صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

تاریخچه تصویری پژو

تاریخچه تصویری پژو

تاریخچه تصویری پژو
 این روزها هر چند با شنیدن نام پژو به یاد جدایی این شرکت از بازار ایران می‌افتیم اما پژو هنوز هم محبوب‌ترین برند اروپایی در بازار نه چندان رقابتی ایران است و شیر غران این شرکت را از پیر و جوان می‌شناسند. به همین دلیل بی‌مناسبت ندیدیم در این بخش مروری بر تاریخ طولانی این شرکت داشته باشیم. در ابتدا قرار بود تاریخچه پژو را از ابتدا تا دهه 80 به صورت مختصر و در یک شماره مرور کنیم اما فعالیت‌های این شرکت در سال‌های دور آنقدر نکات گفتنی داشت که در نهایت این مطلب به دو بخش تقسیم شد. بخش نخست تاریخچه پژو به آغاز فعالیت این شرکت تا پایان جنگ جهانی اول اختصاص دارد. 


تاریخچه تصویری پژو

تاریخچه تصویری پژو
 این روزها هر چند با شنیدن نام پژو به یاد جدایی این شرکت از بازار ایران می‌افتیم اما پژو هنوز هم محبوب‌ترین برند اروپایی در بازار نه چندان رقابتی ایران است و شیر غران این شرکت را از پیر و جوان می‌شناسند. به همین دلیل بی‌مناسبت ندیدیم در این بخش مروری بر تاریخ طولانی این شرکت داشته باشیم. در ابتدا قرار بود تاریخچه پژو را از ابتدا تا دهه 80 به صورت مختصر و در یک شماره مرور کنیم اما فعالیت‌های این شرکت در سال‌های دور آنقدر نکات گفتنی داشت که در نهایت این مطلب به دو بخش تقسیم شد. بخش نخست تاریخچه پژو به آغاز فعالیت این شرکت تا پایان جنگ جهانی اول اختصاص دارد. 

1810:

 

هر چند خانواده پژو از سال‌ها قبل در زمینه صنعت در فرانسه حضور داشتند اما در این سال شرکت پژو توسط خانواده پژو به طور رسمی در فرانسه ثبت شد و فعالیت خود را در زمینه تولید تجهیزات صنعتی، فلزکاری و ... آغاز کرد. در کنار این‌ها دستگاه خرد کردن قهوه هم یکی از محصولات محبوب آن‌ها بود که هنوز هم تولید می‌شود.

 

1858:

 

در بیستم نوامبر این سال، تصویر یک شیر به عنوان نشان شرکت ثبت شد. البته پیش از این و از سال 1850، تصویر این شیر بر روی تیغ اره‌های پژو نقش می‌بست اما به ثبت نرسیده بود. این شیر در طول مدت بیش از 150 سال تغییراتی داشته اما همچنان نماد شرکت پژو است.

 

1885:

 

 

پژو در این سال رسماً وارد دنیای ساخت وسایل نقلیه شد هر چند در روزهایی که هنوز خودرو مفهومی غریب بود، این شرکت به تولید دوچرخه می‌پرداخت. در طیف محصولات پژو در آن روزگار انواع نمونه‌های دوچرخه و سه چرخه دیده می‌شد که در میانه رقبا تنوع مناسبی بود.

 

1889:

 

نخستین خودروی شرکت پژو توسط آرماند پژو ساخته شد. این خودرو سه چرخ داشت و از موتور بخار استفاده می‌کرد. موتور بخار سنگین و خودرو کند بود و زمان زیادی برای شروع حرکت نیاز داشت و مشخص بود طرح موفقی نیست. در نهایت تنها چهار دستگاه از آن ساخته شد.

 

1890: 
آرماند پژو پس  از ملاقات با گوتلیب دایملر، مخترع آلمانی تصمیم گرفت موتورهای بخار را کنار بگذارد و از موتورهای درونسوز او بر روی محصولاتش استفاده کند و به این ترتیب نخستین خودروی واقعی پژو که یک نمونه دو نفره چهارچرخ با موتور بنزینی دایملر بود در این سال به تولید رسید که نام «تیپ 2» را بر خود داشت. این خودرو برای فروش عرضه نشد.

 

1891:

 

 

تیپ 3 در این سال به بازار عرضه شد. این خودرو چهار نفره بود و با موتور دو اسب‌بخاری خود تا 18 کیلومتر در ساعت سرعت داشت. پژو با این خودرو در یکی از اولین رقابت‌های اتومبیل‌رانی تاریخ به مسافت 2200 کیلومتر شرکت کرد. نخستین خودروی پژو که یک نمونه تیپ 3 بود، در روز 2 اکتبر این سال به خریدار تحویل داده شد. روند تولید مدل‌های جدید با موتورهای دایملر همچنان ادامه داشت.‌

 

1896:

 

 

نخستین موتور ساخت پژو طراحی و تولید شد و از این پس موتورهای تولیدی دایملر در شرکت پژو مورد استفاده قرار نگرفت. تیپ 15 اولین خودرویی بود که از این موتور استفاده می‌کرد. در این سال آرماند پژو به صورت رسمی شرکت «خودروسازی پژو» را تاسیس کرد و پژو به دنیای خودروسازان پیوست. تا پیش از این فعالیت‌های خودروسازی این شرکت تحت نام شرکتی انجام می‌گرفت که ابزارآلات و دوچرخه نیز تولید می‌کرد اما آرماند پژو این کار را به اقوامش سپرد و خود را وقف خودرو کرد. تیپ‌های مختلف پژو با سرعت از راه می‌رسیدند و پژو در یک زمان، 15 محصول مختلف را به بازار عرضه می‌کرد که در میان آن‌ها خودروهای 2 نفره تا خودروهای بزرگ 12 نفره دیده می‌شد. در این دوران پژو تایرهای میشلن را به عنوان آپشن بر روی خودروهای خود عرضه می‌کرد که با باد پر می‌شدند در حالی که رقبا از چرخ‌هایی با لاستیک‌های توپر استفاده می‌کردند. پژو نخستین شرکتی بود که این تایرها را بر روی خودروهای بنزین‌سوز نصب می‌کرد.

 

1898:

 

 

پژو در این دوران نامی شناخته شده در تولید خودرو بود و با همین اعتبار، در نخستین نمایشگاه خودروی پاریس شرکت کرد. در این سال نخستین سه چرخه موتوردار پژو نیز معرفی شد که در ابتدا از موتورهای شرکت Dion استفاده می‌کرد اما از سال بعد موتورهای پژو جایگزین آن شد. در همین سال پژو موتورسیکلت تاشوی خود را معرفی کرد. این موتورسیکلت به گونه‌ای طراحی شده بود که یک سرباز می‌توانست آن را در کوله‌پشتی خود جای دهد و در صورت نیاز آن را باز کرده و مجدداً مورد استفاده قرار دهد. این موتورسیکلت هر چند کوچک و کم سرعت بود اما در دوران جنگ جهانی اول به طور گسترده توسط ارتش فرانسه مورد استفاده قرار گرفت تا نیروهای پیشرو ارتش را از کمین‌های دشمن فراری دهد.‌

 

1900: 
تولید پژو در این سال 500 دستگاه بود. این رقم هر چند در مقیاس امروزی بسیار ناچیز است اما برای روزگاری که خودرو وسیله‌ای گران قیمت بود، آمار تولید مناسبی است.

 

1901:

 

تیپ 36 در این سال به بازار عرضه شد. این خودرو برای نخستین بار به گونه‌ای طراحی شده بود که درب موتور جداگانه داشت و یک موتور تک سیلندر آن را به حرکت درمی‌آورد. تا پیش از آن بسیاری از خودروسازان موتور را زیر بدنه پنهان می‌کردند. این مدل برای نخستین بار در شرکت پژو به جای دستگیره، از فرمان به شکلی که امروزه می‌شناسیم بهره می‌برد که کنترل آن را راحت‌تر می‌کرد. در همین سال نخستین خودروی چهار سیلندر پژو نیز در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش در آمد. در کنار این‌ها کسب و کار تولید دوچرخه و موتورسیکلت نیز بسیار پر سود بود و موتورهای سبک پژو را می‌شد تقریباً در همه جای فرانسه دید.

 

1902: 
پژو تا این سال حضور فعالی در رقابت‌های اتومبیل‌رانی داشت اما پس از آنکه در رقابت‌های رالی پاریس- وین با یک خودروی مسابقه‌ای 11.3 لیتری 50 اسب‌بخاری مقامی بهتر از نوزدهم به دست نیاورد، از رقابت‌های اتومبیل‌رانی کنار کشید.‌

1903: 
تنوع مدل‌های پژو آنقدر بالا رفته بود که آرماند پژو تصمیم به نظم دادن به آن‌ها گرفت و در این سال تنوع مدل‌ها به شش خودرو محدود شد.

 

1904:

 

 

بچه پژو متولد شد! این بچه البته یک خودرو بود که از سوی پژو با نام Bebe به معنی کودک نامگذاری شده بود. این خودرو به عنوان یک خودروی ارزان قیمت موفقیت‌های زیادی برای پژو به همراه داشت. بچه پژو خودرویی سبک وزن بود که تنها 350 کیلوگرم وزن داشت و نیروی خود را از یک موتور کوچک تک سیلندر می‌گرفت و انتقال نیرو در آن برخلاف بسیاری از خودروهای آن دوران با استفاده از میل گاردان بود در حالی که رقبا از زنجیر برای انتقال نیروی موتور استفاده می‌کردند. این خودرو در سال اول عرضه 400 دستگاه فروخت که 80درصد تولید پژو در آن دوران را شامل می‌شد. در همین سال پژو یک موتورسیکلت رکوردشکن ساخت که توانست با سرعت 123 کیلومتر در ساعت، عنوان دار سریع‌ترین موتورسیکلت جهان در کلاس خود شود.

 

1910: 
شرکت‌های خانواده پژو که یکی از آن‌ها مسئول ساخت اتومبیل بود و دیگری تولیدکننده  موتورسیکلت و دوچرخه بود با یکدیگر ادغام شدند تا از آن پس همگی زیر یک پرچم به تولید بپردازند.

 

1912:

 

نسل دوم Bebe به بازار عرضه شد. اتوره بوگاتی، موسس شرکت بوگاتی طراحی این خودرو بود و برای آن موتوری چهار سیلندر با حجم 855 سی‌سی را در نظر گرفته بود. این خودرو تا سال 1916 تولید شد و بیش از سه هزار دستگاه از آن به فروش رسید. در این سال پژو بار دیگر به رقابت‌های اتومبیل‌رانی باز گشت.

 

1913:

 

 

پژو برنده رقابت ایندیانا پولیس 500 در آمریکا شد. این شروع قهرمانی‌های پژو در این رقابت‌ها بود که تا سال 1919 چندین بار تکرار شد. پژو در این رقابت برخلاف رقبای آمریکایی که از موتورهای 7 لیتری استفاده می‌کردند، موتور کوچک‌تر 5.6 و بعدها 3 لیتری را به کار گرفت تا جایی که برگزارکنندگان رقابت هم در ادامه حجم موتورها را به 3 لیتر محدود کردند. موتور پژو برای زمان خودش بسیار پیشرفته بود تا جایی که سیستم روغن‌کاری کارتل خشک در آن به کار گرفته شده بود که بعدها به استانداردی در رقابت‌های اتومبیل‌رانی تبدیل شد.

 

1914 تا 1918:

 

 

با شروع جنگ جهانی اول، پژو به ساخت مدل‌های ویژه‌ای برای حضور در میدان‌های جنگ پرداخت هر چند در این میان تولید خودرو هم همچنان وجود داشت  ولی خودروها هم برای تأمین نیازهای جبهه‌های جنگ ارسال می‌شدند. بخش‌هایی از فرانسه اشغال شد و کارخانه پژو در شهر لیل به دست نیروهای اشغالگر افتاد اما سایر کارخانه‌ها هنوز به کار ادامه می‌داند. پژو هم در کارخانه‌های خود با تمام توان به تولید تجهیزات جنگی مشغول بود. در مدت چهار سال جنگ جهانی اول، پژو در مجموع هزار موتورسیکلت، 63هزار دوچرخه، سه هزار خودرو، 6 هزار وانت و کامیونت، 1400 موتور تانک، 10هزار موتور هواپیما و بیش از شش میلیون بمب برای ارتش فرانسه تولید کرد تا در نهایت فرانسوی‌ها توانستند در جنگ پیروز شوند. البته در میان این تلاش‌ها، پژو مؤسس خود را هم در سال 1915 از دست داد. آرماند پژو، موسس بخش خودروسازی شرکت در فوریه سال 1915 درگذشت.

//

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد