صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

کانسپت‌Concept

برترین کانسپت‌ها برای سال 2013


 برخلاف تصور خودروهای مفهومی و یا همان Concept Carها محصولاتی مدرن و تازه‌وارد نیستند. نخستین کانسپت تاریخ یک بیوک عجیب به نام Y-Job بود. خودرویی متعلق به سال 1938. خودروهای مفهومی در حقیقت دارای ساختار شبیه به خودروهای معمولی هستند با این تفاوت که چهره و طراحی‌اشان بسیار آینده‌نگرانه است. اغلب فناوری‌های به کار رفته در آن‌ها از پیچیده‌ترین‌های زمان خودشان است. کانسپت‌ها به دلیل استفاده از قطعات فوق مهندسی اغلب قدرت بالا را در کنار مصرف اندک و تولید پایین آلاینده فراهم می‌آورد. سایت Car & Driver در ادامه پرونده‌هایی که برای سال 2013 تدارک دیده بود، سراغ برترین مفهومی‌های سال جدید میلادی رفت.

Acura NSX

 

 

آکورا به عنوان زیرمجموعه لوکس‌ساز هوندای ژاپن با محصولی استثنایی به پیشواز سال 2013 می‌رود. اگرچه این در حالی است که شرکت سازنده آن را خودرویی متعلق به سال 2015 نامیده است. مفهومی NSX با چهره‌ای فوق‌العاده جسور و خشن یادآور نسخه‌های شهری این خودرو در ابتدای دهه 90 است. برای این خودرو از یک پیشرانه 3.4 لیتری هشت سیلندر Vشکل استفاده شده که می‌تواند به راحتی 500 اسب‌بخار (373 کیلووات) نیرو تولید کند. این خودرو از یک سیستم هوشمند برای انتقال نیرو به هر چهار چرخ بهره می‌برد. آکورا نام آن را منحصراً SH-AWD نامیده است. گفته می‌شود برای سال 2015 قرار است از یک پیشرانه جدید 5 لیتری 10 سیلندر Vشکل استفاده شود. هوندا ترجیح داده است برای این محصولش از جعبه‌دنده‌های شرکت Ricardo استفاده کند.

 

Bentley EXP 9F

 

 

شاسی‌بلند لوکس انگلیسی با جنجال‌های بسیاری در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. خودرویی که به عقیده بسیاری نمی‌تواند در راستای محصولات فوق تشریفاتی این شرکت قرار بگیرد. اما با این حال ساخت یک اس‌یووی لوکس ایده خلاقانه‌ای که پیش‌تر به ذهن کسی نرسیده بود. به نظر می‌رسد این همان کانتیننتال باشد که فقط قد و قواره‌اش بیشتر شده باشد. بنتلی فوق دارای یک پیشرانه 6 لیتری 12 سیلندر Wشکل است. نکته بارز در طراحی این خودرو چراغ‌های عمیق LED آن است. این خودرو در صورت عرضه نهایی رقیبی خواهد شد برای آئودی Q7، پورشه Cayenne و فولکس‌واگن Touareg. بنتلی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فولکس آلمان با ابهامات زیادی درباره ادامه تولید روبه‌رو شده است. مدیران بر این باورند که خودروی فوق از سوی مشتریان با استقبال خاصی مواجه نمی‌شود.

 

 

Lamborghini Aventador J

 

 

یکی از غوغاهای نمایشگاه ژنو امسال، رونمایی از یک رودستر منحصر به فرد بود. خودرویی عجیب که شیشه جلو نداشت. این محصول را لامبورگینی ایتالیا ساخته و نامش را Aventador J گذاشت. خودرویی که تنها یک دستگاه از آن ساخته و به قیمت 2.8 میلیون دلار فروخته شد. این محصول با کاهش وزن چشم‌گیر و رسیدن به مرز 1575 کیلوگرم توانسته مانور بی‌نظیری را از 700 اسب‌بخار به دست آورد. جالب است که مبانی طراحی عجیب این خودرو از روی کتاب قوانین FIA برگرفته شده است. این گاو وحشی دارای یک پیشرانه 6.5 لیتری 12 سیلندر Vشکل است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت آن 2.9 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 360 کیلومتر در ساعت برآورد شده است.

 

Chevrolet Code 130R

 

 

شورولت  آرام و بی سر و صدا از یک مفهومی زیبا و چشم‌گیر پرده‌برداری کرد. کارشناسان بر این باورند که خودروی فوق گویای زبان طراحی نسل جدید مدل Cruz‌ است. حداقل فرم چراغ‌ها و جلوپنجره که اینطور می‌گویند. جنرال موتورز برای پیشرانه این زیرمجموعه‌اش از یک پکیج 1.4 لیتری EcoTec استفاده کرده که 147 اسب‌بخار نیرو و 200 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه‌دنده آن نیز شش سرعته اتوماتیک است که تمام نیروی خروجی را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. عجیب نیست که پیش‌بینی شود که این آمریکایی قرار است رو در رو با ب‌ام‌و سری یک از آلمان و سوبارو BRZ از ژاپن قرار بگیرد. به صورت تئوری می‌توان نسبت قدرت به حجم پیشرانه را در این شورولت 108 اسب‌بخار بر لیتر اعلام کرد.

 

Panamera Sport Turismo

 

 

پورشه می‌رود تا جنگ جدیدی را با مرسدس‌بنز CLS و آئودی A7 آغاز کند. نسخه پانامرای اسپرت گرچه ویژگی‌های یک مفهومی را دارد ولی پیش‌بینی می‌شود در صورت شهری شدن بتواند موفقیت بسیاری را از آن خودش کند. پورشه آلمان با بهبود زوایای سرتاسری بدنه کاری کرد که عملکرد آن در تونل باد عالی شود. از سوی دیگر چراغ‌های معنادار و سفینه‌ای جلو در کنار رینگ‌های شفاف کناری و آن کالیپر سبز رنگ به شدت مخاطب را به سوی خودش می‌کشاند. طبق آمار رسمی قوای محرکه آن 3 لیتری شش سیلندر Vشکل با 329 اسب‌بخار قدرت است. البته کارشناسان معتقدند توانمندی هیبریدی آن درست مثل پانامرای Hybrid S‌ است. گفته می‌شود همین مفهومی می‌تواند صفر تا 100 را در 5.7 ثانیه طی کند.

 

Kia Track'ster

 

 

این یک خبر فوق‌العاده برای کیا موتورز شرکت پیشتاز کره جنوبی است. آن‌ها که مدل‌های این شرکت را دنبال می‌کنند به خوبی متوجه می‌شوند که ترک‌استر نسخه هوشمند مدل Soul‌ است. به عنوان نخستین تجربه‌ها نمره قابل قبولی گرفته است. این خودرو در کلاس و زبان طراحی سایون xB، نیسان Cube و تا حدودی هم مینی Cooper‌ قرار می‌گیرد. قوای محرکه این آسیایی 2 لیتری توربوشارژ با قدرت باورنکردنی 250 اسب‌بخار (187 کیلووات) است. جعبه‌دنده 6 سرعته دستی آن تمام نیروی خروجی را به صورت FWD به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. تایرهای جلو 245.40 و عقبی‌ها 285.35 هر دو جفت 19 اینچی از شرکت میشلین Pilot Sport هستند. در ضمن دیسک ترمزهای این کیا 14 اینچی شرکت Brembo هستند.

 

Lexus LF-LC

 

 

داستان LFهای لکسوس از سال 2003 آغاز شد. این واژه برگرفته از Lexus Future (آینده لکسوس) است. نسخه‌های اولیه LF-C و LF-S بودند. در حقیقت سوپر اسپرت معروف LF-A نیز از همین دسته بود که شانس شهری بودن را پیدا کرد. تا اینکه امسال در نمایشگاه دیترویت تویوتا به عنوان مالک برند لکسوس فرزند جدید این خانواده را معرفی کرد. عبارت LC در انتهای نام این کوپه مخفف Lexus Coupe است. درون کابین آن یک صفحه نمایشگر LCD لمسی به اندازه 12.3 اینچ نصب شده که می‌توان به کمک آن کلیه مکانیزم‌های فنی خودرو را کنترل کرد. خبرهایی در دست است که نشان می‌دهد لکسوس برنامه دارد LF جدید را تا چند سال آینده به عنوان جانشین کوپه شهری SC معرفی کند. اگرچه برای آن پیشرانه‌ای مطرح نیست ولی احتمالاً پیشرانه‌اش 4.3 لیتری هشت سیلندر Vشکل با قدرتی بیش از 288 اسب‌بخار با 430 نیوتن‌متر گشتاور است.

 

Mazda Takeri

 

 

حضور یک محصول 2011 در بین 10 کانسپت مطرح سال 2013 حرف و حدیث‌های بسیاری را به همراه دارد. این خودرو با چراغ‌های منحصر به فرد که نشان‌دهنده کل زوایای کناری و جلویی است، طراحی شده. درون کابین آن شبیه به هیچ‌یک از دیگر تولیدات این شرکت نیست. اطلاعاتی در دست است که طبق آن معلوم می‌شود پیشرانه این ژاپنی 2.2 لیتری توربو دیزلی با 175 اسب‌بخار قدرت است. تاکری از سوی مزدا به عنوان جانشین آینده مزدا6 معرفی شده است. یک سدان خلاقانه که با انبوهی از امکانات و آپشن‌های مدرن تولید می‌شود. تاکری سال 2011 در نمایشگاه توکیو رونمایی شد ولی امسال نیز با اندک تغییراتی ظاهر شد تا سال 2013 به حضور در بازار امیدوار باشیم.

 

McLaren P1

 

 

پیش از آنکه بوگاتی با محصول رویایی‌اش ویرون همه رکوردهای سرعت و شتاب را از آن خودش کند، این مک‌لارن F1 بود که لقب سریع‌ترین خودروی دنیا را داشت. از سال 2005 به این سو مک‌لارن انگلستان بارها اشتیاق خود را نسبت به عرضه یک ابرخودروی جدید نشان داده است. تا اینکه چندی پیش از یک مفهومی بسیار درخور توجه به نام P1‌ در نمایشگاه پاریس پرده‌برداری کرد. پیشرانه این خودرو در نوع خودش یکی از بهترین بازده‌ها را دارد. پیشرانه‌ای 3.8 لیتری شش سیلندر دو توربو با آرایش هشت سیلندر خطی. قدرت خروجی آن به لطف نصب سیستم بازیابی نیرو جنبشی KERS معادل 963 اسب‌بخار (718 کیلووات) برآورد شده است. طبق اخبار رسمی سرعت نهایی آن 384 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

 

Peugeot Onyx

 

 

بی‌شک یکی از پیچیده‌ترین طراحی‌های این گروه 10 نفره را پژو اونیک از آن خودش کرده است. مفهومی Onyx در امتداد پروژه‌هایی چون Oxia و Proxima‌ عرضه شده است. شیر فرانسه با هنرمندی تمام برای قوای محرکه این خودرو از یک پکیج 3.7 لیتری با آرایش هشت سیلندر Vشکل استفاده کرده است که به لطف بهره‌گیری از توربوهای پرقدرت، توان نهایی آن 600 اسب‌بخار برآورد شده است. با این تفاسیر نسبت قدرت به حجم پیشرانه آن 162 اسب‌بخار بر لیتر برآورد شده است. اما این قدرت منهای توان آن نیروی 80 اسب‌بخاری موتور برقی‌اش است. کل نیروی تولیدی پژو اونیکس توسط یک جعبه‌دنده شش سرعته ترتیبی به صورت RWD به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. به کمک استفاده گسترده فیبر کربن وزن خالص شاسی و بدنه به 1100 کیلوگرم رسیده است.

 

Buick Y-Job

 

 

این تصویر اولین خودروی مفهومی دنیاست. یک بیوک عجیب. خودرویی که توسط شرکت مادر یعنی جنرال موتورز در سال 1938 معرفی شد. شاید ایده خلاقانه این خودرو بازی با چراغ‌های جلویی آن بود که به سرعت می‌توانستند درون بدنه مخفی شوند. طراح چیره‌دست این بیوک Harley Earl بود. هنرمندی که در کارنامه خود طراحی نسل اول شورولت کوروت نیز دیده می‌شود. او کسی بود که شخصاً سوار بر بیوک فوق می‌شد و در دیترویت میشیگان رفت و آمد می‌کرد. قوای محرکه این خودرو به سبک و سیاق تمام آمریکایی‌های هم‌دوره خود، حجیم بود. 5.2 لیتر با آرایش هشت سیلندر ولی خطی (I شکل). این پیشرانه با سیلندرهایی به قطر 87 میلی‌متر می‌توانست ضریب تراکمی برابر 6.6 بر یک تولید کند. قدرت بیوک فوق 141 اسب‌‌بخار (105 کیلووات) در 3600 دور در دقیقه محاسبه شده است. این یعنی 27 اسب‌بخار نیرو به ازای هر لیتر از حجم پیشرانه. جعبه‌دنده‌اش سه سرعته اتوماتیک بود. طول، عرض و ارتفاع نیز به ترتیب 5293، 1890 و 1476 میلی‌متر عنوان شده است. فاصله بین دو محور 3194 میلی‌متر شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد