صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو
صنعت خودرو

صنعت خودرو

ساخت وطراحی خودرو

جذاب‌ترین ابتکارات لکسس

جذاب‌ترین ابتکارات لکسس

جذاب‌ترین ابتکارات لکسس
دنیای‌خودرو- مهندس بابک وفایی: وقتی می‌خواهید با بزرگان رقابت کنید، باید بهترین مهارت‌ها را داشته باشید و نهایت توانتان را به کار بگیرید و این دقیقاً کاری است که لکسس، در اواخر دهه 80 آغاز کرد. ایجی تویودا، مدیر آن روزهای تویوتا محصولی می‌خواست که بتواند با مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و و کادیلاک رقابت کند. به این ترتیب یک پروژه مخفی در تویوتا آغاز شد که در نهایت و طی بیش از پنج سال به تولید نخستین خودروی برند لکسس یعنی مدل LS400 در سال 1989منجر شد....

جذاب‌ترین ابتکارات لکسس

جذاب‌ترین ابتکارات لکسس
 وقتی می‌خواهید با بزرگان رقابت کنید، باید بهترین مهارت‌ها را داشته باشید و نهایت توانتان را به کار بگیرید و این دقیقاً کاری است که لکسس، در اواخر دهه 80 آغاز کرد. ایجی تویودا، مدیر آن روزهای تویوتا محصولی می‌خواست که بتواند با مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و و کادیلاک رقابت کند. به این ترتیب یک پروژه مخفی در تویوتا آغاز شد که در نهایت و طی بیش از پنج سال به تولید نخستین خودروی برند لکسس یعنی مدل LS400 در سال 1989منجر شد. لکسس در طول بیش از دو دهه، همواره تلاش کرده با بهره‌گیری از تکنولوژی و نوآوری، خودروهایی با کیفیت، ایمن، راحت و در یک کلام لوکس را خلق کند هر چند در چند سال اخیر چاشنی اسپرت هم به محصولات این شرکت اضافه شده است. وب‌سایت رسمی این شرکت لیستی از بهترین خصوصیات محصولات لکسس در مدت بیش از دو دهه را منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید. بخش عمده‌ای از این لیست نوآوری‌های فنی و تکنیکی لکسس است هر چند در نهایت این شرکت در زمینه نوآوری‌های تکنولوژی هنوز در پس رقبای آلمانی خود قرار دارد.‌ //

موتور نخستین مدل لکسس LS400

 

 

این خودرو به عنوان نخستین محصولی که با برند لکسس به بازار عرضه شد، نیاز به یک ویژگی بسیار خاص داشت تا بتواند نام لکسس را در ذهن‌ها حک کند و آن ویژگی غیر از کیفیت کلی خودرو، موتورش بود. موتور این مدل آنقدر خوب تنظیم شده بود که تقریباً بدون لرزش کار می‌کرد. لکسس برای نشان دادن این ویژگی، در یکی از معروف‌ترین تبلیغ‌های تلویزیونی‌اش 15 لیوان پر از نوشیدنی را بر روی درب موتور این خودرو در حالی که روشن بود قرار داد بدون آنکه لیوان‌ها بریزد و یا حتی قطره‌ای از نوشیدنی داخل آن‌ها خارج شود و در ادامه دور موتور این خودرو را افزایش می‌داد بدون آنکه لیوان‌ها بریزد و یا نوشیدنی درون آن‌ها خالی شود. از آن زمان تاکنون، موتورهای لکسس به بی‌صدایی و بالانس خوب مشهورند.

 

رنگ‌های خود ترمیم

 

 

این فناوری با لکسس LS در سال 2010 از راه رسید. رنگ این خودرو پوشش ویژه‌ای داشت که در مقابل تابش شدید نور خورشید و باران اسیدی مقاوم بود و می‌توانست تا حدود زیادی از خش افتادن بدنه جلوگیری کند اما علاوه بر این‌ها رنگ بدنه این خودرو خاصیت خود ترمیمی داشت به این ترتیب که به دلیل ساختار مولکولی خاص‌اش می‌توانست خراش‌های جزیی را به مرور ترمیم کند و به این ترتیب خودرو همیشه نو به نظر می‌رسید. رنگ بدنه این خودرو آنقدر مقاوم بود که حتی شست‌وشوی آن با برس هم نمی‌توانست رویش خط بیندازد و نیاز به مراقبت خاصی از سوی مالک نداشت. پیش از عرضه به بازار، مهندسان این شرکت نمونه‌های آزمایشی را بیش از چهار هزار ساعت در معرض شدیدترین شرایط آب و هوایی قرار دادند که معادل 10 سال کارکرد خودرو است.

 

این خودرو می‌تواند به طور هوشمند توقف کند

 

 

البته شاید این سیستم چندان جدید نباشد اما لکسس یکی از پیشروهای استفاده از آن است. لکسس سیستم توقف خودکار خودرو در سرعت‌های پایین را به عنوان بخشی از پکیج سیستم پیشگیری از وقوع تصادف به صورت استاندارد در لکسس LS جدید نصب می‌کند. البته لکسس تاکید کرده هدف از این سیستم کاستن از شدت و احتمال وقوع تصادف است و همچنان توجه راننده به مسیر حرکت را خواستار شده است.

 

موس کامپیوتر برای کنترل خودرو

 

 

ادوات نصب شده در خودروهای لوکس امروزی آنقدر پیچیده هستند که دکمه‌های زیادی برای کنترل آن‌ها نیاز است. این تعدد دکمه‌ها علاوه بر آنکه کابین را نازیبا می‌کند، کار را برای راننده نیز دشوار خواهد کرد و به همین دلیل خودروسازان به دنبال یافتن راه حل‌هایی برای کاستن از آن‌ها هستند. ب‌ام‌و i Drive را عرضه کرده است اما لکسس ایده‌ای خلاقانه‌تر دارد و موس کامپیوتر را به داخل خودرو آورده است. این سیستم کنترل لمسی، ساختاری شبیه به موس کامپیوتر و صفحه لمسی کنترل لپ تاپ‌ها دارد و از طریق آن می‌توان تجهیزات مربوط به سیستم هدایت ماهواره‌ای، تهویه مطبوع و ... را از طریق یک صفحه نمایش مرکزی کنترل کرد.

 

فیبر کربن

 

 

بی‌دلیل نیست که لکسس LFA توانسته در بسیاری از پیست‌ها رکوردهای مناسبی را به ثبت برساند و یکی از بهترین زمان‌ها را در تست‌های پیست تاپ‌گیر در روزهای بارانی در اختیار داشته باشد چرا که این خودرو از شاسی فیبرکربنی بهره می‌برد. این شاسی می‌تواند با حفظ استحکام، بسیار سبک‌تر از فولاد باشد. شاسی فیبرکربن به معنی آن است که این خودرو سریع‌تر حرکت می‌کند، سریع‌تر می‌پیچد و سریع‌تر توقف می‌کند.

 

سیستم هیبرید لکسس

 

 

شاید لکسس بهترین خودروی لوکس جهان را تولید نکند اما قطعاً می‌توان آن را تولیدکننده بهترین و کامل‌ترین سیستم هیبرید دنیا دانست. علت این مسأله هم ناشی از تجربیات زیاد شرکت تویوتا در این زمینه است چون در سال‌هایی که شرکت‌های دیگر توجهی به این سیستم نداشتند، تویوتا آینده را در این سیستم دید و بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد و اکنون دانش به دست آمده در این زمینه را در اختیار لکسس قرار داده است. لکسس قصد دارد تا سال 2020 از هر کدام از خودروهایش نمونه‌های هیبرید نیز تولید کند و این هدفی بزرگ برای خودروسازی بزرگ است.

 

دوربین‌های دید اطراف؛ چشمانی کاملاً باز

 

 

دیدن محیط اطراف خودرو به ویژه در یک روز پر ترافیک یا در محیطی بسته برای رانندگان خودروهای شاسی بلند بسیار مهم است چرا که در غیر این صورت ممکن است به خود یا دیگران آسیب برسانند. این مسأله در شاسی بلندهای بزرگ شکل حادتری هم به خود می‌گیرد چرا که دید اطراف این خودروها به ویژه در نقاط نزدیک خودرو بسیار محدود است اما لکسس دو دوربین با زاویه دید باز را برای پوشش بخش‌های کور خودرو در نظر گرفته است تا هیچ چیز از چشمان راننده مخفی نماند. یکی از این دو دوربین نمای جلوی خودرو را پوشش می‌دهد و زاویه لنزش آنقدر باز است که می‌تواند نمای کاملی از جلو و کنار خودرو را برای راننده به نمایش بگذارد. یکی دیگر از این دوربین‌ها در زیر آینه سمت سرنشین تعبیه شده است و تصویر این دوربین که البته زاویه کمتری دارد نیز به طور همزمان با تصویر دوربین جلو، در کنار آن به نمایش درمی‌آید. تصویر این دو دوربین بر روی صفحه نمایش خودرو و در جایی که در حالت عادی نقشه مسیر از طریق سیستم هدایت ماهواره‌ای به نمایش درمی‌آید، ظاهر می‌شود. این دو دوربین در سرعت‌های کمتر از 10 کیلومتر در ساعت فعال می‌شوند و در حال حاضر به عنوان آپشن بر روی مدل LX 570 نصب شده‌اند.‌

 

سیستم کنترل خزیدن

 

 

بالا رفتن از شیب‌های کوهستانی نیاز به خودرویی پر قدرت و البته راننده‌ای ماهر دارد تا بتواند مسیر مناسب را با حداکثر چسبندگی پیدا کند و در ضمن بتواند سرعت ثابت را در طول مسیر حفظ کند چرا که در غیر این صورت یا از مسیر خارج می‌شود و یا در میانه‌های راه، دچار هرزگردی شده و باز می‌ماند. اما مالکان لکسس LX570 می‌توانند بدون نگرانی از این موضوع تمرکز خود را تنها بر روی مسیر حرکت بگذارند و بقیه کارها را به خودرو بسپارند. این سیستم که از سوی لکسس Crawl Control یا «کنترل خزیدن» نامیده می‌شود را می‌توان به نوعی یک کروز کنترل برای سرعت‌های بسیار پایین در نظر گرفت که برای حرکت در زمین‌های شیب‌دار طراحی شده است و کنترل سرعت خودرو را با توجه به سرعت مورد درخواست راننده در اختیار می‌گیرد و به راننده اجازه می‌دهد بدون نیاز به فشردن پدال‌های ترمز یا گاز، تنها فرمان را کنترل کند. برخلاف مسیرهای عادی شهری، این سیستم نیازمند بررسی پارامترهای مختلفی است تا بتواند علاوه بر حفظ سرعت یکنواخت خودرو در طول مسیر، مانع از گیر کردن و سر خوردن خودرو در مسیرهای لغزنده یا بر روی سنگریزه‌ها شود. به همین دلیل با فعال شدن این سیستم، پس از آنکه راننده با استفاده از دکمه‌هایی سرعت مورد نظرش را برای حرکت در مسیر  به سیستم اعلام کرد، سیستم کنترل دریچه گاز و ترمزها و البته میزان گشتاور اعمال شده به هر چرخ را بر عهده می‌گیرد و با استفاده از این سه پارامتر، خودرو را در مسیر به پیش می‌برد. هر زمان سیستم تشخیص دهد یکی از چرخ‌ها دچار هرزگردی شده است، با کاهش گشتاور اعمال شده به آن چرخ و یا فشردن ترمز آن چرخ، هرزگردی مهار می‌شود تا مانع از گیر کردن خودرو بشود ضمن آنکه اگر به هر دلیل سرعت خودرو از سرعت تنظیم شده راننده بیشتر شود سیستم به طور خودکار دریچه گاز را می‌بندد تا مانع از افزایش سرعت خودرو شود. به علاوه راننده نیز می‌تواند از طریق پدال ترمز و یا با استفاده از دکمه‌های سیستم، سرعت را کم یا زیاد کند. این سیستم در کنار سیستم‌های کنترل ارتفاع بدنه و سیستم تعلیق فعال، در صورت نیاز می‌تواند ارتفاع بدنه خودرو را اندکی افزایش دهد تا مانع از گیر کردن کف خودرو به زمین بشود.‌

//

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد