صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

نشان مزدا در گذر زمان

نشان مزدا در گذر زمان

نشان مزدا  در گذر زمان
 شرکت خودروسازی مزدا، در بازار خودروی کشورمان نامی شناخته شده است. نخستین حضور پر رنگ مزدا در کشورمان به سال 1351 بازمی‌گردد، جایی که شرکت ایران وانت، وانت‌های سبک این شرکت موسوم به وانت مزدا 1000 را به بازار کشور معرفی کرد. به دنبال آن بود که مدل‌های دیگری از وانت و به دنبال آن سواری‌های این شرکت ژاپنی در ایران تولید شد تا نشان بال مانند مزدا برای ایرانی‌ها کاملاً شناخته شده باشد. این نشان هر چند آشنا است اما در طی سال‌ها تغییرات زیادی کرده است. شرکتی که امروزه به نام مزدا می‌شناسیم، در سال 1920  و با نام Toyo Cork Kogyo در هیروشیمای ژاپن شروع به کار کرد و در 1927 نام خود را به Toyo Kogyo تغییر داد. در ابتدا این شرکت به تولید ماشین‌آلات می‌پرداخت اما در 1931، با معرفی نمونه‌ای سه چرخ، وارد دنیای خودروسازی شد. تا دهه 80، نام مزدا تنها بر روی محصولات این شرکت دیده می‌شد و شرکت تولیدکننده همچنان با نام اولیه فعالیت می‌کرد اما در سال 1984، شرکت نام خود را به مزدا تغییر داد. نام مزدا، آن‌گونه که وبسایت رسمی این شرکت بیان می‌کند، از اهورا مزدا، گرفته شده است ضمن آنکه به گفته همین سایت، ترکیبی از نام مؤسس شرکت، ماتسودا نیز در این نام دیده می‌شود....

نشان مزدا در گذر زمان

نشان مزدا  در گذر زمان
 شرکت خودروسازی مزدا، در بازار خودروی کشورمان نامی شناخته شده است. نخستین حضور پر رنگ مزدا در کشورمان به سال 1351 بازمی‌گردد، جایی که شرکت ایران وانت، وانت‌های سبک این شرکت موسوم به وانت مزدا 1000 را به بازار کشور معرفی کرد. به دنبال آن بود که مدل‌های دیگری از وانت و به دنبال آن سواری‌های این شرکت ژاپنی در ایران تولید شد تا نشان بال مانند مزدا برای ایرانی‌ها کاملاً شناخته شده باشد. این نشان هر چند آشنا است اما در طی سال‌ها تغییرات زیادی کرده است. شرکتی که امروزه به نام مزدا می‌شناسیم، در سال 1920  و با نام Toyo Cork Kogyo در هیروشیمای ژاپن شروع به کار کرد و در 1927 نام خود را به Toyo Kogyo تغییر داد. در ابتدا این شرکت به تولید ماشین‌آلات می‌پرداخت اما در 1931، با معرفی نمونه‌ای سه چرخ، وارد دنیای خودروسازی شد. تا دهه 80، نام مزدا تنها بر روی محصولات این شرکت دیده می‌شد و شرکت تولیدکننده همچنان با نام اولیه فعالیت می‌کرد اما در سال 1984، شرکت نام خود را به مزدا تغییر داد. نام مزدا، آن‌گونه که وبسایت رسمی این شرکت بیان می‌کند، از اهورا مزدا، گرفته شده است ضمن آنکه به گفته همین سایت، ترکیبی از نام مؤسس شرکت، ماتسودا نیز در این نام دیده می‌شود.

نخستین لوگوی رسمی مزدا در سال 1934 و در دورانی که این شرکت به ساخت خودروهای سه چرخ مشغول بود به ثبت رسید. این نشان پیچیدگی خاصی ندارد و تنها فونت حروف نام مزدا است که آن را خاص کرده است. البته در آن زمان حضور مزدا در بازار خودرو آنقدر پر رنگ نبود که کسی چندان در مورد نشان این شرکت تعصبی نشان دهد.

 

 

در سال 1936، فعالیت‌های تولید خودرو در شرکت جدی‌تر شد و متناسب با آن، مدیران به فکر طراحی یک لوگوی مناسب برای محصولات افتادند. نشان جدید این شرکت شباهت‌های زیادی به نشان شهر هیروشیما دارد، شهری که زادگاه مزدا است و به همین دلیل در این نشان می‌توان سه کوه را تشخیص داد. از سوی دیگر در این نشان سه حرف M دیده می‌شود که نماد Mazda Motor Manufacturer به معنای شرکت تولیدی مزدا موتور است. به علاوه در این نشان می‌توان وجود دو بال را تشخیص داد، بال‌هایی که نماد چابکی، سرعت و توانایی مزدا در صعود به بلندی‌ها است.

 

 

در سال 1959، مزدا نخستین خودروی سواری خود را به بازار معرفی کرد و به این ترتیب دوران جدیدی در شرکت آغاز شد. به همین مناسبت لوگوی جدید نیز برای مزدا طراحی شد که در آن حرف M به خوبی مشخص بود و تا سال 1975 بر روی خودروهای مزدا باقی ماند. این نشان را می‌توان بر روی وانت‌های 1000 این شرکت دید.

 

 

در سال 1975، مزدا طرح قدیم لوگوی خود را کنار گذاشت و البته لوگوی جدید را به عنوان جانشین معرفی نکرد. نشان جدید این شرکت بار دیگر نام Mazda بود که با فونت جدیدی نوشته شده بود. البته تا مدت‌ها همچنان می‌شد در بعضی از مدل‌ها نشان قبلی را نیز دید. این طرح بر روی وانت مزدای تولید شده در کشور نیز وجود دارد.

 

 

در سال 1991 لوگوی جدید مزدا معرفی شد. مزدا در این سال تلاش کرد با معرفی طیف جدیدی از محصولات، خود را به سطح متفاوتی برساند و به همین دلیل لوگوی جدیدی را نیز طراحی کرد. این نشان از سوی مزدا به عنوان نمادی از دو بال، خورشید و گردش نور معرفی شد.

 

 

لوگوی پیشین دوام چندانی نداشت و در سال 1992 با طرحی جدیدتر جایگزین شد. علت اصلی این جایگزینی آن بود که بخش مرکزی لوگوی قبلی شبیه به آرم رنو بود.

 

 

لوگوی  مزدا برای قرن بیست و یکم در سال 1997 معرفی شد. این لوگو در حقیقت یک حرف M تغییر شکل داده است که در آن می‌توان نماد دو بال را نیز دید که نشان از پرواز مزدا به سوی آینده دارد ضمن آنکه وجود یک طرح بسته به دور M نشان از پیشرفت مداوم این شرکت دارد. این نشان از سوی علاقه‌مندان مزدا در جهان با عنوان Flying M ) M پرنده) نامیده می‌شود. در حال حاضر طرح نام مزدا که در سال 1975 معرفی شده بود نیز در زیر لوگوی این شرکت درج می‌شود اما این نام بر روی خودروها قرار نمی‌گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد