لوگو یا آرم این شرکت نیز قدمتی به اندازه نام شورولت دارد. این لوگوی ساده اما زیبا، با وجود آنکه اکنون نامی از شورلت را در خود ندارد، اما برای بسیاری از خریداران در چهار گوشه دنیا شناخته شده است و تا جایی که بسیاری از خودرودوستان، خودروهای آمریکایی را بیش از هر چیز با شورولت میشناسند. لوگوی این شرکت با وجود قدمت بالا، از 1914 به این سو تغییر شکل عمدهای را به خود ندیده است و همچنان با همان طرح کلی و آشنا بر روی خودروها نصب میشود و این در حالی است که لوگوی بسیاری از شرکتها در این مدت بارها تغییر ساختار و طرح داده است. اینکه ایده اصلی لوگوی این شرکت چگونه به ذهن مؤسس آن رسیده محل ابهام است، ابهامی که قصد داریم در این بخش آن را مرور کنیم.
***
شرکت خودروسازی شورولت در سال 1911 تاسیس شده است و سال گذشته 100 سالگی خود را جشن گرفت. در آن دوران خودرو یک پدیده نوظهور در آمریکا بود و شرکتهای زیادی به امید کسب سهمی از بازار فروش این وسیله نقلیه جدید وارد رقابت تولید خودرو شده بودند هر چند در این میان بسیاری بدون آنکه موفقیتی کسب کنند از صحنه کنار رفتند. شرکت شورولت برخلاف بسیاری از خودروسازیهای کوچک آن دوران آمریکا که به صورت انفرادی تاسیس شده و به سرعت نیز از میان میرفتند، مؤسسان قدرتمندی داشت و همین مسأله باعث شد در روزهای آغازین گسترش خودرو در آمریکا بتواند در مقابل بزرگان بازار دوام بیاورد. مؤسس اصلی شرکت شورولت یک راننده مسابقات و مهندس سوئیسی به نام لوییس شورولت بود. او توانست مشارکت ویلیام دورانت، موسس جنرالموتورز را برای سرمایهگذاری در شرکت جلب کند. دورانت هر چند موسس شرکت جنرالموتورز بود اما در آن دوران به دلایل مالی از جنرالموتورز خارج شده بود و قصد داشت برای رقابت با فورد مدل T خودرویی را روانه بازار کند. دورانت در ابتدا باWilliam H. Little (که خودش نیز خودروساز بود) همکاری کرد اما خودروهای تولیدی آنها موفقیتی نداشت و به این ترتیب این دو به سراغ لوییس شورولت آمدند تا با استفاده از دانش مهندسی و البته نام او در زمینه مسابقات اتومبیلرانی، شرکت شورولت تاسیس شود هر چند بعدها به دلیل اختلاف میان شورولت و دورانت، شورولت ناچار به ترک شرکت شد و دورانت هم شرکت شورولت را به مجموعه جنرالموتورز وارد کرد.
نشان شورولت در آغاز تنها نام این شرکت بود که با فونت ویژهای نوشته شده بود اما پس از آن لوگوی آشنای شورولت که به پاپیون معروف است شکل گرفت.
لوگوی شورولت و کاغذ دیواری
شرکت شورولت در سال 1961 به مناسبت 50 سالگی شرکت کتابی منتشر کرد که در آن به صورت مختصر به ریشه این لوگو اشاره شده است. در این کتاب آمده است ویلیام دورانت، از مؤسسان شرکت طرح این لوگو را از کاغذ دیواری هتل محل اقامت خود در پاریس برداشته است و حتی یک تکه از آن کاغذ دیواری بریده و با خود به پاریس آورده است. این نظریه با توجه به آنکه به صورت رسمی از سوی شورولت بیان شده طرفداران زیادی دارد و بسیاری ریشه لوگوی شورولت را همان کاغذ دیواری فرانسوی میدانند. سادگی طرح لوگوی شورولت، احتمال صحت این نظریه را افزایش میدهد چرا که چنین طرح سادهای در تکرارهای زیاد بر روی یک کاغذ دیواری میتواند زیبا باشد.
لوگوی شورولت و میز شام
هر چند نظریه کاغذ دیواری طرفداران زیادی دارد، اما دختر دورانت در مقابل آنها و البته سالها پیش از چاپ آن کتاب، نظر متفاوتی را بیان کرده بود. وی در کتابی که در سال 1929 در مورد پدرش نوشته میگوید: پدرش همیشه سر میز شام مشغول کشیدن طرحهای نامفهوم بوده و لوگوی شورولت هم از یکی از این طرحها آمده است. این نظریه هر چند از سوی یکی از نزدیکترین افراد به دورانت بیان شده اما کمتر مورد استقبال قرار گرفته چرا که طرفداران دو آتیشه شورولت به سختی میتوانند باور کنند لوگوی برند محبوبشان از کنار ظرفهای استیک و سوپ بیرون آمده باشد! البته مهمترین مزیت این نظریه آن است که نشان میدهد دورانت طرح این لوگو را خودش طراحی کرده و کپیبرداری از طرح دیگری نیست.
لوگوی شورولت و روزنامهای در تعطیلات
همسر دورانت سالها پس از نوشتن کتاب توسط دخترش روایتی دیگر را نقل کرده و گفته دورانت در تعطیلات سال 1912 طرحی را در یک روزنامه محلی دیده و آن را برای لوگوی شورولت انتخاب کرده است. تفاوت روایت همسر و فرزند دورانت هم در نوع خود جالب توجه است چون دو تن از نزدیکترین افراد به دورانت دو روایت کاملاً متفاوت را نقل میکنند هر چند میان این دو، نظر همسر دورانت را شاید بتواند واقعبینانه تر دید.
در نهایت هر کدام از این روایتها که درست باشد، ویلیام دورانت را میتوان با اطمینان به عنوان طراح اصلی لوگوی شورلت دانست هر چند او با تاسیس جنرالموتورز و تبدیل آن به غول صنعت خودروسازی آمریکا، افتخارات مهمتری از طراحی لوگوی شورولت کسب کرده است.