصولات فریم‌لس یا همان بدون قاب خود حرف می‌زنند و تبلیغ می‌کنند. شاید در ظاهر پروژه پیچیده‌ای از نظر ساخت نباشد ولی همین که چنین چیز ساده‌ای به ذهن هر کسی نمی‌رسد یعنی که خاص است. راننده کامارو هر بار که بخواهد به آینه نگاه کند با تصویری صاف و بدون حاشیه برمی‌خورد. تصویری که گویا آن را درست از روبه‌رو می‌بیند. برخلاف خودروهای مدرن، کامارو ترجیح داده است صفحه آینه را خیلی شلوغ نکند و خبری از نشانه‌های چشمک‌زن و الکترونیکی نیست. بهترین نسخه شوی کامارو می‌تواند 580 اسب‌بخار نیرو را از پیشرانه 6.2 لیتری هشت سیلندر Vشکل سوپرشارژ شده خودش بیرون بکشد.

 

Pagani Huayra

 

 

اگر فقط به همین آینه‌ها دقت کنید این‌طور به ذهن متبادر می‌شود که این قطعه مربوط می‌شود به یک محصول هیبریدی یا برقی، اما حقیقت آن است که نماد شکل گرفته روی آینه برگرفته از معنی نام این پاگانی یعنی «الهه بادها» است. غیر از فرم زیبای آینه، استفاده هوشمندانه از فیبر کربن بر روی قاب حس و حال فوق اسپرت این ابرافسانه ایتالیایی را نشان می‌دهد. «هوآی‌را» که با قیمت 1 میلیون دلاری‌اش یکی از گران قیمت‌ترین‌ها محسوب می‌شود دارای پیشرانه 6 لیتری 12 سیلندر Vشکل دو توربو مرسدس‌بنز AMG است که به راحتی توانسته 720 اسب‌بخار نیرو تولید کند.

 

Ford Fusion

 

 

صبر کنید. درست است که در نگاه اول همان شبکه‌های ساده بین دو چراغ به چشم می‌آیند و شاید به نظر برسد که این فورد فیوژن از جلو پنجره‌های آستون‌مارتین تقلید کرده باشد، ولی باید بیشتر دقت کنید. نوارهای مشکی‌رنگ جلو پنجره با زیبایی هرچه تمام‌تر همان برآمدگی که از روی کاپوت شروع شده است را ادامه داده‌اند. این طراحی دشوار در اوج هماهنگی با نسبت زوایای چراغ‌های اصلی و چراغ‌های مه‌شکن است. قسمت دوم جلو پنجره نیز که برای خنک‌کاری پمپ روغن استفاده می‌شود با همین روش شکل گرفته و آرام به زیر خودرو رفته است. فورد فیوژن یک سدان جسورانه با پیشرانه 2.5 لیتری است که 170 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند.

 

Audi RS5

 

 

شاید تا به حال به ذهن سازنده‌های خودرو نرسیده بود که بخواهند با شکل دیسک‌های ترمز بازی کنند. چرا که پیش از آن‌ها بزرگان موتورسازی نظیر کاوازاکی و سوزوکی از ایده روتورهای فرم‌دار بهره گرفته بودند. آئودی برای نسل جدید RSهایش توانست نخستین خودروسازی باشد که چنین اقدامی می‌کند. این دیسک‌های براق، مواج و سوراخ‌دار با آن کالیپر مشکی که نماد RS رویش نقش بسته، از همان چرخ‌ها می‌گوید که این خودرو یک اسپرت محض است. نسخه 2013 آئودی RS5 می‌تواند 450 اسب‌بخار نیرو از پیشرانه تنفس طبیعی 4.2 لیتری هشت سیلندر Vشکلش بیرون بکشد.

 

Ferrari F12 Berlinetta

 

 

پدیده عجیبی است این فراری F12‌. در قسمت جلوی خودرو درست بالاتر از گلگیرها قطعه جالبی به چشم می‌خورد. فراری نامش را Aero Bridge‌ گذاشته است. فلسفه نصب این برآمدگی توخالی، همان داستان قدیمی استفاده از جریان هوای ورودی است. فراری علاوه بر تیغه شکاف‌دهنده هوا در جلو، برجستگی‌های روی گلگیرها در بغل و مهم‌تر از همه باله فیبر کربنی در عقب، فرایند آئرودینامیک را از نخستین جایی که فشار هوا وارد می‌شود، در دست می‌گیرد. مدل F12 برلینتا می‌تواند 730 اسب‌بخار نیرو از پیشرانه 6262 سی‌سی‌اش به دست بیاورد.

 

SRT Viper

 

 

دوج با رونمایی از نسل جدید وایپر، با حرف و حدیث بسیاری روبه‌رو شد. عده‌ای مدل 2013 را یک پسرفت و دیگران آن را یک پیشرفت تکنولوژیک می‌دانستند. شاید این افعی بحث‌برانگیز در نمای ظاهری‌اش چنگی به دل نمی‌زند. اما وقتی مرکز دید را به انتهای خودرو می‌آوریم با پدیده‌ای چشم‌گیر مواجه می‌شویم. قسمت عقبی سقف با یک انحنای زیبا به آرامی درون شیشه عقب فرو رفته است. البته تا این لحظه کسی اطلاعاتی از نحوه دید راننده از عقب ندارد. وایپرهای SRT دارای یک پیشرانه حجیم 8382 سی‌سی با آرایش هشت سیلندر Vشکل به قدرت 640 اسب‌بخار هستند.

 

Porsche Boxster

 

 

آیا این خودرو درخور تحسین نیست؟ ببینید چه زیبا خط Spoiler (بال عقب) به آرامی درون چراغ عقب فرو رفته است. این طور به نظر می‌آید که چراغ جزئی از اسپویلر و یا اسپویلر قطعه‌ای از چراغ است. پیش‌تر چنین ایده‌ای را روی چراغ‌های جلوی آستون‌مارتین Rapid دیده بودیم. نسل جدید باکسترها اگرچه نمی‌تواند به محبوب سری طوفانی 911‌ باشد ولی به لطف این طراحی خیره‌کننده توانسته فروش خود را برای سال 2013 تضمین کند. باکستر در حقیقت برادر روباز کیمن کوپه است. مدل‌های 2013 این خودرو می‌توانند 265 اسب‌بخار نیرو از یک پیشرانه حرفه‌ای 2.7 لیتری با آرایش خوابیده فراهم کنند.

 

Tesla Model S

 

 

خودرویی که از سوی مجله «موتور ترند» به عنوان خودروی سال انتخاب شده بود حالا در لیست زیباترین‌ها نیز جای گرفته است. این محصول اسپرت یکی از خلاقانه‌ترین امکانات مدرن را درونش تعبیه کرده است. داخل کابین تسلا صفحه نمایشگر لمسی وجود دارد. درست چیزی شبیه به iPad. فقط کمی بزرگ‌تر و تخصصی‌تر. به کمک این نمایشگر می‌توان کلیه مکانیزم‌های خودرو را کنترل کرد. از میزان مصرف برق گرفته تا محدودیت برای دور موتور و شارژ باتری‌ها. با اینکه به نظر نمی‌رسد ولی قوای محرکه برقی این خودرو می‌تواند بین 362 تا 416 اسب‌بخار نیرو تولید کند. شتاب صفر تا 100 این اسپرت خاص بین 4.4 تا 6.5 ثانیه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد